winterkamperen met hangmat.

Alles over het slapen in een hangmat,
types, webbing, enz...
MaRu
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2020, 01:00

winterkamperen met hangmat.

Bericht door MaRu »

Hallo,

Ik ben eigenlijk een groot deel van mijn leven een trouwe tent kampeerder geweest. Vorig jaar ben ik door de alpen gaan hiken voor 2 weken met een bivakzak en een klein tarpje. Soort van budget lichtgewicht. vervolgens ben ik op het einde van de zomer wezen wildkamperen ergens in Nederland met een hangmat. En oef die hangmat zo goedkoop als hij was lag super lekker.

Nu zit ik er aan te denken om straks in februari met mijn vriendin ergens te gaan kamperen en ik ben helemaal in de ban van de hangmat. Ik ben nog al dun van postuur. Dat is wel handig met wandelen wat ik graag doe. Maar op matjes slapen is geen plezier.

Nu zit ik best wel in twijfel over wat voor slaapzak en underblanket ik het best kan kopen. Want ik heb eigenlijk nog nooit in de winter gekampeerd. En dus al helemaal niet met een hangmat. En mijn budget voor spullen is niet eindeloos. Al de dons gevulde slaap spullen zijn pittig duur dus ik zat naar de kunststof gevulde slaapzakken te kijken.

kwa underblanket viel ik al snel op de Carinthia HUQ 180 Underblanket, maar ik zie er niet echt veel reviews van.
Voor slaapzak dacht eerst aan de Snugpak Softie 9 hawk. Die zou een comfort grens van -5 hebben en hij is vrij compact. Maar ook voor die slaapzak vind ik maar bar weinig reviews op internet. Ik dacht dan doe ik er een liner in zoals de website van snugpak suggereert, maar dat is ook een beetje natte vingerwerk. er is weinig concrete info over te vinden.

Nu heb ik in de alpen de snugpak travelpak 2 gebruikt die een comfort grens van 2 graden zou hebben, maar in de realiteit viel dat een beetje tegen. Ik heb niet in de vorst gelegen maar ik heb wel bar koude nachten gehad. In een bivak zak op een therm-a-rest matje met thermo ondergoed aan was het sommige nachten flink bibberen. Zeker als ik in de buurt van een rivier sliep waar de luchtvochtigheid hoog was. Ik heb het ook wel snel koud dus dat helpt ook niet mee.

Ik heb ook een oogje gehad op de Carinthia Defence 4 Slaapzak. Daar waren wel veel reviews over te vinden van mensen die er erg blij mee waren. Met een comfort grens van -8 graden. Volgens mij past die snugpak softie 9 hawk er 2 keer in zo veel groter is die qua volume.

Dus ja. Ik heb een beetje slaapzak onzekerheid. Ik heb ook eigenlijk maar 2 slaapzakken gebruikt in 20 jaar. Vaak gewoon gebikkeld als ik het koud had haha. Deed ik gewoon een jas aan in mijn slaapzak.


Heeft een van jullie ervaring met de boven genoemde slaapspullen?
Of suggesties voor wat ik zou kunnen gebruiken om in februari te kamperen?
Ik hoor het graag. Mijn ervaring is vooral dat ik het vaak koud heb


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door Dabberty »

Met de spullen die jij beschreef heb ik geen ervaring helaas.
Ik gebruik tegenwoordig alles van dons qua slaapzak en underquilt, is idd duur, maar heb al snel geleerd dat ik op slaap comfort niet ga besparen.
Goede ervaringen met dons heb ik qua slaapzakken die van Husky, en underquilts die van Cumulus.

Maar als je niet erg vind om een synthetische slaapzak en uq die zwaarder en groter qua omvang zijn, met je mee te dragen, dan kun je ook combinaties gebruiken.
Mijn koudste nacht was rond de -26, en heb heerlijk in de hangmat gelegen met 2 slaapzakken.
Waar ik in lag was een 4 seizoenen zak tot -20 ofzo, en de 3 seizoenen zak had ik om de hangmat heen gedaan doormiddel van een gaatje in het uiteinde van de slaapzak.
Dus dan zit je in een soort van cocoon.
Je kan ook makkelijk van een 3 seizoenen slaapzak een mooie uq maken, kleine beetje naaiwerk om de doorvoer voor de elastieken te maken, en klaar.
Genoeg tutorials te vinden daarover op youtube.
Als je specifieke vragen hebt, laat maar weten.
Laatst gewijzigd door Dabberty op 08 jan 2020, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door herman744 »

Kijk ook eens naar het laatste filmpje van Carlisle195 op YouTube. Heeft iets van verwarming op de onderquilt.


MaRu
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2020, 01:00

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door MaRu »

Dabberty schreef:Met de spullen die jij beschreef heb ik geen ervaring helaas.
Ik gebruik tegenwoordig alles van dons qua slaapzak en underquilt, is idd duur, maar heb al snel geleerd dat ik op slaap comfort niet ga besparen.
Goede ervaringen met dons heb ik qua slaapzakken die van Husky, en underquilts die van Cumulus.

Maar als je niet erg vind om synthetische slaapzak en uq die zwaarder en groter qua omvang zijn met je mee te dragen, dan kun je ook combinaties gebruiken.
Mijn koudste nacht was rond de -26, en heb heerlijk in de hangmat gelegen met 2 slaapzakken. waar ik in lag was een 4 seizoenen zak tot -20 ofzo, en de 3 seizoenen zak had ik om de hangmat geen gedaan doormiddel van een gaatje in het uiteinde van de slaapzak.
Dus dan zit je in een soort van cocoon.
Je kan ook makkelijk van een 3 seizoenen slaapzak een mooie uq maken, kleine beetje naaiwerk om de doorvoer voor de elastieken te maken, en klaar.
Genoeg tutorials te vinden daarover op youtube.
Als je specifieke vragen hebt, laat maar weten.
Ja, ik ben het wel met je eens. de maat en het gewicht van de synthetische slaapzakken zijn lastig. Dat is ook wel mijn grootste twijfelpunt. Zeker omdat ik graag wandel in de bergen. Dan is zwaar en log niet echt ideaal. Ik zal de husky zakken eens nader onderzoeken. Cumulus had ik al wat van gezien.
herman744 schreef:Kijk ook eens naar het laatste filmpje van Carlisle195 op YouTube. Heeft iets van verwarming op de onderquilt.
haha. das wel een grappig idee. Moet meteen aan de warmte matjes denken die ik voor mijn slangen gebruik. Weet alleen niet of ik een fan ben van afhankelijk zijn van stroom.


MaRu
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2020, 01:00

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door MaRu »

Heeft iemand ervaring met slaapzakken van cumulus? ik zit nu op hun website te gluren en ze hebben een heleboel modellen. En ze lijken wel redelijk van prijs.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categ ... d=59&vid=6

Die slaapzak lijk wel heel dun. weegt niks :o


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door Tim »

Hey,

Het nadeel van dons, nat worden, is eigenlijk niet aan de orde in een hangmat, omdat je van de grond ligt. Natuurlijk kan het nog natregenen, maar dan doe je wat anders niet goed. Ik zou in de hangmat zeker voor dons gaan. Uiteindelijk kom je daar toch op uit omdat het echt veel lichter en kleiner pakt.

Een synthetisch underquilt wil vanwege zijn gewicht nog wel eens "open" gaan. Ik bedoel niet volledig aansluiten om je rug. Dan werkt het niet en wordt je ervaring slecht.

Wat Dabberty ook schijft, IN een slaapzak is net iets warmer dan een topquilt. Maar een liner erin wordt wel een feest, kom daar maar eens in ;D

Ik vind de underquilts van cumulus wat minder, omdat het binnenste deel niet heel erg kleiner is dan het buitenste. Bij mij drukte dit iets plat. Die in het plaatje is zelf gemaakt van een aliexpress zak. Werkt super en 80 eu + naaiwerk. Gaat tot net boven vriespunt denk ik. Als gekochte underquilt zou ik nu Hammock gear adviseren.

Kortom, ik zou investeren in een donzen underquilt en dan met je bestaande slaapzak eerst wat ervaring opdoen.

