Zijn er nog bogen makers actief?

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roely »

@ard solo kano... Ja ik kom overal tips tegen over dat boek houtkoorts. De z.g. Bogen bijbel ;D
Oisterwijk ligt om de hoek inderdaad. Ik heb overigens 12 jaar in de bossen gewerkt voor de gemeente Oisterwijk. Misschien een keertje een bakske koffie doen. Ik had nu ook het idee om een iep te oogsten, nog niet gedaan overigens. Ik heb ook 0 ervaring met zo een houten duurzame perfect uitgewerkte handboog. Dus ik ben ook een amateur.

Het concept pijl en boog is natuurlijk super simpel. En kinderlijk eenvoudig. Met een tak/pvc /grondpen ( schapen) , een touwtje en iets van een pijl en je bent klaar. Ik gebruik van kinds af aan ook weleens elastiek. Dat was de tip van mijn vader toen ( die had van zijn werk heel grote elastieken) . Zo'n heel gek idee is dat ook niet. Je ziet de laatste jaren steeds meer mensen die pijlen weg schieten met bv een kattepult. En harpoenen heb je ook veel met elastieken. Gegarandeerd dat er nog steeds, onderin mijn rugzak een grote elastiek rondzwerft

@Roel.. Ja van Berk en hazelaar kun je ook prima een boog maken. Ik ben nogal lang van stof, dus waarschijnlijk heb je er overheen gelezen dat ik hazelaar al een paar keer gebruikt heb. Dat werkt perfect. Zelfs als combi wandelstaf. Maar ik denk dat hazelaar voor een thuisboog, dus niet de juiste keuze is. Ik heb mijn survival bogen ook weleens mee naar huis genomen. En die trok ik een tijdje later zo kapot. Ik denk dat hazelaar ook te makkelijk vervormd en dus snel zijn kracht verliest doordat het naar de pees gaat staan. Ik weet het niet, maar als je zo rondkijkt op internet. Kom ik ook geen duurzame bogen tegen van hazelaar.
Ik wilde wel wat pijlen, van hazelaar gaan maken.


Gebruikersavatar
wiliam
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 jul 2017, 09:46

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door wiliam »

Of je maakt een zo goed mogelijke boog, of koopt er een, een boog moet perfect zijn, anders kan je beter een kruisboog maken.

https://zelfbogenmaken.nl/
https://www.fletchers-corner.de/viewtopic.php?t=6895


Neem jezelf niet te serieus, je hebt 98% Bonobo/Chimpansee DNA..
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Kevski-Style »

Even een klein stukje mechanica:
Normale boog en recurve: Het verschil zit hem in de volledig gespannen boog: De voorgevormde boogeinden zorgen ervoor dat de spanning van de snaar redelijk consistent gebeurt, en deze zijn kracht ook gelijkmatig afgeeft. Bij een normale boog wordt de kracht anders verdeeld. het eerste stuk wordt deze gelijkmatig met de trekkracht verdeeld. Naarmate de uiteinden verder inbuigen wordt deze steeds minder gebogen en meer naar achteren getrokken. gevolg is dat je harder moet trekken voor een veel kleinere spanning van de boog. De Trekweerstand neemt harder toe als de schietenergie die eruit komt. Dat voorkomt een recurve enigszins.

Holmegaard:
Principe is net even anders. De kracht wordt versterkt door de vlakke delen aangezien deze niet buigen maar wel alle kracht overbrengen omdat ze rigide zijn. Hierdoor gaat alle energie naar de punten waar de snaar vast zit.

Handschok:
Heeft vrij weinig met het soort boog te maken. Wel met dejuiste materialen en spanning van de boog. Elke boog (behalve dan misschien een compoundboog) kan schok veroorzaken. Dat komt niet door het initiele schieten, maar wel door het niet goed opvangen van de klap van de boog. Het is het remmende/dempende vermogen wat een probleem is.

Iets om over na te denken:
Gewicht. Hoor zie of lees je nooit wat over. Maar als je extra gewicht rondom de punten van de snaar hebt zitten, dan werkt dit extra gewicht als een versterker. De mate van initiële versnelling is iets langzamer, maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door de extra duw die de objecten krijgen als het op terminale snelheid is. Zijn echter wel nadelen aan verbonden: Je moet meer gewicht meetorsen en je kan meer last krijgen van schok.

Niet heel veel ervaring met bogen, wel met mechanica ;-)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roely »

Naja ieder zijn eigen theorieën. Dat is duidelijk. Wel leuk dat jullie mee brainstormen.

Met de juiste term handschok van meatloaf. Is het dus gelukkig heel makkelijk verder zoeken op Google.
En dan is het vrij snel duidelijk dat de vorm van de boog en de werparmen, terdege bepalend zijn voor handschok. Dus verschillende bogen van exact hetzelfde materiaal, kunnen zowel haast 0 handschok geven tot zeer zware handschok.
Een boog zoals we die als kind maakten, die volledig over de volle lengte, mee buigen, schijnen dan in principe de meeste handschok te veroorzaken.

Verder blijk je met verdere aanpassing van het handvat/ greep, ( ook bij een reeds bestaande boog) wat handschok te kunnen verminderen.
En bestaat er zoiets als pees dempers, om ook de eventuele handschok, verder te reduceren.

Zoals solokano al zei. Het loond toch de moeite om je wat verder in te lezen.
Laatst gewijzigd door Roely op 18 mei 2021, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roely »

Weer dubbel geplaatst.. Deze kan weg.
Alvast bedankt!


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Kevski-Style »

Niet helemaal Roely: Elke boog kan handschok geven als je de boog overbelast. Zo simpel is het. Dat kan aan het hout, de vorm, het soort boog, het gewicht, etc liggen. Het gaat uiteindelijk om de belasting van het materiaal. Dat is geen theorie, gewoon mechanica. Alle energie moet er immers ook weer uit. Als je er meer energie in stopt als dat het materiaal/model aan kan, dan krijg je handschok.

Dat is immers hetzelfde met het menselijk lichaam: Sommigen ervaren het nooit, want in goede conditie, andere ervaren het wel, want in slechte conditie.

Die regels zijn voor ons allemaal gelijk, aangezien we aan de zelfde natuurkundewetten onderhevig zijn. Dempend vermogen vind je dan ook vooral in hout met een hoge veersterkte en combinatie met een zo hoog mogelijke volumieke massa. Het enige waar verschil in kan zitten, is dat niet al het hout van dezelfde boomsoort gelijk is. Het is immers een natuurproduct. Maar voor wat richtlijnen: Dikte van hetgene wat buigt is bepalend voor dempend vermogen: Hoe dikke het materiaal in de schietrichting, hoe beter het dempt. Maar treksterkte neemt dan wel enorm toe.

Wat voorkomende houtsoorten uit NL die kunnen:

Taxus:650-800KG / M3 Buigbaar: Beste toepassing voor bogen.

Essen: 680-800 KG / M3 Buigbaar: Zeer Goed
Kersen: 500-700 KG / M3 Buigbaar : Zeer goed
Robinia: 750-860KG / M3 Buigbaar : Zeer goed Hier in Nl noemen het ook wel acacia, al is het dat eigenlijk niet. Heeft ook de neiging om alles van metaal op te vreten als het geen RVS.

Berken:640-680 KG / M3 Buigbaar: Ja goed, mits er geen vormfouten zijn (kruisdraad en warrige draad) Hazelaar valt hier ook onder
Beuken: 680-750 KG/M3 Buigbaar: Goed
Eiken: 670-970KG / M3 Buigbaar: Goed
Esdoorn: 600-800KG / M3 Buigbaar: Goed
Iepen: 600-700Kg / M3 Buigbaar: Goed

Al het andere hout is niet de moeite waard voor zover ik in kan schatten of groeit hier niet in NL?


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roel »

Naar mijn bescheiden mening heeft deze handschok ook te maken met de massa van je pijl.
Hoe lichter de pijl hoe zwaarder deze schok. Zoals Kevin al aangaf, de kracht die in de boog wordt gebracht moet ergens heen.
Als de pijl te licht is voor de boog gaat die ergens anders heen...in je hand dus.
Als je een zware boog hebt, gebruik dan zware pijlen.
Je moet niet het idee hebben dat je met een zware boog , met lichte pijlen véél verder zult schieten, gaat niet werken.
Er is altijd evenwicht nodig...


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roely »

Jullie hebben gelijk.
Maar het schijnt dat met de constructie van de boog, je kunt voorkomen dat alle energie rechtstreeks op je pols terrecht komt.

Ik heb ook zo maar wat gelezen op internet.

Een handvat wat mee zou buigen, zou dan rechtstreeks door trillen in je hand.
Een rigide handvat zou dan de meeste energie zich boven en onder het middenstuk dempen/ afbuigen/ absorberen . En minder handschok teweeg brengen.
Leek me een vrij aannemelijk verhaal.
Het schijnt verder dat de vorm en constructie van de werp armen ook de hoeveelheid handschok bepalen. Bv door de werparmen smaller en dunner toe te werken ook minder handschok verkregen zou worden.
En een recurved boog zou niet alleen sneller zijn, maar ook minder handschok moeten geven. Er schijnen mensen te zijn, die het handvat op een bestaande boog aanpassen voor minder handschok. Dus daar zal dan ergonomisch misschien wel iets te winnen zijn. Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Ik lees alles maar half >:D. Maar ja. Ik lees dus overal dat je met het maken van een boog terdege winst kunt behalen met de keuze van stijl en vorm, voor wat betreft handschok.

Ik zag ook op internet "drie delige" bogen waarvan men beweert dat die helemaal geen handschok hebben. ( bv bearpaw mohawk hunter recurve).
En compound bogen waarvan ze dat ook beweren.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Meatloaf »

Mechanisch is een boog dusdanig ingewikkeld dat ze nog steeds geen goede modellen hebben om alles te kunnen berekenen. het beste wat ze, naar ik weet, kunnen doen is het berekenen als een hele serie scharnierpuntjes als de lat.

feit blijft dat er nog geen boog is die 100% efficiency haalt, 90% is al zeldzaam te noemen, dan heb je het doorgaans over high range dure bogen als compound en/of olympische recurves. dus de selfbow uit 1 stuk nog maar niet meegenomen.

wat houd dit nu in(met mijn kennis)?
dat van die 40 pond kracht er maar grofweg 35 in de pijl gaat, die andere 5 wordt in de boog verspreid. massa van de boog eraf houd je nog 4 pond aan "momentum" over, wat je altijd gaat hebben. de vorm van de boog gaat bepalen waar die zich in gaat uiten, of de latten nog wat naar voren kunnen buigen, hoe ver en nemen ze dan het handvat mee of niet?


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Kevski-Style »

@ Roel:

Lichtere pijl: Ja klopt. Bijgevoegde info is dan ook niet voor jou bedoeld, maar voor de andere mensen die het potentieel willen weten ;-) : Dat heeft alles met massatraagheid te maken. Dat gevoel als je op een fiets zit en remt, maar dat je lichaam door wilt voor mensen die niet weten wat dat is. Bijkomend voordeel is dat een zwaarder projectiel ook stabieler is. Is ook al jaren bekend onder vuurwapens.

@ Roely:

Nee, dat dan weer niet. Althans, niet zoals er vanuit gaat. Maar als je dat wilt kan het wel. Ik neem aan dat je een bepaalde set pijlen koopt en ze niet zelf maakt? en ik neem aan dat je dan ook weet welke treksterkte je armen prettig vinden? Daarbij niet uitgaan van wat je op internet leest, maar wat je armen prettig vinden, en ook afhankelijk van het gewicht van de pijlen. Vervolgens moet je het hout wegen wat je gaat gebruiken, en moet je aan de hand daarvan de kracht berekenen van het geheel en er maar even vanuit gaan dat de snaar niet uitrekt (wat het wel doet).

Door bovenstaand versimpeld neer te zetten snap je inmiddels wel dat je beter een boog kunt bouwen naar wat je denkt dat goed is, en vanaf daar gaan kijken wat je aan de volgende kunt verbeteren....

@ Meatloaf:

Licht eraan wat voor boog het is: De formules zijn er al lang, maar het materiaal is een probleem. Alles met hout is een natuurproduct, waarmee alles met hout vooral niet uniform is. Een boog is namelijk niet anders dan een bladveer, waar gewoon modellen voor bestaan. maar een bladveer is tegenwoordig van staal of kunststof, waarmee je parameters kunt vastleggen. Met hout met onmogelijk te voorspellen nerven en van verschillende gewichtssamenstelling kan dat niet. Anders waren er immers bomen die geen stormschade hadden en viel er voor een bushcrafter niets meer te rapen.

Dat gezegd hebbende is een schaal altijd parabolisch van aard, en loop je tegen de de limieten aan van die parabool. Schaal helpt daarbij goed: Hoe groter een boog, hoe makkelijker je goed in het efficiëntste gebied van een parabool blijft. Iets wat de Engelsen doorhadden met hun longbow.

Hoe meer een boog buigt, hoe minder efficiënt de boog wordt. Immers: De punten van de boog komen dichter bij elkaar. Waarmee het euvel ontstaat dat het laatste stukje trekken meer kracht vereist als dat het rendement oplevert in vergelijking met het begin van de parabool. Hoe langer een boog, hoe minder de parabool een rol speelt. Een recurve vermindert het effect van het buigen van de nokken en gebruikt hiervoor omgekeerde bogen (bladveren).

De lengte van een boog is dus het enige dat invloed heeft en wat je zelf goed kunt bepalen: Het zorgt ervoor dat de energie in de boog kan, maar ook dat de efficientie van de boog minder snel overschreden wordt. Handschok is namelijk niet meer dan dat. En normaal vangt een lichaam dat dan op, maar als een lichaam dat niet kan, dan weet je waar de fysieke grenzen voor dat lichaam liggen.


Booglengte is dan ook hetgene waar je wel directe controle over kan uitoefenen en waarbij het volgende wel opgaat: Bigger is better. Iets wat Jandar en Roel ook al aangaven.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roely »

De info wordt onzinniger. En sowieso een warrig verhaal.

De mechanica achter een bladveer is natuurlijk echt simpele basis stof. Wat we allemaal wel begrijpen of op school hebben gehad.. Danwel binnen 2 minuten op Google de formule voor hebben.. De longbow was de on verstandigste optie voor handschok.
Een recurved boog met armen die zeker geen constante breedte en diameter hebben, met krachten die in tegengestelde richting gaan., en elkaar dempen opheffen tot versterken.. De aanwezigheid van een handvat ipv een rol punt.. Dus al die vergelijkingen/ berekeningen lopen echt spaak.
De krachten in zo'n handboog zijn niet constant maar verschillen sterk per positie op de arm.. Daarbij was de insteek van het verhaal om handschok te voorkomen... En het blijkt dus dat deze door de constructie van de armen en de krachten die daarin rond gaan.. Dit kunnen dempen en of opheffen waardoor het niet op de pols wordt overgebracht.
Verder is het onzinnig om vooraf de trek kracht te gaan berekenen voor een diy boog ., aangezien je die o.a met het tilleren bij het maken van je boog kunt gaan bepalen.

De trekkracht van een compound boog wordt lichter naarmate je hem verder uittrekt... Dus dat laatse stukje kost minder kracht en leverd meer rendement..

Dus met een basale benadering van een handboog en vergelijkingen met bladveren. Een bewering dat je invloed op de lengte hebt en daarbij eroverheen stapt dat de dikte en de breedte en de vorm van de armen juist heel bepalend zijn voor de kracht en snelheid van de boog.. Ja dat is dus echt niet zo handig om dat hier te vermelden. Of dan wel, goed bedoeld, een beetje overbodige en verwarrende misplaatste informatie. ( Waarschijnlijk in je hoofd ook anders, alsdat het hier getypt staat)

Bigger is ook niet better. Heel simpel je hebt fysiek zeg ongeveer een 75 cm te trekken. Als je een boog van 3 meter 75 cm uittrekt, dan krijg je hetzelfde effect als dat je pijlen van 25 cm lengte. gaat schieten op een gemiddelde boog.
Het is dus een complex van het geheel.. Soort boog/ lichaamslengte / pijl-gewicht/lengte enz enz. Zoals Meatloaf al aangaf de bijbehorende berekeningen zijn even zo complex en moeilijk te omvatten.

De traditionele longbow was juist weer zo lang ( info van internet) omdat die over de 100 pond trekkracht gingen.. Dus met een korte boog kun je dan maar hele korte pijlen schieten... Aldus het voordeel van de kruisboog. Door de handboog langer te maken kon je er een grotere curve erin trekken met dezelfde kracht, en dus ook pijlen van een fatsoenlijke afmeting er mee afschieten.

https://en.wikipedia.org/wiki/English_longbow


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Kevski-Style »

@ Roel:

Weet wel wanneer je zegt dat iets onzinniger wordt. Als je mijn achtergrond wist samen met mijn opleidingsniveau zou dat iets anders worden. daar laat ik het verder ook bij, want ik hoef niet met mijn eigen loftrompet te schallen.

Dat gezegd hebbende: Elke formule is simpel als hij wordt voorgekauwd. Het wordt alleen niet simpel als je de parameters niet kent. Het wordt er ook niet simpeler op als je denkt dat je het weet en daardoor niet verder kijkt als je neus lang is. Immers: Dikte en vorm zijn voor het verende gedeelte van de boog niet van belang, immers: Hoe veel segmenten een boog ook uit bestaat, er is maar 1 weerstand op de snaar. Deze is niet evenredig aangezien de punten niet enkel op de horizontale lijn verplaatsen, maar ook op de verticale lijn. Vandaar dat ik ook duidelijk zeg een parabool. Een parabool is een vorm die niet evenredig loopt, maar afvlakt. kan ook niet anders, want de verticale punten komen dichter bij elkaar. Dus het klopt dat je zegt dat dat niet constant is, vandaar dat ik ook zeg dat het parabolisch is. Ik denk alleen dat je dat woord niet begrepen hebt?

Ja je kunt de treksterkte ook bepalen door het tileren. Maar jij start het topic omdat het jou gaat om de handschok. Wat je dus nu zegt is dat de kracht gaat bepalen aan de hand van het tileren en dan verwacht dat er geen handschok is? Dat gaat niet en zal toch echt andersom moeten. een boog moet immers zijn eigen kracht voor jou kunnen opvangen, omdat je anders last hebt van de handschok. Dan snap je waarom je dat in jouw geval wel moet doen?

Je weet dat er op een compound boog katrollen zitten he? je weet ook wat de functie van een katrol is sinds voor het begin van de jaartelling? Kracht verlichten. Waar je alleen de conclusie uit trekt dat dan het rendement hoger is snap ik even niet. dat is namelijk niet wat er staat?

Uiteindelijk is alles bepalend voor de kracht van een boog, maar dat is niet waarom dit topic is geopend. Het ging om handschok? maar goed, ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen. het is wel verstandig dat je de info opneemt. Ik hoef het niet uit te leggen, ik kan je ook met een kluitje het riet in sturen, maar ik post het hier zodat iedereen er lering uit kan trekken. De lengte van een boog is bepalend omdat dit de mate van buiging bepaald. Minder buiging, is minder handschok. Simpeler kan ik het niet maken.

Het lastigere verhaal is dat de parabool steeds ongunstiger wordt naarmate de boog meer buigt. Meer input (spierkracht), voor minder rendement (snelheid pijl). Met als gevolg dat de buiging ook weer opgevangen moet worden (handschok). Lag verhaal kort: Elke kracht die erin gaat moet worden opgevangen door een tegengestelde kracht.

Anders gezegd: Wanneer je een lange lat van 3cm dik en 10 cm breedt tegen een muur zet en erop trapt, ga je er doorheen. Wanneer je een datzelfde doet met een korte lat lukt dat niet. Toch is de kracht gelijk (immers, het is het been die de kracht geeft. Een lange boog maakt schieten met dezelfde kracht makkelijker en de handschok blijft kleiner. Of je dat principe nu toepast op een normale longbow, van 2 meter, of een recurve of een compound, of whatever, is dan geen discussie. Lengte is het grootste voordeel om handschok mee op te vangen.

Laten we even uitgaan van 75cm. Gevaarlijk gegeven, want armlengte kan ontzetten verschillen van mens op mens.

Als je een korte boog van 1 meter hebt, een snaar van 75cm en je rekt deze 50 cm uit dan staat jou Onder een veel grotere hoek als dat deze staat bij een boog van 2meter, met een snaar van 150cm die je 50cm uittrekt. Die hoek is belangrijk. Want hoe groter de hoek van een snaar, hoe hoger de handschok. Immers: De hoek van de snaar bepaald hoe ver de punten naar elkaar toebuigen. Hoe meer punten naar elkaar toebuigen, hoe lager de efficientie wordt van een boog, maar hoe groter de handschok. Meet maar eens van punt tot punt met beide booglengtes. Wat dan opvalt is dat de de kortere boog veel korter is geworden als je hem spant ten opzichte van de grotere boog. Tuurlijk is er een grens aan de lengte van een boog, maar dat heeft enkel met je eigen lichaamslengte te maken.

Die info van internet is 1 ding, maar ga er alsjeblieft niet van uit dat ze allemaal gelijk zijn. Er staat enkel en alleen dat deze boog 470Nm is ongeveer 48kg trekkracht heeft. Trekkracht wordt echter bepaald door alle eigenschappen van de boog, maar heeft niets met korte pijlen te maken. Wel met de aanspanweerstand van de boog, oftewel: Materiaalkeuze, vorm, etc. Die bepalen kracht. Je kans immers een boog in elke vorm, maat etc ontwerpen die dezelfde trekkracht vereist. Of dat nou een engelse longbow is een of Mongoolse recurveboog. Maar met dezelfde krachtoverbrenging wint de longbow het op het gebied van handschok.

Dat was namelijk jouw vraag. Niet waar je het nu op gooit: Kracht.

Maar goed, ik zal erover ophouden. Als je mijn info niet ter harte wilt nemen dan mag dat uiteraard. Doe er je voordeel mee of doe er niets mee. Aan jou de keuze....


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roel »

@Kevski-Style. @Roel of @Roely..? Beetje bij de les blijven hoor... ^-^


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roely »

Laten we geen ruzie maken, ik begon met dit topic om hulp te vragen omdat ik me er verder ook nog niet in verdiept had. Dus alle hulp en input was en is welkom. Zoals gezegd kon ik met de juiste terminologie van Meatloaf al snel alles vinden, en zijn we nu een maand en veel info en kennis verder.

En dan!

Tja haast heel internet beweert het tegenovergestelde van kevski.( zowel de geschiedenis verhalen en innovaties op bogen, als ervaringen van velen bogen bouwers.. Als hun het liegen, dan ik ook)
Ik ben nou ook geen voorstander van Wikipedia.. Maar daar stond het even duidelijk uitgelegd voor iedereen. ( als je dat dan niet wil lezen, is dat ook prima)
Ik zal de essentie er even uit knippen.. Dan kun je zien dat de longbow een dergelijke grote handschok hadden. Dat de schutters daar ernstig last van kregen.. Verder staat internet vol met de voordelen van recurved bogen, die soms dusdanig geconstrueerd kunnen worden dat handschok in de boog opgevangen worden. Door de extra buigingen wordt juist de handschok gedempt ( ook lijnrecht tegen over de bewering van kevski, dat minder buiging minder handschok geeft) . (afijn, dat heb ik nu hierboven al meerdermalen aangehaald en toegelicht)

Although the draw weight of a typical English longbow is disputed, it was at least 360 newtons (81 pounds-force) and possibly more than 600 N (130 lbf). Considerable practice was required to produce the swift and effective combat shooting required. Skeletons of longbow archers are recognisably affected, with enlarged left arms and often osteophytes on left wrists, left shoulders and right fingers.[23]

Het leek me onzinnig om alles ter discussie te stellen, en zijpaden te betreden. Welke niet direct essentieel lijken te zijn.
De insteek was een redelijk snelle en krachtige boog met vanwege mijn pols afwijkingen zo min mogelijk handschok.. Andere bogen bouwers adviseren dan een stugge/ Rigide handvat en gebogen werparmen. En dus geen longbow of flatbow welke tot in het handvat mee buigen. Het leek me los van het iq of opleiding niveau van deze bogen bouwers. Dat hun praktijk ervaringen in deze en de ervaring van diverse schutters, beschreven op internet een goede uitgangspositie bieden om een boog te gaan maken. Gewoon simpel helder en aannemelijke verhalen.

Ik las ook dat diverse bogen bouwers niks gingen berekenen.. Maar een stevige boog maakten die ze met het tilleren, gelijktijdig verder uit dunde voor het gewenste trekgewicht te verkrijgen. Dat benoemde ik in het stukje hierboven.. Ik las dat Roel ook zijn boog wat lichter had gemaakt op deze manier. Dus wat dat betreft lijkt het voor mij als amateur, ook heel onzinnig om berekeningen erop los te laten als ervaren bogen bouwers dat ook niet doen.
Men laat de constructie bepalen en het hout spreken.

@kevski-style het is ook interpretatie van het geen wat je hier typt. Een ander voorbeeld :
Jij typte
Anders gezegd: Wanneer je een lange lat van 3cm dik en 10 cm breedt tegen een muur zet en erop trapt, ga je er doorheen. Wanneer je een datzelfde doet met een korte lat lukt dat niet. Toch is de kracht gelijk (immers, het is het been die de kracht geeft.
....... Tot hier citaat.

Nou neem je een nog langere lat. En ineens trap je er dus niet meer doorheen. Want door de lengte kan deze lat ver genoeg buigen. Voor de geleverde kracht en lengte van jouw been
Dan neem je de voorheen langere lat van jou .( dat nu de korte is van deze twee) Dan is het dus juist de korte lat naar verhouding. Waar je nu doorheen trapt.

En voor een boog is juist dat van belang.
Een korte breekt en een langere niet bij dezelfde kracht en treklengte. Daarom werden die bv Engelse bogen zo lang gemaakt. Zo kon de constructie de kracht aan. En de bogen veel krachtiger gemaakt worden dan vele andere bogen.
Het is dus heel warrig om te stellen dat een korte niet breekt en een lange wel, in een verhaal over handbogen.
De lengte staat los van handschok.. Lengte is nodig om de krachten te kunnen verdelen, waardoor hij juist niet breekt bij een bepaalde kracht en gewenste treklengte. Die treklengte legt dus de kracht op een bepaalde lengte en 28 inch in veel tekeningen.. Een 40 pond boog is dus 40 pond op die 28 inch.. Zou je kortere pijlen schieten reageert ie lichter.. Pak je pijlen van boven een meter is dezelfde boog ineens 50 pond. ( die Japanners trekken weleens zo ver.)
De gewenste trek lengte is dus mede bepalend voor de constructie van de boog. Bij een te lange boog moet het materiaal heel dik worden om bij de gewenste treklengte bv die 40 pond kracht te leveren. Het buigt anders veel ste makkelijk ver door.

Soms klopt het verhaal in je hoofd wel. Maar niet zoals je het dan typt.
Voor de lezer wordt het dan een warrig verhaal, en daarmee feitelijk onzinnig om dergelijke zaken en vergelijkingen aan te halen, aangezien ze alleen maar verwarring brengen. En meer vragen opleveren dan antwoorden.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Dabberty »

@ roely, om je orginele vraag te beantwoorden, de long bow en de mongoolse ruiters boog staan ver onderaan de lijst van dingen die ik nog eens wil maken. Dat zal echter nog een paar jaar duren voor ik daar aan toe kom.
Wel heb ik 9 jaar geleden een take down bow gemaakt van een stel oude ski's.
Leuk ding, hij heeft het een paar jaar uitgehouden, en daarna de vuilnisbak ingegaan.
https://youtu.be/q60qfgAIS0M

Ik heb alle bovenstaande dictee's niet gelezen, compleet on-interessant voor mij. Als ik een boog maak, wil ik er flink mee schieten. Zoals al mijn projectjes doe ik het meestal uit mijn hoofd, en zonder al te veel berekeningen.
Lukt het niet of is hij niet sterk genoeg, dan probeer ik het gewoon overnieuw.


Plaats reactie