Pannensetje

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Pannensetje

Bericht door Mismieter »

Een vraag voor jullie doorgewinterde bushcrafters.

Als vervanging voor het alu setje wat ik meesleep, wat hartstikke zwart word als ik het in het vuur heb gebruikt heb ik de volgende set gezien.

https://www.qvist.nl/tatonka-cook-set-regular.html

Wat zijn de ervaringen van zoiets?
Gaat dit goed op een hobo stoofje?

Het komt in de buurt van wat ik zoek, maar het is best wat geld.
Zou iemand van jullie dit ook kopen? Iemand misschien aanbevelingen voor iets vergelijkbaars?

1 ding weet ik wel, het word makkelijker in gebruik.
Wat ik nu heb is binnen no time pokezwart en heeft nog zo een grijpertje om de pan vast te pakken dus het word zeker een vooruitgang.

Oh ja. Ik ben soms ook met twee. Dat is wel belangrijk.

Do or don't?
Dankjewel...


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Pannensetje

Bericht door Tim »

Hey,

Deze wordt ook gritje zwart (gewoon laten zitten) en een vast hengsel brand je je handen aan. Het plastic op de hendel ga je ook opbrandden.

Ik zou nog even blijven bij je Alu setje. Lekker licht en die lossen hendel is zo gek nog niet.

Ik heb zelf een lichte billy van 650ml of 1L mee.

Op een hobo werken doen ze allemaal wel.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Pannensetje

Bericht door Dabberty »

Die set van je link is erg handig voor 2 personen. Het is een kopie van de Tsjechiese 'esus', welke al jaar en dag gebruikt wordt in het leger en scouting.
Persoonlijk vind ik het echter niks, groot, zwaar en lomp.om te vervoeren.
M'n fsvorieten zijn de zebra billy can 1.2l, de 1100ml titanium toaks pot, en de 750ml titanium toaks pot.


Boske
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 apr 2016, 20:10

Re: Pannensetje

Bericht door Boske »

Hoi,

Zwart wordt het allemaal. Met een ijzeren schuursponsje krijg je de grootste roet er wel af.
Het hangt ook af of je bijvoorbeeld naaldhout gebruikt om te stoken of berken/eik.

Voor wat betreft het formaat/materiaal/grootte van de pannen/potten.
Zelf gebruik ik een 750ml Titanium pot/mok, met vast hengsel.
voor 2 personen kan dit ook, soms is dan 1 liter wel fijner.

Steelpannetje/titanium bord ben ik nog aan het uitzoeken/verzinnen... altijd wat te leren/verzinnen ;D

Zelf vind ik een hengsel wel erg prettig ivm het kunnen ophangen aan een pothanger of het optillen van het pannetje


I rather die on my feet than live on my knees
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Pannensetje

Bericht door Mismieter »

Die toaks 1100 ziet er idd goed uit. Een beetje wat ik zoek. Daar zou ik bijvoorbeeld rijst in kunnen koken en daarna in de pan wat ham/spek en groente voor een simpele nasi. En als ontbijt wat havermout of spek met ei.
Goed schoon te maken in vergelijking met de alu camping set?
En voor 1,5 persoon kan ik hier wel mee weg komen denk ik?

Ik ga sowieso eens kijken of ik ergens een filmpje kan kijken van deze.
Die tatonka vond ik niet veel over.

@Tim, ik krijg die van mij gewoon zo slecht schoon hè. Als ik hem gebruikt heb, zeker 2x achter elkaar is dat ding zo smerig....
Een plukje gras gaat echt niet werken dat is best wel sjit.
Dus op korte termijn wil ik echt wat anders proberen om alles een beetje schoon te houden. Voorheen gebruikte ik altijd een gasbrandertje op de camping en zo, dan blijft het redelijk schoon. Maar daar wil ik toch echt vanaf, van dat gas en campings ook haha. Liever een vuurtje.
Ik heb mn alu setje trouwens bijna 15 jaar schat ik. Dus makkelijk afscheid nemen van iets vertrouwds is het ook niet.

Alvast bedankt, keep it coming!


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Pannensetje

Bericht door Mismieter »

@boske. Hengsel idd handig. Neem ik mee.


