Tijgermug in EU (NL)

EHBO, thuis of in het veld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Tijgermug in EU (NL)

Bericht door Oude.Wilg »

Moeten we ons zorgen maken betreffende de Tijgermug, de Roverheid doet er alles aan om het volk gerust te stellen, maar kunnen we daar altijd van op aan?????
Er zijn tegenstrijdige berichten, zo zouden ze wel virussen over kunnen brengen op het nageslacht, maar de Tijgermug die in NL voorkomt zou daar niet mee besmet zijn ???


Tegenstrijdigheden,
Draagt elke tijgermug gevaarlijke ziektes met zich mee?
In de eerdere versie van dit artikel staat onterecht aangegeven dat de tijgermug het malariavirus kan overdragen. Zowel Beekman als Reinhold geven aan dat de tijgermug malaria niet kan overbrengen.
Daarnaast stond er dat de tijgermug alleen virussen met zich meedraagt wanneer er eerst een besmet persoon gestoken wordt. Reinhold stelt dat het knokkelkoortsvirus, ook wel dengue genoemd, door tijgermuggen kan worden overgedragen op het nageslacht en er dus niet eerst een besmet persoon gestoken hoeft te worden. Beekman beaamt dit. Hoe groot de kans is op een met knokkelkoorts besmette tijgermug in Nederland, kan het RIVM niet zeggen.
De overige genoemde virussen, zikakoorts en Chikangunya, kunnen wel alleen overgedragen worden als er eerst een besmet persoon gestoken is. De kans om een van deze virussen te krijgen van een tijgermug in Nederland is daarmee dus nihil.


Hoe komt de tijgermug Nederland binnen?
'De tijgermug komt voornamelijk via de autobandenhandel ons land binnen. In het land van herkomst staat er al een laagje water in de banden. Alle muggensoorten zijn gek op stilstaand water: daar leggen ze eitjes in. Wanneer de autobanden hier aankomen, zijn de eitjes uitgekomen tot tijgermuggen.'
Volgens Reinhold is het belangrijk te vermelden dat de eitjes van de tijgermug ook maandenlang kunnen overleven op droge autobanden. Zo kunnen de eitjes, ondanks het verbod op de import van autobanden waar water in staat, toch Nederland binnenkomen. Autobanden zijn volgens Reinhold niet de enige producten waar muggeneitjes ons land mee binnenreizen: ook het kamerplantje Lucky Bamboo neemt regelmatig eitjes mee.

Reinhold merkt op dat in een onderzoek https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/330341001.pdf van het RIVM uit 2008 staat dat de tijgermug kan overleven in de Nederlandse winters.
https://zorgnu.avrotros.nl/hulp/hulpart ... e=20190821
tijgermug_in_autobanden_1311.jpg
tijgermug_in_autobanden_1311.jpg (69.11 KiB) 6528 keer bekeken
tijgermug-zorgnu-09-08-2019.jpg
tijgermug-zorgnu-09-08-2019.jpg (38.49 KiB) 6528 keer bekeken


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Tijgermug in EU (NL)

Bericht door Oude.Wilg »

In welke landen komt de Tijgermug voor?

'Dat is voor een leek ontzettend moeilijk. De verschillen met andere muggensoorten zijn met het blote oog bijna niet te zien. Wat wel opvalt: de Tijgermug is vrij klein. Veel kleiner dan de gemiddelde Nederlandse muggensoort.'
Lees meer: Muggenbult jeukt: wat kun je doen?

In welke vakantielanden komt de Tijgermug voor en hoe kun je je ertegen beschermen?

Het is belangrijk dat je je bewust bent van de aanwezigheid van de Tijgermug in onder andere Zuidoost-Azië, Zuid-Amerika, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië Duitsland Griekenland Antillen Nederland (Belgie?)
De tijgermug komt oorspronkelijk voor in zuidoostelijk Azië, in de landen Bangladesh, Cambodja, China, Filipijnen, India, Indonesië, Japan, Laos, Maleisië, Myanmar, Nepal, Pakistan, Singapore, Sri Lanka, Taiwan, Thailand en Vietnam. Daarnaast is de soort bekend van enkele eilanden in de Grote en de Indische Oceaan tot westelijk op het Afrikaanse eiland Madagaskar.[7][8]
De mug heeft zich binnen Azië verspreid tot in Nieuw-Guinea en wereldwijd in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en delen van het vasteland van Afrika. In Australië en Nieuw-Zeeland is de tijgermug een aantal keer aangetroffen, maar deze heeft zich hier nog niet gevestigd.[9]
In Noord-Amerika komt de soort voornamelijk voor in het oostelijke deel van de Verenigde Staten. Daar werd de mug voor het eerst in 1985 aangetroffen in Texas. In 1987 was de soort bekend in 15 staten en tien jaar later had de tijgermug zich verspreid over 25 staten.[9] De mug is ook aangetroffen in de Caraïben (onder andere op Cuba) en het centrale deel van Mexico. In Zuid-Amerika is de soort gevonden in het zuidoostelijke deel van Brazilië; ook in Colombia en Bolivia zijn populaties bekend.
In Afrika heeft de mug zich gevestigd in de kuststrook langs de Golf van Guinee en in de landen Nigeria, Kameroen en Gabon. Verder is er een geïsoleerde populatie bekend in Djibouti en is de mug aangetroffen in Zuid-Afrika.[9]
Binnen Europa is de mug bekend van een aantal landen rond het Middellandse Zeegebied: in Italië, inclusief het eiland Sardinië, Albanië, zuidwestelijk Griekenland en het eiland Lesbos, Frankrijk, Kroatië, Monaco, Montenegro, San Marino, Slovenië en Spanje.[10]
In 2007 werd de mug aangetroffen in zuidelijk Duitsland, maar de soort heeft zich hier nog niet gevestigd.
In Nederland[bewerken]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aziatische_tijgermug

De tijgermug kan zich ontwikkelen in het water dat in een autoband blijft staan.
De tijgermug wordt sinds de zomer van 2005 ook gesignaleerd in Nederland, maar het is niet duidelijk of de soort zich hier blijvend heeft gevestigd als exoot.
De mug komt onder andere binnen via de sierplant Dracaena sanderiana, ook wel geluksbamboe genoemd, waarvan stekken uit voornamelijk China worden geïmporteerd en in Nederlandse kassen verder worden opgekweekt.[11] Diverse mensen zijn gestoken. Onduidelijk is of daarbij sprake is geweest van overdracht van ziektes. Dit is niet denkbeeldig, omdat de stekken afkomstig zijn uit streken waar bepaalde overdraagbare ziekten endemisch voorkomen.

Albopictus_distribution_2007 Tijgermug versprijding.png
Albopictus_distribution_2007 Tijgermug versprijding.png (111.13 KiB) 6525 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Oude.Wilg op 22 aug 2019, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Tijgermug in EU (NL)

Bericht door Oude.Wilg »

Hoe kun je je ertegen beschermen?,
De afgelopen tijd loopt het aantal besmettingen met voornamelijk knokkelkoorts snel op. Tegen knokkelkoorts kun je je niet preventief laten inenten. Wat helpt om de tijgermug af te weren, is DEET smeren en slapen onder een muskietennet of klamboe. In tegenstelling tot de Nederlandse muggensoorten steekt de tijgermug ook overdag. Draag dus lange kleding. Laat je goed informeren voor je vertrekt, bijvoorbeeld bij de GGD of het Ministerie van Buitenlandse Zaken.'
Reinhold vindt dat ook Zuid-Europa noemenswaardig is als risicogebied. Hij stelt dat daar de afgelopen jaren enkele grote uitbraken van onder andere het Chikungunyavirus plaatsvonden.
https://zorgnu.avrotros.nl/hulp/hulpart ... e=20190821


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Tijgermug in EU (NL)

Bericht door Oude.Wilg »

Niet direct van toepassing in de EU maar wel mooi om te weten, want in de EU komt de malariapara nog niet voor,

Blauwe kleurstof dood met 'ongekende snelheid' malariaparasieten,

Een blauwe kleurstof, gebruikt om dode van levende cellen te onderscheiden, blijkt met 'ongekende snelheid' malariaparasieten te doden. Binnen twee dagen zijn patiënten genezen en kunnen ze de parasiet niet meer doorgeven als ze opnieuw door een mug gestoken worden, ontdekten wetenschappers van het Radboudumc tijdens een onderzoek in Mali.
Volgens de onderzoekers gaat het om de kleurstof 'methyleenblauw', die veilig is voor patiënten. 'Het heeft alleen één onhandige bijwerking. Ik heb het zelf ook weleens geslikt en je urine wordt er echt blauw van', zegt wetenschapper Teun Bousema. 'Daar moeten we nog een oplossing voor vinden'.
De huidige malariamedicijnen zijn steeds minder effectief. Dat komt door de opkomst van malariaparasieten die resistent zijn tegen de huidige therapieën. Malaria veroorzaakt jaarlijks 430.000 doden, van wie zo'n 90 procent in Afrika.

https://zorgnu.avrotros.nl/nieuws/item/ ... arasieten/


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Tijgermug in EU (NL)

Bericht door Oude.Wilg »

'Overheid moet meer doen tegen gevaarlijke muggen'