Qau topquilt heb ik 2 Cumulussen. Erg licht en goed gemaakt.

Groet,
Tim
Bijlagen
3 season set.jpg
3 season set.jpg (615.29 KiB) 5683 keer bekeken


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
MaRu
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2020, 01:00

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door MaRu »

Ja. ik heb vanavond al zitten neuzelen naar dons. Jullie hebben me wel een beetje over gehaald.
Wat voor temperatuur waarde kwa comfort denk je dat ik het best voor kan mikken ? Ik ben best een koukleum dus ik heb de neiging om meteen voor overkill te gaan maar ik weet niet of ik dan uit mn hangmat smelt ;D

Cumulus heb ik bekeken. De slaapzakken zien er wel krap uit. Ik heb ook naar de Rab ascent gekeken. Die zag er wel ruimer uit. Het idee dat ik nog een beetje kan bewegen in een slaapzak vind ik wel fijn.

Ik zit ook een beetje met het idee dat als ik een slaapzak koop in plaats van een topquilt dat ik die dan ook in een bivak zak in de bergen boven de boomgrens kan gebruiken. Maar ik zag net ook een gast die in de bergen van Engeland in een tent sliep met een topquilt in plaats van een slaapzak. Dus ja. Blijkbaar is alles mogelijk.

Naja ik ga er nog even op brouwen. Omdat het best een dure uitgave is vind ik het wel moeilijk en ik weet niet of ik knutselen meteen al aan durf. Het zijn toch wel onbekende materialen voor me. Het laatste dat ik geknutseld heb was een terrarium voor mijn slangen haha. das wel andere koek dan naaien.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door Dabberty »

Welke temps is moeilijk aan te raden :-)
Hangt er helemaal van af hoe koud het gaat worden op je bestemming, en hoe jij kou ervaart.
Er zijn dingen die je kan doen om te warmer te houden, zoals wat bacon eten voor het slapen gaan, 20 jumping jacks doen voor je er in kruipt, en een fles heet water tussen je benen te doen in de slaapzak, maar ik zou die hulpjes alleen als extra zien en er niet afhankelijk willen zijn.
Ikzelf wissel mijn kleding als ik er in kruip, en heb lang ondergoed aan van merino wol. Dat helpt ook weer een beetje.
Maar ik ken ook luit die met hun hele dag kleding er gewoon in kruipen, en lui die alleen in een onderbroek er in kruipen.
Het speelt allemaal mee in hoe warm je het gaat hebben.

En elke ervaring is anders. Ik heb zelf goede ervaringen met de UQ van cumulus, en Tim niet. Das allemaal persoonlijk.

De husky slaapzakken vind ik zelf erg fijn, ze zijn van boven net iets wijder dan mijn vorige slaapzakken, zodat het niet zo krap is rond de armen etc.

Via FB worden er wel eens hang weekenden georganiseerd, en dan kan je eens rondkijken, en de eigenaar ook vragen of je z'n setup mag uitproberen.
Of benader Mike van Tikaani Outdoors, hij organiseerd af en toe info dagen voor alles wat met hangmatten te maken heeft.
http://tikaani-outdoor.nl/workshops-en-cursussen/
Hij kan je alle voor en nadelen van elk onderdeel vertellen, erg handig als je eerst even wil rondneuzen voordat je spullen koopt.


Hermanusb
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2019, 16:23

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door Hermanusb »

Tikaani zit in Wapenveld,
Precies de plek waar ik Zaterdag mijn moeder ga weg brengen.

Ik heb al eens naar een cursus zitten kijken maar tja om ervoor naar de franse ardennen te gaan?
In eerste instantie wil ik leren hoe ik een hangmat moet ophangen en de tarp erboven zonder nat te worden door de draadjes.

Er is nog zoveel te leren...


MaRu
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2020, 01:00

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door MaRu »

Ik denk dat het een beetje een experiment gaat worden. Zoals je zegt ieder ervaart het net wat anders. En ik ben niet zo een fan van Facebook. Voor andere hobbies heb ik er wel eens op gezeten en ik vond het niet echt een plezierige sfeer hebben.

Vroeg me ook af. Als de underquilt van beneden de boel isoleert en warmte gaat omhoog. Werkt je slaapzak dan beter door de underquilt? dus als je bijvoorbeeld een hele warme underquilt gebruikt dat je dan met een minder warme slaapzak al goed warm ben? want ik neem aan dat de underquilt naast de warmte van onder ook aan je zijdes een extra beetje isolatie geeft. omdat het soort van om je heen zit als een kuipje.

Ik kon niet een video vinden van iemand die in een husky slaapzak kroop. En ik slaap graag op mijn zij en woel een beetje dus ik vind het wel fijn als de zak ietsje breed is voor wat beweegruimte voor mijn knieën. De cumulus zakken zien er op videos allemaal erg krap uit. Ik slaap niet echt als een mummie. Meer als een zeester hahaha. Denk dat ik mezelf maar mummie training moet geven.

Maar tot zo ver alvast bedankt voor de tips. Ik denk dat ik een underquilt van cumulus wel ga proberen omdat die redelijk makkelijk te kopen zijn in NL. Slaapzak ga ik nog even over dromen. Als iemand nog tips heeft of ervaringen hoor ik het alsnog graag.


MaRu
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2020, 01:00

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door MaRu »

Hermanusb schreef:Tikaani zit in Wapenveld,
Precies de plek waar ik Zaterdag mijn moeder ga weg brengen.

Ik heb al eens naar een cursus zitten kijken maar tja om ervoor naar de franse ardennen te gaan?
In eerste instantie wil ik leren hoe ik een hangmat moet ophangen en de tarp erboven zonder nat te worden door de draadjes.

Er is nog zoveel te leren...
kijk een paar videos op youtube en ga daarna gewoon ergens naar een park of bos of achtertuin met een paar bomen en ga lekker spelen er mee :P zo heb ik het mezelf geleerd.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door Dabberty »

Hermanusb, die hangmat workshop wordt gewoon in wapenveld gegeven hoor, niet in de ardennen.
En juist voor wat je beschrijft is die workshop erg handig.

Maru, je moet niet graadjes proberen te sparen op de slaapzak in de hoop dat je uq dat opvangt.
Wordt het onverwacht 10c kouder, moet je weer bikkelen, das niet prettig bij bergtochten als je veel lichamelijke inspanning hebt.


MaRu
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2020, 01:00

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door MaRu »

Dabberty schreef:Hermanusb, die hangmat workshop wordt gewoon in wapenveld gegeven hoor, niet in de ardennen.
En juist voor wat je beschrijft is die workshop erg handig.

Maru, je moet niet graadjes proberen te sparen op de slaapzak in de hoop dat je uq dat opvangt.
Wordt het onverwacht 10c kouder, moet je weer bikkelen, das niet prettig bij bergtochten als je veel lichamelijke inspanning hebt.
Haha. Ja. Ik heb een keer met een 10 graden zak op een lek matje geslapen op 1600m hoogte in de nachtvorst. Dat moest ik maar niet herhalen haha. Ik vroeg het me meer af omdat die top quilts ook van onder open zijn en als je dan met slaapzak in je hangmat leg of het dan je warmte van je slaapzak nog boost.


Hermanusb
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2019, 16:23

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door Hermanusb »

Dabberty schreef:Hermanusb, die hangmat workshop wordt gewoon in wapenveld gegeven hoor, niet in de ardennen.
En juist voor wat je beschrijft is die workshop erg handig.

Maru, je moet niet graadjes proberen te sparen op de slaapzak in de hoop dat je uq dat opvangt.
Wordt het onverwacht 10c kouder, moet je weer bikkelen, das niet prettig bij bergtochten als je veel lichamelijke inspanning hebt.
Kijk.

Toch eens informeren.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door Tim »

Herman,

Je moet gewoon wat gaan proberen. Niet teveel geld uitgeven in een keer.

Eerst met een oude slaapzat en een schuimmatje. Gewoon in de tuin of camping. Auto mee en tent ernaast zetten. Faal je, duik je daarin.

Het is heel persoonlijk.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie