Nagels

In dit board worden bushcraft uitdagingen gehouden. Geen wedstrijd, maar wel een plek om vaardigheden te zien, te leren en te verbeteren.
Plaats reactie
Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Nagels

Bericht door Dominicus »

Leden

Ik heb vandaag geprobeerd mijn teennagels te knipen op een primitieve manier.
Mijn man voormalig pedicure hëeft ge probeerd met een mora en een steen, de steen onder de nagel.
Kan je vertellen ,dat is geen succes.
Wie heeft een suggestie.

Dominique


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Nagels

Bericht door Flecktarnmann »

Ik scheur ze altijd af en heb er daarna spijt van wanneer het gaat bloeden. Toch blijf ik het doen :D

Maar ik zou zeggen dat het met een ruwe steen gevijld zou kunnen worden.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Nagels

Bericht door Roely »

Jullie moeten ze gewoon afbijten bij elkaar!

Punt 1, met een scherp mes gaat het prima, eventueel eerst even zacht laten worden.
Punt 2, het is een teen kromme redenatie. Onze primitieve voorgangers waren blootsvoets of droegen open schoenen. De nagels hadden daar nog een functie, dit probleem speelde helemaal niet. Die waren blij met der eelt en nagels.

@fleck de wat modernere mens kent inderdaad, het gebruik van puimsteen.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Nagels

Bericht door Flecktarnmann »

Roely schreef:@fleck de wat modernere mens kent inderdaad, het gebruik van puimsteen.
Puimsteen word toch gebruikt om de eelt van je voeten te halen? En niet om je nagels te vijlen :D


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Nagels

Bericht door Roely »

Humm we waren het toch wel eens dat nagels vijlen niet aan de orde was, maar oké

Puimsteen gebruikte men voor de huid, dus niet alleen voor de voeten. Maar zeker ook voor de handen en het gezicht.
Verder kon je er een mes op slijpen. Mee bouwen. En gebruikte men het bv voor hout mee te schuren. Ik denk als er toen een Dominicus rond zou dwalen. Dat die der nagels er ook mee zou kunnen doen. O0


Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Re: Nagels

Bericht door Dominicus »

Hoop woorden zonder een ondertoon ,dit is leuk en geeft een veilig gevoel dat de bc gemeenschap ruimhartig in gedachte is
Had ook niet anders verwacht ^-^ .

Zal f naar de pc hooft straat gaan voor een stukje Puimsteen.
Goede tip

Dominique


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Nagels

Bericht door Roely »

Hee joh.. Ik dacht dat jij Dominicus de topic ook als grap had geplaatst..gelijk aan jouw andere recent geplaatste opmerkingen. ::)
En dat het jouw manier van humor was :-[

Je gaat toch niet vertellen dat het serieus bedoeld was. Om een primitive manier te ontdekken om je teen nagels te laten doen. :-\

Sorry voor mijn reactie dan :o


Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Re: Nagels

Bericht door Dominicus »

Niks aan de hand ,humor is altijd leuk ^-^ dat is ook mijn insteek.
Maar de vraag blijft staan ,hoe knip je teen nagels zonder een schaar??


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Nagels

Bericht door Roely »

Maar jouw vent is pedicure !? Die weet er dan toch alles vanaf..
Maar goed.opties genoeg!
voetjes in een teiltje, nageltjes zacht laten worden en met een klein zakmesje of vuursteen splinter afsnijden op de gewenste lengte.. Of je gebruikt je rasp/ vijl van je zakmes. Of een stuk stoeptegel om ze kort te vijlen. Of welke steen maar ook. Hoe grover hoe sneller.of je pakt een kniptang uit de gereedschap kist, of een ijzerzaagje of een boortje of een naald om allemaal kleine gaatjes op een rij te maken. .. Of je kiest voor nagel materiaal moeheid... Dus dan ga je steeds bijvoorbeeld op en neer buigen tot hij los laat. Of je behandeld de randen een paar dagen met aceton. Dan breken ze ook zo af

Ik vond gewoon eraf bijten toch wel de meest primitief aanvaarde optie, eigenlijk >:D. Eraf branden gaat zo stinken.
. En ik denk dat die mora van jullie aardig bot is. Ik zou met mijn vers geslepen hakbijl nog wel een nageltje af kunnen snijden. Een wat grovere snede finish kan ook nog helpen, voor een andere snijtechniek.
Nou, jij kunt je teenslippers nu wel weer met goed fatsoen aan, van de zomer. 8-) dacht ik zo even.

Ps en toegegeven... De nagel vijl, schaar en knipper zijn toch best wel mooie uitvindingen van de moderne mens. ;D


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Nagels

Bericht door Tim »

Hey,

Gewoon met een goed scherp zakmes, goed scherp, werkt perfect.

Je moet alleen geen dikke pens hebben, want dan kom je er niet goed bij.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie