Hulp bij afwerken van koksmes gezocht

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Plaats reactie
SybrenHeikens
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2020, 11:29

Hulp bij afwerken van koksmes gezocht

Bericht door SybrenHeikens »

Beste leden,

Reeds heb ik mijn eerste heft gemaakt voor een Japanse koksmes. Ik ben super blij met het resultaat. Het is een WA handle geworden in een 8 hoek van buffelhoorn, een plaatje alpaca (zilver) en gestabiliseerd notenhout. Dit heb ik inmiddels opgeschuurd tot 2000 grit. Maar nu weet ik niet hoe ik verder moet. In het filmpje waar ik het van afgekeken heb gaan ze over op polijsten met een middel??, daarna in lijnzaadolie onderdompelen, weer polijsten met een middel en tot slot met shellac. Nu is mijn hout gestabiliseerd en weet ik niet of ik al deze stappen wel moet volgen. Zou iemand mij met meer verstand kunnen aanraden wat ik het beste kan doen? Alvast bedankt!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hulp bij afwerken van koksmes gezocht

Bericht door Dabberty »

Vraag het eens op het messen forum, daar past deze specifieke messen vraag, en je eerdere vraag beter.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hulp bij afwerken van koksmes gezocht

Bericht door Roely »

Nou ja, ik had al eerder geopperd dat in deze fase je alleen een zuivere polijst borstel gebruikt zonder iets. Lijnolie trekt in je materiaal en aan de oppervlak poets je deze olie laag alleen nog op.
Lijnolie / schellack.. Drogen en oppoetsen.. De schellack heeft dan een harde coating gemaakt. Gewoon basaal hoe men vroeger olieverf maakte.

Denk ook eens aan bijenwas.!


SybrenHeikens
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2020, 11:29

Re: Hulp bij afwerken van koksmes gezocht

Bericht door SybrenHeikens »

Bedankt voor de reactie. Dus als ik het goed begrijp polijsten zonder middel. Dan lijnolie en die op poetsen met een doek? Vervolgens shellack erop en weer poetsen met doek? en dan als laatste polijsten met iets van een was? Zelf dacht ik bijvoorbeeld carnauba wax.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hulp bij afwerken van koksmes gezocht

Bericht door Roely »

Nee. ^-^ .. De schellack is natuurlijk een vaste stof. ... En die moet je dus oplossen in de lijnolie. Eventueel met behulp van ethanol. (normaal alleen schellack in de ethanol oplossen, en met een klein beetje lijnolie erbij opbrengen) Maar gewoon in de lijnolie verwarmen lijkt me ook wel handig. Dit heeft feitelijk dezelfde werking als canaubawas of bijenwas.

Aldus het is het een of het ander... Ofwel schellack/lijn olie.. Of. Canaubawas. Of bijenwas.
En dan denk ik dat met schellack je de hardste laag krijgt.

Aldus je heft insmeren of dompelen enz met een van de drie genoemde opties.. Bij voorkeur warm verwerken, zodat het makkelijker diep in je materiaal kan trekken.. Dan laten afkoelen/ drogen en daarna met een schone polijst borstel Zachtjes oppoetsen..

Afijn officieel heet dit politoeren. Google dat maar eens.. Dan vindt je het vast beter uitgelegd, dan ik dat kan doen ::)
Ik gebruik schellack alleen om vuurwerk te maken >:D


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hulp bij afwerken van koksmes gezocht

Bericht door Roely »

Ik heb het zelf ook nog even opgezocht. Mijn verhaal klopt wel zo'n beetje. Maar jij had ook gelijk voor wat betreft de schellack methode..
Blijkbaar kun je de gevormde schellack laag eenmaal uitgehard ook nog polijsten.
Heb ik ook weer wat bij geleerd ;-).... Gezellig

Zelf had ik voor bijenwas gekozen als ik jou was. Simpel aan te brengen, makkelijk te onderhouden en foodsafe. Maar het zal vast heel prachtig worden... Have fun!


SybrenHeikens
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2020, 11:29

Re: Hulp bij afwerken van koksmes gezocht

Bericht door SybrenHeikens »

AH helemaal duidelijk! heel erg bedankt


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Hulp bij afwerken van koksmes gezocht

Bericht door Oude.Wilg »

Roely schreef:Nee. ^-^ .. De schellack is natuurlijk een vaste stof. ... En die moet je dus oplossen in de lijnolie. Eventueel met behulp van ethanol. (normaal alleen schellack in de ethanol oplossen, en met een klein beetje lijnolie erbij opbrengen) Maar gewoon in de lijnolie verwarmen lijkt me ook wel handig. >:D
Beste @Roely maakt het niets uit of je gewone lijnzaad olie, of gekookte lijnzaad olie gebruikt.
Zelf heb ik altijd gekookte lijnzaad olie gebruikt, maar voor een heel ander doel.

