Het bouwen van een veldsmidse

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Plaats reactie
Wilco F
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2019, 09:07

Het bouwen van een veldsmidse

Bericht door Wilco F »

Smeden heeft altijd al mijn interesse gehad. De combinatie van vuur, staal en het gehamer op het aambeeld vind ik fascinerend. Ik heb me dan ook altijd al graag verdiept in het smeden en ook al wel een paar keer op een hobby-niveau wat op gloeiend staal lopen slaan, maar ik begon toch langzamerhand goed materiaal en gereedschap te missen.

Probleem is dat smeedgereedschap weer geld kost ;-) Als je alle materialen nieuw wilt kopen ben je zo een paar duizend euro verder en dat heb ik op dit moment er niet voor over. Om dat probleem op te lossen grijpen we uiteraard naar de geijkte methode: zelf maken En gelukkig is een kleine, mobiele veldsmidse redelijk eenvoudig zelf te maken.

Het begint uiteraard met een ontwerp. Na wat zoeken in boeken en op het internet heb ik uiteindelijk aan de hand van wat voorbeelden een mooi ontwerp kunnen samenstellen. Hopelijk voldoet het aan de eisen om te beginnen en voor de wat langer termijn.

Op mijn blog is het bouwverslag te lezen:

Deel 1 http://www.wilcoflier.com/weblog/het-ma ... veldsmidse

Deel 2 http://www.wilcoflier.com/weblog/het-ma ... dse-deel-2


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Het bouwen van een veldsmidse

Bericht door Roel »

Hee Wilco, die plaatjes ben ik op een ander forum ook al tegen gekomen, mooi werk man. :D


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Het bouwen van een veldsmidse

Bericht door Dabberty »

Leuk blog heb je, en die smidse ziet er robuust uit. Zelf heb ik v3 ondertussen van een bbq, erg licht en compact, ben er tevreden mee.
Veel succes met het smeden, ben benieuwd naar je projecten.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Het bouwen van een veldsmidse

Bericht door Oude.Wilg »

Een mooi aandeeltje ik zie ook echt uit naar je projecten, wat zullen je eerste dingen zijn die je gaat maken,
en wat is je ultieme uitdaging om nog eens te maken.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Wilco F
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2019, 09:07

Re: Het bouwen van een veldsmidse

Bericht door Wilco F »

Oude.Wilg schreef:Een mooi aandeeltje ik zie ook echt uit naar je projecten, wat zullen je eerste dingen zijn die je gaat maken,
en wat is je ultieme uitdaging om nog eens te maken.
Ik ga (uiteraard) beginnen met wat eenvoudige werkstukken en technieken om het smeden een beetje onder de knie te krijgen. Mijn ultieme doel is om uiteindelijk gereedschappen zoals beitels, bijlen, messen en dergelijke te kunnen smeden.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Het bouwen van een veldsmidse

Bericht door Roel »

Een aankomend smid zal in het algemeen als eerste zijn eigen tangen gaan smeden.
Het best door gebruik te maken van tangen van een ervaren smid die dan de (fijne) kneepjes van het vak over kan brengen... ;-)


Wilco F
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2019, 09:07

Re: Het bouwen van een veldsmidse

Bericht door Wilco F »

Roel schreef:Een aankomend smid zal in het algemeen als eerste zijn eigen tangen gaan smeden.
Het best door gebruik te maken van tangen van een ervaren smid die dan de (fijne) kneepjes van het vak over kan brengen... ;-)
Dat is een goed punt inderdaad. De doelen die ik in mijn vorige bericht heb beschreven zijn ook een jarenplan ;-). Voorlopig ben ik nog druk met mij inlezen, het afbouwen van de smidse en straks het oefenen van de basale basictechnieken.


Plaats reactie