3 daagse herfst hike in de Franse Ardennen

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

3 daagse herfst hike in de Franse Ardennen

Bericht door cjhage »

Hieronder volgt een mooi verslag geschreven by Jobke
Die met ons mee was

Woensdag 18 oktober 2017

Het is nog erg donker als ik mijn auto instap. Ik zet mijn verlichting aan en rijd het pad af. Terwijl ik naar het zuidwesten koers zet, komt de zon langzaam maar zeker achter de horizon vandaan. Rond tien over half acht kom ik aan in Bruinisse. Ik parkeer mijn auto op het erf en wordt vrolijk verwelkomd door uitgeslapen kindergezichten: “Hallo Jobke!” Na een bakje koffie neemt iedereen plaats in de oude VW-bus. Om 8.00 uur vertrekken we, uitgezwaaid door de achterblijvers. De zon staat als een grote oranje bal in de hemel, vol belofte voor deze nieuwe dag.

We pikken nog twee reisgenootjes op en dan draaien we de snelweg op richting Antwerpen. Binnen de kortste keren rijden we België binnen. De zon klimt hoger in de hemel en neemt toe in kracht. De mist trekt op en onthult bomen in herfstige kleuren. Het landschap wordt glooiender. Rookpluimen tussen de bomen verklappen bewoning op de heuvels die door het vroege zonlicht een grijsblauwe waas hebben. De zon verwarmt mijn gezicht en mijn hart.

Een bijna verlaten snelweg richting Phillipeville slingert tussen heuvels met bruine akkers en frisgroene weilanden waarop koeien grazen. De bomen langs de weg lijken van goud en afgevallen herfstbladeren dansen op het asfalt. In het dorpje Vireux-Molhain is haast geen mens te zien. Een grijs mannetje staat met een gieter in zijn hand te discussiëren met een leeftijdsgenoot. Een hond trekt ongeduldig aan de lijn. De lucht is strakblauw. Het is een mooie dag om te beginnen aan een korte trektocht door de Franse Ardennen.

14.11 uur. We hebben zo’n tweeënhalf uur gelopen. De rugzak is best zwaar en de extra lagen kleding werden snel uitgetrokken. Maar het went wel en algauw hadden we het ritme te pakken. Nu zijn we van het pad afgegaan en het bos in gelopen om hier het kamp op te slaan. Even ploffen we neer om te genieten van de zonnestralen die tussen de bomen door schijnen. Maar dan moet er worden gewerkt. Er moet hout en stenen worden verzameld voor het kampvuur. Zodra het vuur brandt, vullen we de pannetjes met water om koffie mee te maken.

De jongens hebben besloten om een hut te maken. Vol enthousiasme en ijver zetten ze de zaag in een stel dunne bomen. Met takken maken ze het karkas waar ze daarna een heleboel bladeren en mos overheen gooien. Er wordt hard gewerkt. Aan het einde van de middag is de hut klaar. Ze zijn vast besloten om er vannacht in te gaan slapen. De matjes en slaapzakken worden erin gelegd. Ik moet een beetje lachen als een van hen met een mooi Zeeuws dialect roept: “Ik hae mien baede hereed maeken!” We vullen onze pannetjes met een laagje water en een mix van rijst en gedroogde groenten en zetten ze bij de vlammen van het kampvuur.

Donderdag 19 oktober 2017

De volgende ochtend kruip ik uitgeslapen onder de tarp vandaan. Wat is het toch heerlijk om in de buitenlucht wakker te worden! Het vuur wordt weer opgestookt en we ontbijten met havermout en koffie. Daarna pakken we onze spullen weer zorgvuldig in. Nadat we een tijdje het pad hebben gevolgd, slaan we rechtsaf het bos in. Beneden horen we vaag water stromen van een riviertje. We dalen zo’n 150 meter dwars door het bos. Ondertussen stoppen we af en toe om verschillende soorten paddenstoelen te bekijken. Bij het riviertje worden de flessen bijgevuld. Met een versnapering achter de kiezen lopen we stroomopwaarts langs het water.

Het pad wordt steeds smaller en de afgrond naast ons steeds dieper. Zorgvuldig zetten we onze voeten op de boomwortels. Daarna dalen we weer tot het niveau van de rivier. Rechts van ons verschijnt een open plek in het bos. Er liggen restanten van een kampvuur. Het is tijd om te lunchen. We hebben ieder een blikje tonijn waar we wat stenen omheen leggen. Op het geopende blikje komt een tissue te liggen die de olie in zich opzuigt. Het papier wordt aangestoken en met behulp van de stenen zetten we onze pannetjes boven de vlammen. Vandaag bestaat de lunch uit macaroni. Als de papieren zakdoek op de tonijn is opgebrand, is de pasta precies gaar. De tonijn kan er bij en samen vormt het een lekkere, voedzame lunch.

14.00 uur. We zitten hier nu ongeveer een uurtje. De jongens zijn helemaal in hun element. Zojuist hebben ze de zaag in een flinke boom gezet. Met een enorm geraas zakt de boom over het riviertje naar de overkant. Enthousiast klimt Ben over de smalle stam naar de overkant. Even vraag ik me af of het goed zal gaan, maar dan klinkt het: “Jaa! Ik ben er!”

Na een bakje koffie gaan we weer op pad. ‘Links, twee, drie vier… links, twee, drie, vier…’ hoor ik de stem van mijn vader in mijn hoofd. Op dat ritme gaat het lopen haast vanzelf. Zwijgend stappen we achter elkaar door het bos. Stap na stap, meter na meter. We komen geen mens tegen. Soms lijkt onze weg slechts door zwijnen te zijn betreden. Andere stukken zijn breder. De grond is bezaaid met gele herfstbladeren die kraken onder onze schoenen.

