Bijvangst!

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Bijvangst!

Bericht door Hooger »

Als visser heb je mooi de mogelijkheid om legaal wild te kamperen. Met een nachtvisvergunning kun je bij veel water terecht. Moet je natuurlijk wel vissen.

Ik wilde weer eens mijn hangmat testen met de tips van Johndice. Dit was met het laatste weekend in de Keil wat mislukt, dus tijd voor revanche. Gewapend met de hangmat en een hengel dook ik dus een bosje in dat vergeven was van het stekend vlieggedierte. Maar een kleine klamboe doet wonderen. Eerst de hengel met een boilie geïnstalleerd, om legaal te zijn. Dan mijn "Ticket to the moon" 1 persoons hangmat opgehangen met de snugpack underblanket en quilt. Het was bijna donker maar toch nog even een kopje thee gezet voor ik ging liggen. Alles was rustig en verwachtingen dat ik iets zou vangen had ik niet. De boilies waren de eerste de beste scopex die ik in de winkel vond en met maar één hengel maak je je zelf redelijk kansloos als je bedenkt dat veel doorgestudeerde karpervissers op dit water met drie hengels per vissers maar zelden een visje pakken. :-\

Eindelijk in de hangmat merkte ik dat de onderdeken niet vrij hing en het als snel fris werd aan de onderkant. In en uit de hangmat tot ik eindelijk ruimte had en er geen directe koude meer was. Na een tijdje gelegen te hebben werd het toch nog fris aan de onderkant maar niet door direct contact. Dus weer de hangmat uit de shockcords zo aangetrokken dat de gaten aan het voeten en hoofdeinde dicht waren. Dan weer de hangmat in en proberen een comfortabele houding aan te nemen. Eerst maar eens op de rug en daarna kijken hoever ik op mijn zij kan komen dacht ik. Op de rug lag het redelijk comfortabel maar slapen ho maar. Na een uur maar iets op meer op mijn zij proberen te liggen iets schuin in de hangmat zoals John had uitgelegd. Ik kwam tot naar ik schat 30 graden slagzij maar verder draaien leverde te veel kink in de onderrug. Als ex hernia ben ik nog wel gevoelig voor rare bochten in de onderrug. Ook met de 30 graden slagzij had ik niet het idee te slapen. Sommigen zullen het herkennen wel "slapen" maar wel het gevoel hebben constant wakker te zijn. Na een tijdje toch weer koud aan de onderkant. Wat nu? Na een tijdje denken het idee: een reddingsdeken in de onderdeken vouwen. Zo gezegd zo gedaan. Dat gaf een verbetering ook als was het minimaal. Ik had er meer van verwacht. De temperatuur op dat moment 13 graden ::) .

Inmiddels was het al half vier in de nacht en nog steeds had ik niet het gevoel dat ik had geslapen. Plotseling een gierend piepend geluid. Wat is dat nou? Beet! De electronische beetverklikker van €10,- maakt er geen half werk van. Probeer dan maar eens snel onder de klamboe vandaan te komen je bril te vinden je schoenen aan te doen. Het duurt uren. Eindelijk naast de hangmat houdt het krijsen op. Jammer, gelost zeker. Toch maar even bij de hengel kijken of hij niet in het water ligt. Als ik de hengel op een meter nader begint het gegier in volle hevigheid opnieuw. Om een lang verhaal kort te maken na ongeveer een half uur heb ik een 36 ponds spiegelkarper weer netjes terug gezet in het water. Bijvangst denk ik. En wat voor één ^-^ . Om even bij te komen maar een kopje thee gezet. Plotseling aan de overkant op nog een vijftien meter een ree die vanachter de kanaaldijk opduikt. Hij ziet mij blijkbaar niet en ik blijf ademloos. Hij graast wat en verdwijnt dan langzaam weer achter de dijk. Echt een prachtige ervaring. Lang leve de flecktarn. Overal kramp in de spieren, komt dat van de vis of van de hangmat zit ik te denken. Om vijf uur ga ik weer in de hangmat liggen eerst op mijn rug en dan weer met een beetje slagzij. Maar niet vergenoeg om comfortabel te zijn of nog teveel onder de indruk om de slaap te vatten lig ik nog tot half zeven wakker als ik het besluit op te staan en te ontbijten.

Genoeg geweest voor deze poging.

@ Johndice, Ik moet misschien je aanbod toch aannemen :-[ :-)

Groet,

Hooger


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Bijvangst!

Bericht door ger010 »

Mooi verhaal man, en te herkenbaar (btw de hangmat).
Ik heb al verschillende maten, en types geprobeerd maar
helaas net als jij lukt het me niet.

Maar goed met mijn huidige tentje maakt het voor het
gewicht niet echt uit dus heb ik het los gelaten :)

Wel een avontuur man als die verklikker ineens afgaat hahaha
dat is bijvangst waar veel mensen jaloers op zijn gok ik.


Afbeelding
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Bijvangst!

Bericht door J@siu »

leuke story ,
helaas ben ik geen visser ::) … en het verhaal "Hangmat" …
hier nog nooit problemen gehad met slapen , zelfs niet met minus 12 graden (Vogezen)
maar toen was ik jonger, en had een M90 bij ..
nu een DD Jura II XL voor de Zomer , Herfst en Lente …. in de winter ga ik in de Hutten slapen met houtkachel 8-)


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Bijvangst!

Bericht door Martin Outdoors »

Tja hangmatten........ ::)
Mooi avontuur Gerard leuk om te lezen . Ik heb een vissen met edc kit op de "plank" liggen . Ik zal die eens upoaden . ^-^ Groet !


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Re: Bijvangst!

Bericht door Hooger »

Thanks! Als de story goed is is het makkelijk en leuk om te schrijven. Zoiets bedenk je niet en krijg je denk ik ook niet makkelijk (solo en in één keer) gefilmd denk ik ^-^.

Ik blijf met de hangmat nog even volhouden. Het is wel een handig systeem voor bosjes die met de voeten in het water of op een hellingen staan. De kans dat ik een perfered hangmat user word zijn denk ik iets geslonken :-\ . Mijn doel met bushcraft // -leuk te zien dat de spellingscontrolen hier het woord bushcraft niet kent- 8-) // slaap experimenten is de methode zover te krijgen dat ik voldoende slaap krijg om de volgende dag(en) ook nog acceptabel kan functioneren. Dat is dit keer duidelijk niet gelukt. Volgende keer beter :-) .

Er zijn karpervissers die er een halve carrière over doen om zo'n vis te landen. Nou heb ik wel vaker gevist op grote jonges en meisjes dus voor mij is het ook niet helemaal nieuw en alle techniek en materiaal klopt anders hand ik dit varkentje ook niet hebben kunnen wassen. Nou was het bij mij bij het vissen altijd al meer te doen om het buitengebeuren dan de jacht op record. maar luck strikes when you least expect it. Met een edc setje bereik je hier denk ik niet zoveel. Voor je boeilies aan je edc hengeltje knoopt zou ik me wel twee keer bedenken ;D . Wel benieuwd naar de footage overigens. Ooit met een haak, lijn, een strootje als dobber en een tak als hengel een knappe brasem van 55 cm weten te vangen op een worm die ik eerst zelf uit de wal had gepeurd.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Bijvangst!

Bericht door Martin Outdoors »

Hahaha nee met een edc ga je met die dikke karpers het niet redden, ik vind karper vissen ook zonde van mijn tijd , teveel gedoe om zo'n water varken aan de haak te krijgen ;D ;D ieder zijn ding hoor


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Re: Bijvangst!

Bericht door Hooger »

@ Martin,
Inderdaad te veel gedoe dat karpervissen. 3 kachelpoken van hengels, tent, bed, voerboot, vistas, 15 kilo voer en een opblaasbootje. Vergeet dan het ander spul niet en je hebt een grote kruiwagen vol met spullen. Dagen en soms weken zitten en heel lang niets vangen ook niets voor mij. Maar als je toch eenmaal bij het water bent en toch een hengeltje mee hebt is bijvangst natuurlijk wel aardig. ::) Het is weer een leuk filmpje geworden trouwens. Misschien had je toch moeten demonstreren hoe je het visje klaar maakt en eet. Je had er een mooi pannetje voor bij je.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Bijvangst!

Bericht door Martin Outdoors »

Tja dat zou kunnen de vis eten, dit keer ging het puur om de effectiviteit van mijn edc spul, misschien in een minimale kit setting filmpje dat ik wel de vis op eet...….ik blijf een beetje een sport visser en ben gewend met een natte handdoek de vis snel te onthaken en terug te gooien . Ik kan op 1 hand tellen hoe vaak ik vis heb gevangen en daadwerkelijk naar binnen heb gewerkt hehe .

Maar goed joh een "bijvangst"die jij had wil elke visser wel, goed gedaan ! 8-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Re: Bijvangst!

Bericht door Hooger »

Hooger schreef:@ Martin,
Misschien had je toch moeten demonstreren hoe je het visje klaar maakt en eet. Je had er een mooi pannetje voor bij je.
Ik denk dat ik onbewust mijn eigen bushcraft/survival uitdaging bij jou probeert te leggen. Ik ben nieuwsgierig of voorn en brasem een beetje eetbaar zijn ook als je goed doorvoed bent. Je weet dat ik al vaker op een meating geprobeerd heb vis op het vuur te krijgen. Tot nu zonder resultaat :-( . De grootste uitdaging is hierbij denk ik je handen en je mes weer schoon en stank vrij te krijgen of te aanvaarden :-\ . Dit vindt ik normaal al de grootste uitdaging als ik eens in de zoveel tijd een snoekbaarsje meeneem (omdat ik anders niet weer thuis mag komen ;-) ).


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Bijvangst!

Bericht door Martin Outdoors »

Snoekbaars LEKKER ! . Ik heb baars , voorn soorten en volgens mij heet dat beest alver gegeten . Allen goed te doen echter wil ik nooit meer brasem. Het schijnt als ze gerookt en gedroogt zijn wel lekker smaken maar zo uit het water in de pan mwah ik vind het niet lekker ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Bijvangst!

Bericht door Tim »

Hey Hooger,

Mooi verhaal. Witvis is best te eten, maar klein en gratig. M'n Pa heeft eens verteld dat oma ze af en toe bakte voor de jongens.

Qua hangmat, het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik goed sliep. Afgelopen weekeinde m'n eerste DIY hangmat (2,7m) weer eens gepakt en ik slaap daar toch een stuk minder in. Gisteravond sliep ik zo, maar dat kan ook van afgelegde afstand en een halve liter port zijn geweest ;D.

De DIY die ik afgelopen winter gebruikt heb is 3m. Daar slaap ik als een roosje in. Ik heb nog wel een DIY demo van 3m die je mag proberen.

Groet,
Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Re: Bijvangst!

Bericht door Hooger »

Martin Outdoors schreef: nooit meer brasem.

Ik sprak recent nog een Duitser die liever Brasem dan Snoekbaars at. Rare jongens die Duitsers ::) Het schijnt dat Brasem daar waar ik zit volgens hem minder graat heeft dan elders. Als ik soms de kadavers zie zou ik het haast geloven. Smaken kunnen verschillen Niet waar?
Tim schreef:Hey Hooger,
Ik heb nog wel een DIY demo van 3m die je mag proberen.
Groet,
Tim
Hoi Tim, Doe ik graag een keer. Als jij het maakt is het zeker goed. Even wachten tot mijn rug en jou arm weer wat recht getrokken zijn?


Plaats reactie