=====================================================================

Één belangrijke kanttekening lijnzaad olie kan in een poetsdoek verbroeien en brand veroorzaken.
Pas op voor broei!
Natuurlijke oliën en waxen
Broei kan ontstaan in allerlei soorten natuurlijke oliën zoals lijnzaadolie, maar ook in waxen voor vloeren en (tuin)meubels, visolie, frituurolie, sojaolie, olijfolie, zonnebloemolie, massageolie of etherische olie.

Laat textiel niet in de wasdroger/-machine
Laat met olie verontreinigde kleding of doeken niet in de wasdroger liggen na het drogen, maar spreid de was uit. Ook textiel dat al gewassen is kan nog resten olie bevatten en daardoor in de wasdroger tot ontbranding komen. Zorg daarom ook voor een intensief wasprogramma (minimaal 60°C) waarbij alle oliën worden uitgewassen.
https://www.brandweer.nl/brandweerneder ... n-casus-17


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
jasperkoopmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:50

Re: Hulp bij afwerken van koksmes gezocht

Bericht door jasperkoopmans »

Maar wie gooit er nou een poetsdoek in de wasmachine? Als een poetsdoek echt te vies geworden is, gooi je 'm toch gewoon weg? Ik gebruik altijd oude lakens, shirts, e.d. voor poetsdoeken en die gaan echt de wasmachine niet in.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hulp bij afwerken van koksmes gezocht

Bericht door Roely »

@sybrenHeikens.
Hoe is het met je mes?
ik ben nu zelf ook bezig met schellack op een nieuw mes. Dus mijn kennis is weer up to date, ipv jeugdherinneringen van papa of opa het zien doen.

De eerste stap die jij bedoelde : polijsten met een of ander middel en dompelen in lijnolie. Dat is puimsteen ^-^. Dat doet men ter voorbereiding van het politoeren, hiermee vul je de nerf en oneffenheden op. Waardoor je dus sneller een superstrak resultaat hebt. Doe je die stap niet, dan moet je een laag of 10 /20 meer opbrengen met het schellack voor gelijk resultaat.
Jouw laatste stap van polijsten van het schellack werkt ook perfect voor een mirrorfinish, wel met een uiterst fijne pasta ( of zonder) omdat de schellack laag uiterst dun is en gevoelig voor smelten.. Maar ik heb het tussendoor een keer geprobeerd en het werkt inderdaad super.

ikzelf heb gekozen voor bruine schellack zonder lijnolie, een handvat is natuurlijk maar een heel klein oppervlak, dus je poetsdot heeft weinig kans om op te drogen/stroef te worden ( tussendoor gebruiken ze olie als glijmiddel, bij grote oppervlakken) . Je hebt natuurlijk heel veel samenstellingen en geheime ingrediënten, maar ik heb enkel schellack gebruikt opgelost in bioethanol. Dit bevalt me prima. ( ethanol verwarmd, schellack daar in opgelost, en daar ben ik nu een aantal dagen mee aan het spelen). Ik ben zelf gestopt bij 320 grit voor het hout, ik wil namelijk geen spekglad handvat hebben voor mijn outdoor mes. En zoals het er nu naar uitziet, zie je toch de mooie tekening en spiegels van het hout en heb ik nog steeds een heel goede grip op het mes. verder heb ik staal, messing, leer en acrylaat in het handvat zitten, en ik heb daarvan alles voorzien van deze schellack laag.
Anyway, het is een leuke old school methode, het duurd even, maar het resultaat mag er zijn. ikzelf ben nog niet klaar, ben nog aan het twijfelen over sier vijlwerk op de pommel, en ben zeg maar halverwege met de schellack laag.. zal er zometeen even een foto maken.
post jij jouw resultaat ook nog?

Have Fun!
Roely
Bijlagen
rsz_img_20200827_130854.jpg
rsz_img_20200827_130854.jpg (186.74 KiB) 3643 keer bekeken
rsz_img_20200827_130136.jpg
rsz_img_20200827_130136.jpg (108.11 KiB) 3643 keer bekeken
rsz_img_20200827_130016.jpg
rsz_img_20200827_130016.jpg (104.04 KiB) 3643 keer bekeken


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hulp bij afwerken van koksmes gezocht

Bericht door Roely »

Ik heb het er weer eraf gehaald.
Het is mijn inziens, niet geschikt voor een outdoor mes. Het was een prachtig vitrine mes, maar daar had ik dit mes niet voor.
Het was nog een overweging om er een top- coat overheen te maken, Dan werd het wel slijtvaster en geschikter voor vochtige omstandigheden ( wat het nu dus niet was) . Maar buiten dat, had ik er bewust voor gekozen om diverse houtsoorten en andere materialen in het handvat te gebruiken, en met de schellack kreeg het een meer monotone uitstraling. Dus ja als er toch een topcoat als vernis of epoxy erop moet. Leek mij het ook mooier, dit rechtstreeks op het blanke hout en materiaal te doen.
Het was leuk om de herinneringen en technieken weer op te halen, dat wel.

ik heb nu enkele lagen gekookte lijnolie gebruikt, met een toplaag van bijenwas.

have fun
Roely


Plaats reactie