Kookset/bushcraft pan

Nieuw item in de planning? Bevraag hier je medeleden over de ins en outs.
Plaats reactie
Saber87
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2012, 23:00

Kookset/bushcraft pan

Bericht door Saber87 »

Mede door het verhuizen en het krijgen van kinderen hebben mijn bushcraft activiteiten 3 jaar op non-actief gestaan en we komen nu in een periode dat ik er weer tijd en energie voor heb. Nu zijn er een aantal dingen in mijn kit die ik 3 jaar geleden al heb willen vervangen, maar nog niet geen vervanging voor heb kunnen vinden. Gezien ik bushcraft combineer met langere trektochten zoek ik materiaal wat stevig en multi inzetbaar is, maar ook enigszins lichter is. Niet perse ultra light ofzo, maar het moet ook allemaal mee op de rug voor meerdere dagen a 20/30 km per dag.

En item 1 is mijn Duitse mess kit, die op veel punten geweldig was, maar ook op veel punten niet.
Plus punten:
  • Groot volume (+/- 1,5 a 2 liter)
    Lichtgewicht (minder dan 450 gram)
    Op te hangen boven het vuur
    stoombak/bord aan binnenkant
    Deksel te gebruiken als pan
    Handvat van deksel werkt ook als handvat voor het stoombak/bord
    Goed voor water koken, maar uitgebreider koken ook mogelijk
    Maatvoering aan de binnenkant
Min punten:
  • Niervorm (lastig in te pakken of vullen met ander materiaal)
    Hengsel zit met klinknagels vast (gaat hier bij houtvuur op lekken)
    Zacht Aluminium (met metaal bestek en hitte kraste dit in)
    Hengsel was niet stabiel vast te klemmen als de grote pan vol was.
Nu ben ik dus aan het kijken voor alternatieven en vooralsnog hebben de volgende dingen mijn meeste interesse:
Zebra billy can 12cm of 14cm
Plus punten:
  • Gemaakt van staal (zeer robuust en goed direct in het vuur)
    Heeft vergelijkbaar hengsel en binnenbak als mess kit
    Verkrijgbaar met metalen clips voor klemmen deksel en klemmen om te gieten
    Kan ook als oven gebruikt worden
    Groot volume
    Handige vorm (dingen zoals houtvergasser passen er ook in)
Min punten:
  • Zwaar gewicht (meer dan 700 gram)
    Deksel heeft geen grote meerwaarde als bord of pan
    Hengsel is breed en daardoor niet altijd ideaal met mijn ophangsysteem
    Extra pot handvat nodig voor binnenste bak (dus nog extra gewicht)
    Geen maatvoering

Solo stove pot 1800
Plus punten:
  • Gemaakt van staal (zeer robuust en goed direct in het vuur)
    Heeft vergelijkbaar hengsel wat vergrendelt kan worden
    Heeft een giet inkeping
    Groot volume
    Handige vorm (dingen zoals houtvergasser passen er ook in)
    Heeft maatvoering aan de binnenzijde
    Licht gewicht (350 gram)
    Dun hengsel
Min punten:
  • Geen binnenbord of bakpan
    Extra handvaten aan de buitenkant (ik snap het nut, maar ik gebruik ze niet)
    Deksel klemt niet vast en is niet als bord of pan te gebruiken
    Eigenlijk alleen geschikt voor kookwerk

Firebox ultra cook kit
Plus punten:
  • Geanodiseerd aluminium (sterk en slijtvast, maar toch relatief licht 550 gram)
    Bakken en braden (ook als oven) is geen enkel probleem
    Losse aanhouder voor pan en bord/deksel/pan
    Groot oppervlakte.
    Licht gewicht (550 gram)
    Werkt als gietijzer
Min punten:
  • Geen hengsel
    Geen handige vorm voor koken van
    Geen binnenbak
    Geen ideale vorm om andere objecten in te doen
    Bij voorkeur geen metalen bestek gebruiken
Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen en tips zijn aan de hand van deze post. Zijn er andere potten/pannen die ik zou kunnen/moeten overwegen en/of zijn er ervaringen waardoor ik negatieve punten weg kan werken? Qua materiaal sta ik open voor staal, titanium en geanodiseerd aluminium.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Kookset/bushcraft pan

Bericht door Dabberty »

Hoi, hier mijn ervaring en redenen voor mijn kookpot "evolutie" :-)

Mijn eerste serieuze kookpot was een no-name geanodiseerde kookpot via ebay.
Kostte toendertijd iets van 25/30 eur. Tegenwoordig zijn ze tussen de 12 en 15 eur.
9 vd 10x op open vuur gekookt er mee, mijn hobostoof van een kattevoer blik past er perfect in, precies wat ik wilde.
De deksel kan ook gebruikt worden om thee te maken bijvoorbeeld, erg handig.

Na meerdere jaren wilde ik wat anders proberen, en aangezien de zebra billy can toen behoorlijk populair aan het worden was, die gekocht, de 12 cm.
Prima sterke pot, heb hem lichtelijk gemodificeerd voor beter gebruik, maar super tevreden er mee.
Geen zorgen hoeven te maken dat hij buigt of beschadigt raakt, een oerdegelijk ding.
Dat bakje wat er in zit alleen een paar keer gebruikt voor eieren te bakken, voor de rest alleen maar om kolen in te leggen bij het brood bakken.

3 jaar geleden wilde ik wat lichters, dus de Toaks 1100 ml pot gekocht, titanium, dus erg licht en sterk. Je kan hem wel buigen met veel kracht, maar veert keurig terug. Deze gekocht omdat ik tevreden was met het formaat van de billy en deze er het dichtst bij kwam.
Heel erg tevreden er mee, en gebruik hem nu nog af en toe. Enige nadeel is dat de deksel dus alleen maar een deksel is, je kan er verder niks mee.
Tegelijkertijd ook de Toaks titanium 750ml pot gekocht, zelfde soort pot, alleen een maatje kleiner.
Deze laatste is mijn favoriet geworden, zat voor 1 persoon, licht, drinkfles, nalgene, gsi, etc past er perfect in allemaal.

Ik heb op dit moment totaal geen behoefte om iets anders te willen.
Wil ik weer robuust, neem ik de billy, wil ik good old times gaan, neem ik de alu pot, en voor de rest neem ik de titanium pot mee.

Hoop geblablabla, maar hopelijk heb je er wat aan. Wat je kiest is erg persoonlijk, ik weet niet waarop je voornamelijk kookt, wat je kookt, hoe vaak, budget, etc, maar met de potten die ik beschreven heb, kun je niet fout gaan.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dabberty op 18 apr 2019, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Kookset/bushcraft pan

Bericht door Dabberty »

Als je de potten in actie wil zien, klikkerdeklik op de onderstaande link. Ik heb er ooit eens een videootje overgemaakt met alle info qua gewicht, maten, en hoe ik ze gebruik.

https://youtu.be/RZyqGGFQrLE


Saber87
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2012, 23:00

Re: Kookset/bushcraft pan

Bericht door Saber87 »

@ Dabberty

Bedankt voor je reactie, je noemt het een hoop geblablabla, maar ik vindt het juist nuttig. Je filmpje heb ik ook gekeken, dat was zeker ook nuttig.

Budget is altijd afhankelijk van hoe goed iets past en hoe graag je wilt hebben, dus een bedrag noemen vind ik daarom niet nodig. Ik sta voor alles open.

Waarop ik kook is voornamelijk hout, soms in een vergasser, soms open vuur. Als backup oplossing heb ik alcohol (trangia) bij me. Of ik heb een gasbrandertje bij me als de trip daarom vraagt. De pan wordt dus nog wel eens in de kolen/het vuur gezet en niet alleen erop gezet over erboven gehangen.

Wat ik kook? S'ochtends en tussen de middag is het wisselend tussen een koude maaltijd of havermoutpap met thee. S'avonds een warme maaltijd, die gevarieerd samengesteld wordt. Rijst/couscous/aardappel/pasta met groente en kruiden en iets van vlees of vis als soort 1 pan maaltijd. Bij voorkeur zoveel mogelijk van wat ik buiten tegen ben gekomen. Dat is als ik loop. Als ik stil sta probeer ik uitgebreider te werk te gaan met bakwerk enzo.
Mijn voedselpakket is dan veel van mijn pakgewicht door de variatie. Maar dat is voor mij de luxe en ontspanning in de natuur.

Vooralsnog staat de Billy can bovenaan mijn lijstje, maar aan de hand van jouw filmpje en een andere thread op het forum ga ik ook kijken naar een toaks combinatie. De handvaten aan de zijkant staan me tegen, maar die kunnen er altijd af. Het lastige is dat de hanghendel van de toaks niet veel mogelijkheden geeft voor modificatie.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Kookset/bushcraft pan

Bericht door Dabberty »

Van wat ik zo lees zou ik zeggen de 1100ml toaks pot. De handvaten gaan er idd af, en ook de hengsel haal je er heel makkelijk af. Eventueel vervangen door een remkabel oid, zoals ik bij de billy can heb gedaan. Qua gewicht is het een enorm verschil met de billy.

Succes !


Saber87
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2012, 23:00

Re: Kookset/bushcraft pan

Bericht door Saber87 »

Ik dacht zelf eerder aan de 1600 met Toaks koekenpan als deksel zodat de houtvergasser en trangia (en overige kookspullen) er gelijk in kunnen. Maar eerst wil ik kijken of ik er ergens een in het echt kan zien. Dan weet ik gelijk of mijn aanpassingen haalbaar zijn.


Plaats reactie