plakspul van bomen op je tent afwasbaar of permanent?

Plaats reactie
groenblad
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2019, 15:31

plakspul van bomen op je tent afwasbaar of permanent?

Bericht door groenblad »

Hallo
kleine vraag waarvan ik niet weet in welke sectie ik dit moet plaatsen dus dan maar hier:
Als ik mijn tent (katoen) een aantal dagen onder bomen hebt laten staan dan is de tent helemaal kleverig van dat plakspul van de bomen komt. (geen idee wat dit is)

Ik vraag mij af of dit met gewone wasmiddel eraf te wassen is in de wasmachine of heb je daar speciaal spul voor nodig?

Een kennis van mij heeft zijn hele schuur raam onder dit soort plak zitten en zegt dat hij dit totaal niet meer eraf kan krijgen.
Ook de profesioneel ramen wasser wist er geen raad mee.
Dus ik vrees een beetje dat dit plakspul nu permanent op mijn katoenen tent blijft zitten? :-(


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: plakspul van bomen op je tent afwasbaar of permanent?

Bericht door Dabberty »

Ik heb destijds de hars vlekken van m'n dd tarp gewoon kunnen afwassen met warm water en dreft. Soms helpt een druppel olijf olie ook al. Das trouwens perfect om sticker resten te verwijderen.


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: plakspul van bomen op je tent afwasbaar of permanent?

Bericht door Anneke »

groenblad schreef:Hallo
Als ik mijn tent (katoen) een aantal dagen onder bomen hebt laten staan dan is de tent helemaal kleverig van dat plakspul van de bomen komt. (geen idee wat dit is)
Onder wat voor bomen had je hem staan?


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: plakspul van bomen op je tent afwasbaar of permanent?

Bericht door Martin Outdoors »

Je ramen kun je met wd 40 schoonmaken ,en je tent ach dat slijt wel of trekt er in . Het verdwijnt best snel tenminste wel van mijn canvas tentjes en tarpjes . Alles plakte maar een 2 de keer gebruiken na een week of 3 was tijdens de opslag nagenoeg alles weg . Hoe gek dat ook klinkt , ik zat onder een paar Lariksen toen .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: plakspul van bomen op je tent afwasbaar of permanent?

Bericht door Dabberty »

Mer die dampen die jij snachts loslaat martin, dan vergaat alles wel zo'n beetje :-)


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: plakspul van bomen op je tent afwasbaar of permanent?

Bericht door Martin Outdoors »

Whahaha ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
groenblad
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2019, 15:31

Re: plakspul van bomen op je tent afwasbaar of permanent?

Bericht door groenblad »

Dabberty schreef:Ik heb destijds de hars vlekken van m'n dd tarp gewoon kunnen afwassen met warm water en dreft. Soms helpt een druppel olijf olie ook al. Das trouwens perfect om sticker resten te verwijderen.
dat plak spul is dus hars? dan word de tent nog brand gevoelig ook :o
ik zal het eens proberen, dankje.
Anneke schreef:
groenblad schreef:Hallo
Als ik mijn tent (katoen) een aantal dagen onder bomen hebt laten staan dan is de tent helemaal kleverig van dat plakspul van de bomen komt. (geen idee wat dit is)
Onder wat voor bomen had je hem staan?
zijn eiken geloof ik. hoezo?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: plakspul van bomen op je tent afwasbaar of permanent?

Bericht door Dabberty »

Als het van eiken is, is het waarschijnlijk geen hars. Maar je kan het wel proberen schoon te maken


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: plakspul van bomen op je tent afwasbaar of permanent?

Bericht door Tim »

Hey,

Op tentdoek gaan prutsen maakt het vaak erger en lek. Op laten drogen en lekker laten zitten.

Het zit de tent niet in de weg, alleen jou.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: plakspul van bomen op je tent afwasbaar of permanent?

Bericht door Anneke »

groenblad schreef:
Anneke schreef:
groenblad schreef:Hallo
Als ik mijn tent (katoen) een aantal dagen onder bomen hebt laten staan dan is de tent helemaal kleverig van dat plakspul van de bomen komt. (geen idee wat dit is)
Onder wat voor bomen had je hem staan?
zijn eiken geloof ik. hoezo?
Er kan van alles uit bomen naar beneden komen... Wat kleverige dingen betreft... van hars tot honingdauw tot sap tot poep tot gom tot fruit(resten) en vast nog wel meer..., alles afhankelijk van o.a. de soort boom, omstandigheden en het seizoen natuurlijk. En niet alles wordt dus door de boom zelf afgescheiden, het kan ook van/door zijn/haar bewoners/bezoekers komen.
Sommige dingen gaan er met water dus wel redelijk makkelijk af/uit, andere juist niet. Het één wil je liefst eerst laten drogen en dan pas verwijderen. Kortom, het maakt nogal wat uit wat er op je tent zit hoe je het er af wilt halen en wanneer.

Al met al een goede reden om te leren welke bomen wanneer overlast kunnen geven, en op je beoogde plekje niet alleen te kijken of de bodem geschikt is (hinderlijk om op een mierenpaadje te gaan bivakkeren), maar ook wat zich boven je hoofd kan afspelen.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: plakspul van bomen op je tent afwasbaar of permanent?

Bericht door Oude.Wilg »

Soorten bladluis kan ook plakkerige rommel produceren, dan zit je hele auto, tent of wat er ook onderstaat er onder.
Ook kamerplanten kunnen dat handicap hebben.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Plaats reactie