Sparrenthee uit het bos.

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Adventurer
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 okt 2018, 12:00
Contacteer:

Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Adventurer »

Hallo,

Een tijdje geleden ben ik het bos in gegaan om hier sparren naalden weg te halen en hier in mijn achtertuin sparrenthee van te maken, ik heb dit gefilmd en als eerste video op mijn YouTube kanaal gezet.de sparrenthee was goed geslaagd al zeg ik het zelf, en voor herhaling vatbaar.

Ik moet mezelf hier ook een beetje promoten natuurlijk dus Hier is de link van de video https://m.youtube.com/watch?v=W2Kwa92vN2Y

Hier een paar foto's:
Bijlagen
Screenshot_20190205-114440.png
Screenshot_20190205-114440.png (3.25 MiB) 3419 keer bekeken
Screenshot_20190205-114347.png
Screenshot_20190205-114347.png (2.69 MiB) 3419 keer bekeken
Screenshot_20190205-103155.png
Screenshot_20190205-103155.png (2.57 MiB) 3421 keer bekeken
Screenshot_20190205-103219.png
Screenshot_20190205-103219.png (2.68 MiB) 3421 keer bekeken
Screenshot_20190205-112259.png
Screenshot_20190205-112259.png (2.82 MiB) 3421 keer bekeken
Screenshot_20190205-112241.png
Screenshot_20190205-112241.png (2.44 MiB) 3421 keer bekeken


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door ger010 »

is idd prima te doen, wel hoog plukken
ivp honden/vossen/wolven plasjes :)


Afbeelding
Adventurer
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 okt 2018, 12:00
Contacteer:

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Adventurer »

ger010 schreef:is idd prima te doen, wel hoog plukken
ivp honden/vossen/wolven plasjes :)
Had ik niet echt rekening mee gehouden, maar ik wist het daarom ook niet, en het smaakte er niet minder om! ;D


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door ger010 »

hihihi kleinigheidje hou je altijd ^-^


Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Martin Outdoors »

Filmpje gezien , leuk. Goed bezig ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Dabberty »

Goed bezig, en idd, hoog plukken :-)


Adventurer
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 okt 2018, 12:00
Contacteer:

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Adventurer »

Martin Outdoors schreef:Filmpje gezien , leuk. Goed bezig ^-^
Ja bedankt voor je reactie op de video !


Adventurer
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 okt 2018, 12:00
Contacteer:

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Adventurer »

Dabberty schreef:Goed bezig, en idd, hoog plukken :-)
Ik ga er op letten ;-)


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Roel »

Dat hoog plukken moet je nu ook niet opvatten als vanaf twee meter of zo. ^-^
Een vos sproeit wel, maar of recht naar achteren of iets naar beneden.
Dus alles boven een meter zou ik zeggen, doe maar...
En als het toch verkeerd uitpakt... sorry... ik kon niet weten dat die vos op zijn achterpootjes ging staan... ;-)


Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 dec 2018, 12:26
Locatie: Uden

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door DennisV »

Leuk filmpje zo, zelf eigenlijk nog nooit sparren thee op!
Snel is proberen


Adventurer
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 okt 2018, 12:00
Contacteer:

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Adventurer »

DennisV schreef:Leuk filmpje zo, zelf eigenlijk nog nooit sparren thee op!
Snel is proberen
Bedankt en Sparrenthee is zeker een aanrader!


Adventurer
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 okt 2018, 12:00
Contacteer:

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Adventurer »

Roel schreef:Dat hoog plukken moet je nu ook niet opvatten als vanaf twee meter of zo. ^-^
Een vos sproeit wel, maar of recht naar achteren of iets naar beneden.
Dus alles boven een meter zou ik zeggen, doe maar...
En als het toch verkeerd uitpakt... sorry... ik kon niet weten dat die vos op zijn achterpootjes ging staan... ;-)
Atletische vos die dat voor elkaar krijgt ;D
Maar bedankt voor de verdere informatie!