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Pannensetje

Bericht door Roely »

Ik ken het probleem met die aluminium pannetjes. Het materiaal oppervlak is wat ruw en poreus. Daardoor zijn die lastig schoon te maken. Iets van edelstaal daarentegen trek je door het gras wel vrij schoon.

Maar ja pannen blijft toch wel iets persoonlijk denk ik, bij mij in de straat hebben ook alle mensen een ander pannenset. De een vindt een bepaalde pan geweldig en terwijl een ander er zogenaamd niet in kan koken.

Ik denk bv dabberty hier, een zeer wel overwogen keuze heeft gemaakt tbv zijn gebruik en lange hikes.

Ik heb ook wel eens een pannetje mee genomen natuurlijk, mijn keuze (na ervaringen met al die camping setjes) was een dikkere bodem omdat ik het moeilijk vind om met een dunne bodem te koken op vuur. Dit is een pan van 2 euro bij de kringloop, daar zaten bakalieten handvaten aan geschroefd. Deze eraf gehaald en dan heb je twee uitsteeksels aan je pan met een boutje erin over. Daarvoor heb ik een hengsel gemaakt van koperdraad en dat gaat al alweer meer dan tien jaar mee. Een echte aanrader als je niet op het gewicht hoeft te letten.
Dat ziet er dan zo uit als een goulashpot of soepketel op die site welke jij doorstuurde.

Kleine anekdote : ik gebruik het vaakst gewoon een leeg conservenblik om water in te koken ;D ik had laatst thuis met de Kids een woodgas stove gemaakt. Daar ook zo'n aluminium camping pannetje op gezet, en die smolt gewoon het aluminium pannetje weg. Twee jaar geleden vond ik met de Kids een stuk draad gaas, en daar hebben we toen een heel weekend op gebarbecued.

Moraal van het verhaal, niemand kan jou echt advies geven. Jij moet zelf de keuze maken ten aanzien van jouw beoogde gebruik en kook opstelling.

Bv herman onze een-pans hobby kok, heeft een grote gietijzeren pan, daar kan hij een 5 sterren maaltijd in koken. Maar met zoiets kun je geen 10 km mee gaan lopen natuurlijk. Een oude maat van mij deed alles in aluminium folie en legde dat dan tussen de kolen. Een soort van slow cooking. Ik bedoel maar twee absolute uitersten maar allebei perfect.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Pannensetje

Bericht door Dabberty »

Die 1100ml toaks pot is met vaste vouwbare handvaten en ook een hengsel, gewoon perfect en prima voor 2 personen.
Tip voor het schoonmaken, na het koken gooi er wat water in, terug op het vuur, en als het goed warm is met mos, zand , grond, geint, net wat je voor handen hebt de binnenkant schoonschuren en met hetzelfde spul daarna de buitenkant.
Het wordt allemaal makkelijker schoon als de pot nog heet/warm is, dan als hij al helemaal afgekoeld is.
Ik ga zelden met een vieze pot naar huis.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Pannensetje

Bericht door Roel »

@Dabberty, dat kan vast alleen maar in Tjechië, "vaste, opvouwbare, handvatten".... >:D


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Pannensetje

Bericht door ger010 »

Een heel verhaal en dat haal jij er dan uit Roel, ha ha ha
die pot heb ik ook iets kleiner 750 super ding met een deksel
en van die speciale vaste inklapbare hengsels hahaha


Afbeelding
Sosteve
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 sep 2018, 23:34

Re: Pannensetje

Bericht door Sosteve »

Mismieter schreef:Een vraag voor jullie doorgewinterde bushcrafters.

Als vervanging voor het alu setje wat ik meesleep, wat hartstikke zwart word als ik het in het vuur heb gebruikt heb ik de volgende set gezien.

https://www.qvist.nl/tatonka-cook-set-regular.html

Wat zijn de ervaringen van zoiets?
Gaat dit goed op een hobo stoofje?

Het komt in de buurt van wat ik zoek, maar het is best wat geld.
Zou iemand van jullie dit ook kopen? Iemand misschien aanbevelingen voor iets vergelijkbaars?

