Mes herstellen, hulp bij schede

Alles op het gebied van werken met leer. Snijden, naaien, slagijzers, bewerken.
Plaats reactie
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Mes herstellen, hulp bij schede

Bericht door Madmaus »

Beste mensen.
Ik heb een mes van mijn vader gekregen die hij gekregen had van zijn vader toen hij 14 was.
Het mes is ongeveer 60 jaar oud en heeft lang in de schuur gelegen.
Ik wil hem proberen terug te krijgen in oorspronkelijke staat (of een mooie in elk geval) zodat ik hem weer aan mijn zoon kan geven.
Het mes zelf heb ik redelijk gekregen en met wat extra polijst werk komt die wel in orde.
De schede daarin tegen is in slechte staat (zie hieronder fotos).
Het bandje met druk knopje is kwijt. De stiksels zijn los en het leer is hard en op sommige stukken kapot.
De voorkant heeft een hert afdruk en zou ik het liefst behouden.
Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen en of ik dit niet beter aan een professional over kan laten (tips?).
Ik heb zelf nog nooit iets met leer gedaan en ik heb ook geen spullen, Ik heb wel alle maten opgemeten en uitgetekend.

Enkele fotos:

Mes:
Afbeelding

Afdruk van hert op de schede:
Afbeelding

Maten van de schede:
Afbeelding


Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Mes herstellen, hulp bij schede

Bericht door Mismieter »

Het is leder dus.
Volgens mij gewoon netjes schoonmaken en even dik in het leervet zetten. Dit kan zich weer helemaal volzuigen en herstellen waarna het weer soepeler word. Stiksels kun je ook gewoon weer netjes naaien. Bandje kun je zelf ook maken van een oude lederen tas of oude school boekentas met een nieuwe drukker er op van de zaterdagmarkt.
Als je er de tijd in wilt steken kun je hem weer redelijk origineel opknappen lijkt mij. Hoef je je ook niet druk te maken om de mooie tekening van het hert.
En het hoeft er toch niet nieuw uit te zien zo een mes van 60 jaar oud? Het moet een origineel stuk blijven. Dan blijft de emotionele waarde zeker te weten beter behouden.
Gewoon mijn gedachte. Succes!


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Mes herstellen, hulp bij schede

Bericht door Waidmann »

Net wat Mismieter aangeeft.

Heb een Bowie met soortgelijke schede opgeknapt. Zolang het leer nog niet broos is en begint te brokkelen kun je het nog deels herstellen met ledervet. Langzaam aanbrengen en eventueel erin föhnen zodat het goed binnen trekt. Naadje kun je stikken maar het functioneert ook zonder wel.

Bij de mijne was het leer niet meer te herstellen, heb toen een nieuwe schede gemaakt. Het hert stik ik daar ooit nog eens op voor het idee :D


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mes herstellen, hulp bij schede

Bericht door Dabberty »

Wat mismieter en waidmann schreven, niks aan toe te voegen :-)


Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: Mes herstellen, hulp bij schede

Bericht door Madmaus »

Bedankt, Ik ga hem helemaal invetten eerst.
De stiksels zou ik het liefst hersteld willen hebben gewoon omdat dat mooier is.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Mes herstellen, hulp bij schede

Bericht door Roely »

De stiksels zijn vrij lastig om netjes te krijgen omdat die onder de holnieten doorlopen. Als kind heb ik zo'n zelfde schede weleens opgeknapt. De knoopjes van de stiksels aan de onderkant gehouden, en toen uiteindelijk een geheel nieuwe achterkant ertegenaan gelijmd. Daarmee vielen ook alle knoopjes weg uit beeld. Dus voorkant op poetsen... Ook de holnieten polijsten, stiksel opnieuw in rijgen en daarna een nieuw stuk leder aan de achterzijde lijmen. Is ie weer better then ever.
Heden ten dage zou ik de holnieten uitboren, de schede uitelkaar halen en alles vernieuwen of verstevigen met een laag extra leer en weer in elkaar zetten. Ook die holnieten vindt je voor een paar centen op de markt!
Have fun. Overigens had ik als kind de stootplaat gelijk weg geslepen aan het handvat, omdat deze ook afgebroken was (zoals het bij jou lijkt.) maar deze heb ik enkele jaren geleden hersteld. Dat kun jij ook doen, je kunt namelijk vrij makkelijk de pommel eraf draaien en het handvat uit elkaar halen. En alles weer netjes terug erop zetten met verse lijm. Een nieuw stukje messing haal je bij de metaal recycling voor een paar kwartjes.
Holnieten op de markt of naai/stoffen winkel, of internet enz.. Let alleen even op de lengte ( ze moeten een stuk langer zijn dan welke ze normaal voor kleding verkopen.) bovendien wordt het wel mooier, omdat je dan aan de achterkant ook een mooi kopje hebt.. Die gebruikte holnieten zijn met een persje gezet welke je niet hebt dus gewoon holnieten met aan twee zijden een kopje/hoedje. ( aliexpress verkoopt ook hele setjes met stempels en holpijpje voor een tweeënhalve euro) zoek op klinknagels ;-)
Leder verkopen ze overal, maar er is niks mis mee, om bij de kringloop een tas of laarzen te kopen als donor.
Ik heb zelf wel zo'n persje voor die oude holnieten. Als je die perse wil kom je maar even langs om ze hier even te vernieuwen. (pm)


Edit: let op dat je met het polijsten van de holnieten het leer niet bevuild! Mijn pa legde er gewoon een revetje er omheen, maar zo'n ding van de action kan ook oplossing bieden :
Screenshot_20200108_131929.jpg
Screenshot_20200108_131929.jpg (419.83 KiB) 6682 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Roely op 08 jan 2020, 13:25, 3 keer totaal gewijzigd.


Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Mes herstellen, hulp bij schede

Bericht door Mismieter »

Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Laat hier wat weten als je klaar bent!


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: Mes herstellen, hulp bij schede

Bericht door Madmaus »

Roely schreef:De stiksels zijn vrij lastig om netjes te krijgen omdat die onder de holnieten doorlopen. Als kind heb ik zo'n zelfde schede weleens opgeknapt. De knoopjes van de stiksels aan de onderkant gehouden, en toen uiteindelijk een geheel nieuwe achterkant ertegenaan gelijmd. Daarmee vielen ook alle knoopjes weg uit beeld. Dus voorkant op poetsen... Ook de holnieten polijsten, stiksel opnieuw in rijgen en daarna een nieuw stuk leder aan de achterzijde lijmen. Is ie weer better then ever.
Heden ten dage zou ik de holnieten uitboren, de schede uitelkaar halen en alles vernieuwen of verstevigen met een laag extra leer en weer in elkaar zetten. Ook die holnieten vindt je voor een paar centen op de markt!
Have fun. Overigens had ik als kind de stootplaat gelijk weg geslepen aan het handvat, omdat deze ook afgebroken was (zoals het bij jou lijkt.) maar deze heb ik enkele jaren geleden hersteld. Dat kun jij ook doen, je kunt namelijk vrij makkelijk de pommel eraf draaien en het handvat uit elkaar halen. En alles weer netjes terug erop zetten met verse lijm. Een nieuw stukje messing haal je bij de metaal recycling voor een paar kwartjes.
Holnieten op de markt of naai/stoffen winkel, of internet enz.. Let alleen even op de lengte ( ze moeten een stuk langer zijn dan welke ze normaal voor kleding verkopen.) bovendien wordt het wel mooier, omdat je dan aan de achterkant ook een mooi kopje hebt.. Die gebruikte holnieten zijn met een persje gezet welke je niet hebt dus gewoon holnieten met aan twee zijden een kopje/hoedje. ( aliexpress verkoopt ook hele setjes met stempels en holpijpje voor een tweeënhalve euro) zoek op klinknagels ;-)
Leder verkopen ze overal, maar er is niks mis mee, om bij de kringloop een tas of laarzen te kopen als donor.
Ik heb zelf wel zo'n persje voor die oude holnieten. Als je die perse wil kom je maar even langs om ze hier even te vernieuwen. (pm)


Edit: let op dat je met het polijsten van de holnieten het leer niet bevuild! Mijn pa legde er gewoon een revetje er omheen, maar zo'n ding van de action kan ook oplossing bieden :Screenshot_20200108_131929.jpg
Roely bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik twijfel nog even of ik het zelf ga doen (dan moet ik goed gereedschap kopen) of dat ik het laat doen.

Mijn persoonlijke idee was oorspronkelijk de schede uit elkaar halen. De achterkant weg en opnieuw maken met nieuw leer. De voorkant terug plaatsen, rijgen, holonieten terug en nieuw sluitstuk plaatsen.

Heel heel misschien ruimte voor een firesteel (en dan een 90° spine maken.

Die stootplaat heb ik nooit anders gezien dan dit. Ik zal eens plaatjes zoeken hoe dit eruit zou zien.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Mes herstellen, hulp bij schede

Bericht door Roely »

O ik dacht te zien dat de stootplaat afgebroken was. Maar het is alleen een beetje krom zie ik nu.


Plaats reactie