Vikingmes van granaat.

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Vikingmes van granaat.

Bericht door herman744 »

Lasrups van een Shermantank. Tijdens de slag om Overloon werden in een goed half uur 13 van de 18 aanvallende Shermans getroffen door een 88 mm Flakkanon.
Bijlagen
DSCN6067.JPG
DSCN6067.JPG (332.38 KiB) 3839 keer bekeken
DSCN6065.JPG
DSCN6065.JPG (276.6 KiB) 3839 keer bekeken
DSCN6064.JPG
DSCN6064.JPG (300.88 KiB) 3839 keer bekeken


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Vikingmes van granaat.

Bericht door janvanloon »

Nice!!! Maar het is zo te zien ook een stevig mes ( kwa dikte ).
Me like ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Vikingmes van granaat.

Bericht door Roely »

Die lassen, zouden nikkel chroom moeten zijn idd
ik dacht dat je echt scherven bedoelde.

Voor wat betreft verarmd uranium had ik begrepen dat diverse Sherman tanks veel later idd ook een upgrade met uranium hebben gehad. Ze zijn ook ruim 40 jaar in gebruik geweest. Maar begeef me hier op glad ijs, heb er geen verstand van. Ik heb daar in 1992 als mgd-er een lezing over bij gewoond. Na aanleiding van de eerste zieke jongens die terug uit de golf kwamen. Deels had het ook te maken dat ze munitie op gingen poetsen die gecoat waren met verarmd uranium.
Heb het nog even opgezocht met google maar het blijft controversieel en dus vooral doofpot materiaal. :-\


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Vikingmes van granaat.

Bericht door Roel »

@herman744, mooi robuust mes geworden. Nu ruim twee jaar verder, gebruik je het mes nog steeds?
De Vikingen draaiden er trouwens een strook leer omheen, dan is de greep al gauw een stuk prettiger om vast te houden.
Ze worden alleen heel zelden gevonden met het leer erom, daarvoor is het iets te lang geleden...


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Vikingmes van granaat.

Bericht door herman744 »

Roel,

Het was leuk om het mes te maken. Ik heb het nooit gebruikt. Is in een la verdwenen. Afgelopen lente hebben we met onze familie een bezoek gebracht aan een plaatselijk museumpje. Eigenaar Tonnie verzamelt spullen uit de tweede wereldoorlog. Omdat dit mes was gemaakt van een granaat uit de tweede wereldoorlog leek het me wel leuk om hem het mes cadeau te doen. Voor zijn museum zie:
https://www.youtube.com/watch?v=qOVaXOJGKMU&t=695s
Je moet wel ons dialect kunnen verstaan.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Vikingmes van granaat.

Bericht door Roel »

Vreemd genoeg, ik ben een Groninger en ik versta nagenoeg alles... leuke film... :D


Sosteve
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 sep 2018, 23:34

Re: Vikingmes van granaat.

Bericht door Sosteve »

herman744 schreef:Het moest er een keer van komen. Gisteren goed weer om in mijn buitensmederijtje aan de slag te gaan. Buren waren weg. Lemmet: 14,5 cm over het daadwerkelijke snijvlak gemeten. Dikte 6 mm. Lemmethoogte 4,2 mm. Lengte handvat 12,8 cm. De krul afgeslepen. Ligt zonder krul beter in de hand. Totale lengte 28 cm. Leuke hakker en weer een middagje lol gehad.
heel mooi gemaakt,ook dat je de nummers in het lemmet hebt behouden


Plaats reactie