Noodrantsoenen

Hier kan alles over webshops gepost worden. Alleen door particulieren.
Jan

Re:Noodrantsoenen

Bericht door Jan »

bedoelen we hier nu het zgn struikblik of de complete doos die je bij Defensie kreeg???

De eerste is namelijk niet zelf samen te stellen.

Groeten.

Jan


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re:Noodrantsoenen

Bericht door stekker »

Struikblik was onderdeel van het complete 24 uurs noodrantsoen.
Heb zelf weleens zo'n pakket samengesteld voor een "tochtje"Ardennen,dat was smakelijker en goedkoper dan een gekochte echte.

gr. theo


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Jan

Re:Noodrantsoenen

Bericht door Jan »

Weet ik nog...ik had toen een defensieblik , witte bonen....en jij een smakelijkere versie.

groeten,

Jan


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Noodrantsoenen

Bericht door Trailtraveller »

[quote="Jan"]
Weet ik nog...ik had toen een defensieblik , witte bonen....en jij een smakelijkere versie.

groeten,

Jan
[/quote]

Weer een streepje of een gelijk een ban ?  ;D ;D


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re:Noodrantsoenen

Bericht door stekker »

#026# #026#


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Jan

Re:Noodrantsoenen

Bericht door Jan »

nog niet... ;D

Ik wist toen niet dat je ook blikken in de supermarkt kon kopen, anders had ik ook een smakelijkere maaltijd bij de plaatselijke AH uitgezocht.

Groeten,

Jan


oud deelnemer 2

Re:Noodrantsoenen

Bericht door oud deelnemer 2 »

Als je ooit weer eens in Frankrijk de erg grote supermarkten binneloopt moet je daar maar eens goed kijken Fransen zijn dol op kant en klare blikmaaltijden ( Franse keuken  ;D ;D )


Gebruikersavatar
bushie
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:31
Locatie: heumen
Contacteer:

Re:Noodrantsoenen

Bericht door bushie »

Ik draag altijd een droogmaaltijd en blikvoer.
Met de voor/nadelen hierboven beschreven.
Maar nu met uitzondering ik de blikken verpak in de zakken van knor (soepen,bonen)
Heet water in de billy en zak erin water weer voor de koffie of thee,je kan de zak ook leeg maken in de pan.
Maar dan heb je afwas :-) ben je bang voor troep in je rugzak gewoon meenemen in de billy (blik)

verschil van burger struik met die van defensie is de hoeveelheid conserveringsmiddelen.

gr.bushie


Men kan de natuur niet bezitten maar wees bezit van de Natuur.

www.tornakbushcraft.nl
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re:Noodrantsoenen

Bericht door Viking »

[quote="bushie"]
Ik draag altijd een droogmaaltijd en blikvoer.
Met de voor/nadelen hierboven beschreven.
Maar nu met uitzondering ik de blikken verpak in de zakken van knor (soepen,bonen)
Heet water in de billy en zak erin water weer voor de koffie of thee,je kan de zak ook leeg maken in de pan.
Maar dan heb je afwas :-) ben je bang voor troep in je rugzak gewoon meenemen in de billy (blik)

verschil van burger struik met die van defensie is de hoeveelheid conserveringsmiddelen.

gr.bushie
[/quote] En de 1 zit in blik en de ander in plastic!


arjuna

Re:Noodrantsoenen

Bericht door arjuna »

dus ik begrijp goed dat Nootrantsoen niet echt meer voor burgers van toepassing zijn
muv als er een helicopter je achtertuin in vliegt

Koen


Jan

Re:Noodrantsoenen

Bericht door Jan »

een vooraad blikvoer is altijd handig om thuis te hebben, mocht er een helicopter landen op mijn terrras....nou, dan was de laatse maaltijd ook echt de laatste.
Mischien hebben de nabestaanden nog wat aan mijn voorraad.

Punt is dat het handig is om een paar dagen op te kunnen vangen of ben je er door omstandigheden niet tot toe gekomen iets te kopen in de supermarkt en je komt op het idee om ineens een dag weg te gaan naar het bos bijv. je het dan wel in huis hebt.

groeten,

Jan


Gebruikersavatar
Kobold
Berichten: 333
Lid geworden op: 30 apr 2010, 21:28

Re:Noodrantsoenen

Bericht door Kobold »

Wat mij opvalt is dat er over 2 soorten maaltijden met dezelfde benaming gesproken word.
De Struikblikken, zijn de warme maaltijdcomponent van het 24 uurs gevechtsrantsoen, en 2 blikken moeten voldoende zijn voor een volledige maaltijd.
Deze blikken waren niet bedoeld voor civiele consumptie omdat ze nogal stijf stonden van de conserveringsmiddelen.
Daarnaast is er het ontbijt/lunch component, het bekende toverdoosje waar bij de demonstratie ervan alles uitkwam, sigaretten, de krant van vandaag, €10,- drinkgeld, een peak one brander en een klapstoel.
Dit is GEEN noodrantsoen maar een 24 uurs gevechtsrantsoen

Het noodrantsoen is een dik aluminium foliepakje van ongeveer 8x4x15cm, die 21 geperste gedroogde tabletten bevat, en elke tablet dient met goed kauwen en veul water te nuttigen, smaakt een beetje naar bierviltje.
1 tablet is 1 maaltijd, dus je hebt dan voldoende om 1 week te overbruggen, kan niet zeggen dat je geen honger hebt, maar vrolijk wordt je er niet van na dag 5.

Mijn beste ervaring met gevechtsrantsoenen is het engelse arctic ration, 6400 Kcal per 24 uur en geweldige gevriesdroogde maaltijden!


dus... my 2 cents....


Alles dat ik met 1 hand kan oppakken en opeten is een tussendoortje
Jan

Re:Noodrantsoenen

Bericht door Jan »

ok, duidelijke info.
daar hebben we wat aan.

Groeten,

Jan


Vrijbuitert

Re:Noodrantsoenen

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Kobold"]1 tablet is 1 maaltijd, dus je hebt dan voldoende om 1 week te overbruggen, kan niet zeggen dat je geen honger hebt, maar vrolijk wordt je er niet van na dag 5.dus...[/quote]Waar kan je dat kopen. Moet nog een kilo of 15 afvallen...


arjuna

Re:Noodrantsoenen

Bericht door arjuna »

ok dit was de missing link hier heb ik ook wat aan

Bedankt Arjuna


Plaats reactie