Zout (natruim) wat moet je er niet mee doen?

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Boomknuffelaar

Zout (natruim) wat moet je er niet mee doen?

Berichtdoor Boomknuffelaar » 13 dec 2018, 18:40

Zout, lekker. Ook altijd bij mij. (op zak bedoel ik wellicht)
Maar wat moet je er beslist níet me doen?
Neem nooit zout of iets zouts tegen ‘de hitte.’

Mensen zijn vaak geneigd een beetje zout op hun hand te doen en op te lebberen op het moment dat iemand zich duizelig of flauw voelt door de hitte.
Vaak vergezeld met de opmerking, ‘doen ze in warme landen ook’.
Én, het werkt goed bij mij hoor ik dan vaak.

Als je zoals de meeste mensen natrium bij je hebt is dit het allerlaatste wat je moet doen op zo’n moment.

Duizeligheid bij warmte treed op door kalium gebrek. En laat nou juist die natrium het laatste beetje jalium ook uit het lichaam drijven.

Als je lis moet if nog ver looen en je zuipt geen liters water is het aller slimste on kalium, een banaan if een tomaat te nemen.

Bij natrium gaat alleen je bloeddruk mogelijk kort omhoog en het probleem verergerd, per definitie.

”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!

Martin Outdoors

Re: Zout (natruim) wat moet je er niet mee doen?

Berichtdoor Martin Outdoors » 13 dec 2018, 19:39

Das een goeie ! ik heb voor uitdroging O.R.S van Nutricia in de pocket. Bananen en tomaten zijn meestal voor mij geen optie maar mooie tip hoor ik heb wel eens momentjes gehad waar ik echt beroerd was van de hitte en uitdroging en van die bananen en tomaten wist ik niet :-)

Boomknuffelaar

Berichtdoor Boomknuffelaar » 13 dec 2018, 22:47

Martin Outdoors schreef:Das een goeie ! ik heb voor uitdroging O.R.S van Nutricia in de pocket. Bananen en tomaten zijn meestal voor mij geen optie maar mooie tip hoor ik heb wel eens momentjes gehad waar ik echt beroerd was van de hitte en uitdroging en van die bananen en tomaten wist ik niet :-)

Wij hebben dat zó opgelost.....(66%kalium)
Afbeelding

Martin Outdoors

Berichtdoor Martin Outdoors » 13 dec 2018, 23:29

Zo leer ik elke dag wel wat , :-) de zakjes vind ik handig maar als dat mineraalzout ook kalium heeft scheelt dat ook in de knip.
Moet ik zeggen dat uitdroging bij mij niet al te vaak voorkomt maar soms komt t hard binnen ;D .

Boomknuffelaar

Berichtdoor Boomknuffelaar » 14 dec 2018, 13:48

Martin Outdoors schreef:Zo leer ik elke dag wel wat , :-) de zakjes vind ik handig maar als dat mineraalzout ook kalium heeft scheelt dat ook in de knip.
Moet ik zeggen dat uitdroging bij mij niet al te vaak voorkomt maar soms komt t hard binnen ;D .

Je kunt behoorlijk dizzy worden van de warmte zonder uitdroging.
Staat mogelijk zelfs los van elkaar.

Begreep zelf dat natruin/kalium 33/66% ideaal was. Dus handig potje in dit geval.

Had best wel aan bronvermelding kunnen doen want niet de verhouding, maar kalium ipv natrium hoorde ik van iemand van het Trimbos ^_^

Terug naar “Eten en Drinken”