Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Bericht door Hooger »

Hallo Lui,

Over filters kun je tonnen aan informatie vinden, geen probleem. De meeste filters hebben echter moeite met chemicaliën. In Nederland is dat wel een dingetje als je niet bushcraft tot het nieuwe roken wilt maken. Hen ene water is natuurlijk het andere water niet. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken als je een waterbron kiest.

Ik ben beroepshalve met water bezig en wordt dus verondersteld er iets van te weten. Mijn conclusie tot dusver was steeds beter maak uit de kraan blijven drinken als het om je gezondheid gaat. Nu was dat ook makkelijk want ik was altijd in de gelegenheid om voldoende water mee te nemen of een kraan te vinden. Afgelopen week heb ik echter meerdere dagen wild gekampeerd en mij alleen verplaatst buiten de paden en was ik dus wel aangewezen op waterbronnen in veld en bos. Om toch zoveel mogelijk problemen te vermeiden heb ik wel een Sawyer mini gebruikt.

Nederlands oppervlakte water zit vol met restanten landbouwgif, restanten (kunst)mest Ook allerlei troep wordt bij hevige regen vanuit onze rioolstelsel ongezuiverd op het oppervlakte water geloosd . Ook rioolwaterzuiveringen maken het water niet 100% schoon waardoor medicijnresten, zware metalen en nog veel meer constant worden aangevoerd. Verder bevat bevat regen nagenoeg alle stoffen die als luchtverontreiniging voorkomen. Om de ellende compleet te maken kan verontreiniging bijvoorbeeld van (illegale)stortplaatsen ook via het grondwater in het water geraken.

Al deze chemie wordt in principe door een Sawyer niet tegen gehouden. Ik heb toch de stap gewaagd maar toch besloten een beetje te letten op de gezondheid. De keuze van een waterbron met zo min mogelijk troep de meest logische aanpak voor naar het filter te grijpen. Wat er niet in zit hoeft er ook niet weer uit. Op grond het lijstje bronnen die ik hiervoor gaf vallen voor mij veel bronnen af. Alle water dat via via in open verbinding staat met zee, met uitzondering van bovenloopjes in natuurgebieden, vallen dus in een klap af. Zo ben ik de problemen van Landbouw en Stad voor een deel kwijt (uitzondering wat zich door de lucht heeft verplaatst). Blijven dus allen afgesloten plasjes in natuurgebieden of bovenloopjes van stroompjes over. Hierbij ben ik wel Allert of het niet om natuur gaat die een paar jaar geleden nog landbouwgrond was. Het duurt namelijk lang voordat allen landbouwgif en mest is uitgespoeld. Ook let ik er op dat het water niet makkelijk bereikbaar is met een auto. Dumpingen van afval vormen dan een reëel risico. Historische vuilstort locaties kun je vinden op de websites van de provincies meestal onder “bodem informatie” De invloed van neergeslagen luchtverontreiniging voor kom je nooit.

Nog een laatste opmerking over het effect van een goed filter. Het is bekend dat veel verontreinigingen worden gebonden aan de zevende deeltjes in het water als je die er uit weet te filteren verminder je ook de verontreiniging die je uiteindelijk binnen krijgt. Een Sawyer is dan ook vanuit chemie een veel beter optie dan een bijvoorbeeld een millbankfilter.

Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.

Groet,

Gerard


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Bericht door Jennekes »

Het zoeken naar drinkbaar water vind ik in Nederland toch altijd wel wat problematischer dan in het buitenland. Ik houd me meestal aan plassen en bronnen in natuurgebieden en regenwater. En dan natuurlijk filteren met mijn sawyer in combinatie met een koolfilter. Aangezien ik toch de grootste tijd van mijn leven water uit de kraan drink, houd ik me niet bezig met eventuele zware metalen en chemische verontreinigingen voor die ene keer dat ik in de natuur vertoef.
Op Eiland aan de Veen verzamelen we regenwater en die moet dan gefilterd worden met een koolfilter icm een uv-lamp. Ook daarin zie ik geen direct probleem. In Zweden, en ook uit bronnetjes in de Ardennen, tap ik gewoon water zonder te filteren. Nog nooit ziek van geworden en ik denk dat ik gewoon een respectabele leeftijd ga bereiken waarbij ik terug kan blikken op vele jaren plezier in de natuur. ^-^


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Bericht door Martin Outdoors »

Ik haal water uit een gegraven gat naast een sloot , uit beekjes die niet langs akkers stromen ,plassen die zijn ontstaan door de regen, uit vennetjes waaronder zelfs turf water die bruine thee zooi. Met een sawyer gaat het allemaal prima vind ik .

En sinds kort heb ik een katadyn flesje erbij waar je water in doet en direct door het filtertje kan drinken.

Koken vind ik dan niet nodig als het water door 1 van de filters is geweest.

Kortom ik haal overal water uit maar hou rekening met chemische vervuiling door industrie, boeren en bewoond gebied, die bronnen zal ik proberen te vermijden .

En een millbank gebruik ik meestal als pre filter voor de sawyer als het water erg vervuild is met zweeftroep. Anders kook ik het water na de millbank filtering .

Dank voor de tip over die historische vuilnisstortplaatsen. Ik ga even kijken . Groet !


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Bericht door Tim »

Hey,

Als het kan gebruik ik mn verstand, rekening houdend met wat hierboven geschreven is. Sawyer+ak filter.

Maar maak je niet te druk. Die paar chemicalien zijn peanuts als je bv vlees eet of niet biologisch plantaardig. En ook al doe je dat ben je niet vrij.

In ons eten zit tegenwoordig veel meer troep dan in die ene 'foute' plas of sloot.

Eigenlijk schrijft Hooger het al, de zuiveringen krijgen het ook niet schoon. Waar komt dat dan vandaan? Juist, uit je eigen uitlaat.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Re: Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Bericht door Hooger »

@Tim,
Ik zie je punt, gezond verstand dus. Daar zijn we nog altijd het verst mee gekomen.

wat bedoel je trouwens met een "ak filter" schakel je nog iets speciaals voor of na?

@Martin,
Hier de link naar de landelijke site waar alle gemeenten en provincies hun informatie over verdachte en verontreinigde locaties publiceren.
http://www.bodemloket.nl/kaart#


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Bericht door Tim »

Hooger,

Aktief Kool. Ik heb die van platypus na se sawyer.

Groet,
Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Bericht door Martin Outdoors »

Dank Gerard!


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Bericht door ger010 »

In Nederland ga ik vaak maar een nachtje
dan neem ik water mee.

Zeker met de pesticiden en dergelijke heb
ik er geen best gevoel over.

In Zweden haal ik het uit het meer.


Afbeelding
Maurice

Re: Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Bericht door Maurice »

Msr mini pomp met actief kool.

Mss interessant maar triest maar om kwijt te kunnen dat de waarden van waterkwaliteit in NL betreffende pesticiden (landbouw gebieden) maar ook fosfaat etc zelfs in heldere in bronnen bedroevend zijn .
Dus ik sjouw zws altijd 2 l. water mee en op basecamp cheape jerrycans.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Bericht door Martin Outdoors »

Sawyer S3 Foam Waterfilter, Nou als je een dikke geldbuidel hebt is dit de oplossing, ding filtert ook zware metalen landbouwgif virussen chemicaliën e.d. dus opgelost mits je meer dan 100 eu er voor over hebt he ………………………...ik denk er over na want met dit ding kan ik overal me watertje halen ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Bericht door Dabberty »

En gaat hij net zolang mee als de gewone sawyer mini? Zoja dan is het idd wel waard.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Bericht door Martin Outdoors »

Daar moet ik nog achter komen , inderdaad jammer als hij na 1000 liter in de wilgen gehangen kan worden , youtube zal wel reviews hebben . Eem kiekn :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Hoe kiezen jullie je drinkwaterbron in Nederland

Bericht door Cobber »

Water filteren doe ik bijna nooit. Heb er wel één maar als ik zie hoe vaak ik hem gebruikt heb. Te weinig, of misschien juist goed.
Heb hem vaak op de Donau gebruikt...maar water was daar zo vet of wat het ook was dat je langer aan het schoonmaken was dan dat je aan het water pompen bent.
Verder gebruikt in de tropen en langs kanaaltjes etc hier. Perfect ding maar groot. je kan er iemand mee dood gooien mocht je dat willen.

Hier wat gegevens...verder werkt hij goed en vooral bij veel water verbruik is het ideaal. Zit ook een groot voorfilter op..das wel heel makkelijk. heb hem gesponserd gekregen tien jaar geleden. Want hij is aardig aan de prijs en zou dat er normaal niet voor over hebben:

Het Katadyn Combi waterfilter combineert een zilver-geïmpregeneerd keramisch element en een hervulbare cartridge met actief kool. Het waterfilter filtert zwevende deeltjes, bacteriën en protozoa, inclusief giardia, crypto, cholera, salmonella en e.coli uit het water. Het actieve kool vermindert chemicaliën en haalt nare smaakjes uit het water. De Combi filtert overigens ook zonder het actieve kool de zwevende deeltjes, bacteriën en protozoa uit het water. De Combi voldoet aan de strenge EPA-eisen voor het effectief zuiveren van water.
De Katadyn Combi is er ook in een Katadyn Combi PLUS waterfilter-uitvoering die aan een kraan aangesloten kan worden voor gebruik in camper, hotel, vakantiehuisje, boot of woning (bv. in noodsituaties).
De Katadyn Combi wordt geleverd inclusief een prefilter, flesadapter (voor aansluiting op wijdhalsflessen zoals de 1 liter Nalgene Everyday), reinigingsset, smeermiddel voor rubberen O-ringetjes en een draagtasje.
Gegevens:
Capaciteit: ca. 50.000 liter / (keramisch element) / ca. 400 liter (carbon vulling)
Snelheid: ca. 1 liter per minuut
Filterelement: 0,2 micron keramisch dieptefilter (reinigbaar)
Geschikt tegen: protozoa (waaronder o.a. Giardia en Cryptosporidium) en bacteriën (o.a. Cholera, Tyfus, Legionella en e. Coli)
Afmetingen: 27 x Ø 6 cm
Gewicht: 580 gram


Hoop techmische info en mocht je het element willen vervangen ben je ook weer een klap geld kwijt. De actieve kool is wel prettig..beetje zelfde smaak aldoor. Dit ook paar keer leeg gehad maar schoon word het er wel om.


Plaats reactie