Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
Serratus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 dec 2018, 19:46

Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door Serratus »

Hallo iedereen,

Ik ben bezig met samenstellen van mijn uitrusting.. ook daar hoort nu een mes bij...
Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Mora kansbol (met een multimount schede) of een zwarte mora bushcraft.

De kansbol heeft een versmalling op het voorste deel van het lemmet. Met sandvik staal. Dus voor het iets lichtere werk.
De bushcraft black heeft een 3.2 mm dik lemmet van carbonstaal.

Ik heb een bijltje en een lichte vouw handzaag.. dus het mes hoeft geen zware taken uit te voeren.
Mijn twijfel is : beter carbonstaal maar een dik en lomp lemmet wat ik niet nodig denk te gaan hebben (bijl gaat mee)
Kansbol slank mes, te licht voor bushcraft maar beter voor woordcarving met een te dure schede, waarbij reviews op internet zeggen dat de goedkopere schede niet degelijk is....
Wie o wie kan me helpen de juiste keuze te maken?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door Dabberty »

Hoi, ik heb de kansbol, en ondanks de dunne punt, blijft hij het gewoon goed doen. Vaak ben ik er te voorzichtig mee, maar das ongegrond. Het is een goed mes.
Verder heb ik de mora garberg met multimount, en dienschede is simpel gezegd perfect, mes trouwens ook.


Gebruikersavatar
Serratus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 dec 2018, 19:46

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door Serratus »

Hallo Dabberty,

Bedankt voor je reactie. En heb je dan de kansbol met de standaard schede als ik begrijp uit je verhaal? Hoe bevalt die jou? Of is 15 euro extra betalen voor zo'n multi mount schede wel de moeite waard ?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door Dabberty »

Voor mij was het waard om die te nemen. Ik draag bijna nooit meer een mes aan de riem. Tijdens het hiken heb ik hem in de rugzak, of in de knie pocket of onderste boven aan de schouderstrap van de rugzak. Op het kamp kan ik hem als neckknife ondersteboven dragen.
Bedenk hoe je hem wil dragen en beslis dan. Maar vergeet niet dat als je de multimount schede los koopt, dat hij dan erg duur is. Succes.


Gebruikersavatar
Serratus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 dec 2018, 19:46

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door Serratus »

Oké super bedankt voor de tips


Gebruikersavatar
Serratus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 dec 2018, 19:46

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door Serratus »

Hey Dabberty,

Via het YouTube kanaal van Martin Outdoors kwam ik erachter dat jij ook een kanaal hebt. Mooi kanaal en leerzaam! Ook heel erg leuk is de het hoeft niet duur afspeellijst. !! Tof man!
Ik ben nog bez8g met samenstellen en zal dan binnenkort het bos in moeten gaan om het eens een nacht te proberen, ik zit te twijfelen... klein tentje, bijv, of hammock. (Hammock l ijjkt me wel f8jn, maar in deze tijd van het jaar moet er dan een quilt bij...) tja en met een tent heb bik een matras nodig... lastig.. Ik hou je kanaal de gaten!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door Dabberty »

Thanks :-)
Een underquilt is niet perse nodig, je kan een matje er in leggen, of een wollen deken, of een schapenvacht bijvoorbeeld.
Of als je een slaapzak overhebt, klein gat in het voeteneinde maken, en dan die om je hangmat heen terwijl jij in je slaapzak in de hangmat ligt, dus als een cocoon achtig iets.
Zo heb ik heerlijk geslapen met -26.
Er zijn genoeg opties, niet alleen de dure opties zijn goed.


Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 dec 2018, 12:26
Locatie: Uden

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door DennisV »

Dabberty schreef:Voor mij was het waard om die te nemen. Ik draag bijna nooit meer een mes aan de riem. Tijdens het hiken heb ik hem in de rugzak, of in de knie pocket of onderste boven aan de schouderstrap van de rugzak. Op het kamp kan ik hem als neckknife ondersteboven dragen.
Bedenk hoe je hem wil dragen en beslis dan. Maar vergeet niet dat als je de multimount schede los koopt, dat hij dan erg duur is. Succes.
Mede door deze uitspraak heb ik de mora kansbol met schede besteld zojuist, bedankt!


Gebruikersavatar
Serratus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 dec 2018, 19:46

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door Serratus »

Hey Dennis, ik ook O0


Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 dec 2018, 12:26
Locatie: Uden

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door DennisV »

2 januari komt die binnen O0 ik ben benieuwd!


Gebruikersavatar
Serratus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 dec 2018, 19:46

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door Serratus »

DennisV schreef:2 januari komt die binnen O0 ik ben benieuwd!
Heb je hem ook al?

Ik heb ook mijn Wetterlings bijltje, en SAS survival boek binnen. Ja ik weet het... De Wetterlings is overkill, maar ik had van mijn oudcollega's een afscheidscadeau gekregen in de vorm van een bon van Bever sport... En met een 10tje bijbetaling heb ik iets wat ik ook gewoon heel erg mooi vindt....


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door Martin Outdoors »

Ah joh een mooi bijltje is altijd handig , ik neem hem niet altijd mee maar met een natuurlijke shelter in het verschiet gaat mijn bijltje zeker mee .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
kwik
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jan 2015, 12:11

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door kwik »

Serratus schreef:
DennisV schreef:2 januari komt die binnen O0 ik ben benieuwd!
Heb je hem ook al?

Ik heb ook mijn Wetterlings bijltje, en SAS survival boek binnen. Ja ik weet het... De Wetterlings is overkill, maar ik had van mijn oudcollega's een afscheidscadeau gekregen in de vorm van een bon van Bever sport... En met een 10tje bijbetaling heb ik iets wat ik ook gewoon heel erg mooi vindt....

Leuk man! Welke bijl precies?


Gebruikersavatar
Serratus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 dec 2018, 19:46

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door Serratus »

kwik schreef:
Serratus schreef:
DennisV schreef:2 januari komt die binnen O0 ik ben benieuwd!
Heb je hem ook al?

Ik heb ook mijn Wetterlings bijltje, en SAS survival boek binnen. Ja ik weet het... De Wetterlings is overkill, maar ik had van mijn oudcollega's een afscheidscadeau gekregen in de vorm van een bon van Bever sport... En met een 10tje bijbetaling heb ik iets wat ik ook gewoon heel erg mooi vindt....

Leuk man! Welke bijl precies?
Ik heb de hunters hatchet #115


Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 dec 2018, 12:26
Locatie: Uden

Re: Mora kansbol of mora bushcraft black? Hulp gevraagd

Bericht door DennisV »

Ben er tevreden mee
Bijlagen
2BD75F10-17C2-41E6-B91B-A3F0B34A31E2.jpeg
2BD75F10-17C2-41E6-B91B-A3F0B34A31E2.jpeg (787.66 KiB) 3492 keer bekeken


Plaats reactie