Esbit rook giftig?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Esbit rook giftig?

Bericht door Hooger »

Hoi crafters,

Ik heb met de kerst een mooi Esbit setje gekregen.
https://esbit.de/en/product/cookset-for ... l-cs585st/
Heel handig en het werkt prima.

Nu heb mij met Esbit alstijd afgevraagd hoe schadelijk dat spul is voor de gezondheid. Zoals altijd trekt de geur van de verbranding langs je neus. Mijn gedachte is dan altijd "zwaar giftig" omdat het mijn doe denken aan de geur die ik ken van het bestrijdingsmiddelen hok vroeger bij ons thuis.
De rook trekt ook langs het bekertje omhoog en zet zich hier op af zoals alle rook overigens. Van houtvuur prima maar ik heb het idee dat ik het proef en het een branderig gevoel op mijn tong achter laat (of drink ik mij thee gewoon te heet :-) ). Ik doe er nu brandpasta in (in een afgeknip alu cupcake vormpje) werkt ook maar trager en meer windgevoelig.

Wat is jullie ervaring met Esbit op dit punt? Hoe schadelijke denken jullie dat de esbit rook is ?

Groet,

Gerard


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Esbit rook giftig?

Bericht door Martin Outdoors »

Hallo Gerard ,

Ik heb ongeveer 26 jaar ervaring met Esbit en Esbitdampen die van een brandend blokje komen zijn giftig.
Op de defensie uitvoering staan ook op het doosje een aantal waarschuwingen . 1 daarvan is dat je het absoluut niet in gesloten ruimtes mag gebruiken.

Er zijn gevallen bekend van dienstplichtigen die in hun diensttijd dit zeer regelmatig deden kanker ontwikkelden ( is wat zij toen claimden)
De voorloper Trioxaan is al niet veel beter voor je geraamte maar stinkt een stuk minder imho, maar zolang je het "in the open" gebruikt en je ontvangt af en toe een zweem van die lucht in je neus dan ach valt het allemaal wel mee. 3 uur in de file voor Amsterdam staan zal minstens zo slecht voor je zijn. ^-^

Een alternatief zouden de gelcubes van Firedragon kunnen zijn . Een Engels merk en die gelblokjes zijn gebaseerd op alcohol en tijdens het branden komen er geen gevaarlijke giftige dampen vrij zoals bij Esbit.
Die branden niet zolang als Esbit maar wel heter. Ik gebruik ze regelmatig net zoals Esbit en soms trioxaan . :-)

Groet Martin


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Re: Esbit rook giftig?

Bericht door Hooger »

Ha die Martin,

Daar was ik al bang voor. Als de rook giftig is is de neerslag die je proeft dat ook. Nou kan ik na 20 jaar roken niet meer veel zeuren, maar ik ga zeker de gelcubes proberen want verder vind ik het een prima setje voor op lange wandelingen waar je niet je hele BC hebben en houden wilt mee slepen.

Groet,

Gerard


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Esbit rook giftig?

Bericht door Tim »

Gerard,

Wat Martin zegt. Ik zou onderin je pothouder een iets groter bakje maken, bv de onderkant met een spuitbus of ander blikje. Dan smelt het firedragon blok niet helemaal uit elkaar en blijft de vlam wat centraler.

En kun je er ook spiritus, alcohol en dergelijk in gieten.


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Esbit rook giftig?

Bericht door Roely »

Het valt natuurlujk niet mee, om een verbranding te hebben, waarbij geen schadelijke stoffen vrijkomen.

Esbit is hexamine, die kan net als sigaretten blauwzuurgas afgeven bij hogere temperaturen. Klinkt behoorlijk heftig.en is dodelijk.
Maar ons lichaam kan dat weer afbreken die kleine hoeveelheden die je hierbij binnen kunt krijgen. Hexamine opeten is wat sterker af te raden >:D

Het is vanzelfsprekend dat als je esbit gebruikt, volgens het voorschrift. Er geen noemenswaardige gezondheidsrisico's ontstaan. Het lijkt me veilig en handig om niet rechtstreeks uit het pannetje/beker te drinken.
De roet enz aan je beker, is kankerverwekender bij iname via de mond. Dan het beetje rook dat je mogelijk inademt.
Dus ook al ga je ander brandstof gebruiken, niet likken aan de pot! . ;D


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Esbit rook giftig?