1 ding weet ik wel, het word makkelijker in gebruik.
Wat ik nu heb is binnen no time pokezwart en heeft nog zo een grijpertje om de pan vast te pakken dus het word zeker een vooruitgang.

Oh ja. Ik ben soms ook met twee. Dat is wel belangrijk.

Do or don't?
Dankjewel...
alles wat je gebruikt op een open vuur word zwart


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Pannensetje

Bericht door Oude.Wilg »

Laten we de "Carbon (koolstofstaal) WOK" niet vergeten, die heeft aardig wat voordelen.
Moet wel met wat vet of olie gebruikt en bewaard worden.
Het voedsel fijn gesneden is wel heel snel klaar, kan met heel weinig vet of olie verhit worden, je bent in verhouding ook weinig brandstof nodig.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... sGFfucEby0
Wokbrander voor wokken of roerbakken - Voorlichtingsburo ...
https://www.voorlichtingsburowonen.nl › productinformatie › wokbrander...

Wokken stamt uit de omgeving van de Chinese stad Kanton en is ontstaan in de tijd dat er weinig hout groeide en vuurbronnen dus schaars waren. Hierdoor was men gedwongen tot economisch koken. De oplossing vond men door groenten en vlees in kleine stukjes te snijden en in een bolle pan, boven een hoog vuur, snel bakken.

Foto: ATAG
Een kenmerkende eigenschap van deze methode is dat de temperatuur hoger blijft dan de kooktemperatuur van water (dus ruim boven 100 °C).

Hoe moet je wokken en wat is de beste wokpan?
De roots van het wokken liggen in China en is ontstaan door armoede. Omdat er weinig brandstoffen waren en weinig voeding leerden de Chinezen om met een minimum aan vet en brandstof toch eten te bereiden.
Welke wok?
Wokken zijn te krijgen in verschillende varianten. De twee bekendsten zijn de Kantonese wok en de Peking wok. De Kantonese wok heeft twee metalen oren. De Pekingwok heeft een houten steel.
Wokpannen met een aanbaklaag lijken erg handig, maar echt wokken kun je het beste doen in een echte wokpan van plaatstaal of gietijzer. Deze pannen kun je vaak vinden in een toko. Pannen met een antiaanbaklaag zijn niet bestand tegen hoge temperaturen. Bij extreme verhitting komen er namelijk ongezonde stoffen vrij. Brand je wok goed in om te voorkomen dat je eten aankoekt.
https://www.viadomo.nl/hoe-moet-je-wokk ... te-wokpan/

Als je handig bent met wokken kan je in een korte tijd aardig wat mensen voorzien van heerlijk gezond voedsel.
Ben je in je eentje dan is een wok ook een must.
Handig mee te nemen laat of maak zelf een handige hoes, die de pan beschermt tegen vocht en regen, maak de hoes zo dat je hem handig ook je rugzak kan koppelen.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Pannensetje

Bericht door Dabberty »

Mismieter vraagt om advies over iets dat hij kan meenemen, en iets dat op een hobo stoofje past... twee belangrijke criteria.

Wilg, ik heel benieuwd naar jouw ervaringen met het meeslepen van een wok op trips, en het koken op een hobo stoof/open vuur met die wok.
Dat kan ik namelijk niet opmaken uit je gekopieerde info van het interwebz.
Kun je daar iets meer over vertellen, aangezien ik zelf geen ervaring heb met wokken op hikes/trips ?
- Welke wok gebruikte je (merk, diameter, gewicht?)
- Welke hobo stoof heb je daarvoor gebruikt/gemaakt?
- Welke brandstof gebruikte je in die hobostoof? (Hout, pellets, bbq blokjes, brandstof, etc)
Het liefst met wat actie foto's zodat we mee kunnen genieten.


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Pannensetje

Bericht door rjvdsluis »

Hoi Hoi
Tip : Als je zwart van pannetjes wilt voorkomen: Omwikkel het gedeeltelijk met aluminium folie???
Zelf nog niet geprobeerd

Ron sr


Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Re: Pannensetje

Bericht door Dominicus »

Bedankt voor het antwoordt

Ik
Laatst gewijzigd door Dominicus op 19 okt 2019, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie