Touw, touw & nog eens touw

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
Bossie75
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 feb 2019, 12:06

Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Bossie75 »

De titel zegt het al, ik ben eens nieuwsgierig wat jullie van touw mee nemen ?
Ik heb al gelijkaardige topics gevonden, maar wou een beetje meer in detail gaan dan "ik neem 25m paracord mee"

Bedoeling is om het aantal, doel, materiaal, diameter en lengte te vermelden.

Bv.
Ridgeline tarp : 1x15m paracord, nylon, diameter 5mm
Prusik knot :
Afspannen tarp :
Hammock :
Sjortouw :
Omgeving vuurplaats :
Enz

Ik vond het toen ik begon met bushcraft/trekking moeilijk om hierover de juiste keuze te maken.
Ik ben namelijk van het type dat het allemaal graag wat steviger heeft, wat het dikwijls onnodig zwaar en duur maakt ^-^


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Waidmann »

Ik ben een grondslaper, maak vaak een tarp tentje en daarvoor heb ik een koordje van 120cm action touw ;D

Verder neem ik altijd dyneema mee, zo'n 25m. Exacte dikte weet ik niet maar het moet pak hem beet 140kg kunnen hebben. Dat is net waar ik het nodig voor kan hebben, het weegt weinig dus gaat altijd de tas in.

Buiten dat om ben ik ook erg benieuwd naar geschikte lengte voor hangmat slapen met een tarp. Wil er toch eens aan beginnen.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Martin Outdoors »

Ik neem altijd wegwerp touw mee, bossie cisel touw of wat anders meer nylon achtig . Elastisch touw ook wel eens . Ik knoop nooit speciale knopen dat vind ik gedoe vooral omdat ik nooooit in een hangmat slaap dan ontkom ik er niet aan denk ik.

Ik gebruik geen ridge lijn wat ik nooit heb begrepen dat mensen dat doen bij een op de grond gespannen tarp . En met meerdaagse tochtjes laat ik de touwen aan de tarp hangen ipv alles er af snijden. ^-^ Nja ik ben wat knopen betreft een luierik.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Waidmann »

Martin Outdoors schreef: Nja ik ben wat knopen betreft een luierik.
Zo denk ik er ook over, buiten voor de ontspanning niet om het mezelf zo moeilijk mogelijk te maken :D


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Dabberty »

Aan m‘n hangmat zit het benodigde touw, aan m’n tarp zit alles al vast, en verder neem ik bijna altijd wat extra mee.
Heb enkele losse stukken van 1 en 2 en 3 meter of soms een hele bos van 10 a 15m, geen idee hoe lang het is.
Soms is het parakoord, soms dat zwarte touw uit de hornbach.
Qua knopen, ik doe meestal een dubbele paardenknoop, aka quickrelease. Voor de tarp setups gebruik ik ook prussik knopen.


Gebruikersavatar
Bossie75
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 feb 2019, 12:06

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Bossie75 »

Ik zal zelf even opsommen wat ik zoal mee sleep :-)

Ridgeline tarp : 1x16m paracord, nylon, diameter 5mm
Prusik knot : stukjes paracord, nylon, diameter 3mm
Afspannen tarp : 2x10m paracord, nylon, diameter 3mm (ondertussen is 1 van de 10m lengtes al iets korter)
Hammock : is nog onderweg van het verre oosten, dus dat moet ik nog eens bekijken ...
Sjortouw : 1x10m sisal touw van +- 4mm, tevens goede tinder
Omgeving vuurplaats : rvs kabel van een fietsrem (met haakje eraan vast gemaakt)
Verder als accessoire nog enkele alu spanstukjes, een S musketon Nite Ize #3 en enkele Edelrid mini musketons (wegen slechts 4g en kunnen 150kg hebben)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Roely »

Afhankelijk van wat ik ga doen neem ik ook weleens touw mee. Meestal dan van de action (geel of rood) . Maak ik een slinger van of lanyard of een monkey fist of een draagtas of een waslijn of mijn tent met een stuk zeil. En gebruik ik zelfs voor een survival boog. Dus ja eigenlijk voornamelijk om mee te spelen bij het kampvuur.

Wat vaker heb ik stukjes touw bij om te markeren onderweg, van een vriend geleerd vroeger.

Ik heb ook kleine spanbandjes gehad voor een hangmatje op te hangen om te rusten of te zitten onderweg. Maar die gebruikte ik alleen bij een wandeltocht.

Voor een bivak te bouwen gebruik ik voornamelijk wat de natuur mij bied. Met braam als favoriet.

Wat nou echt typisch iets is voor mij en wat ik echt bijna altijd bij me heb (de laatste 30 jaar) is een stukje koper draad (bv voor haakjes om aan een blikje te maken) en soms een enkele meter dun ijzerdraad voor bv een fakkel. Want ik heb geen hoofdlampjes enz.

