Taxus

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Taxus

Bericht door Roel »

Dag houtliefhebbers.
Ik heb nog wat stukken taxus liggen, mooi droog en geschikt om er b.v. mesheften van te maken.
Het zijn stukken van pl.min. 10 cm dik.
Als er belangstelling is hoor ik het wel.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Taxus

Bericht door Kevski-Style »

Ik kan in ieder geval beamen dat het heel goed hout is. Lastig hout om mee te werken, maar voor een meshelft moet het prima gaan.

@Roel: Je zou eigenlijk eens je chopper-1 van een taxus steel moeten voorzien. Shock is dan grotendeels weg ;-)


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Taxus

Bericht door Roel »

Ach Kevin, ik ben meer dan tevreden met de steel die er nu in zit.
Het enige wat ik met die Chopper moet doen is er een paar echt kwaliteit veertjes aan zetten, die ik er op heb gezet zijn na een half uurtje verdwenen.... ;-)


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Taxus

Bericht door Kevski-Style »

Wat je kan doen is naar de gemiddelde scooter/brommer toko toegaan. Die hebben nog wel eens trekveertjes voor koppelingsplaten in dat formaat liggen. Enige wat je dan moet doen is een 2 stukje lassen of buigen. Die gaan vrij lang mee. Het wordt alleen wel even passen en meten.... Er bestaan revisie sets, maar die schijnen hit and miss te zijn. Of heel goed, of heel slecht:

https://chopper1axe.com/spring-and-clip-kit

Ligt er dus aan hoeveel haast je ermee hebt.

Ik heb trouwens de helft van jouw stuk taxus meegegeven naar Canada aan een neef. Het groeit daar namelijk niet en wilde het heel graag proberen! Ik heb in ruil daarvoor een hele oude Kent gekregen afkomstig uit het coloniale tijdperk. Gecombineerd met de Jersey axe hoekige bijlsteel is dat onder geworden.
WP_20170723_002.jpg
WP_20170723_002.jpg (729.62 KiB) 4213 keer bekeken
De andere helft van jouw taxus is natuurlijk mijn steel geworden voor de Spaanse bijl. Aangezien ik geen projectjes heb liggen die een steel nodig hebben sla ik even over. Ik heb namelijk nog het nodige essen liggen, en daarnaast nog een mooi groot stuk groenachtig kersenhout waar de nieuwe steel van de skeggox van gemaakt gaat worden. Maar dat moet nog wel een tijdje drogen en daarna eerst zagen, dan hakken, dan trekken, dan schuren. Want het weegt nog een KG of 40 op dit moment.

Voor iedereen die hout zoekt: Neem dit hout. Je zal vloeken en huilen als je ermee bezig bent, maar als het af is heb je wel echt iets waar je geen afstand meer van wil doen. Zelfs als je een relatief nieuwe bijl hebt zoals een Gransfors is dit een super upgrade, die hem ook nog eens veel mooier maakt om naar te kijken.

Het hout ziet er dan uit als dit:

Afbeelding


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Taxus

Bericht door Dabberty »

Roel, kom je met Anneke naar het winter bc kamp begin januari?


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Taxus

Bericht door Roel »

Was wel de bedoeling Dieter...
Ze zijn al ingepakt... ^-^
DSCF2331.JPG
DSCF2331.JPG (2.12 MiB) 4194 keer bekeken


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Taxus

Bericht door Dabberty »

Geweldig :-)
Past er in dat geval een stuk taxus vam 70 cm in ?


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Taxus

Bericht door Roel »

Die plak ik er dan wel boven op... :D


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Taxus

Bericht door Dabberty »

Dank u :-)


Plaats reactie