Verkoold katoen alternatief

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Verkoold katoen alternatief

Bericht door Madmaus »

Iedereen kent de unieke brandbare eigenschappen van verkoold katoen wel.
Ik zat laatst te denken dat katoen nog niet zo heel lang bestaat (of niet ruim voor handen was) en in de oudheid ze misschien alternatieve methoden hadden en dan doel ik echt op verkoolde alternatieven en niet berkenbast, chaga of tonderzwam en degelijke.

Ik heb een paar proefjes gedaan met het verkolen zonder bijzonder resultaat maar toen ik een plukje mos had verkoold gaf dat zeer goede resultaten. 1 vonkje het ging aan en met een beetje blazen vuur in no time.

Ik ben erg benieuwd of er andere personen zijn die hier ervaringen mee hebben.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Verkoold katoen alternatief

Bericht door Dabberty »

Toevallig ja :-)
In mijn vuurslag kitje zit verkoold:
- olie lamp lont, doordat het zo dik is krijg je het veel heter bij het blazen dan zo'n dun stukje katoen, en dus sneller vuur
- spijkerbroek, zelfde als hierboven
- punkwood (dat verrotte hout), veelal verkrijgbaar op locatie in het bos.

Dit zijn mijn favorieten voor bovengenoemde redenen.
Heb een paar jaar geleden een dikke test avond gehouden en vanalles lopen verkolen om te kijken wat werkt.
Bacon werkte niet, wat op zich goed is, want dat is veel lekkerder om te eten :-)

Hier een lang filmpje met alle materialen:

https://www.youtube.com/watch?v=vSy3gFhEQ4k


Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: Verkoold katoen alternatief

Bericht door Madmaus »

Mooi filmpje, ga ik even goed bekijken zo.
Erg interessant.

Volgens mij is de truck om te te vinden met een open structuur. Dus rot hout, katoen, mos.
Dit is vervolgens makkelijk aan te krijgen.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Verkoold katoen alternatief

Bericht door Meatloaf »

Ik denk dat ze vroeger ook veel zaden van bv lisdodde of wilgenroosjes hebben gebruikt. alles wat behoorlijk pluizig kan worden. diverse (korst)mossen zijn ook goede mogelijkheden. ook gedroogde grassen willen nog wel eens goed fikken

Verder denk dat ze vaak ook wat (oude) kooltjes met zich mee hadden om daarmee sneller vuur te maken.


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Verkoold katoen alternatief

Bericht door Wälderer »

Ik heb een aantal jaar geleden hierop beginnen testen met wisselende resultaten.http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... =6&t=11920

Mijn bevindingen ondertussen is dat het lukt met verkoolt punk wood van zachtere houtsoorten en met verkoolde zaaddozen van lisdode.
Het gaat er om om het juiste hout te gebruiken en na het testen van verschillende stadia van rot hout heb ik ondervonden dat je het beste het hout kan gebruiken die net niet verkruimend. Als je er een takje kan indrukken zonder dat het verkruimend is het geschikt. Harder verkoold te hard, zachter blijft enkel poeder over


Take less, do more.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Verkoold katoen alternatief

Bericht door Roel »

De mens kent in onze omgeving al jaren vlas, en daaruit voortvloeiend linnen. Mijn ervaring met linnen is dat het zo mogelijk nog sneller dan katoen een vonkje oppikt. Verkoold dan, maar dat spreekt voor zich.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Verkoold katoen alternatief

Bericht door Oude.Wilg »

Dat is ook weer heel toevallig gisteren had ik er nog met mijn vrouw over dat ik nooit meer Vlas op de landerijen zie en nu word er over geschreven.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Verkoold katoen alternatief

Bericht door Roely »

Tja vroeger was de mens net zo inventief als wij nu. Verkoold katoen is gewoon een handige moderne versie. En dan je spijkerbroek als katoen donor gebruiken, helemaal. Vergeet ook niet dat ze eea gingen nitreren in paardenzeik.
Men gebruikte gewoon wat ze voorhanden hadden. En men zal echt wel op het idee zijn gekomen door zaken welke ze zagen branden , met dan bv afwijkende eigenaardigheden.. Bijvoorbeeld lang gloeien, of juist extra fel branden. En om dat het een dagelijkse bezigheid was, heeft men echt wel geëxperimenteerd, met het zoeken naar de makkelijkste methode. Het is aannemelijk dat men katoenpluis als tondel gebruikten al ver voordat men het principe voor geweven katoen te verkolen begreep.