Maar ik sleep zeker nooit alles mee. Ik heb jarenlang alleen een stuk touw mee gehad met welke je pallets inpakt zeg maar. Wit of oranje bijeengehouden met een stukje koperdraad. Daar deed ik alles mee. Zeil ophangen voor de regen en te slapen, markeren, voor een boog, strikken enz dat gebruik ik eigenlijk nog steeds, maar heb enkele jaren geleden dat touw van de action gekocht en dat sleep ik inderdaad toch weer elke keer mee. Maar ja voornamelijk om mee te spelen dus :P

Tja ik gebruik pas een paar jaar een echte rugzak, en merk dat je dan wat sneller wat meer zooi mee sleept dan nodig is. Er zit ook een schrift erin waar ik allerlei knopen in getekend heb. En nog meer messen, dan wat ik normaal al mee nam ;-)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Roely »

Hahaha confronterend dit. ;D
Ik dacht even een foto te maken van mijn touw.
Moet je eens kijken wat er allemaal in mijn rugzak zit ^-^ ^-^
Ik lijk echt een extreme hoarder :D
Screenshot_20190209-114648.jpg
Screenshot_20190209-114648.jpg (1.03 MiB) 4267 keer bekeken
Het meeste gebruik ik dus eigenlijk niet, maar heb ik onder de noemer : just in case ;D blijkbaar dus elke keer dat ik op pad ging, weer erbij in gedaan :-[


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Dabberty »

Mooie collectie touw idd :-)


Boske
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 apr 2016, 20:10

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Boske »

Ik heb sinds kort 2mm Paracord bevestigd als rigdeline aan mijn tarp en bij mijn lichtgewicht tarp ook de guylines vervangen ipv 4/5mm draad. En 2 mm is sterk genoeg hiervoor.

Daarnaast heb ik een rolletje jutetouw (van de Action) bij me, voor 3 poten/zaken te bevestigen/pot hangers etc. Sterkte is beperkt.
En jute omdat het niet/minder belastend is voor de natuur.

O ja, een koordje waarmee mijn firesteel aan mijn riem is bevestigd. alle middelen zijn natuurlijk multi-inzetbaar in case of...
Mijn veters in mijn schoenen zijn wel nog gewoon veters en geen Paracord ;-)


I rather die on my feet than live on my knees
Gebruikersavatar
Bossie75
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 feb 2019, 12:06

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Bossie75 »

Straf dat we allemaal totaal andere dingen mee zeulen om ongeveer hetzelfde te bekomen.
Dit bewijst nog maar eens dat je gewoon moet mee nemen wat voor jou past.
Al is het altijd interessant om eens de insteek van iemand te overwegen.
Misschien toch eens deelnemen aan een bushcraft weekend. Het is vast veel leuker om bij een kampvuur ideeën uit te wisselen :-)


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Oude.Wilg »

Roely schreef:Hahaha confronterend dit. ;D
Ik dacht even een foto te maken van mijn touw.
Moet je eens kijken wat er allemaal in mijn rugzak zit ^-^ ^-^
Ik lijk echt een extreme hoarder :D
Screenshot_20190209-114648.jpg

Het meeste gebruik ik dus eigenlijk niet, maar heb ik onder de noemer : just in case ;D blijkbaar dus elke keer dat ik op pad ging, weer erbij in gedaan :-[
Duidelijke knoop tekeningen @Roely mooi gedaan.
Wij hebben verschillende touwen van ook onder ander van de action.

Bedreven zijn in knopen maken is best handig, en verschillende knopen zijn ook weer handig los te krijgen in plaats maar wat er op los te knopen, vaak hebben mensen een hele tros aan knopen gemaakt op iets vast te zetten en dan nog zit het niet goed vast.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Tim »

Hey,

Elke tarp van mij heeft een een soort ridgeline of uiteinden met touw in de stuff sack.

De rest van het touw ziet er zo uit. Waarom al die verschillende? Ik verbouw wel eens wat, dan vul ik dat aan met wat in de buurt ligt 8-)
C_ordage.jpg
C_ordage.jpg (261.91 KiB) 4154 keer bekeken
Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Bossie75
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 feb 2019, 12:06

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Bossie75 »

Tim schreef:Hey,

Elke tarp van mij heeft een een soort ridgeline of uiteinden met touw in de stuff sack.

De rest van het touw ziet er zo uit. Waarom al die verschillende? Ik verbouw wel eens wat, dan vul ik dat aan met wat in de buurt ligt 8-)

C_ordage.jpg

Tim
Ik had in het verleden ook allerlei restjes mee, maar heb enkele weken geleden 30m Dyneema touw besteld in China. Met een dikte van 1,3mm zou dit +- 260kg moeten kunnen dragen. Was slechts 10€ incl verzending dus het proberen waard ;-)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Touw, touw & nog eens touw

Bericht door Roely »

@bossie 75... Jij haald wat dingen door elkaar. Jouw dynrma heeft een treksterkte van 260 kg toch .. Waarbij het dus breekt.. Draagkracht is iets heel anders.
De veiligste berekening maak je door het door 5 te delen.
Dat maakt jouw dyneema een gegarandeerde draag kracht van 52 kg. (260/5) even heel simpel gezegd. En spankracht en knoop belasting buiten beschouwing gelaten.

Desalniettemin nog fucking sterk voor een beetje plastic.


Plaats reactie