Workshop (damast) smeden

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Gebruikersavatar
Thijzzz
Berichten: 509
Lid geworden op: 24 dec 2009, 21:17
Locatie: Oss, Noord-Brabant

Workshop (damast) smeden

Bericht door Thijzzz »

21 sept: folder toegevoegd:
https://docs.google.com/fileview?id=0B9v2WGOIYCneZTBmNmY1MDktZmZmYy00ODIwLTgxMTYtNGUyMTkyMmZhOTdm&hl=nl&authkey=CLT_xMEC


Hallo mensen,

Afgelopen weekend was ik op een streekfair waar ik smeden Otto van Dijk en Adrie Franken leerde kennen.  
Deze mannen zijn bezig met opzetten van een smidse in het pittoreske dorpje Zeeland (Brabant), waar workshops zullen worden gegeven in een landelijke omgeving.
Hun huidige site is www.hamerenaambeeld.nl > basic site maar wel een paar leuke foto's.

Eén van de mogelijkheden is het smeden van damast. Er hingen enkele mooie voorbeelden in hun stand, waaronder een zeer fraaie damast bijl.
Er werden ook gebruiks/siervoorwerpen als zware kandelaars en sierhaken van gewoon ijzer getoond - erg mooi werk.

Naar verwachting is de smidse in Zeeland in januari operationeel.
De kosten van een workshop zijn ongeveer € 80,- inclusief lunch en materialen.
Is een richtlijn, hangt af van hoe groot je werkstuk is en of het binnen 1 dag af kan zijn natuurlijk.
Max 4 personen per workshop.
Deze mannen doen het niet voor het geld maar om het ambacht te laten zien en mensen enthousiast te maken.

Otto is tevens docent op een school in Oss, waar kortgeleden ook een complete smidse is ingericht. Het smeedvuur hier is gasgestookt, en niet geschikt voor damast.
Wellicht is het mogelijk om ook hier workshops te houden, moet 'ie nog even overleggen met de school.

Bij deze een paar pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(PS: GB bijltje bestaat uit een GB steel maar een zelfgemaakte kop met ingesmede high-carbon edge.)


Otto heeft ook replica van een historisch damast kromzwaard (letterlijk krom: zo rond als een hoepel!) gemaakt dat tentoongesteld ligt in Museum Jan Cunen.
2 zeer interessante filmpjes van het smeedproces vind je hier:

http://hooghuislyceum.insiders.nl/oss-zuid/actueel/?page_id=631&showmovie=Het%20zwaard%20van%20Oss-deel%202.flv
http://hooghuislyceum.insiders.nl/oss-zuid/actueel/?page_id=631&showmovie=Het%20zwaard%20van%20Oss-deel%201.flv

Meer foto's / info volgen nog, maar zo weten jullie dat er weer een extra locatie (of zelfs 2) bijkomen waar men in bushcraftstijl kan smeden.

Bij interesse of vragen hoor ik het graag, dan geef ik dat weer door aan de smid.

Groeten,

Thijs
Laatst gewijzigd door Thijzzz op 19 sep 2010, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten & C U in the woods,

Thijs
Bestuur Stichting Bushcraft
oud deelnemer 4

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door oud deelnemer 4 »

verekt mooi bijltje, die onderste van damast  #010#


Gebruikersavatar
twanv
Berichten: 369
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:57
Locatie: Drunen

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door twanv »

Ik ben zeer geintresteerd maar ik denk dat dammast wat te hoog gegrepen is voor een eerste smeedwerkje.

Zo'n zelf gesmede bijl is ook gaaf!!


Groet Twan


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door b2b »

Hoi Thijs,

Ben altijd wel geïnteresseerd dus keep me informed.

En dank voor de moeite.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Groen

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door Groen »

Interessant! Ga even contact opnemen met hun om te zien wat de details zijn.


Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door lampje »

[quote="twanv"]
Ik ben zeer geintresteerd maar ik denk dat dammast wat te hoog gegrepen is voor een eerste smeedwerkje.

Zo'n zelf gesmede bijl is ook gaaf!!


Groet Twan
[/quote]
Ben ik mee eens, bovendien staat er al een cursus op de lat.
Eerst die doen dan Damast smeden lijkt me helemaal kicken.
Ik vind het ook een mooi bijltje, maar ik denk dat we eerder met een mooi keuken mes naar huis gaan dan met een bijl >:D


Pepperana
Berichten: 1560
Lid geworden op: 25 dec 2009, 14:05
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door Pepperana »

Inderdaad zeer interessant maar sluit me aan bij de meeste.

Eerst het gewone smeden en daarna dit.  Lijkt me wel erg vet trouwens.
Zelf je mes  en je bijl smeden.


The truth is stranger than fiction!
oud deelnemer 4

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door oud deelnemer 4 »

persoonlijk zou ik wel een damast kukri willel smeden 8)


Jan

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door Jan »

Zou ik eerst een normale versie proberen....

Groeten,

Jan


oud deelnemer 4

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door oud deelnemer 4 »

ja een kukri is dan niet meteen het makkelijkste project maar wel een uitdaging
eerst idd een proef kukri smeden

maar zo heb ik meer dingen in het hoofd die niet simpel zijn
voordeel is dan wel dat alles uniek is

heb trouwens nog geen damast kukri gevonden op het net, weet niet of het al eens gedaan is?


Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door lampje »

[quote="tilia"]
ja een kukri is dan niet meteen het makkelijkste project maar wel een uitdaging
eerst idd een proef kukri smeden

maar zo heb ik meer dingen in het hoofd die niet simpel zijn
voordeel is dan wel dat alles uniek is

heb trouwens nog geen damast kukri gevonden op het net, weet niet of het al eens gedaan is?
[/quote]

Een Damast Alice frame is ook nog niet gedaan denk ik #028#


Jan

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door Jan »

Damast kuksa, damast bandana, damast muts, damast firesteel, damast brander, damast ehbo doos.....eeehh, de lijst wordt lang.

groeten,

Jan


oud deelnemer 4

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door oud deelnemer 4 »

#025#


Braco
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 aug 2010, 17:54

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door Braco »

Over smeden en andere dingen kijk op www.hct.ac.uk, dan rural craft centre en dan publications. Heel veel.
Ook www.angele.de .
Damaststaal is gelamineerde staal.  6 strippen(70x40x3) nikkelstaal 15N20  en 7 strippen(70x40x5) mangaanstaal 1084. Alle strippen blank slijpen, dus oxide weg. Pakket maken om en om. Mangaan staal buiten. Koopse kanten lassen. Verhitten tot ca.930 C (oranje). Uit de vuur borax strooien, laten borrelen terug in de vuur. Verhitten tot witheet ca.1250 C. Uit de vuur en hameren. Jij heb ca.5 sec. tijd om aan elkaar te wellen. Als niet goed is , opnieuw. Lagen mag je niet zien als goed geweld is. Uitsmeden tot 210 mm, afteken op 70 mm, vouwen, weer aanelkaar wellen, enzo . Je begint met 13 lagen, een keer vouwen is 39 ,....Let op,bij elke smeedbeurt verlies je materiaal.
Er zijn verschillende patronen mogelijk.
Belangrijk bij het fuseren(wellen) van metalen zijn drie parameters: temperatuur, druk en tijd.

In plaats van nikkelstaal gebruik men cirkelzaagbladen voor hout, ipv mangaanstaal buitenste ringen van een lager(SKF).

Maar echte damaststaal is Wootz, ijzeringots(1,5 kg) uit Indie die worden in Damasscus en Persie tot sabels gesmeed.

Braco


HamerenAambeeld

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door HamerenAambeeld »

Afbeelding
Hallo allemaal,

Ik geloof dat ik zo ongeveer de aanleiding van dit topic ben ???
Ik ben Otto van Dijk, een van de smeden die Thijs ontmoet heeft bij de fair in Uden. Ik hou me nu ongeveer 10 jaar bezig met het smeden van, bij voorkeur, damast.
In bovengeschreven stukje wordt daar het een en ander over geschreven. Het komt vrij aardig overeen met hoe het damast smeden theoretisch in zijn werk gaat. De praktijk is wat weerbarstiger... :-\
Elke smid heeft zo zijn eigen manieren op damast te maken, dat begint bijvoorbeeld met het kiezen van de staalsoorten. Belangrijk daarbij is dat de staalsoorten voldoende contrast hebben na het etsen. Inderdaad, nikkel en mangaan hebben dat, de eerste zal licht blijven(weinig aangetast door het zuur), de tweede tamelijk zwart oxideren. Wat echter nog belangrijker is, is dat de hardingstemperatuur van de staalsoorten niet te ver uiteen liggen. Met staal waarvan je de samenstelling/herkomst weet is dat gemakkelijk te achterhalen. Echter wanneer je uitgaat van scrap, bv. zaagbladen, lagerhuizen, bladveren, etc. is het een kwestie van uitproberen(part of the fun ;D)

Het smeden van damast is niet super ingewikkeld. Het enige wat je er voor moet kunnen is het aaneenwellen(vuurlassen) van de lagen. Voor de rest is het een herhaling van stappen. Temperatuurrichtlijnen zijn hiervoor niet te geven, dit hangt erg af van de staalsoorten die je gebruikt.
Hierbij is proberen tot je een ons weegt de enige manier om het onder de knie te krijgen. En het is handig om iemand achter je te hebben staan die je kan helpen met het 'lezen'van je pakket in het vuur...


Plaats reactie