Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
Atredz
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 mar 2015, 15:54

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Atredz »

Pyro schreef:Beste Atredz,
Dat zou ik erg tof van je vinden en ik ben best benieuwd hoe dat eruit ziet!
Even voorop gesteld! Het is niet dat ik je niet geloof, maar ik ben gewoon benieuwd naar in wat voor stappen die beste schoenmaker dat dan gedaan heeft.
Heeft de beste man of vrouw dan eerst het oude loopbed eraf gefreest en toen een nieuwe rubber zool erop gelijmd of wat?
En wat voor kosten je daar dan aan gehad hebt, want gevechtslaarzen van dit type heb je tegenwoordig al vanaf 50 euro!
Alvast bedankt man!

Met vriendelijke groet,

Martijn Sprong.
Geen probleem Martijn !
volgens mijn slijpen ze het oude voetbed er af maar bind me daar niet op vast.
qua kosten heb ik geen idee de baas betaald het >:D

hier de foto's(dit zijn oude kisten die ik niet meer gebruik )


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Pyro »

Kijk nou, da's best mooi man! Bedankt voor het posten!
Ze zien er eigenlijk cooler uit met deze nieuwe zool dan met het standaard rubber!
En ik denk dat het ook comfortabeler loopt dan met de oude zool of niet?
Ik had het echt nog nooit gezien en eerlijk gezegd werd mij altijd verteld dat het eigenlijk niet mogelijk was!
Zie je nou? Heb ik hier weer wat geleerd!!
Nogmaals bedankt he Atredz!!


Atredz
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 mar 2015, 15:54

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Atredz »

Pyro schreef:Kijk nou, da's best mooi man! Bedankt voor het posten!
Ze zien er eigenlijk cooler uit met deze nieuwe zool dan met het standaard rubber!
En ik denk dat het ook comfortabeler loopt dan met de oude zool of niet?
Ik had het echt nog nooit gezien en eerlijk gezegd werd mij altijd verteld dat het eigenlijk niet mogelijk was!
Zie je nou? Heb ik hier weer wat geleerd!!
Nogmaals bedankt he Atredz!!
Loopt idd stuk comfortabler aangezien deze zool wel demping geeft ook heeft deze zool een stuk meer grip op glade en natte oppervlakken.
Hahah geen dank graag gedaan, ik denk dat het idd niet vaak voorkomt omdat ik denk dat het bijna netzoveel kost als de schoen zelf.... Maar dan heb je ook wel wat >:D


Kristo
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2017, 11:01

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Kristo »

Ik doe mijn boots met een goeie laag zadelvet en daarna de haardroger erop. Dan kan je ook alles netjes in de stiksels en plooien laten lopen. Worden ze ook lekker soepel van en absoluut waterdicht.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Roely »

Hahaha volwassen gasten die over schoenen poetsen praten... Krijg flash back van dienst ;D ;D

Als je geïnteresseerd bent... Het volgende:

Naja even zijdelings als laborant me bemoeien. Schoenpoets is een emulsie van diverse stoffen, door het in brand te steken ontsteekt je alleen de vluchtige stoffen bv nafta of terpetijn, het was/vet deel smelt eerst alleen maar. De kleurstof meestal een vaste stof gebeurd helemaal niets mee. Dus doet het niets af aan de waterafstootbare werking. Met het aansteken verdroogd het alleen maar verder. Dus eigenlijk komt het niet ten goede aan de smeerbaarheid en de mate waarmee het in het leer kan trekken. Beter is om aan oude in gedroogde schoenpoets weer opnieuw het oplosmiddel toe te voegen.

Maar in dienst deden we niet anders eigenlijk dan in de fik steken dan kon je makkelijker een goede dikke laag erop zetten. En zelfs bij droge schoenpoets ging je met je aansteker ook over de schoen opdat het makkelijker diep in het leer kon trekken (waar normaal het oplosmiddel voor diend.) het nadeel ervan en van bv het föhnen is dat de poets geheel door het leer kan trekken en dat je daarmee schoenpoets aan je sokken krijgt.

Naja het gaat en werkt dus allemaal prima. Het domste wat je kunt doen is meteen uit poetsen want dan geef je de schoenpoets niet de kans om zijn werking te doen (intrekken in het leer) dus invetten 24 uur laten staan en oppoetsen.
Leder vet werkt weer anders, dat doe je erop en ga je meteen in het leer inmasseren, ook de wrijving hierbij werkt een beetje verwarmend en verdunnend.

Aldus schoenpoets dikke laag opbrengen, zijn werking laten doen, als het droog is lekker glanzend op poetsen.
Schoen vet/leder vet direct inmasseren en uit poetsen zodat alle poriën gevuld raken. Eventueel enkele keren herhalen.

