Slaapzak kopen. En welke isolatie?

Welke slaapzak gebruik je en waarom? Of zoek je een slaapzak? Hier kun je alles over slaapzakken kwijt.
Plaats reactie
Hermanusb
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2019, 16:23

Slaapzak kopen. En welke isolatie?

Bericht door Hermanusb »

Ik heb al de nodige spullen ondertussen maar een belangrijk onderdeel nog niet.

De slaapzak.
Ik ben een liefhebber van voldoende warmte dus zat aan de M90 te denken compleet met lakenzak en compressietas.

Vooralsnog is de kans bijzonder klein dat ik in de periode november t/m feb er opuit zal trekken.
En ik verwacht ook in NL te blijven.

Welk alternatief zou ik ook kunnen nemen ipv de genoemde slaapzak.
Ik heb een ruime dd hammock hangmat en tegen de kou van onderen af moet ik iets van isolatie gaan gebruiken.
Welke isolatie is hiervoor goed geschikt.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Slaapzak kopen. En welke isolatie?

Bericht door Oude.Wilg »

Hermanusb schreef:Ik heb al de nodige spullen ondertussen maar een belangrijk onderdeel nog niet.

De slaapzak.
Ik ben een liefhebber van voldoende warmte dus zat aan de M90 te denken compleet met lakenzak en compressietas.

Vooralsnog is de kans bijzonder klein dat ik in de periode november t/m feb er opuit zal trekken.
En ik verwacht ook in NL te blijven.

Welk alternatief zou ik ook kunnen nemen ipv de genoemde slaapzak.
Ik heb een ruime dd hammock hangmat en tegen de kou van onderen af moet ik iets van isolatie gaan gebruiken.
Welke isolatie is hiervoor goed geschikt.
Beste @Hermanusb
Ik weet niet of ze bestaan maar je zou een extra slaapzak moet vinden die ook bij het voeteneind open gerist kan worden, waarom je kan eerst de ene slaapzak in de hangmat kunnen leggen en dan om de hangmat de andere slaapzak daar om heen moeten doen, dus ook onderlangs, aan de bovenkant een elastische koord die je strakker kan stellen zodat er heen lucht circulatie kan plaats vinden.
Dan heb je om het geheel de slaapzak en ben je ook aan de onderkant (hangmat) lekker warm.

Ik hoop dat ik het wat begrijpelijk heb beschreven.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Slaapzak kopen. En welke isolatie?

Bericht door Dabberty »

Tsja...
Ik ben begonnen zonder isolatie, in de winter, bovenop een heuvel top, met een tarp van 180x180, en een 3 seizoenen slaapzak :-)
Dus sneeuw, wind en -2. Dat was even bikkelen dat weekend :-)

Daarna zo'n zilveren isolatie autoruit matje gebruikt, die voor vrachtwagens zijn net even wat groter en breder.
Jaren mee gedaan, erg goedkoop om te vervangen, en temps rond de 0 waren geen probleem.

Toen even zo'n CCF matje in de dubbele laag hangmat gehad, dat was vaker k!t dan comfi.

Daarna een soort van slaapzak materiaal aan de hangmat genaaid, dat was de hangmat voor het winter kamperen.

Daarna omgenaaide slaapzak als underquilt gebruikt

En tegenwoordig voor de winter de commerciele donzen underquilt van cumulus, en voor zomer een 3 kwarts diy donzen onderquiltje, gemaakt van een donzen slaapzakje van aliexpress.

Wat voor jouw het beste ik, ik zou het niet kunnen zeggen omdat elk mens anders is.
Maar als je zo'n dikke slaapzak als de m90 gebruik, en je in NL blijft, dan zou ik zeggen dat een autoruit matje meer dan zat is...


Hermanusb
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2019, 16:23

Re: Slaapzak kopen. En welke isolatie?

Bericht door Hermanusb »

Die M90 is groot en ik ben bang wat te warm denk ik.

Dilemma blijft wel dat ik in een hangmat wil pittuh en je bij wat ik wil doen niet altijd de beschikking hebt over voldoende stevige bomen en dan heb je eigenlijk weer een bivvybag nodig,


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Slaapzak kopen. En welke isolatie?

Bericht door Dabberty »

Ik heb de 'special forces' bivvi van snugpack, goed, ademend, licht, en klein pak formaat. Die gebruik ik ook vaak als ik geen tarp gebruik in de hangmat en de sterren wil zien.
Het beschermd de slaapzak tegen eventuele buitjes, vogelscheitsels, hars en andere troep dat uit de boom flikkerd.
En moet ik op de grond slapen, kan dat.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Slaapzak kopen. En welke isolatie?

Bericht door ger010 »

Zelf heb ik na een queste van 10 jaar eindelijk een goed systeem.

Ik slaap op de grond met een underquilt en topquilt over me heen van
hammock gear werkt als een speer !


Afbeelding
Plaats reactie