Compoound kruisboog en scope

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Kevski-Style »

Uhm, dan heb je geen idee hoe groot die bladveren zijn. Veerkracht is 5,5kg per mm. En is 120cm doorsnee. Aantrekken van zoiets als je hem naar achter takeld is met maar 10cm goed voor 550kg. Denk dan ook meer aan arbalast als een kruisboog. Totaal niet zuiver natuurlijk en je wilt het ook echt niet afvuren eigenlijk. Tenminste, niet tegen je schouder.

Maar goed, door alleen dat korte rekensommetje gaan we dat maar niet doen, want dat gaat door muren heen mits hetgene wat je afvuurt sterk genoeg is. Slecht plan.

Idee achter zo'n compound is wel een heel mooi systeem. En de jouwe zijn zeker mooi en ongetwijfeld loepzuiver!


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Roel »

Ik snap je punt, er zijn rekensommetjes die e.e.a. kunnen onderbouwen.
Maar zoals je al zei, ergens op richten en resultaat verwachten is eh....tja, wat zal ik zeggen, het hééft resultaat... ;-)


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Kevski-Style »

Het kan best hoor, als je doel maar niet kleiner is als een olifant ;D Het het is dat of een kasteel :o


RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door RWA1981 »

Update..
Helaas een paar hele zware weken achter de rug waardoor ik alles even heb laten vallen..
Maar goed weer on topic, heb een 1-6 x 24 scope gekocht. Had een 4 x 32 die zat erbij, leuk voor dichtbij maar op langere afstanden vint ik het lastig/word je target te klein om echt nauwkeurig te kunnen schieten. Met deze scope schiet ik veel nauwkeuriger, (mag ook wel voor dat geld, heel duur formaat/soort scope die 1-6x24).

Had ook pijlen besteld uit China maar niets komt aan, heb 4 x 12 pijlen besteld..
Maar gezien het feit ik liefst puur carbon pijlen wil en die super duur zijn heb ik zelf maar de carbon shafts gekocht 100% carbon, dat was wel zo binnen. Ook de juist ilegale punten kwamen gewoon binnen.
Heb een machientje voor de 3 stukjes rubberen ?vleugeltjes? weet niet hoe dat heet eigenlijk in NL, afijn het is nu vrij eenvoudig om zelf mijn pijlen te maken (hoop ik).

Maar wat de compound boog betrefd die zal ik wel laten zien als ik alles binnen heb wat ik er op/bij wil hebben, dan herken je m bijna niet meer terug ;D


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Oude.Wilg »

Mooi dan zien we daar naar uit @RWA1981
En jammer dat de 4 x 12 pijlen niet zijn aan gekomen met elkaar zou het wat werken als een pleister op de wond, gezien je zware weken.

Sterkte met wat het ook was/is.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door RWA1981 »

Dank je wel Oude Wilg, neem rustig de tijd ;-) .

Verder hoop ik alles over een weekje of 2 a 3 binnen te hebben als het Chinese nieuwjaar geen roet in het eten gooit.
Maar heb alles 3/4 weken van te voren besteld dus moet goed komen.

Snap alleen niet dat al die pijlen maar niet binnen komen, nou ja volgende week weer een hoop geld terug.
Maar had toch op zijn minst op 12 pijlen gerekend, had er alu pijlen bij de compoundbow gekocht maar die schoot je na 1 x krom, weg € 18,- voor een paar pruts pijlen. En die ik heb besteld worden hier in NL gewoon verkocht.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Oude.Wilg »

Jammer RWA1981 ik heb elders op een forum gezien hoe iemand handig veren op pijlen gelijmd, ik ga voor je opzoek.
Maar dat was op hout. :o


Mvg,
De Oude.Wilgen.
RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door RWA1981 »

Oke info en tips zijn altijd welkom, had me overgens wel ingeschreven voor een boog forum maar daar moest iedere keer een admin kijken wat je neer zet. En zaten veel van die zure mensen die het leuk vinden om constant domme opmerkingen en grapjes te maken ten koste van de newbie. Eerste comment al.. Merk dat dat hier veel minder is, en kan best tegen een grapje maar op een gegeven moment..

Maar houten pijlen schiet ik zo over midden vrees ik, het vervellende van dat zwarte ding is dat het gemaakt is voor pijl en boog (pijl) achterkant.
Daar zitten 2 uitsteeksels aan die in dat draai knopje vallen, een compound boog pijl heeft een half rondje als achterkant zodat het mooi tegen de pees aan komt. Werkt wel maar is wel klooien. I need a bushfix :P


RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door RWA1981 »

@ Roel, weet jij of er en soort schema is voor grain en welke afstdanen je daarvoor moet gebruiken?
Zit maar te klooien op google maar schiet niet op.
Welke voor 15 meter
welke voor 25/30 meter en welke voor 50 meter b.v.


RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door RWA1981 »

Ik denk dat ik er maar beter mee op kan houden, eindelijk mijn 2e scope mount ding binnen past i weer niet :o
Weken op zitten wachten, net zoals de vorige, nu zie ik dat er verschillende 20 mm picatinyrails zijn./
Die ik nodig heb heeft veel kleinere blokjes, en op mijn compoundboog zitten de sleufjes veel verder uit elkaar waardoor je de boel dus maar op 1 punt vast kan zetten i.p.v. 2.. Ik dacht een 20 mm pica rail is universeel..


RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door RWA1981 »

Een maatje wilde graag eens zien wat ik had, heb mijn andere scope van een ander wapen afgeschroefd en alles er opgezet.
Maar moet wel een scope extender hebben maar ja heb er nu 2 en ze passen allebei niet.
Afijn hier een video, op t laatst loop ik een beetje te klooien zo te zien maar verder is alles goed te zien.

https://drive.google.com/open?id=1I_UmA ... c6AN6ejv6L

Zo is i nu dus


Plaats reactie