Er is een nieuwe afdeling op het forum aan gemaakt.
Het gaat hier om de "Best buy guide"

Naar de Best buy guide !

Dank, het mod team.

Facebook Groep Vermissing Jos Brech

Bushcraftshop.nl
Contacteer:

Facebook Groep Vermissing Jos Brech

Berichtdoor Bushcraftshop.nl » 11 apr 2018, 22:23

Beste vrienden,

Ik heb een Facebook groep aangemaakt mbt de vermissing van Jos Brech. Hier kun je alles lezen over de vermissing, foto's van Jos vinden, een flyer downloaden, met elkaar meedenken en tips en ideeën uitwisselen.

Wordt dus direct lid en help mee!
Ik houd iedereen vanaf nu via deze groep op de hoogte als er nieuws is!

https://www.facebook.com/groups/2061360154079435/

ger010
Contacteer:

Re: Facebook Groep Vermissing Jos Brech

Berichtdoor ger010 » 12 apr 2018, 09:37

Ik zag het bericht was ff schrikken.

Veel succes van het weekend Erik !

Afbeelding

Tim

Berichtdoor Tim » 14 apr 2018, 11:05

Hey,

Ik mag niet meekijken van facebook. Misschien toch handig hier ook een berichtje te posten bij nieuws. Leef wel mee.

Tim

Dabberty
Contacteer:

Berichtdoor Dabberty » 14 apr 2018, 15:07

Als er nieuws is zal ik het hierheen kopieren

Maurice

Berichtdoor Maurice » 14 apr 2018, 20:28

Jeemig
Vreselijk

Ik heb ook geen social media dus svp idd ook info hier

Maurice

cjhage
Contacteer:

Berichtdoor cjhage » 16 apr 2018, 06:36

Sjonge dit is echt schrikken

Ik kreeg een email van Erik over de vermissing van Jos
Ik heb namelijk ook geen sociale media

Jos heeft voor mij in februari nog een route gemaakt voor over twee weken

Daarna heb ik ook geen contact meer met hem gehad

Dabberty
Contacteer:

Berichtdoor Dabberty » 16 apr 2018, 16:48

Hier alle info tot nu toe, inclusief de hele tijdlijn van wat er allemaal is gebeurt. Ter zijne tijd zal ik het updaten hier als er nieuws is.

----------------------------------------------------------------------

Sinds 20-21-22 februari wordt Jos Brech vermist vanuit Basecamp Old Crow in de Franse Vogezen. Old Crow ligt ten westen van Saint Marie Aux Mines, middenin de bossen.
Jos was beheerder op het terrein van Old Crow.

Hier een tijdlijn van de gebeurtenissen en daaronder de actuele status van de zoektocht.
(Het is een heel verhaal, toch is het belangrijk dat je het even leest!)

Begin 2018:
Jos maakt plannen voor een lange wandeltocht van 3 weken. Hij verteld regelmatig dat hij naar Duitsland wil lopen, een route van 140 kilometer enkele reis.
Hij weet dat het slecht gaat met de gezondheid van zijn moeder en geeft aan dat hij na 3 weken terugkomt en direct doorreist naar Nederland voor 1 week of misschien langer.
Tevens geeft hij aan dat hij wellicht zijn reis eerder af zal breken als hij eerder terug naar Nederland moet. Hij zal dus regelmatig contact hebben met zijn familie.

14 Februari:
Jos stuurt zijn zus een mail, ook ik ontvang een mail met daarin foto's, een overzicht met coördinaten van de hutten in de omgeving en een kaart met indeling en plantenlijst voor de mogelijke aanvulling van natuurlijke eetbare begroeiing van Old Crow.
Dit was zijn laatste mail, verzonden vanaf een PC van de vriendin van de oud-eigenaar van Old Crow en goede vriendin van mij en Jos. Dit was ook terug te zien op haar PC dat de mail daar vandaan is verstuurd.

16 t/m 18 Februari:
Een groep Duitse vrienden van Jos is op bezoek in Old Crow. Ze bespreken zijn reis en horen zijn mogelijke route. Zijn plan is te lopen vanaf Old Crow richting Wissembourg, via de GR53, GR531 en GR532.

19 februari:
Jos stuurt mij een laatste SMS met de mededeling dat hij de volgende dag vertrekt voor zijn Hike. Dit bericht kwam om 17:16.

20 februari:
Jos is ZEKER vandaag vertrokken uit Old Crow. Er worden nog SMS berichten naar hem verstuurd op 26 en 27 februari, maar die zal hij niet meer ontvangen.
Hij heeft zijn telefoon bewust op Old Crow achtergelaten.