Bericht door Anneke »

Roely schreef:Het valt natuurlujk niet mee, om een verbranding te hebben, waarbij geen schadelijke stoffen vrijkomen.
Het is vanzelfsprekend dat als je esbit gebruikt, volgens het voorschrift. Er geen noemenswaardige gezondheidsrisico's ontstaan. Het lijkt me veilig en handig om niet rechtstreeks uit het pannetje/beker te drinken.
Als je jezelf wilt vrijwaren van dit soort giftige stoffen, waarom zou je ze dan überhaupt willen gebruiken? Plantjes en beestjes zitten er vast ook niet op te wachten. Wat mij betreft om die reden iets wat je misschien in noodgevallen wilt kunnen gebruiken, maar niet in normale omstandigheden.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Esbit rook giftig?

Bericht door Martin Outdoors »

Ach , gewoon houtvuur in de kachel of in het bos is ook belastend voor beessies en plantjes . Het is niet zo dat
we allemaal elke dag in het bos aan het stoken zijn lijkt me .

Ik denk ook dat af en toe een Esbitblokje in de brand zetten voor een bakkie minder belastend is dan de productie van een gas brander , met blik die je daarna weg moet gooien als ie leeg is en zogenaamd gerecycled wordt .

Alles is belastend wat je doet . Zelfs lopen door een bos . Maar hey dat hoeft allemaal niet slecht te zijn die belasting . Dat een ree wegrent omdat hij schrikt door ons gestamp noemen ze ook belasting . Ik noem dat "de natuur" want als dat beest op ons af komt rennen om ons te begroeten klopt er iets niet.

Dus wil je niet belastend voor de aarde zijn dan kun je beter op de maan gaan wonen ;D ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Esbit rook giftig?

Bericht door Anneke »

@Martin, Het hele probleem is dat mensen nooit ophouden met belasten van de natuur. Jammer dat je het niet kunt nalaten om lacherig te reageren zonder op de kern van het probleem in te gaan. Natuurlijk "belast" ieder wezen zijn omgeving op zekere manier. Maar is dat een vrijbrief om jezelf geen enkele vraag te stellen en geen enkele beperking op te leggen?


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Esbit rook giftig?

Bericht door Martin Outdoors »

Er zijn gewoon veel te veel mensen op de planeet . Maar dat overbevolking de oorzaak is van vrijwel alle ellende daar hoor je niemand over. Zelfs als iedereen op deze aardkloot zijn stinkende best deed de natuur zo min mogelijk te belasten dan nog gaat alles naar de knoppen omdat we met teveel zijn ^-^
Maar goed ik bedoelde er niet mee dat het dan een vrijbrief moet zijn om maar onnodig de natuur te moeten belasten. Hoe kom je daarbij eigenlijk?

En de kern is of Esbit rook giftig is of niet.

Tot zover,


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Re: Esbit rook giftig?

Bericht door Hooger »

Tim schreef:Gerard,

Wat Martin zegt. Ik zou onderin je pothouder een iets groter bakje maken, bv de onderkant met een spuitbus of ander blikje. Dan smelt het firedragon blok niet helemaal uit elkaar en blijft de vlam wat centraler.

En kun je er ook spiritus, alcohol en dergelijk in gieten.
Goed idee. De firedragon blokjes smelten inderdaad en zouden door de gaatjes in de bomen gewoon weg lopen en alles in brand steken. Ik heb een leeg kattevoerblikje genomen. Dat was wat hoog waardoor er te weinig ruimte tussen de beker en het blikje zit zodat de zuurstof niet voldoende bij de vlam komt en de firedragon niet heet genoeg wordt om goed te branden. 15 minuten voor 400 ml aan de kook is wel erg lang. Ik heb vervolgens rondom gaatjes in het blikje gestoken met een stalen pen. van circa 9 mm doorsnee. Nu komt er voldoende zuurstof bij voor een redelijke vlam maar het gaat nog niet turbo. Met een extra opzet kruis van TBS (normaal bedoeld als panhouder voor een Trangia) gaat het echter door de extra ruimte onder de pan als de brandweer. Met spiritus 400 ml aan de kook in iets meer dan 4,5 minuten, bijna de tijd van de pocketrocket 8-) . Ik denk dat ik het esbit houdertje er maar uit sloop en de TBS steun achterwege laat Esbit brand vast ook wel in het blikje zoals jij zegt.

Groet,


Plaats reactie