Bell tent

Bespreek hier hoe je je verblijf inricht. Tent: groot, klein, lichtgewicht of zwaar met een hout kachel. Je tarp: een ideale tool, maar welke heb jij en waarom? Of zoek je er eentje? Alles wat je altijd al wilde weten over tarps. Of ga je liever low profile met je bivakzak op pad?
Plaats reactie
Tibi
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:41

Bell tent

Bericht door Tibi »

Heeft iemand ervaring met de Hyperkamp Sahara 400 bell tent van Obelink?

Ik will met mijn vrouw en de kinderen kamperen. Ik dacht eerst aan zo'n dakzeil tipi met kachel, maar toen heb ik op de website van Obelink deze tent gezien voor een mooie prijs.

http://www.obelink.nl/tenten/groepstenten/sahara-safari-400.html

Alleen ik heb geen ervaring met katoene tenten. Is dit een aanrader? Kan het met een kachel erin?
Katoen tenten zijn wel gevoellig voor regen dus het kan schimmelen...
Is dat voldoende voor 2+2? Klein vrouw en kinderen :)


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Bell tent

Bericht door CommonZense »

Hoi Tibi,

Ziet er qua prijs erg interessant uit. Komt nog wel €139 - €79 bij voor de binnentent als je geen klamboe's wilt gebruiken. Maar goed, dan nog... Volgens de specificaties is ze voor 6-8p bedoelt. Dan moet lijkt me 4p geen probleem zijn.

Ik ga het volgen, mss ook iets voor ons...

Gr.
Bas


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Bell tent

Bericht door ger010 »

He dat is een bekende tent :)

AfbeeldingIMG_3094 by Ger-010, on Flickr

AfbeeldingIMG_3096 by Ger-010, on Flickr

Deze deel ik een week per jaar met mijn maatje.
Voor ons samen is hij groot genoeg we gebruiken
hem zonder een binnen tent

In basis moet je er met familie ook wel in passen
maar dan moet je redelijk avontuurlijk zijn hahaha.

Mijn vrouw weigert pertinent door een gebrek aan
opruim mogelijkheden :) (privacy heb je dan ook
niet echt meer...)

Wij hebben er een frontier stove in en dat werkt
als een speer. Tijdens een test kregen we de temperatuur
in de tent op 28 graden terwijl het buiten 5 graden was.

Stop je met stoken dan is het wel met een kwartier
al weer 5 graden in de tent...

Voor de familie trips zou ik hem niet gebruiken dan zijn
er betere en lichtere alternatieven.


Afbeelding
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Bell tent

Bericht door madman73 »

Zeker groot genoeg voor je gezin. En wat katoen betreft, als je er goed mee om gaat, en hem nooit nat wegbergt gaat hij zeker langer mee dan polyester. Wij hebben katoenen tenten die ruim 25 jaar meegaan. Dit haal je niet bij kuntstof (UV gevoelig). Katoen geeft ook geen ochtendcondens.

Nadeel van katoen is de pakmaat en het gewicht. Dat zag ik er zo niet bijstaan. Een uitritsbaar grondzeil is denk ik een goede keuze. Kun je lekker doorluchten bij heet weer.

Je moet echt kiezen hoe je hem wil gebruikeb en meenemen. Op basis van je wensenlijstje kies je een tent.

Succes!


Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re: Bell tent

Bericht door lampje »

Als je met meer dan 2 personen wilt gaan kamperen in zo'n tent is de 400 een beetje te klein (ik heb 2 dochters) dan zou je beter de 500 kunnen nemen (die heb ik ook), dat heeft vooral te maken met de paal die in het midden staat daarmee wordt het lastig om daar meer dan 2 pers. te laten slapen, en ja je kan daar ook een kachel in bouwen omdat de tentstof van canvas is.
Met 4 pers komt ie nog steeds nog al vol te raken met bedden maar je kan bij de uitgang een grote tarp ophangen zodat je een kook/zitplek plek hebt voor de ingang.
Dat is beter bestand tegen de hitte van de rook afvoer kanaal en als er vonkjes uit dat kanaal op e tent komen smelten ze daar niet direct doorheen.
Ook zijn dit soort canvas tenten behandeld tegen regen en schimmel, wat je ook na langere periode kan na behandelen met een speciaal goedje.
Maar het is nooit bevordelijk om een canvas tent nat weer op te bergen, da moet je hem thuis wel weer even opzetten om deze te laten drogen, (dat doe ik wel in dat geval)
Laatst gewijzigd door lampje op 26 mar 2015, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re: Bell tent

Bericht door Snow »

Ik zou ook voor de 5 meter gaan. Met 4 personen en een kachel, wordt het veel te krap.
Ook zonder kachel  heb je met de 5 meter meer bewegingsruimte.
Van de 4 meter ga je vast spijt krijgen.


Tibi
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:41

Re: Bell tent

Bericht door Tibi »

Dank jullie wel voor all de informaties.

Ik heb tot nu de 4m tent gekeken, maar misschien ga ik overwegen naar een 5m tent.
Ik dacht dat de 4m ruim genoeg is. Mijn vrouw en de kinderen hebben in een 210x210cm tent geslapen en qua maat was te doen - voor een weekend. Een 4m tent is veel groter en de website zegt max 6-8 personen... Jammer dat de winkel zo ver van Rotterdam.
Maar met een kachel en nog meer spullen en straks nog 1 kind past beter in een 5m tent. Jammer dat die is 19m2, dus niet op de NTKC terreinen mag.

Ik zou vooral in de weekenden gebruiken en niet voor een week een kamping logeren mee. De bedoeling als ik ergens naar een bos of outdoor wil ga, de kids en mijn vrouw kunnen ook mee.

De Bell Tent vind ik handiger dan de tipi - tot de vorige week wist ik niet dat deze een andere soort is - van wegen de reche wanden.

Ik begrijp dat een polykatoen is beter met winter en bij natte omstandigheden. Maar als ik een kachel in de tent installeer, dat help als het nat wordt, toch? De tentdoek droogt sneller als het binnen warm is - neem ik aan.

Hoe hebben jullie de kachel erin gezet? In het midden zou idd. het beste zijn, in de buurt van de paal. Die plek is zowieso leeg.
Alleen de hoogte van een 5m tent is 3m. De Frontier stove is 2,4m, dus daar extra pijp nodig.
Is het makkelijk de tent doorvoer te monteren? 


Plaats reactie