Dumpstore verhaal

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Bubberbushman
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 aug 2018, 08:03
Locatie: Nijmegen

Dumpstore verhaal

Bericht door Bubberbushman »

Heyhey,

Vele zijn erg enthousiast over de dumpstores. Als ik daar binnen loop zie ik veel mooi spul. Voor weinig geld koop je veel spul. Hoe komen deze prijzen zo laag?
Een deel is echt oude leger spul toch? Maar is hier ook een hoop troep uit china? Of is t over t algemeen goede kwaliteit? Wel uit china?

Vooral met duurzaamheid en rechtvaardigheid ben ik benieuwd naar het verhaal achter de dumpstores. Weten jullie hier meer over?

Groeten,

Nico


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Dumpstore verhaal

Bericht door Jandar »

De legerspullen die je daar vind komt bij de domeinen vandaag en wordt doorgaans verkocht via veilingen.
Niet leuk voor de particulier maar wel voor dumpzaken ;-) het gaat meestal per pallet..

Het echte Legerspul is doorgaans van goede kwaliteit, maar ook hier geldt goed opletten,
let vooral op de ritsen, gaatjes en andere zaken, het is vaak spul wat al gebruikt is.. dus
goed passen en controleren.. ik heb er zelf al veel spul vandaan gehaald, van poncho tot legertrui
en van slaapzak tot houtkachel. en ook een hoop klein spul..

Het chinese spul vind je daar wat minder, merken als fostex kun je er wel vinden,


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Dumpstore verhaal

Bericht door Martin Outdoors »

Lol, alleen oud defensie spul is van goede kwaliteit , alles is uitbesteed aan China en wat andere landen die blagen aan de naaimachine zetten vwb uitrusting .

Voorbeeldje de Alpine löwe in zijn verschillende versies zijn nu van Arwy en echt veel slechter van kwaliteit , ritsen snel stuk geen mogelijkheden tot comprimeren ,draagcomfort is weg etc , zo is het met de meeste uitrusting.

Ik ben ook benieuwd wat de nieuwe uitrusting inhoud qua kwaliteit , dat zal herkenbaar worden in coyote tan en in de nieuwe NFP camouflage kleuren.
NFP = NLD Fractal Pattern.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Dumpstore verhaal

Bericht door Oude.Wilg »

Goed dat je het even hebt over rugzakken.
Martin Outdoors


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Dumpstore verhaal

Bericht door Flecktarnmann »

Vroeger ging ik wel vaker naar dumpstores omdat ik het gewoon leuk vond om rond te kijken, toen kocht ik ook soms patches etc. voor mijn scoutinguniform die ik vervolgens niet aan mocht doen :-[

Nu als ik toevallig eentje zie ga ik wel naar binnen, maar 9 van de 10 keer sta ik al snel weer buiten omdat ze nu grotendeels alleen maar moderne rotzooi verkopen. Denk aan Brandit, MFH, Mil-Tec, etc. Ook toen in Tjechië was de situatie hetzelfde, al kwam ik daar af en toe wel goede merken tegen (UFPro, Köhler).


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Dumpstore verhaal

Bericht door Dabberty »

Valt wel mee hoor flecktarnmann, als je naar die armyshops gaat je je meestal 50/50, masr de echte armydumps hebben alleen dat oude oost europese spul hier in Tsjechie.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Dumpstore verhaal

Bericht door Flecktarnmann »

Dabberty schreef:Valt wel mee hoor flecktarnmann, als je naar die armyshops gaat je je meestal 50/50, masr de echte armydumps hebben alleen dat oude oost europese spul hier in Tsjechie.
Misschien in kleinere steden maar in Praha was alles hetzelfde :-( Een winkel was er wel die goed spul verkoopte, maar er zat ook veel namaak tussen.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Dumpstore verhaal

Bericht door Dabberty »

Ik woon in Praag, en daar is het precies zoals ik schreef. In de armyshops heb je wat jij schreef, vooral in de grotere shops.
De kleinere vallen wel mee, dan moet je wel aan de buitenkant van de stad kijken en dus niet in de toeristische shops in het centrum.
in de echte dumps waar dit topic over begon, heb je de oude nva zooi voornamelijk.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Dumpstore verhaal

Bericht door Flecktarnmann »

Dabberty schreef:Ik woon in Praag, en daar is het precies zoals ik schreef. In de armyshops heb je wat jij schreef, vooral in de grotere shops.
De kleinere vallen wel mee, dan moet je wel aan de buitenkant van de stad kijken en dus niet in de toeristische shops in het centrum.
in de echte dumps waar dit topic over begon, heb je de oude nva zooi voornamelijk.
De "Army M1 Shop" in Řipská 1615, 130 00 Praha 3-Vinohrady was de enige winkel waar ook echt goede spullen lagen. Daar kwam ik ook toevallig iemand tegen die ik op diezelfde dag in een andere winkel gezien had. (Ik ben toen zowat heel Praag doorgelopen, op zoek naar een winkel die spullen van Leo Köhler of Carinthia verkocht ;D ) De verkoper zelf sprak geen Engels of Duits, maar die vent kon het gelukkig vertalen. Verder toen nog een beetje met hem gepraat, en hij refereerde mij naar de Airsoftwinkel Anareus toen ik vertelde waar ik naar op zoek was.

Anareus had waar ik naar op zoek was, maar het was mij toch een beetje te duur haha.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Dumpstore verhaal

Bericht door Dabberty »

Als je hier een volgende keer bent, laat maar weten, dan rijden we even naar de kleine dumps met originele zooi.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Dumpstore verhaal

Bericht door Roely »

Het is een sign of the time.

Dump store, de naam zegt het al. Er werd overtollig materiaal van defensie de markt op gedumpt. In de nasleep van de tweede wereld oorlog kwam er natuurlijk over de loop de jaren heel veel los. En lag er veel ww2 materiaal.
Dus als kind werd je doodgegooid met helmen en gasmaskers en voedsel pakketjes. Zowel Duits als Nederlands materieel, met daarnaast een klein deel, aan wat achtergebleven materiaal van de Russen, Polen en de geallieerden . En lagen er ook nog veel bajonetten, munitiebanden en messen bijvoorbeeld.

Daarna ging defensie nog verder inkrimpen en eindigde de dienstplicht in begin jaren 90. Dus toen kwam daar een hoop materieel van los. Vooral veel kasten en bedden, schoeisel en kleding. Plus wat materiaal uit de plunje zakken. Daarna heb je nog een kleding opleving gehad, van de verkeerde inkoop van defensie, namelijk de kleding met klitteband sluiting.

Anyway, het werd dus steeds moeilijker voor die zaken om spullen op te kopen. Toen was er schijnbaar weer een hoop materieel uit Polen (Oostblok landen) en dergelijke in de aanbieding en kwam er dat te liggen in de winkel. Echter speelde er ook iets wettelijks (wwm) rond die bajonetten en munitie spul, na mijn beleving verdween dat ineens.
Bovendien werd het ook minder populair,, daar waar wij als kinderen in de jaren 70 nog allemaal rondliepen als soldaatjes en mijn pa en ooms nog veel werkten met ex defensie materiaal. Ik noem maar ze hadden allemaal nog een steekschop van defensie,en of zo'n vouw schepje en hakbijl in de schuur, of bijvoorbeeld mijn oom met hijsmateriaal van defensie. Tegenwoordig is er nog maar weinig vraag naar hier in Nederland. En de dump heeft meer weg van een kleding winkel.

Lang verhaal kort door de bocht. Veel dump zaken verdwenen dus gewoon omdat er niks meer op te kopen was. De kleine zaakjes konden bv niks met al die psu kasten enz.. En men probeerde te overleven, door te verschuiven na outdoor winkel. Dus nieuw materiaal en messen. Voornamelijk op defensie gelijkend materiaal. Een enkele grotere zaak die wel de bulk aan kasten kwijt konden, hadden nog regelmatig een pallet ertussen zitten met ander materieel. Daar bestaan er nog wel van, met echt defensie spul voor weinig. Maar die zijn dus sterk in de minderheid. De rest is gewoon outdoor zaak geworden en verkopen vanalles, maar weinig echt spul. Dus ook in het buitenland heb je zaken die voornamelijk outdoorshop zijn geworden, maar de echte pareltjes bestaan er nog wel.

We hebben gewoon een nieuwe oorlog nodig of een verdere inkrimping of vernieuwing van materieel van defensie nodig om die winkels weer vol te krijgen.
Of je gaat dus naar winkels in andere landen inderdaad, die recenter los zijn gekomen uit een oorlog. Of waar het nog financieel aantrekkelijk is om ex defensie materiaal te kopen ipv nieuw. Laten we eerlijk zijn, in de jaren 60 en 70 liep de kwaliteit van defensie materiaal soms nog voor op andere, nu is het merendeel echt gedateerd, en is de vraag minimaal geworden. Bovendien verkoopt men op defensie gelijkend spul, wat nooit door enig legereenheid is gebruikt of gebruikt gaat worden.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Dumpstore verhaal

Bericht door Martin Outdoors »

Heerlijk stukje schrijven :-) .

Nou dan heb ik voor sommige hier wel goed nieuws . Na jaren van uitstel en bezuinigingen bij defensie word dit jaar ( dat zeggen ze ) al het personeel voorzien van nieuwe uitrusting en kleding. Ik denk dat er dan ook weer genoeg op te kopen is door de dumps en door ons :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Dumpstore verhaal

Bericht door Flecktarnmann »

Voor hetzelfde geld wordt de oude uitrusting gewoon vernietigd, dat gebeurt ook vaker tegenwoordig :(


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Dumpstore verhaal

Bericht door Dabberty »

HIer in het oosten is die oude leger kleding juist erg populair bij de oude en jongere generatie die er af en toe een weekendje op uit trekken.
Ook wordt het veel gebruikt als werkkleding in de tuin bijvoorbeeld.
Je merkt dat sommige zeer gewilde items langzaam aan moeilijk te vinden worden, en bijvoorbeeld een "celta" (tarpje van 180x180 van canvas) wat ik 10 jaar geleden voor een paar eur kocht is nu het dubbele of driedubbele al.


Plaats reactie