Trektocht hoge venen

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Trektocht hoge venen

Bericht door Mismieter »

Hallo allemaal.
Afgelopen weekend ben ik er weer lekker uitgeweest.
Na 2 weken plannen heb ik een tocht gemaakt langs de drie bivakzones die ik graag eens wou zien met aangrenzende natuur.
Het idee was om 3 nachten te verblijven maar dankzij storm Ciara zijn dat er 2 geworden. Te voet vertrokken vanuit Herbiester was de eerste plaats om aan te doen La Bergerie. Op weg daar naar toe kwam ik langs Gileppe waar ik een korte pauze heb genomen. Toen ik mijn weg vervolgde vond ik een pouch langs de kant van de weg met 4 accu's van het merk Canon. Ik denk, neem maar mee want dan zet ik het thuis wel op een paar sites en misschien meldt de eigenaar zich wel. Op bivakzone La Bergerie aangekomen was het leeg. Geen anderen dus super fijn. Eerst even de bivak opgebouwd en toen hout sprokkelen voor de dag wat daar in ruime mate aanwezig was. Riviertje in de buurt 300m waar eventueel wat gewassen kon worden en wat water te filteren is. Ik had 4.5 liter bij me (plus een fles whisky) dus dat was hier nog niet nodig. En wat komt daar aanlopen in camouflagepak? Een gast met een superdik gecamoufleerd Canon fototoestel. Na een minuutje aan de praat te zijn zeg ik; ben je niet wat verloren? En ja hoor, accu's! Ergens rond Gileppe. In een zwarte pouch! Die man superblij. Honderd bedankjes. Na een goed gesprek afscheid genomen en back to the basics. La Bergerie ligt aan een fietspad wat denk ik soms best druk kan zijn maar ik stond in een mooi hoekje met de camo tarp en kon mn plek vanaf het fietspad bijna niet zien
De volgende dag vroeg opgebroken en door naar de volgende.
Bivakzone Soor.
Op de weg daar naartoe weer voor flinke hindernissen gestaan. Modderpaden tot de enkels, een riviertje oversteken over een paar stenen die in het water lagen, paden die op de kaart stonden die bijna onvindbaar waren. Maar na een paar uurtjes toch weer aangekomen. Ik trof daar een vader en zoon die een primitief shelter hadden gebouwd met een zeiltje van de bouwmarkt, verwarmd door een mooie vuurkring. Helaas zaagden die van levende bomen de dikke takken af wat ik niet zo netjes vond. Er stonden nog 2 jonge gasten die op de fiets rondtrokken en dat was het. In de avond kwam laat nog een hiker aan die ik smorgens nog net even heb gezien toen hij zn tentje weer afbrak. Ook hier op Soor, een riviertje om wat te wassen of water te filteren. En als je je best deed was er genoeg hout te vinden wat niet aan een boom vastzat. In de avond kwamen de boswachters op bezoek. Die waarschuwden me al voor de komst van de storm. Dat even goed in mn oren geknoopt besloot ik de volgende morgen om supervroeg op te staan en te vertrekken naar de laatste bivakzone, om daar te bekijken wat ik zou doen. Daar aangekomen stonden er 3 jongelui van een jaar of 18/19 die me hulp kwamen vragen want die kregen het vuur niet aan. Even gefixt natuurlijk want dan konden die ook even lekker eten. Ik heb me nog even een kop koffie gemaakt op de hobo stoof en heb me toch maar bedacht om huiswaarts te gaan want het bos begon al flink te kraken. Ik was ook blij dat ik eruit was want onderweg kwamen de takken al uit de bomen gewaaid.
Mijn taak was om tijdens dit weekend een zaag te maken en dat heb ik helaas niet af kunnen maken dus de onderdelen moeten de volgende keer weer mee om het af te maken.
41.1 km had ik gelopen in totaal. De tocht heb ik zelf uitgezet op een kaart. Ik ben soms ietwat van de route afgeweken omdat ik me ter plekke realiseerde dat dat beter was. Ik heb genavigeerd op de kaart en dat was best lastig. Eenmaal heb ik mn kompas moeten raadplegen omdat ik even niet meer precies wist waar ik was. En ben toen in de goede richting gaan lopen waarna ik automatisch weer op het goede pad terecht kwam. Qua tocht is het voor de zeer geoefende wandelaar goed te doen. Doorzettingsvermogen is een vereiste met al die modderpaden en heuvels op en af. En goed kunnen kaartlezen is een must! Ik kan iedereen deze tocht aanbevelen in ieder geval want het is een heel mooi gebied.
Bijlagen
20200211_194455.jpg
20200211_194455.jpg (3.19 MiB) 2770 keer bekeken
20200209_124511.jpg
20200209_124511.jpg (3.46 MiB) 2770 keer bekeken
20200208_163309.jpg
20200208_163309.jpg (5.49 MiB) 2770 keer bekeken
20200208_114502.jpg
20200208_114502.jpg (3.5 MiB) 2770 keer bekeken
20200207_161822.jpg
20200207_161822.jpg (3.39 MiB) 2770 keer bekeken
20200207_132244.jpg
20200207_132244.jpg (3.92 MiB) 2770 keer bekeken


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Trektocht hoge venen

Bericht door Dabberty »

Leuk verslag Mismieter, dank je voor het plaatsen


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Trektocht hoge venen

Bericht door Alder »

Goed bezig!


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Trektocht hoge venen

Bericht door Waidmann »

Leuk om te lezen!


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Trektocht hoge venen

Bericht door Flecktarnmann »

De Jumbo plastic zak; het meest cruciale onderdeel van iedere uitrusting ;D


Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Trektocht hoge venen

Bericht door Mismieter »

Ja inderdaad! ;D
Droge houtjes er op bewaren
Onder de knieën om te steunen
Om op te zitten
Gevuld met kleren of bladeren als hoofdkussen
En soms als verzamelzak haha
En het weegt niks!


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Thabro

Re: Trektocht hoge venen

Bericht door Thabro »

.................
Laatst gewijzigd door Thabro op 18 jun 2021, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Trektocht hoge venen

Bericht door Martin Outdoors »

Mooi verslag , leuk om te lezen en mooie foto's .

Ja die Jumbotas zie ik ook vaker voorbij komen , soms helemaal volgetrapt met bier omdat dat niet meer in de 120 liter rugzak past ;D ;D
Niks met jou verslag te maken hoor mismieter .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Trektocht hoge venen

Bericht door Tim »

Hey,

Mooie trip, niks mis mee O0

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie