winterkamperen met hangmat.

Alles over het slapen in een hangmat,
types, webbing, enz...
Hermanusb
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2019, 16:23

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door Hermanusb »

Tim schreef:Herman,

Je moet gewoon wat gaan proberen. Niet teveel geld uitgeven in een keer.

Eerst met een oude slaapzat en een schuimmatje. Gewoon in de tuin of camping. Auto mee en tent ernaast zetten. Faal je, duik je daarin.

Het is heel persoonlijk.

Tim
Daarom gebruik ik het forum gewoon. Eerst maar eens kijken wat de stemmingen zijn.
Misschien hang ik hem wel een keer op in de tuin, hoewel ik geen bomen heb..


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door Alder »

Over een topquilt gebruiken als je op de grond slaapt:
Dat hangt erg af van hoe je slaapt. Ik slaap meestal als een plank op mn rug, dus gebruik mn topquilt regelmatig als slaapzak. Als je gaat draaien zoals je al noemt, krijg je sneller dat je rug dus geen isolatie meer heeft, en krijg je het daar koud.


riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door riffraff »

Ik ben zo'n lucky bastard dat ik voor een spotprijsje aan een Hammock Gear Top- en underquilt kon komen voor mijn Warbonnet Blackbird. Goeie ervaringen mee, tegelijk ook lessen geleerd uit praktijkervaring. Allerbelangrijkste is dat een uq, synthetisch of dons om het even, alleen goed werkt als hij nauw aansluit tegen de onderkant van de hangmat, zonder dat daarbij de isolatie samengedrukt wordt als je in de hangmat gaat liggen. Testen, testen, afstellen, afstellen, totdat je de zweetspot hebt gevonden.

Verder vind ik het mooie van de HG quilts dat ze assymmetrisch over zowel lengte als breedte gesneden zijn, juist om die aansluiting bij je lichaam zo goed mogelijk te realiseren. Ook de TQ met de mogelijkheid om een footbox te creëren is briljant, en omdat je hem ook om je nek dicht kunt knopen en dicht kunt snoeren sluit je toegang van koude lucht heel effectief af. Ook inzet als deken bij gebruik op de grond is daarmee goed mogelijk, heb de TQ al heel vaak gebruikt als dekbed voor mijn kinderen.

Waar ik nog eens naar wil kijken is een zomerversie van de TQ en UQ die ik heb, en die dan zo laten aanpassen dat ik ze met drukkers ook aan mijn huidige TQ en UQ kan bevestigen om een soort van 4 seizoenen dekbed idee te krijgen. Huidige set voor het voor- en najaar, dunne set voor de zomer, en de combi voor de winter


Johan H
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2020, 17:58

Re: winterkamperen met hangmat.

Bericht door Johan H »

Hermanusb schreef:Tikaani zit in Wapenveld,
Precies de plek waar ik Zaterdag mijn moeder ga weg brengen.

Ik heb al eens naar een cursus zitten kijken maar tja om ervoor naar de franse ardennen te gaan?
In eerste instantie wil ik leren hoe ik een hangmat moet ophangen en de tarp erboven zonder nat te worden door de draadjes.

Er is nog zoveel te leren...
Voor een workshop hangmat hangen hoef je niet naar de Ardennen. Die geeft hij in Wapenveld.


Plaats reactie