Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Boske
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 apr 2016, 20:10

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Boske »

Super bedankt Roely, fijn dat mijn kennis weer wat bijgespijkerd is.

TOP

Aldus: filteren (holle filter) en daarna koken, beter wordt het niet imho.
daarnaast kan je je dan afvragen of filteren wel noodzakelijk is... maar goed.

Dank nogmaals,

super dit forum!


I rather die on my feet than live on my knees
Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Flecktarnmann »

Met het filteren haal je (gecontamineerde) deeltjes uit het water. Bacterien vast ook wel, maar dat vertrouw ik niet. Als je het erna kookt, dood je ook nog eens deze bacterien en virussen.

Als je niet filtert, of filtert na het koken, blijven de deeltjes alsnog achter in je pan. Deze is dan niet meer schoon.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Martin Outdoors »

Nou gelukkig hebben we nog iets van weerstand in onze lichamen.

Als ik filter doe ik dat met een katadyn B free of een Sawyer. Dan kook ik het niet meer maar zuip het zo op. Nooit ergens last van gehad .
Ik haal bijna alleen maar water uit het bos of veen gebieden . Koken doe ik alleen als ik filter met een geimproviseerde filter of millbank zak.

Ik zeg niet dat dit juist is maar werkt voor mij prima .
Misschien voor jullie ook , maar breng het wel in de praktijk en ervaar dat het werkt .....of niet lol.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
bds
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2019, 21:01

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door bds »

Ik heb net de First Need XL Elite besteld:
https://generalecology.com/collections/ ... cts/322200

"Removes: bacteria, cysts, giardia, crypto, viruses, particles, foul taste, odors, specific organic chemicals"

Volgens ik las op andere fora vergelijkbaar met de MSR Guardian, maar een stuk goedkoper, veel minder problemen mee en filtert ook (voor een stuk) chemicalien uit. Kan ook als gravity filter werken.


Boske
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 apr 2016, 20:10

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Boske »

Ziet er inderdaad erg goed uit BDS!

Beetje lomp misschien, maar ziet er wel goed uit
Hoop dat je er veel succes mee hebt


I rather die on my feet than live on my knees
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Roely »

Mooie techniek inderdaad.
Ik vroeg mijn eigen af, waar jullie die dingen dan toch voor aanschaffen. Is dat voor het buitenland. Ikzelf heb hier in Nederland nog nooit de behoefte gehad om zoiets te gebruiken. Weleens een filter opstelling gemaakt met houtskool en mos in de bossen dat wel. Maar meer voor de fun dan behoefte.
Zelfde als regen water opvangen.
Ik ben ook niet langer dan een week op pad geweest. En liep tussendoor weleens naar een nabij gelegen winkel of benzinepomp. Misschien is het hem dat. Naja ik heb ook geen dure tent of hangmat, dus ik verlaat mijn bivak altijd al overdag. Het zal wel in de methode en het land zitten. ::) 0f is het gewoon een gear hebbedingetje waarvan ik zelf ook legio heb ;D


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Flecktarnmann »

Zelf heb ik nog nooit water gefilterd, het ging meer om het idee. Maar alleen filteren zonder te koken? Nee. Dat vertrouw ik niet.

Tja als je binnen 100 meter van een winkel kampeert dan is het ook niet nodig om eten of drinken mee te nemen ;-)


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door ger010 »

Ik ga maar weinig helaas en dan zitten we
niet in de buurt van winkels is al snel een
dik half uur rijden.

Om dan voor een week water mee te nemen
is een dingetje, en ja ik ben een gear junky
met een fiks gat in mijn hand. In ideale al
wat prijzige combinatie :)


Afbeelding
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Trailtraveller »

Indien het water ruim voorzien is van een grote hoeveelheid dode bacteriën (of virusdeeltjes) kan je lichaam nog steeds reacties geven. Je lichaam herkent de bacteriën (dood of niet). Je kunt dus nog steeds bijvoorbeeld diarree krijgen omdat dit voor het lichaam een methode is om de darmen te ontdoen van een grote hoeveelheid verkeerde bacteriën.

Het verstoppen van sawyers (en andere hollevezel filters) komt overigens regelmatig voor. Je moet echt regelmatig een backflush doen. Er zijn mensen die dit vergeten en de gaatjes koeken dan dicht. Slijmvorming komt ook voor in deze filters zoals geopperd bij keramische. Meestal zijn dit algen.


Gebruikersavatar
J.J
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:32

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door J.J »

Roely schreef: 16 mar 2020, 14:27 Helaas geen verstand van de waterfilters waar jullie het over hebben.. Wel van bacteriën en virussen. Allereerst zijn er bacteriën die met gemak heel extreem hoge en lage temperaturen aan kunnen. Het is afdoende te vermelden dat de meeste ons bekende ziekte verwekkende bacteriën. Dit niet zo gemak kunnen. Heel simpel een bacterie die graag in een gastheer leeft welke een lichaams temperatuur heeft van 38 graden celcius, heeft zich over het algemeen niet anders ontwikkeld dan daarin te overleven en in de buitenlucht. Voor de reis van gastheer naar gastheer.
Een virus is een ander verhaal... Even los van het feit of je kan zeggen dat het leeft. Een virus is van eiwit.. Wat dus veranderd bij een bepaalde temperatuur. 100 graden celcius krijgt dat meestal wel kapot. Virussen zijn er veel verschillende.. Ik weet zo niet of er bij zijn die maar enkele minuten zonder gastheer hun structuur kunnen behouden. Ik weet wel dat er virussen bestaan die na 30 000 jaar.
Aller taaiste bacterie ter wereld.

Microben kunnen zelf extreme themperaturen overleven, zelf kokend water, niet dat ze schadelijk zijn zelf het tenovergestelde, we zijn ze nodig voor onze gezondheid.

Taaie microben
Mensen denken dat ze alles kunnen. Maar microben kunnen nog veel meer. Microben kunnen leven in omstandigheden die voor ons mensen ondenkbaar zijn. Zoals in bijna puur zwavelzuur. Of in kokend water. Of onder extreem hoge druk. Neem Deinococcus radiodurans. Deze bacterie kan tegen extreme kou, droogte en zuur. En leeft zelfs in de wanden van kernreactors. Geen wonder dat hij in het Guinness Book of World Records staat, als aller taaiste bacterie ter wereld. “Meer over deze recordhouder”.

Zie ook even het leuke filmpje en de info op de website:
https://www.micropia.nl/nl/ontdek/onzic ... crobenman/


Mocht ik het zijn vergeten,

Met een vriendelijke groet,
JJ&A
JenA
J.J

Opbouwende tip voor verbetering zijn via de PB altijd welkom, en word zeer gewaardeerd.
Plaats reactie