wildkamperen Zwitserland in de zomer

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
David82
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2017, 11:16

wildkamperen Zwitserland in de zomer

Bericht door David82 »

Hallo allemaal heeft er iemand ervaring met wildkamperen in Zwitserland en is dat uberhaupt wel mogelijk en dan heb ik het niet of het mag of niet, weet er iemand ook een mooie rustige omgeving?
bvd


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: wildkamperen Zwitserland in de zomer

Bericht door Dabberty »

Kan prima, paar jaar geleden een week hike gedaan, over pieken heen. S’avonds naar de boom grens toe om daar in onze hangmatten te slapen. Af en toe boerderij aan doen om wat melk en eieren in te slaan.
Enige probleem was dat de koeien met kalveren m’n hond als bedreiging zagen en de hond, en dus ons ook aanvielen.
(Veel van de routes lopen door velden heen waar koeien grazen).
Later bleek dat een duitse vrouw met hond een week eerder was gedood door koeien een paar km van waar wij liepen.
Dus raad ik aan geen hond mee te nemen.


David82
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2017, 11:16

Re: wildkamperen Zwitserland in de zomer

Bericht door David82 »

bedankt voor je reactie, ja inderdaad ik heb zelf ook een hele nare ervaring gehad met kamperen en koeien, maar ik moet er bij zeggen ik hou wel van een redelijk kampvuurtje kan dat ook op een beschutte plek?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: wildkamperen Zwitserland in de zomer

Bericht door Dabberty »

Waar wij zaten wel, het was vrij ruw terrein, en weinig andere hikers.
Maar qua vuur hielden we het altijd klein, alleen om te koken en om de sigaren aan te steken gedurende de avond.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: wildkamperen Zwitserland in de zomer

Bericht door Dabberty »

Hier het verslagje met wat foto’s van die hike:
http://dabberty.com/?p=1442


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: wildkamperen Zwitserland in de zomer

Bericht door rude »

Oh nice, ben net internet aan het afschuimen voor een leuke huttentocht, misschien toch maar de optie wildkamperen open laten staan.


teeriks
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:56

Re: wildkamperen Zwitserland in de zomer

Bericht door teeriks »

Of het mag of niet in Zwitserland heb ik me ook al eens in verdiept.
In het kort: Ja, boven de boomgrens is het zelfs bij wet geoorloofd zolang je niet in direct zicht en binnen een straal van een paar honderd meter van een Berghut ligt. Alleen kunnen plaatselijke verordeningen het toch verbieden. Dat verschilt per kanton.

Veel info staat gebundeld op deze website: https://bergwijzer.nl/reportage/wildkam ... n-de-alpen


Der Berg ruft!
David82
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2017, 11:16

Re: wildkamperen Zwitserland in de zomer

Bericht door David82 »

Wat bedoelen jullie met berghut? Is dat zo n berghut waar je eventueel kan overnachten met bijna geen voorzieningen?


teeriks
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:56

Re: wildkamperen Zwitserland in de zomer

Bericht door teeriks »

David82 schreef:Wat bedoelen jullie met berghut? Is dat zo n berghut waar je eventueel kan overnachten met bijna geen voorzieningen?
Formele hutten zijn bemand (tijdens het seizoen, meestal juni tot oktober) of onbemand en altijd aangesloten bij de Sweizer Alpen Club (SAC)
Zie ook hier: >KLIK<

Onbemande hutten zijn inderdaad vaak niet veel meer dan een eenvoudig bivak waarbij je je eigen voorzieningen moet meebrengen. Ze liggen vaak wel op de meest waanzinnige plekken. Varieert van een houten 'hondenhok-met-matras' tot meer uitgebreide onderkomens. Soms zijn ze best bijzonder zoals deze: Bivouac Dolent


Der Berg ruft!
Plaats reactie