Om 16.30 uur stoppen we. Naast het pad stroomt een klein beekje en daarachter zijn een paar vlakke stukken. We spannen de tarps tussen een paar bomen en daarna wordt er een kampvuur gemaakt. Met een mes maak ik een spitse punt aan een verse tak, om daar straks brood aan te bakken. Ik kerf mijn naam in de tak, zoals ik dat eens een indiaan heb zien doen.

Ik ben best trots op mijn broodje. De kunst is om steeds maar een heel klein beetje water aan het deeg toe te voegen en met veel geduld te kneden. Na een poosje heeft iedereen iets broodachtigs boven het vuur hangen. De diversiteit is groot. Aad vind zijn broodje nogal ‘degelijk’ en aan het vloeibare deeg van Anita is helaas geen eer meer te behalen. Maar ach, met een flinke laag jam of leverpastei gaat het er best in. En samen met een bakje cup-a-soup hebben we toch een lekkere maaltijd.



Het wordt al snel donker. Terwijl we dicht bij elkaar rondom het kampvuur zitten, wisselen we moppen en spannende verhalen uit. De ‘man met de bloedende hand’ komt voorbij en het verhaal van Hendrik Haan uit Koog aan de Z(w)aan wordt met veel fantasie flink uitgebreid. Rond 21.30 uur zijn de vlammen gedoofd en kruipen we in onze slaapzakken.

Vrijdag 20 oktober 2017

Rond 3.00 uur werd ik wakker, en daarna om 4.00 uur en 6.00 uur weer. We lagen een beetje scheef en ter hoogte van mijn rug was een kleine kuil. Het was wellicht slimmer geweest om daar wat aan te doen, want om 7.30 uur word ik wakker met een natte rug. Het regent even flink, maar de bui is algauw overgedreven. Na het ontbijt van havermout sjorren we de bagage weer op onze rug en dan gaan we weer op pad. We kunnen hier niet te lang blijven, want gisteravond stopte er een witte auto op het pad. Een oudere man stapte uit en maakte ons met een mengeling van Frans en gebarentaal duidelijk dat we ons op privéterrein bevonden en dat we beter konden vertrekken voordat de boswachter ons op de bon zou slingeren.

Het is niet meer zo ver naar de plek waar we de bus twee dagen geleden hebben achtergelaten. Onze voeten sjokken door een laag bruine bladeren waaruit de regen alle kleur weggespoeld lijkt te hebben. Maar als je je in zo’n mooie omgeving bevindt, is het zonde om alleen naar beneden te kijken. Dus hef ik mijn hoofd op en kijk ik om me heen. De bomen zijn helder van kleur, hun bladeren zijn opgefrist door de regenbui. Een stukje verder lopen we door een dennenbos. Fier steken de bomen hun toppen omhoog. Het donkergroene mos aan hun voeten dempt het geluid van onze stappen.

Om 10.15 uur buigt het pad zich naar rechts en dan is de bus weer in zicht. Met een beetje een spijtig, maar vooral dankbaar gevoel laat ik de rugzak van mijn rug afglijden. Er is weer een einde gekomen aan een mooi avontuur waar ik genietend op terug mag kijken.

https://youtu.be/-uFSiXc8i6s


Veel lees en kijkplezier


Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: 3 daagse herfst hike in de Franse Ardennen

Bericht door cjhage »

Nog wat foto's
IMG-20171017-WA0002.jpeg
IMG-20171017-WA0002.jpeg (1.44 MiB) 3150 keer bekeken
IMG-20171017-WA0000.jpeg
IMG-20171017-WA0000.jpeg (1.38 MiB) 3150 keer bekeken
IMG-20171019-WA0000.jpeg
IMG-20171019-WA0000.jpeg (2.25 MiB) 3150 keer bekeken


Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: 3 daagse herfst hike in de Franse Ardennen

Bericht door cjhage »

IMG-20171019-WA0009.jpeg
IMG-20171019-WA0009.jpeg (1.92 MiB) 3149 keer bekeken
IMG-20171019-WA0002.jpeg
IMG-20171019-WA0002.jpeg (2.08 MiB) 3149 keer bekeken
IMG-20171019-WA0017.jpeg
IMG-20171019-WA0017.jpeg (1.76 MiB) 3149 keer bekeken


Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: 3 daagse herfst hike in de Franse Ardennen

Bericht door cjhage »

IMG-20171019-WA0013.jpeg
IMG-20171019-WA0013.jpeg (1.85 MiB) 3149 keer bekeken
IMG-20171019-WA0020.jpeg
IMG-20171019-WA0020.jpeg (2.28 MiB) 3149 keer bekeken


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: 3 daagse herfst hike in de Franse Ardennen

Bericht door ger010 »

Wat een mooi avontuur zeg, dank voor het delen.
Erg leuk geschreven ook !


Afbeelding
Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: 3 daagse herfst hike in de Franse Ardennen

Bericht door cjhage »

Jazeker zij kan dat veel beter dan ik


Gebruikersavatar
Ron NL-S
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 okt 2015, 17:00
Locatie: Stora Skedvi Dalarna Zweden
Contacteer:

Re: 3 daagse herfst hike in de Franse Ardennen

Bericht door Ron NL-S »

Leuk verslag!
En goed te zien dat kids het naar hun zin hebben buiten, onder deze omstandigheden.
Maar ehh... boom omzagen???


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: 3 daagse herfst hike in de Franse Ardennen

Bericht door J@siu »

mooie video, en leuke foto's ... met het juiste verslag 8-)


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: 3 daagse herfst hike in de Franse Ardennen

Bericht door Tim »

Hey,

Mooi clubje en mooi verslag. Enjoy the outdoors ;-)

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie