Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door Meatloaf »

Oude.Wilg schreef:Mensen wat een weelde ongelofelijk.
Ik heb met windows vergrootglas ook nog even de pijlpunten vergroot mooi man, en is alles legaal? je hoeft er geen antwoord op te geven.
Ben het met je eens, het zijn mooie puntjes!
bedenk wel, enkel mooi in de vitrine want illegaal volgens de wet(pijlpunt met snijdende delen worden expliciet genoemd, cat 1) 8-)

Geen idee of het met kruisboog werkt, maar je zou de vanes er ook recht op kunnen lijmen onder een hoek van enkele graden. Hiermee heb je iets meer draaiing dan volledig recht, maar niet het zwaar afremmende effect van gedraaide vanes.

bij mijn flatbow werkt het perfect, en het is op elke verenplakker in te stellen door het magneetblokje iets schuin te zetten.


RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door RWA1981 »

Je kunt voor 1 punt in het ergste geval 3 maanden de bak in. Ik geef de Chinesen dan ook altijd uitvoerige info hoe het te verzenden en wat ze moeten aangeven. Ga dus niet zo aliexpres op en lekker puntjes bestellen dan komt iemand anders ze bezorgen .
Hoe het me de kruisboog werkt? Haha zal ik je ter zijner tijd laten zien, je knalt er gewoon mee door een koekenpan en slaat daarna je veren/pijl kapot. Heb nog maar 1 x lekker kunnen schieten bij mijn ouwe in de tuin, daar kan ik mooi meters maken en alles veilig testen. Eerste mooie dag ga ik met een maatje van alles aan gort schieten en in slow motion filmen, daar heeft hij een perfecte camera voor. Lijkt me wel geinig de impact in slomo te zien.

De pijlen met punt gaan vrijwel net zo diep de de doos in die ik heb gevuld met hardboard, keihard karton, spijkerbroeken vloerbedekking en als laats een dikke plaat houd 18 mm. De eerste met punt ging ook op die doos en ging gem. net zo diep als de anderen (misschien iets minder ver) maar moest hem uit die achterste plaat houd hallen waar een flink gat in zat. Tevens ontdekte ik dat ik ook in de muur aan het schieten was, zaten een paar flinke gatten in het beton note bennen.. Schiet nu op mooie eva foam blokken voor yoga, lol, waren € 0,89 pst dus gelijk 10 gekocht want waren de verzend kosten blijkbaar vergeten, ze zijn nu 2 x zo duur.. Zijn perfecte targets los geplaatst/flinke bricks.
IMG_20200208_180547.jpg
IMG_20200208_180547.jpg (2.81 MiB) 4875 keer bekeken
Wil wel eens proberen een pijl met draai te maken daar heb ik ook een klem voor deze: (daar zit in een lichte draai in.
IMG_20200208_175358.jpg
IMG_20200208_175358.jpg (3.42 MiB) 4875 keer bekeken
Hei snijd als boter door alles wat ik ervoor gooi (binnen het redelijke dan) hier ging i ook tot de veren door de lepel de doos in, weer pijltje kapot maar die heb ik nu zat..
IMG_20200208_180645.jpg
IMG_20200208_180645.jpg (2.28 MiB) 4875 keer bekeken
IMG_20200208_180659.jpg
IMG_20200208_180659.jpg (2.44 MiB) 4875 keer bekeken
IMG_20200208_180705.jpg
IMG_20200208_180705.jpg (2.17 MiB) 4875 keer bekeken
Nou ja dit stelt ook niet veel voor al was het degelijk/hard bestek.
Afijn hij is overigens bijna af nog even wachten op een scope mount en dan is het net een m60/sniper rifle compundbow XD.


Gebruikersavatar
11E
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2012, 22:21

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door 11E »

Nee ik schiet geen kruisboog maar alles hout, boog en pijlen. Als hij afketst op een hard iets wil een houten pijl nog wel eens versplinteren. Ja compoundsbogen en compoundkruisbogen schieten inderdaad een heel stuk sneller....

Inderdaad hele mooie punten!

mvg
Lesley


RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door RWA1981 »

Dank je, heb er inmiddels nog heel wat bij, zal eerdaags een keer een kleine update geven wat ik er allemaal bij heb.
Ja met hout zou ik echt iedere pijl versplinteren ^-^ .
Word een duur grapje. wat ik niet snap is dat een goede carbon pijl heel blijft vreemd genoeg heel als je door een auto deur heen schiet.
Maar zal eerst maar ff de compound boog laten zien in andere topic.


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door rjvdsluis »

Hoi
Mijn ervaring is dat een beetje schuin prettiger schiet.
Als je een beginnende schutter bent schiet je mooie groepjes.
Afwijkingen naar links ligt vaak aan je schiethouding.
Als je booghand tijdens het schieten een hoek maakt met je lichaam krijgt de boog een schokje naar links tijdens het lossen van de pijl. (bij een gewone boog).
Een tweede oorzaak kan zijn dat je niet goed "naricht", dat wil zeggen dat je tijdens het lossen er op let dat je de boog blijft richten op het doel.
Online staat nog ergens een goede handleiding voor schiettechniek.
Tips:
1. Wordt lid van een schietvereniging, dan ben je ook verzekerd.
2. Orienteer je op 3D schieten, 1x per maand een dag schieten op nepdieren in de natuur op verschillende plekken in nederland.
3. Maak zelf een doelpak alsvolgt: Koop een paar puinzakken bij Action en vul die met oude netten van de bouw. Een dergelijk pak houdt de pijlen van de sterkste bogen tegen en je kan ze gemakkelijk verwijderen.
4. In de Belgische Ardennen is een camping met schietbaan (Leau Rouge) en nepdieren in aanliggend bos. Daar zijn zat mensen die je met het grootste plezier tips geven.

https://www.hbsvachilles.nl/downloads/C ... 0713ef.pdf
voorbeelden : schieten in het bos
https://www.google.com/search?source=ln ... bs=ift:jpg
https://www.google.com/search?q=camping ... _Awv5jDPJM
https://hbvstaddijk.nl/wp-content/uploa ... addijk.pdf
Gegroet
Ron sr


RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door RWA1981 »

Bedankt voor alle tips, ga eens van die zakken halen, die doos is ook niks zo lomp en zwaar.
Ben er even tussenuit geweest.
Ging met een maatje en een camper dus heb de compound kruisboog meegenomen.
We waren er net toen de pleuris uit brak, afijn zaten in the middle of no where.
Ideale schiet plekken met stenen achtergrond, moet natuurlijk wel veilig gebeuren, en liever geen potte kijkers die denken dat je aan het jagen bent.


Plaats reactie