Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door Oude.Wilg »

Ik maak me echt zorgen.
Dit jaar zal het nog droger worden, een miljoen huizen zullen schade oplopen, nog niet gesproken over gebouwen van bedrijven ziekenhuizen dijken die gaan bezwijken onder de droogte.
De natuur krijgt het nog zwaarder te verduren.
Er zal meer verzilting van kostbare landbouw grond plaats vinden het gevolg, dat gewassen dood zullen gaan, ook veel bomen zullen bezwijken, door droogte zullen branden ontstaan, of met opzet.
We hebben veel nieuwelingen in Nederland er bij gekregen, alles met elkaar kan een nieuwe recessie in de hand werken die niet te overzien is, waar gaat dat naar toe.

Verzilting kost elke dag 2000 hectare landbouwgrond ...
https://www.duurzaamnieuws.nl/verziltin ... bouwgrond/

29 okt. 2014 - Verzilting van landbouwgrond komt voor wanneer irrigatie gebeurt zonder ... zoals de Verenigde Staten en Australië kampen met verzilting.

Naar mijn idee moet met wereld wijd, waar het nog kan veel bomen struiken, gaan planten om de ecologie weer bij te sturen anders gaat het goed mis.
Er moet weer een herstel plaats vinden de regenwouden moeten weer ongestoord hun werk kunnen doen, dat zal de temperatuur ook weer graden om laag brengen, het ijs op de noordpool zal weer langzamerhand weer aangroeien.
De lucht kan weer langzamer aan gezuiverd worden door veel meer vegetatie, ook woestijnen moeten weer langzamerhand begroeid raken, op verschillende plaatsen kunnen eerst kunstbomen geplant worden door schaduw condens vorming zal de grond weer wat gaan bevochtigen waar door er weer wat gaat groeien, waar door de vocht steeds meer word vast gehouden, en er weer bomen kunnen groeien, zeker het zal langzaam gaan maar als dat veel gaat gebeuren dat is dat mooi mee genomen, het is nog niet te laat maar er moet veel gebeuren, anders gaat het goed mis, het kan in de toekomst nog weel een verschroeiend heet worden, de temperatuur stijgt wereld wijd al.

Wereld wijd is het al rampzalig, ik weet dat dit een punt is waar veel over geschreven kan worden.
Maar laten wij de koppen niet in het zand stoppen als de struisvogels, en zeggen ach het valt allemaal best nog weel mee.

De natuur is zo belangrijk voor het leven op onze planneet.
Ik ben me de laatste jaren steeds meer gaan beseffen hoe waardevol de producten uit de natuur voor ons is het kan het zelf genezende werking van ons lichaam weer activeerden, het ondersteunen, dat is toch geweldig, graag wil ik juist daar veel meer over leren, en dan komt meer en meer de droogte op de hoek kijken, voor mij een hele domper, daar om snijd ik die onderwerp ook aan.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door Roely »

Allereerst en bovenal :laat je niet mee slepen in de media sensatie!
Besef ook dat de meeste problemen ten gevolge zijn van menselijk handelen en arrogantie.
Overpopulatie is het grote probleem.

Ik verwacht van iemand van jou leeftijd die de inpoldering en droogleggingen heeft mee gemaakt. Toch meer besef dat we allerlei ongeschikte gebieden willens en wetens toch geschikt hebben willen maken als bouwgrond. Althans dat leek zo.
Dat de natuur zich niet zo maar laat reguleren wisten we toch al eeuwen. En dat blijkt ook wel weer. Bovenal ik weet niet of je het mee gekregen hebt, maar in de gebieden die nu fundering problemen hebben wordt het grondwater peil nog steeds gereguleerd door het waterschap..... De mens.

Opwarming vindt ik altijd zo leuk... Ja natuurlijk hebben we op warming die loopt al 10000 jaar sinds de laatste ijstijd.. En dat gaat net als alles in de natuur, niet lineair maar tendentieus. Ik neem aan dat we met zijn allen liever in dit klimaat leven dan zonder opwarming nog steeds in de ijstijd >:D


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door Roel »

Ik weet niet of het dit jaar nog droger gaat worden dan afgelopen jaar.
Kan zijn, kan zijn van niet. Dat is altijd het probleem met voorspellen, altijd lastig, vooral als het de toekomst betreft... :D

Maar alle gekheid op een stokje, je hebt wel gelijk in veel opzichten, men kloot maar wat aan met zonnepanelen, windturbine's en biomassa, terwijl de oplossing daar helemaal niet in zit. Allemaal zeer inefficiënte manieren van energie opwekken. De goede manier zou zijn als we eindelijk eens zouden stoppen met almaar meer en meer energie te gebruiken. Ik las ergens dat als we i.p.v. elektrisch te gaan rijden alle auto's zouden begrenzen op 100 km/uur en het vermogen van nieuwe auto's terug brengen naar 10 a 15 pk, het hele energievraagstuk opgelost zou zijn. Een utopie uiteraard, maar het geeft aan dat we de middelen wel hebben om iets aan vervuiling en verkwisting te doen, maar dat het ons aan de wil ontbreekt om er iets aan te doen.
We moeten niet van 0 tot 100 in vier seconden, we wíllen dat.
Toen wij gingen wonen op onze huidige plek is het eerste wat we hebben gedaan een voedsel/gerief/natuurbos aanleggen.
En uiteraard een moestuin. Het tweede jaar al zei de buurman, wat is dat toch mooi zo'n moestuin, ga ik ook doen.
We hebben ook een grote vijver voor vis en evt.watervoorziening en een buur van een paar huizen verderop zag dat een tijdje aan en besloot toen óók maar een vijver uit te graven.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat wie kan een voorbeeld kan zijn voor anderen.
En zo kunnen we misschien stukje bij beetje een verandering in het denken van mensen aanbrengen en de wereld weer wat mooier maken.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door Oude.Wilg »

@Roel een grote vijver lijk ons om die redenen ook wel wat maar hoe houd je die op pijl als het steeds wat droger zou worden, een schoon drinkwater bron zou daar bij ideaal zijn.
Wonen jullie wat water rijk.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door janvanloon »

Goh... Hier in Belgie hebben we een wicht wat gesponserd word door mama die nu veel tam tam maakt rond het milieu...
In de belangstelling staan is belangrijker... Na ieder protest zie je honderden pamfletten over het milieu in de vuilbakken van de stad steken. Protesteren maar wel 4 keer per jaar op vakantie met de vlieger... Dat terzijde effe :) Het is niet Belgie of Nederland van de grootste vervuilers zijn.
Jammer genoeg zie ik in de winkels bakken plastieke flessen per 6 verpakt in plastiek, omwikkeld met plastiek voor transport.
Hier in de regio is een project opgestart. Je krijgt een gratis vuilzakje en raapt zwerf vuil op. Dit doe je naar het container park. MAAAAAR: daar zeggen ze: eerst alles uit sorteren en dan mag je als je niet oppast ook nog extra betalen voor het vuil. Dus ze werken elkaar tegen en de gewone mensen krijgen een tegenzin om nog iets te doen.

Iedere keer ik in het bos kwam probeerde ik vuil terug mee te nemen wat ik tegen kwam ( meestal bier blikken van Roemenen, polen en junkie's ). Iets zeggen doen we niet want je word bedreigd door die klojo's! Ondergeburen zijn Roemenen.... Zeg je iets over het feit dat je je eigen deur niet inkunt of over een feestje in de weel tot 5 uur s'morgens is de dag erna je fiets kapot, kabels over of banden plat.

Dus tja... wat doen wij voor het milieu? Ik probeer tijdens workshop kinderen de schoonheid van de natuur te laten zien en ze duidelijk maken hoe belangrijk dit is voor ons. Voor de rest heb ik het al lang opgegeven om nog een goed idee te delen ( want daar gaan politiekers meestal mee lopen ). Iets oprapen terwijl ze 4 meter verder blikken weggooien in de struiken doe ik ook al niet meer terwijl de flikken hun bek niet durven optrekken ( ahja die zooi spreekt geen vlaams als het hun uitkomt ). De meeste bushcrafters en natuur mensen moeten niet veranderen, toch krijgen we meer en meer regels opgelegd wat ons hobby/levenswijze beperken. De ANDERE moeten veranderen maar, probeer dit maar eens. Spreek eens iemand aan die zomaar vuil op straat gooit! Je word snel moe en geeft het op... :-(


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door ger010 »

Tja onze verwarming staat ook in de winter wat lager,
en trekken al snel een trui aan is prima te doen.

Ik rij tegenwoordig een wat kleinere auto met een
3 cylinder motor :)

Zonne energie gaat helaas niet werken ivm de stand
van ons huis dat is jammer. Verder allemaal led lampen
ipv die peertje van 40 watt nu per lamp zo'n 3,5 watt.

En het is allemaal leuk en aardig maar kijk eens naar
een land als India of China en de olie praktijken in Afrika.

Zonder dat daar verandering in gaat komen zullen we de
oorlog vrees ik niet winnen.

Maar goed we doen ons best !


Afbeelding
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door Roel »

@Oude.Wilg, onze vijver meet zo'n 25 meter in doorsnee en de waterspiegel gaat mee op en neer met de grondwaterstand.
Maar ook afgelopen jaar met die extreme droogte bleef er nog ruim voldoende water over voor de vissen.
En als we daar water uit halen gaat dat uiteraard eerst door onze Black Berkey filter.
Een bron op tien meter hebben we trouwens ook en dat levert goed water op wat echter iets ijzerhoudend is en daarom ook gefilterd dient te worden.
DSCF2580.JPG
DSCF2580.JPG (3.41 MiB) 4462 keer bekeken


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door ger010 »

Mooie stek hoor !


Afbeelding
Morris
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 mar 2019, 11:57

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door Morris »

goed dat mensen zich zorgen maken, al is het niet leuk
Ik heb veel achteruitgang van natuur gezien (ook onzichtbaarder, bodemleven....)/ zie veel achteruitgang.
Het topic is eindeloos, maar uiteindelijk is habitat niet alleen iets voor diertjes maar ook voor de mens.

Civilizatie drijft op olie en granen....

wat goede info:

voor de sceptici: alleen maar feiten:
https://www.youtube.com/watch?v=Iic0OEP8NDw

voorspelling, dus geen openbaring maar wel voer voor zorgen:

https://www.youtube.com/watch?v=cw0AAsGaDg0


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door Oude.Wilg »

Nog eens een miljoen planten en dieren zullen verdwijnen, wat is de mens toch geweldig.
De hele ecologie gaat naar de bliksem.
Nog meer natuur rampen liggen op de loer, en het gaat al zo mis met alles.

Sorry mensen dat ik me even laat gaan, maar het is ook in en in triest.
Maar we laten ons niet kisten, blijf doen wat goed is, maak wat van het leven, het kan nog.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door Martin Outdoors »

Tja en we doen bijna met ons allen mee. Wat zijn we toch een kont ras , hoop praatjes maar doen ? Er zijn er maar een paar die echt iets doen ook hier , het is wat om een geevolueerde parasiet te zijn ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Bushoutdoor
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:39

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door Bushoutdoor »

We zouden ook eens kunnen beginnen met het veranderen van het grasland wat gebruikt wordt voor de melkveehouderij. Die is er namelijk op gericht om zoveel mogelijk melk te produceren per ha. Het gevolg is dat we nu overal grasweides zien met alleen maar Raaigras. Dit gras is door de jaren heen ook nog eens genetisch gemanipuleerd om het hierboven genoemde doel te bereiken. Er mag dan ook absoluut niets anders groeien in deze graslanden. Gebeurt dit wel dan worden deze planten als we "geluk" hebben plaatselijk met gif besproeid, maar meestal komt er een grote moderne machine, de veldspuit, aan te pas om al het andere wat geen Raaigras is met vergif te venietigen. Met deze laatst genoemde methode betekent het wel dat het vergif ook op het gras komt wat de koeien eten en wat dus ook in de melk terecht komt. Maar maak u alstublieft geen zorgen, de Europese wetgeving zorgt voor u. M.a.w. de algehele zin die dan gebruikt wordt is: De hoeveelheden vergif die er overblijven in het eindroduct zijn van zo een lage hoedanigheid dat zij geen gevaar vormen voor uw gezondheid. De overheid waakt over u, dus u kunt gerust verder slapen.

Bomen mogen er ook niet meer staan want die zorgen voor schaduw, en waar schaduw is kan het gras niet goed groeien. Dus kappen die handel.
Het gevolg van steeds maar alleen 1 soort gras ( wat ook niet meer gewoon gras is) jaar in jaar uit op dezelfde grond te kweken is een enorme verarming van de grond. Je haalt het evenwicht weg.

Dit gras resulteert o.a. in het constant aan de diaree zijn van de koeien. Waterdunne ontlasting is per definitie niet goed. We zijn er inmiddels zo aan gewend dat koeien dit hebben dat veel mensen denken dat dit normaal is. Nee, ze horen gewoon grove keutels te hebben net als b.v. paarden.
Dit even terzijde, maar als paarden van dit gras eten gaan ze dood! Terwijl paarden en koeien verwant zijn als grazers. De koeien zijn inmiddels zodanig ge(ver)fokt dat zij dit kunnen verteren, maar gezond zijn ze zeker niet, maar daar zijn antibiotica en andere middelen voor. De multinationals zijn inmiddels zo "samengevoegd" tot een paar nog grotere bedrijven dat degene die de kwaal veroorzaakt ook degene is die het middel levert tegen de kwaal, dus het medicijn. Denk aan b.v. Monsanto, vergif, en aan Bayer, medicijnen. Dubbelop winst dus.

Het gras moet ook gemaaid worden voordat het volwassen wordt, dus er komen geen halmen aan. Tel daarbij op dat door deze gemanipuleerde grasvelden er ook geen insecten meer kunnen leven op deze velden. Niet alleen bijen maar ook heel veel andere soorten insecten leven van bloemen ( volwassen stadium) van allerlei planten (en volwassen gras) die normaal groeien tussen het gras door.
In Nederland is dit een heel groot probeem omdat we veel melk produceren. Hier zie je steeds vaker alleen nog maar die grote velden met alleen dit gemanipuleerde gras. Als je het groeiproces van dit gras observeert zie je dat het in geen geval nog normaal reageert en groeit. Ook het bodemleven, wat er nog van over is, reageert niet meer normaal. De wormen b.v. die er nog zijn komen vaak in paniek naar boven door zuurstofgebrek en overmatig fosfaat en stikstof. Dit resulteert weer dat er bij tijden zo een invasie is van allerlei vogels is die echt als bezetenen achter de wormen aan zitten, dat er daardoor ook weer een tekort komt aan wormen. Dit tafereel is sinds 3 jaar aan de gang, en ik moet zeggen als ik het zie lijkt het alsof ik naar een horror film kijk waarin een vreetfestijn plaatsvindt. De vogels zijn volledig in paniek en reageren uitgehongerd. Zo een veld is dan echt zwart van de vogels en ze vechten met elkaar. Dit duidt ook op een hoog voedsel tekort voor vogels.

De grote wereldbedrijven varen er wel bij en het zal ze een rot zorg zijn zolang ze maar winst kunnen maken, is het niet linksom dan rechtsom.
De boeren zijn zo onder druk gezet en zijn zodadelijk de dupe ervan, samen met de consument, die alsmaar zieker wordt.

Laten we vooral ervoor zorgen dat de consument en de boer elkaar erover aanvallen wie de schuldige is zodat wij ( de multinationals en tussenhandel) lekker buiten schot blijven en kunnen cashen!

Verdeel en heers werkt ook in deze moderne tijd!


Doe maar niet normaal, het kan niet gek genoeg ;-) ;D
Bushoutdoor
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:39

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door Bushoutdoor »

Hierboven heeft Oude Wilg het gehad over de woestijnen.

Goed nieuws!

Juist in diverse woestijnen op de wereld is veel regen gevallen en wemelt het er nu van de bloemen en ander leven. Allerlei insecten en kleine diersoorten die nieuw zijn voor die omgeving en normaal ergens anders overleven zijn er nu.

Men vergeet ook te vertellen dat er dagelijks ook weer nieuwe dier- en plantsoorten bij komen, en dan heb ik het niet over nog niet eerder ontdekte soorten.
Dat is ook de natuur, nieuwe soorten planten en dieren daar waar andere soorten verdwijnen. En verplaatsingen van planten en dieren.


Doe maar niet normaal, het kan niet gek genoeg ;-) ;D
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door Oude.Wilg »

Even Off Topic
Een dikke pluim voor jullie, wel denkende mensen die de werkelijkheid niet ontvluchten de natuur in duiken met oogkleppen.
Ik vind het een eer deel uit te mogen maken van dit forum.
Regelmatig word ik ook met naam betrokken in Jullie Topic's hartelijk dank daar voor.
Heel graag werk ik mee aan de wederopbouw van die "iets" in slaap gedommelde prachtige forum, wat nu weer lekker rustig opbloeit.

Ook @Bushoutdoor al even bij ons, doet het heel fijn, mooie reacties man je ben zeker een goed aanwinst op het forum, hopelijk een blijver en ondersteuner.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Nog warmer, droger, en lager grondwaterspiegel wat zullen de gevolgen zijn.

Bericht door Oude.Wilg »

Bushoutdoor schreef:Hierboven heeft Oude Wilg het gehad over de woestijnen.

Goed nieuws!

Juist in diverse woestijnen op de wereld is veel regen gevallen en wemelt het er nu van de bloemen en ander leven. Allerlei insecten en kleine diersoorten die nieuw zijn voor die omgeving en normaal ergens anders overleven zijn er nu.

Men vergeet ook te vertellen dat er dagelijks ook weer nieuwe dier- en plantsoorten bij komen, en dan heb ik het niet over nog niet eerder ontdekte soorten.
Dat is ook de natuur, nieuwe soorten planten en dieren daar waar andere soorten verdwijnen. En verplaatsingen van planten en dieren.
Beste @Bushoutdoor kan je ons hier meer over vertellen, prachtig mooi om te lezen.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Plaats reactie