De overheid doet veel te weinig om te voorkomen dat gevaarlijke muggen als de tijgermug en de Aziatische bosmug zich in Nederland nestelen. Dat stelt het platform Stop Invasieve Exoten, dat zich druk maakt om de onbedoelde import van de riskante muggen.
De insecten doken vorig jaar al in tien gemeenten op. Deze muggen kunnen besmet zijn met wel twintig virussen, zoals zika en dengue, en die met hun steken overdragen op mensen. Zonder maatregelen kunnen ze zich verspreiden, waarschuwt het platform.
Voorzitter Wilfred Reinhold vindt de overheid laks en heeft het gevoel dat hij tegen de bierkaai vecht terwijl toch niemand deze muggen hier wil. Hij wist erop dat Italië tekortschoot met de bestrijding en daar wemelt het nu van de exotische muggen. Ook in Nederland kunnen deze muggen goed overleven, stelt Reinhold.
NVWA aansporen tot meer actie


In Veenendaal.
Daar werden twee jaar geleden 56 tijgermuggen aangetroffen.
Het platform wil te weten komen waar de muggen exact zijn gevonden, om te achterhalen of een bandenbedrijf in Veenendaal de bron is. Maar in opgevraagde stukken heeft Landbouw juist deze informatie weggelakt, om de privacy van de Veenendalers te beschermen.
https://zorgnu.avrotros.nl/nieuws/item/ ... ke-muggen/


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Tijgermug in EU (NL)

Bericht door Dabberty »

Potverdikke, gelukkig waren het niet 57 muggen !!!
Gelukkig heb ik een groene vliegenmepper klaar liggen voor dit soort shtf situaties.

Deze om precies te zijn, werkt erg goed, doordat hij groen is merken de vliegen hem bijna niet op.
Afbeelding


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Tijgermug in EU (NL)

Bericht door Martin Outdoors »

Juist geen onderscheid alles gewoon doodmeppen en deet samen met een klamboe voor sommige en niks an de hand.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Tijgermug in EU (NL)

Bericht door Dabberty »

Maar martin, deze mug van ons wilgke is op dit moment een ware minderheid, en je weet hoe dat er aan toegaat met minderheden in NL. Je weet toch!


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Tijgermug in EU (NL)

Bericht door Martin Outdoors »

He dit is Zweden niet, ik mag hier wat van minderheden (vinden) ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Tijgermug in EU (NL)

Bericht door michiel »

Heren, graag respectvol reageren naar de andere leden

Oude wilg, je post over de tijgermug is nogal groot met erg veel informatie waardoor inhoudelijk reageren lastig is.

Ik hou het topic in de gaten en kijk waar het heen gaat.

Graag allen inhoudelijk en concreet reageren op het onderwerp.

Michiel, namens het NBF moderatorteam


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Tijgermug in EU (NL)

Bericht door Martin Outdoors »

Ik had niet het idee dat dit storend zou kunnen zijn een geintje tussendoor.

Die mug vliegt volgens mij al een tijdje rond in NLD ik weet wel dat er een variant rondvliegt die erg op de tijgermug lijkt qua kleur stelling maar een gewone NLD mug is ik ben dan ook benieuwd hoeveel meldingen er dan als vals kan worden beschouwd van de gewone burger .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Tijgermug in EU (NL)

Bericht door Oude.Wilg »

michiel schreef:Heren, graag respectvol reageren naar de andere leden

Oude wilg, je post over de tijgermug is nogal groot met erg veel informatie waardoor inhoudelijk reageren lastig is.

Ik hou het topic in de gaten en kijk waar het heen gaat.

Graag allen inhoudelijk en concreet reageren op het onderwerp.

Michiel, namens het NBF moderatorteam
Een aardige reactie van je @Michiel,
Ik voel me wel op mijn gemak op het forum, dat komt juist door deze leden die een goed steentje bijdrage aan het forum en tegen een geintje moeten we allemaal tegen kunnen.
En respect is hier goed aanwezig, en gelukkig mogen we allemaal anders zijn, dat maakt het mooi gevarieerd, net als de natuur met zijn grote verscheidenheid.

Als op een of andere manier het beter kan doen, mag een ieder mij via de PB een hint geven.
Een positieve tip schraagt een mens.

Ja ik maak me zorgen over de toekomst van de mens en de natuur, daarom heb ik ook deze uitgebreide info op het forum gezet,
met deze topic kunnen we de ontwikkelingen bij houden.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Re: Tijgermug in EU (NL)

Bericht door Dominicus »

Aanvulling
Tijgermug komt ook ,dat is aangetoond, via vacantie verkeer dmv een caravan of vouwwagen.
Vandaar dat in woonwijken muggen zijn gevangen
Banden komen ook droog aan. Naar 1 mnd in een zee container zijn ze wel droog
Maar is de opslag in nederland wel droog
N.V.W.A is er mee bezig kijk maar op de site
En ze steken ook overdag!?


Plaats reactie