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Roely »

Tof !
Het is net als met gewone thee, ieder heeft zijn eigen manier en voorkeur. Het is natuurlijk allemaal thee.
Het geniet mijn voorkeur om de naalden te kneuzen of aan te snijden. Hierdoor komt er gemakkelijker en meer stoffen vrij, en is dus de concentratie en smaak sterker.

Mijn oude maat was van mening dat je het na het koken nog minstens 20 minuten moest laten trekken.

Ieder zijn manier en voorkeur zie je wel. Elke soort smaakt ook een beetje anders. Het ligt er ook aan hoeveel water je ter beschikking hebt.

Dus het is je eigen overweging of je kiest voor een maximaal geconcentreerde thee of niet. En bv of je alleen gaat voor de jonge scheuten of niet.

Mijn manier jonge scheuten, kneuzen met bv een steen. Water aan de kook, 5 minuten mee koken ongeveer en een tijdje laten staan. Of de naalden gewoon erin laten zitten.


Adventurer
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 okt 2018, 12:00
Contacteer:

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Adventurer »

Roely schreef:Tof !
Het is net als met gewone thee, ieder heeft zijn eigen manier en voorkeur. Het is natuurlijk allemaal thee.
Het geniet mijn voorkeur om de naalden te kneuzen of aan te snijden. Hierdoor komt er gemakkelijker en meer stoffen vrij, en is dus de concentratie en smaak sterker.

Mijn oude maat was van mening dat je het na het koken nog minstens 20 minuten moest laten trekken.

Ieder zijn manier en voorkeur zie je wel. Elke soort smaakt ook een beetje anders. Het ligt er ook aan hoeveel water je ter beschikking hebt.

Dus het is je eigen overweging of je kiest voor een maximaal geconcentreerde thee of niet. En bv of je alleen gaat voor de jonge scheuten of niet.

Mijn manier jonge scheuten, kneuzen met bv een steen. Water aan de kook, 5 minuten mee koken ongeveer en een tijdje laten staan. Of de naalden gewoon erin laten zitten.
hallo roely,

ik heb jonge scheuten gepakt en ze niet gekneusd ik heb de naalden al in het water gedaan toen het water nog koud was al bij het water gedaan.
mijn canteen op het vuur gezet en toen het kookte 2 minuten laten koken van het vuur gehaald en de naalden er direct uit gehaald ik vond het heerlijk en daar gaat het natuurlijk om ;-)

gr

johan


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Sparrenthee uit het bos.

Bericht door Roely »

@Johan het gaat ook om de terpenen die zowel in de harskliertjes voorkomen als in het blad. Door te kneuzen haal je ze makkelijker ook uit de naalden.
Boven de grofweg 75-80 graden ga je ze verliezen, je laat ze vervliegen of je kookt ze kapot. Even kort door de bocht.!

Het is daarom dat bepaalde mensen de voorkeur genieten om ( de uitlopers met) naalden pas toetevoegen wanneer het water kookt en slechts heel kort de boel even aan kookt. Het koken heeft een velerlei functie maar zeker ook om de blad cellen even te kraken waardoor een en ander in je thee ter beschikking komt. Het loont zich beduidend om het materiaal zo kort mogelijk boven de 80 graden te hebben.

In onze tijd van abundance zou je eigenlijk de hoogste kwaliteit kunnen behalen door het materiaal bv in een zakfles whiskey of wodka toe te voegen >:D
Maar dat is weer een ander verhaal.

Zoals ik zei ieder zijn manier en het werkt allemaal. De beste methode is alleen van belang in een extreme survival situatie, welke we geen een van allen zullen meemaken. Het ligt voor de hand dat als je eerst je water wil zuiveren door het minstens 10 minuten te koken, dat je het materiaal daarna pas toevoegt en het dan nog kort even mee kookt. Ow en net als bij opium is het het allerbeste om je materiaal bij zonsopkomst te verzamelen... Laten we dat behoudens de echte freaks laten.

Groetjes Roely aka Panoramix ;-)


Plaats reactie