Mijn mening.. Het zijn wel veel veronderstellingen, we praten over een katoen tijdperk. Maar zoals opgemerkt. Kende de ene cultuur misschien al wel duizend jaar eerder überhaupt het bestaan van katoen. Laat staan de toepasbaarheid daarvan. Een ander voorbeeld, ik leerde vroeger dat men in de geschiedenis de tondelzwam gebruikten. Tijdje later leerde ik, dat er hele wereld delen waren, waar de tondelzwam helemaal niet voorkomt.
Kortom: er zijn genoeg volken /culturen die wel het principe kennen van vuur maken. Met ketsende steentjes, of met een stuk ijzer. Maar waar er dus, geen katoen berk of tondelzwam voorkomt. ;D bovendien hebben we geen bewijzen van heel ver voor onze jaartelling, omdat het organisch materiaal betreft, welke dus zijn vergaan.


In den beginne was er een Dabberty die twee stenen tegen elkaar aan ketste en het achterliggende gedachte van vuur begreep. Toen was er meatloaf die met de kooltjes uit het vuur ging spelen. Vele eeuwen later zit Dabberty (naast het vlasveld van Roel) , bij het vuur en krijgt een vonk op zijn kleding. Wat hevig begint te gloeien. Zijn maat meatloaf was zo verzot op kooltjes, dat hij ze ook bewust was gaan maken in een zuurstof arme omgeving. De linnen kleding van Dabberty moest het bekopen.maar Dabberty had nog wel wat andere ideeën om kooltjes van te maken. Eeuwen later zitten die twee nog steeds samen aan het vuur en gebruiken nu hun katoenen kleding nog steeds op dezelfde manier, onderweg hadden ze ooit van een vreemde zonderling de boodschap gekregen : da moet je in de paardenzeik stoppen en uitkoken. Zo zitten ze nog steeds bij het vuur te lachen, op een bushcraft meeting. En aast meatloaf op een stuk spijkerbroek van Dabberty om te verkolen in zijn conserven blikje. Onder toeziend oog van madmaus, die in zijn hangmat weer een nieuwe vraag ligt te formuleren, en ouwe wilg die tegen een boom weg zit te dromen over buitenlandse paradijzen.

En aan de andere kant van de wereld zitten een paar kokosnotenplukkers met stokjes te draaien, die snappen heel die ophef niet.
Je moet kokosnoot gebruiken jonguh. O0
^-^


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Verkoold katoen alternatief

Bericht door Dabberty »

Een kunstenaar met woorden :-)


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Verkoold katoen alternatief

Bericht door Oude.Wilg »

Onze @Roely is ook nog een keer poëtisch, en heel aardig.
En draait geweldig mee.
Fijn dat je bij ons bent. :D ;-)
Laatst gewijzigd door Oude.Wilg op 25 jan 2020, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Verkoold katoen alternatief

Bericht door Mismieter »

Haha gaaf omschreven.


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Verkoold katoen alternatief

Bericht door Oude.Wilg »

Ook @Dabberty weer een prachtig aandeeltje.
Bedank man.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: Verkoold katoen alternatief

Bericht door Madmaus »

Gisteren kwam ik tijdens het mountainbiken wat punk wood tegen.
Dit heb meegenomen en bij thuiskomst verkoold.
En ik kan inderdaad zeggen dat dit echt super goed werkt.
Misschien had ik geluk dat het een perfect stukje was.
Ik kon er in knijpen als een soort spons maar het viel niet uit elkaar.


Plaats reactie