22 februari:
Zijn zus stuurt hem een bericht per email, hierop komt geen antwoord.

22-27 februari:
Via een groep wandelaars die door de omgeving trekt weten we dat het extreem koud was in de Vogezen met temperaturen van rond de -20 graden. Jos zal een zware reis hebben en 's nachts gebruik moeten maken van hutten. Zijn uitrusting is vermoedelijk niet geschikt voor dergelijke kou, maar in de hutten staan vaak houtkachels. We weten echter dat deze niet altijd werken en soms weg zijn gehaald. De temperatuur tijdens zijn hike was waarschijnlijk hoger (ca. -10/-15) in het gebied waar hij liep.

23-26 februari:
Normaal gesproken zou Jos nu inkopen moeten doen, hij nam meestal voor 3-4 dagen eten mee en bezocht daarna een stad/dorp om nieuwe proviand te kopen. We zouden verwachten dat hij dan ook zijn email zou checken. Een reactie op de mail van zijn zus zou dan normaal zijn.
Jos heeft echter niet gepind bij een winkel en ook geen reactie gestuurd. Wel weten we dat hij mogelijk contant geld bij zich had.

--> Hierdoor bestaat nu het vermoeden dat Jos niet verder is gekomen dan 6 dagen lopen vanaf Old Crow.

1 - 5 maart:
Ik bezoek Old Crow om een korte huttentocht te maken in de omgeving ter ere van de oud beheerder. We zouden die tocht eigenlijk samen hebben gelopen, maar hij is in 2017 helaas overleden. Ik maak de tocht dus alleen.
Er is niemand op Old Crow als ik donderdagavond aankom. Ik vertrek vrijdagochtend en na mij komt een bezoeker een weekend met zijn zoontje die weer vertrokken is voor ik zondag eind van de dag terugkom. Jos is het hele weekend niet daar geweest. Maar er heeft ook niemand op gelet, omdat we hem nog niet van zijn hike terug zouden verwachten.

--> tijdens mijn hike kwam ik zware omstandigheden en spekgladde paden vol ijs en sneeuw tegen. Het was geen makkelijke tocht en vergde veel lopen door diepe sneeuw en over met ijs overdekte paden. Jos zal dezelfde omstandigheden hebben gehad.

1 maart:
Zijn zus stuurt hem nog een email, hierop komt geen antwoord, evenals op alle andere emails die zowel ik als zijn zus hebben gestuurd in maart en april. Aangezien Jos nu echt inkopen moet doen en dan al meermaals langs een grotere plaats is gekomen zou. Je zou dus ook een bericht per mail verwachten.

--> optie: het kan zijn dat hij de mail wel gelezen heeft en direct op de trein / bus is gestapt naar Nederland, zonder te reageren. Die kans is klein, maar is mogelijk.

20 Maart:
-Omdat ik weet dat Jos graag zonder mobiel reist, en ik weet dat hij 3 weken op pad zou zijn met aansluitend 1-2 weken een bezoek aan zijn zieke moeder, maak ik me nog geen grote zorgen. Hij zou op zijn vroegst 20 maart terugkomen. Misschien is hij een week langer gebleven...

--> Helaas heb ik, en niemand in mijn netwerk, een idee hoe zijn familie precies heet en waar ze wonen. Ook geen telefoonnummers of emailadressen bekend.

22 Maart
We versturen diverse SMS-jes en Emails in Maart naar Jos, er komt geen reactie. De SMS-jes komen sowieso niet aan, het blijkt dat zijn telefoon op Old Crow is achtergebleven horen we vandaag van de vriendin in de Vogezen. Ze vindt deze in Old Crow.

2 April:
Ik stuur Jos nog een email, urgent gemarkeerd, met een dringende oproep contact op te nemen. Hij is nu 6 weken weg en reageert op geen enkel bericht en ook niet op mails over de stichting waarmee we samen Old Crow beheren.
Jos wist ook dat er veel aanvragen waren om Old Crow te bezoeken en wist dat we plannen maakten voor een Klusweekend. Ik ben eigenlijk nogal boos op dat moment, dat hij niets laat horen. Begripvol aan de andere kant, omdat het met zijn moeder slecht ging. Misschien heeft hij het heel druk met haar of is ze zelfs overleden en is Jos daar druk mee.
Ik besluit het nog 1 week af te wachten.

9 April:
Nog geen reactie van Jos. Ik besluit dit te escaleren en waarschuw de vriendin in de Vogezen die ook al van plan is naar de Gendarmes te gaan. Ik meld het bij de NL politie en geef aan dat ik zijn familie moet zien te vinden.
Op Facebook plaats ik een opsporingbericht met foto's van Jos en ik neem contact op met vele mensen in de BC wereld en de Vogezen.
Uiteindelijk vind ik per toeval zijn zus, door een nummer te bellen van een adres wat ik ergens in de papieren van de stichting terugvind. Het is raak!
Helaas is zij net zo bezorgd als wij... Jos is nooit aangekomen bij haar of hun moeder. Hun moeder is helaas in de laatste levensfase, waardoor Jos snel langs zal moeten komen.
Ik meld dit 's avonds nog aan de politie.

10-11 April:
We werken met vele mensen keihard aan tips, ideeën, mogelijke routes, contact met politie, contact met mensen in Frankrijk, GPS kaarten, coordinaten, bankgegevens, pingegevens, mogelijkheden voor tracering, scenarios etc. etc.
Tevens worden geocache eigenaars in de regio gemailed om hun cache te checken of Jos er gelogd heeft.

De politie schaalt het op naar een vermissing die later zelfs urgent wordt. Jos staat nu internationaal gesignaleerd.
Helaas kunnen zij niet veel meer doen dan dat. Het is logischer om lokaal in Frankrijk actie te ondernemen.

12 t/m 15 April
We ondernemen een eerste zoektocht langs de startroute, de directe omgeving van Old Crow, alle hutten die hij op de 1e 2 dagen zou passeren, hutten die hij zeer waarschijnlijk zou bezoeken verderop op zijn route, trekken een plaats in Duitsland na, laten flyers achter en hebben contact met de gendarme en veel lokale bevolking. We speuren in zijn telefoon en computer naar bruikbare info en eventueel GPS routes en bespreken de zaak met mensen die lokaal bekend zijn.

-> Helaas komt er niets uit dit weekend. Jos is nog steeds zoek.

WAT GAAN WE DOEN:
We gaan nu mensen daghikes laten lopen op zijn waarschijnlijke route in de hoop dat er een spoor boven komt.
Verder wordt er achter de schermen druk onderzocht of we meer duidelijkheid kunnen krijgen en werken we mogelijke scenarios, tips en ideeën uit.

Volgend weekend ga ik weer naar de Vogezen om daar de info die deze week komt te toetsen en weer lokaal contact te hebben.

Hierna hopen we wederom meer leads te hebben of hem te hebben gevonden.

De route van Jos is samen 280 kilometer lang. Jos reist ook graag off-trail. Dat maakt het een totaal gebied van honderden vierkante kilometers waar hij zou kunnen zijn. Een speld in een hooiberg dus... Het terrein is dermate wild, steil en gevaarlijk dat een grote zoektocht op dit moment geen zin heeft en daarbij teveel risico geeft op gewonden. Daar zitten we niet op te wachten.

Het enige wat men nu kan doen is de hike van Jos zelf lopen (in één of meerdaagse etappes), goed uitkijken naar sporen, mensen aanspreken en flyers neerleggen, afgeven en ophangen.

Wij speuren op de achtergrond naar mogelijkheden en sturen de zoektocht bij als we info hebben!

WAT WETEN WE ZEKER:
- Hij is vertrokken op 20 februari
- Hij heeft geen mobiele telefoon bij zich
- Hij heeft wel een outdoor uitrusting bij zich. -> we maken hier een foto-collage van!
- Hij heeft een GPS bij zich.
- Hij is zeer kundig en ervaren op het gebied van Bushcraft en Outdoor en lange hikes.
- Hij is bekend met de omgeving en omstandigheden in de Vogezen
- Hij kent veel hutten en grotten in die regio
- Hij heeft niet meer gepind sinds 14 februari. Toen kocht hij boodschappen voor 25 euro in Saint Marie Aux Mines. Nog voor zijn reis.
- Jos is niet meer op OId Crow geweest, er is in elk geval geen spoor van.
- Jos had nog veel zin in de toekomst op Old Crow en had leuke plannen en projecten lopen.
- Zijn route is niet te vinden op de PC die hij gebruikte om zijn GPS te uploaden en zijn mail te checken. Deze bevat uberhaupt geen bruikbare data.
- Jos was bekend als OakleafNL op diverse Bushcraftfora, en als Gillwell op Geocaching sites.
- Jos is 56 jaar oud (geboren 29-10-1962)
- Jos is slank, fit en sterk maar ziet er niet sterk uit. en 1.75 groot.

WAT ZIJN NOG TWIJFELS
- We vermoeden dat hij via de GR53, GR531 en GR532 van Old Crow naar Wissembourg is gaan lopen. (Zekerheid is nu 90%)
- We vermoeden dat hij, gezien de temperaturen, vooral in hutten zou slapen.
- We vermoeden dat hij niet in een ziekenhuis of mortuarium ligt, er is twijfel of de politie dit heeft uitgezocht. Dit is nu door ons uitgezocht, zonder resultaat tot op heden.
- We vermoeden dat hij geen stad of dorp meer heeft bezocht.

WAT WILLEN WE NOG WETEN
Om de tijdlijn smaller te krijgen en dus het zoekgebied te verkleinen is contactinformatie belangrijk.
- Wie heeft Jos nog gesproken na 20 februari en op welke wijze?
- Wie heeft Jos voor die tijd gesproken over zijn hike en kan ons daar meer over vertellen (elk detail is welkom!)
- Wie weet hoe Jos zich voelde vlak voor vertrek (ziek, gezond, sterk, zwak, verward, verdrietig, blij...)
- We zoeken op dit moment de GPX bestanden met de VOLLEDIGE GR routepaden van de omgeving.
- Wie heeft info over de verdere toekomstplannen van Jos?

WAT KUN JIJ DOEN!
- Deel berichten van deze groep zoveel mogelijk voor een groot bereik!
- Check de punten die we nog willen weten of waar twijfels over zijn en geef tips of antwoord als je het hebt!
- Als je de Vogezen bezoekt, download de flyers en hang deze in de hutten die je tegenkomt!
- Houd deze groep in de gaten voor het geval we je hulp vragen bij bijv. een zoektocht.
- Heb je tips, advies, mensen in je netwerk die kunnen helpen of heb je zelf ervaring met zoeken en wil je helpen: LAAT HET WETEN! We kunnen iedereen gebruiken, misschien niet direct maar wellicht later!
- Kun je helpen deze pagina constant te vertalen in het Frans, Engels en Duits? Heel graag! Het zou mooi zijn als ik in het Nederlands kan posten en anderen elk bericht willen vertalen. Zo kunnen we onze buitenlandse vrienden mee laten lezen en mee laten helpen!
- Gebruik de hashtag #FindJos bij elk bericht wat je post op Instagram, Facebook of Youtube!
- We zoeken mensen die in Garmin Basecamp routes kunnen maken!!
- We zoeken mensen die deze routes in de Vogezen willen lopen.

HELP ONS! deze geweldig kundige, aardige, behulpzame en fantastische man terug te vinden! #FindJos

Neem contact met mij op als je info hebt!! of stuur een PB via deze groep!

Erik van 't Padje
+31-645712258
info@randoloupnaturewise.org
erik@bushcraftshop.nl

cjhage
Contacteer:

Berichtdoor cjhage » 17 apr 2018, 06:34

Ik kan toch niet rustig afwachten
Dus heb ik besloten om met twee neefs donderdag avond richting de Vogezen te gaan
En een twee daagse hike te lopen van een route die Jos mogelijk heeft kunnen lopen

Erik coördineert deze en levert mij de route aan
Zaterdag middag/ weer terug naar Nederland
Hopelijk met meer (beter) nieuws

Maurice

Berichtdoor Maurice » 28 apr 2018, 14:53

dank je wel voor de update (ik heb geen Facebook)

mocht Jos zijn lichaam hebben verlaten dan hoop ik dat hij op een prachtige plek is
Goeie kerel die Jos

Dabberty
Contacteer:

Berichtdoor Dabberty » 28 apr 2018, 22:53

Terug van een paar daagjes zoeken in de Vogezen. Helaas korter dan gepland, vanwege de knieen die niet meewerkten van mijn reisgenoot.
Maar we hebben niks kunnen vinden helaas.
Aankomend weekend gaat er weer een andere groep heen.

Als iemand de tijd heeft en mee zou willen zoeken, gaarne contact opnemen met Erik van de bushcraft shop.

Gobert

Berichtdoor Gobert » 16 mei 2018, 21:27

Is er al nieuws?

La Passione Passa dal Cuore

Dabberty
Contacteer:

Berichtdoor Dabberty » 17 mei 2018, 10:05

Nee, zelfs een groep speurhonden hebben hem niet kunnen vinden. Wel hadden ze af en toe een ‘lead’ maar het was niet sterk genoeg om te volgen.
Maar daardoor is het zoekgebied wel flink kleiner geworden.