En als kleinzoon van een schoenmaker, verzolen kan altijd en dan wordt inderdaad bijna nooit de gehele zool verwijderd maar weggeschuurd (afhankelijk van aanwezige tussenzool bv) hierop word de nieuwe zool dan gelijmd opgezet. Ik heb het hem vaak zien doen met bv spekzolen.
Bij lederen schoenen met doorgestikte zool wordt bv alleen het loopvlak en de hak voorzien van een nieuw deel. En zie je bv het stiksel van/en de oude zool alleen nog maar onder het holle deel van je voet.
Als het oude rubbere zool inderdaad gaat breken is het poreus geworden en heeft het weinig nut om daar iets nieuws tegen aan te plakken, dat laat binnen no time weer los.

Je rubberen zolen aan de onderzijde poetsen klinkt een beetje dom inderdaad omdat je niet weet welk oplosmiddel in je schoenpoets zit, voor hetzelfde geld lost het je rubber op en maakt het het rubber juist poreus. Met leder vet kan dit weer wel. Vaseline werkt eigenlijk het beste.
Dit kun je sowieso ook gebruiken voor het leder.
En je hoeft zeker niks te kopen van 8 euro per blikje als je niet wil. De basis is al eeuwen dierlijke vetten en of plantaardige oliën. Dus gebruik gewoon schapenvet (dierenwinkel) om je schoenen water afstotend te maken of olijfolie of vaseline enz enz dus in de basis verzadig je het leer met olie of vet waardoor het water afstoot en je schoenen dus waterafstotend zijn. Leer echt water dicht willen maken is gewoon dom. Goed gepoetste schoenen zijn dermate waterafstotend dat je inderdaad een keer door een plas kunt lopen zonder natte voeten te krijgen. Voortdurend in een waterachtig milieu zoals sneeuw is een totaal ander verhaal. En maakt leder eigenlijk ongeschikt.

Echter vergis jezelf niet. De schoenpoets van dienst is zo goed en zo duur omdat hier een combinatie van stoffen inzit, het ene deel is vullend voor scheurtjes en beschadigingen en het andere deel voor waterafstoot baarheid en of vuil afstotend enz. En een deel hardwax om het te laten blinken. Maar bovenal ook altijd ten behoeve van het conditioneren van het leder en om het soepel te houden. Dus als je schoenpoets steeds alleen aan de buitenkant opbrengt en meteen uitpoetst (wat heel veel mensen doen) heb je alleen een beschermende buitenlaag van je leer, en verdroogd het dus aan de binnenzijde waardoor het alsnog scheurt. Conclusie als jouw schoenen scheurtjes gaan vertonen, heb je de middelen niet of te weinig op de juiste manier toegepast.
Echt leder op de juiste manier behandeld en met de juiste frequentie gaat makkelijk honderden jaren mee. Hooguit vertoond het wat oppervlakkige scheurtjes tengevolge van zon en regen.

Tot slot veel onderhouds middelen hebben secundair een beetje waterafstoting, primair is conditionering van het leder, en behoud van de ademende eigenschap. Daarom kun je met die middelen poetsen zoveel je wil, maar zal het nooit waterdicht worden. De vraag is ook of je dat wel moet willen, dat is juist ongezond voor je voeten.

Wil je waterdichte schoenen koop dan rubberen laarzen. Daarmee besef je nogmaals hoe ongewenst het eigenlijk is om lederen schoenen echt waterdicht te maken. Als het zonnig en droog is heb je nog steeds natte voeten omdat je eigen vocht niet afgedreven kan worden.

O0 hiermee beëindigen we weer de wijze les van de Roely, ik sta open voor al uw vragen, klachten, ideeën en opmerkingen ::)


Morris
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 mar 2019, 11:57

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Morris »

lekker zelf lederolie n creme maken, we zijn toch bushcrafters?

bv Bijenwas (imker), olijfolie, neatsfootoil (100%) mengen au bain marie met evt wat Dennenteer erbij (ook zelf maken)


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Roel »

Goed verhaal @Roely, bedankt.


Morris
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 mar 2019, 11:57

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Morris »

Atredz schreef:
Pyro schreef:Beste Atredz,
Dat zou ik erg tof van je vinden en ik ben best benieuwd hoe dat eruit ziet!
Even voorop gesteld! Het is niet dat ik je niet geloof, maar ik ben gewoon benieuwd naar in wat voor stappen die beste schoenmaker dat dan gedaan heeft.
Heeft de beste man of vrouw dan eerst het oude loopbed eraf gefreest en toen een nieuwe rubber zool erop gelijmd of wat?
En wat voor kosten je daar dan aan gehad hebt, want gevechtslaarzen van dit type heb je tegenwoordig al vanaf 50 euro!
Alvast bedankt man!

Met vriendelijke groet,

Martijn Sprong.
Geen probleem Martijn !
volgens mijn slijpen ze het oude voetbed er af maar bind me daar niet op vast.
qua kosten heb ik geen idee de baas betaald het >:D

hier de foto's(dit zijn oude kisten die ik niet meer gebruik )


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

vette zool goed gedaan!
Hoe heet die zool? Type en merk?


Plaats reactie