Eekhoorntjesbrood of bittere boleet

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Serratus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 dec 2018, 19:46

Eekhoorntjesbrood of bittere boleet

Bericht door Serratus »

Dag iedereen,

Nu het weer wat kouder wordt een de paddestoelen weer tevoorschijn komen werd ik geïnspireerd door een vriend om op zoek te gaan naar eekhoorntjes brood. Nu heb ik wat gevonden maar twijfel.... kunnen jullie me helpen het onderscheid tree maken? Oftewel is door geen bittere boleet?

Wie het weet mag het zeggen... groeten Berry
Bijlagen
20191006_164113.jpg
20191006_164113.jpg (2.83 MiB) 3876 keer bekeken


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Eekhoorntjesbrood of bittere boleet

Bericht door Waidmann »

De snelste en meest duidelijke manier om dat verschil te maken is om een klein stukje te proeven. Zolang je het niet doorslikt is dat veilig. :)

Maar dat gezegd te hebben ik heb wat twijfels over wat je hier hebt. Mogelijk twee soorten. Verkleurt de stam of poriën bij beschadiging? Wat voor gebied heb je ze gevonden?

Nu zijn de boleten grotendeels veilig om te eten en de minder eetbare/genietbare goed herkenbaar.


Gebruikersavatar
Serratus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 dec 2018, 19:46

Re: Eekhoorntjesbrood of bittere boleet

Bericht door Serratus »

Hallo, de volgende dag bleek dat er een tweetal een andere kleur kregen, ik vond ze aan een laan, waar ook veel honden lopen, ik heb ze weggegooid omdat het me toxh niet heel fris leek...

Volgende keer met iemand op pad die meer ervaring heeft...

Bedankt voor je reactie


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Eekhoorntjesbrood of bittere boleet

Bericht door Waidmann »

Geen frisse gedachte van hondenpis over je paddestoelen. Verstandig om ze dan weg te doen. Over het algemeen laten ze zich ook niet heel goed buiten de koeling bewaren, per dag merk je toch wel dat kwaliteit afneemt. Maar net wat ik al dacht, twijfel over wat je had was terecht gezien de verkleuring.

Determineren, plukken en opeten op dezelfde dag is aan te raden :-)


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Eekhoorntjesbrood of bittere boleet

Bericht door Oude.Wilg »

Heeft het zin om paddenstoelen met een scherpmesje af te snijden zodat de restanten (sporen) voor het volgende jaar weer voor nieuwe paddenstoelen zorgt?
Of een paddenstoel verkruimelen en verspreiden om de opbrengst voor het volgende jaar te vergroten, werkt dat?


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Eekhoorntjesbrood of bittere boleet

Bericht door Roel »

De stelen lijken wat aan de dunne kant, maar voor de rest zou ik zeggen, eekhoorntjesbrood.
Mocht het toch een bittere boleet zijn, dat proef je gauw genoeg en je krijgt er niets van... ;-)


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Eekhoorntjesbrood of bittere boleet

Bericht door Waidmann »

Oude.Wilg schreef:Heeft het zin om paddenstoelen met een scherpmesje af te snijden zodat de restanten (sporen) voor het volgende jaar weer voor nieuwe paddenstoelen zorgt?
Of een paddenstoel verkruimelen en verspreiden om de opbrengst voor het volgende jaar te vergroten, werkt dat?
Je bedoelt bij het oogsten afsnijden met een mesje? In dat geval heeft het geen zin om resten achter te laten. Vroeger dacht men dat dit hielp maar recent onderzoek heeft aangetoond dat het effect verwaarloosbaar is. Plukken schijnt zelfs nog beter te zijn voor het mycelium omdat secundaire schimmels dan minder kans maken.

Mocht je bedoelen zelf actief de sporen verspreiden, heeft een kans maar verwacht geen groot effect. De natuur is ook prima zelf in staat om paddestoelen te verspreiden, zolang het mycelium een goede bodem heeft die niet verstoord wordt gebeurt de rest vanzelf. Daarnaast zijn mycelia erg specifiek in welke bodem/gastheren ze nodig hebben.

Verkruimelen heeft vrijwel geen zin, uitzondering daar gelaten. Paddestoelen kun je met name als vruchten zien, eenmaal hun sporen los gelaten heeft het zelfs helemaal geen zin. Dat zou hetzelfde zijn als appelschillen rondstrooien en verwachten dat er een boompje komt :-)


Plaats reactie