De honden gaan er binnenkort nog een keer heen. En om de gemaakte en toekomstige kosten enigzins te dekken is er een donatie opgestart.
Voor meer info graag kontakt opnemen met Erik van de BC shop.
Ook als mensen alsnog willen gaan zoeken gaarne kontakt opnemen met Erik.

Dabberty
Contacteer:

Berichtdoor Dabberty » 12 jul 2018, 22:07

Korte update en dan het laatste bericht:

De speurhonden zijn een tweede keer geweest en hebben zijn spoor gevonden en die behoorlijk lang gevolg tot ze hem kwijt raakte lakbij de duitse grens. Vanuit daar kan hij overal heen zijn gegaan.
Het heeft dus weinig zin om verder te zoeken omdat het gebied nu nog groter is geworden.

Hier de laatste officiele update:
----------------------------------------
UPDATE 11 juli 2018 – Jos is niet teruggekomen op Old Crow

Helaas is Jos afgelopen weekend niet teruggekomen op Old Crow. We hadden gehoopt dat hij gewoon een lange wandeling aan het maken was en uiteindelijk toch op tijd terug zou zijn voor de eerste afspraak met nieuwe bezoekers op Old Crow.
Dit blijkt dus niet het geval te zijn.
Er zijn nu nog 2 opties over: Jos kan zijn overleden door een ongeluk of Jos heeft besloten dat hij zijn eigen weg wil gaan.

In beide gevallen hebben we werkelijk geen idee waar we hem nog moeten zoeken. In het tragische geval van een ongeluk wordt hij vroeg of laat vanzelf gevonden. Het wordt steeds drukker in de bossen met wandelaars dus we moeten dan hopen op een toevallige passant die iets vindt en het meldt bij de lokale politie. Zelf gaan zoeken is zinloos, vanwege de dichte begroeiing en het feit dat we geen idee hebben waar we moeten zoeken is het een onmogelijke opgave.

De 2e optie, dat Jos zijn eigen weg wil gaan, is nu een reële optie geworden. In dat geval mag hij natuurlijk een nieuw leven elders opbouwen, daar is iedereen vrij in. Het was echter wel erg netjes geweest om in ieder geval iets, hoe klein ook, te laten weten. Helaas heeft hij dat niet gedaan.

Na overleg hebben we besloten het verdere zoeken nu over aan het team Vermiste Personen van de Politie. Zij kunnen in bankgegevens en paspoortgegevens kijken of Jos deze ergens gebruikt. Op het moment dat zij daar een melding van krijgen zullen ze de lokale autoriteiten laten vragen of Jos contact wil of niet en dit aan ons doorgeven. Het is wachten tot en of er ooit een resultaat uit komt.

Ik vind de uitkomst van de zoektocht en het eindresultaat erg onbevredigend… maar ik en de familie moeten het nu echt verder loslaten. Meer dan dit kan ik niet doen, ik heb mijn best gedaan en alles gegeven. Ik zal verder moeten met de wetenschap dat we Jos waarschijnlijk niet meer zullen terugzien… en afwachten of de professionals een teken van leven kunnen ontdekken.

Het enige wat ik als positief uit deze zoektocht heb gehaald is dat ik de Vogezen nu uitgebreid heb kunnen bekijken en ontdekt heb dat het er nog mooier is dan ik al wist. Daarnaast het belangrijkste: ik heb gezien uit wat voor fantastische mensen de Bushcraft community bestaat! Zoveel belangeloze hulp en ondersteuning, mensen die hun hart openstellen om mijn ervaringen kwijt te kunnen, die me door dik en dun steunen, mensen die naar de Vogezen reisden om te helpen. Ik heb er geen woorden voer, ben diep onder de indruk. Ook over het geweldige zoekteam van Signi ben ik zeer te spreken! Wat een geweldige mensen en bijzondere honden!

Iedereen enorm bedankt voor alles!
Ik begrijp dat de uitkomst voor velen van jullie niet is waar we op hadden gehoopt en besef ook dat het voor sommigen een heel moeilijke uitkomst is. Laten we ons vasthouden aan de hoop dat er ooit nog een berichtje van Jos komt of dat hij toch nog wordt gevonden, maar belangrijk is dat we het tot dat moment laten rusten en allemaal ons normale leven weer oppakken.

(geschreven door erik van het padje, van de bushcraft shop)

Terug naar “Algemeen”