Verhuisd; tips en ideën zijn welkom!

Plaats reactie
BeardedGiraffe
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2020, 11:33

Verhuisd; tips en ideën zijn welkom!

Bericht door BeardedGiraffe »

Hallo boesjkrafters!

Ná jaren te hebben gewoond in Assen en de regio Drenthe volledig hebben geëxploreerd en alle mooie bosjes bekeken bevind ik mij nu in Arnhem! Ik ga aankomende twee jaar de bushcraft praktijkopleider studie doen aan de aeres hogeschool in Wageningen; voor geintereseerden: https://www.aereshogeschool.nl/opleidin ... Q6EALw_wcB .

Maargoed ik ben dus nu in Arnhem in plaats van mijn bekende Drenthe en ondanks dat je hier de grote veluwe hebt zou ik het wel fijn vinden om alvast wat tips, tricks do's en don't te krijgen mochten jullie die hebben van deze omgeving. Ik heb elke dag al wat bosjes bekeken maar het valt mij op hoe veel hekken overal staan en poorten met verboden toegang dit dat, weinig parkeerplekken etc in vergelijking tot drenthe. Tuurlijk over de jaren heen zal ik wel leren wat goede plekjes zijn; maar als ik nu op de korte termijn een lekker snurk plekje wil dat ik ken; heb ik hem nog niet. Dus heb je tips; graag! Mocht je weten waar ik veel mooie sparrenbosjes vind ipv alleen maar dennen; graag!

Groetjes, Arne!


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Verhuisd; tips en ideën zijn welkom!

Bericht door Waidmann »

Ik woon iets oostelijker, maar ken de omgeving Arnhem en in het specifiek de Veluwe wel aardig.

Als je de binnenstad na 23:00 vermijdt dan is Arnhem best een leuke plek ;D

Ik ga er even vanuit dat je wild staan in gedachte hebt, er zijn namelijk redelijk wat legale overnachtingsmogelijkheden op en rond de Veluwe.

De Veluwe zelf is enorm druk en als resultaat daarvan is er ook veel toezicht. Daarnaast is het een gebied waar actief faunabeheer plaats vindt, vooral deze tijd van het jaar. Kortom vele mensen die activiteiten in het bos merken en controleren. Het is niet onmogelijk om er te overnachten, maar de pak kans is bovengemiddeld hoog. Ook drones worden bijvoorbeeld ingezet bij het toezicht.

Persoonlijk kampeer ik niet wild op de Veluwe, raadt het ook niet aan; wil je dat wel doen zou ik me erg vriendelijk opstellen en zonder mitsen en maren de boete betalen wanneer je gepakt wordt. Natuurlijk ook de basis regels van geen open vuur, leave no trace, etc respecteren. Dan heb je nog kans dat ze begrip voor je hebben en je matsen. Tegenovergestelde van verzet bij boete heeft een averechts effect.

Waar ik wat meer mogelijkheden zie is langs de Rijn/Waal/Ijssel, ik geloof zelfs dat nachtvissen met vergunging daar toegestaan is. Zelf slaap ik daar wel eens tussen de kribben in. Gewoon een rustig bosjes kiezen en in de late avond je slaapspul uitrollen. De grens over naar de Duitse Rijn kan ook, zelfde idee al is de wetgeving daar niet 100% duidelijk over kamperen etc. Reichswald onder Nijmegen is mooi, minder toezicht dan de Veluwe maar ook nog steeds wel toezicht.

Ooijpolder slapen regelmatig daklozen, beleid is om ze niet weg te sturen zolang ze geen overlast maken. Wellicht kun je er naast staan ;-)

tl;dr: Veluwe is geen aanrader, rond de rivieren heb je opties maar je zit in een dicht bevolkt stuk met relatief veel toezicht dus echt ideaal is het niet. Wat dat betreft was je beter af in Drenthe helaas.


Plaats reactie