Alaskan Saw Mill

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Alaskan Saw Mill

Bericht door Roel »

Ik ben van plan om van mijn oude Dolmar kettingzaag een Alaskan Saw Mill te maken. Dit om mijn eigen planken en balken te kunnen zagen uit boomhout. De machine is zogezegd oud, heeft geen beveiliging in de vorm van een kettingrem en weegt bijna 12 kg. Die jongens in het bos moet wel mooie Jeromekes zijn geweest vroeger. Ik weet niet hoeveel pk het ding is, maar hij is 90 cc dus het aantal pk's zal niet al te weinig zijn.
DSCF2160.JPG
DSCF2160.JPG (3.4 MiB) 2366 keer bekeken
Ik ben nog op zoek naar een saw mill die een beetje het juiste formaat heeft én een beetje een hebbelijke prijs. Ik zou het kunnen maken, maar heb al zoveel dingen gemaakt dat ik het graag door een ander laat doen. Ik heb al veel info gezocht en gevonden, maar wil de vraag ook hier even neerleggen gezien het kennisniveau dat hier veronderstelt mag worden....
Zo ziet zoiets er dan uit.
hqdefault.jpg
hqdefault.jpg (20 KiB) 2366 keer bekeken
Foto van internet


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door Waidmann »

Ik kan je er niet verder mee helpen, maar ben wel erg benieuwd naar je resultaten. Rete gaaf altijd zo'n setup!


Gebruikersavatar
J.J
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:32

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door J.J »

Deze man heeft ook zo'n boomzaag en gebruikt het ook op planken en balken te zagen.
Ik ga het filmpje nog voor je opzoeken. ;-)

Maar beste @Roel dit is niet een mooie kas voor in jou bos.
In die filmpje gebruikt hij het niet maar hij maakt hier in wel een hele mooie KAS waar hij gewassen laat groeien.
https://youtu.be/R3gDQMz4GXM

Deel twee.
https://youtu.be/_WbzjzOi6hU

Deel drie.
https://youtu.be/_WbzjzOi6hU?t=1661


Mocht ik het zijn vergeten,

Met een vriendelijke groet,
JJ&A
JenA
J.J

Opbouwende tip voor verbetering zijn via de PB altijd welkom, en word zeer gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door Roel »

Bedankt voor de tip @J.J , maar ik heb al een kas, eentje die iets kleiner, maar vooral veel minder arbeidsintensief is. Man man wat een klus!
En ik heb al vele filmpjes op YT bekeken, sommigen zeiden me niks, anderen gaven veel nuttige info.
Maar ik dacht dat hier wellicht ook nog wat kennis zit, je weet maar nooit.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door Kevski-Style »

Ik kan je de specs van het ding wel geven:

Ze zijn namelijk ook al Makita verkocht en familie in Canada hebben ze gehad: dingetje heeft 6,5 pk standaard (en als je echt los gaat kan je ongeveer 35pk halen 8-) ). Je kan hem gebruiken voor aardig dikke bomen die we hier in NL meestal niet hebben.

Wat betreft de Mill zelf: Ze zijn makkelijk zelf te maken uit alu of staal, maar dat je er een zin in hebt kan ik inkomen!

NL is dit er eentje. https://www.wolfswinkel.nl/plankenzaag1 ... ---g778-24

Wil je goedkoop en waarschijnlijk nog steeds goed. Aliexpress: https://nl.aliexpress.com/wholesale?tra ... ult&page=1

Geen ervaring mee met de mills, maar de kettingzaag gaat het makkelijk doen. Wel een andere tip: Omdat een boomsnede niet veel uitmaakt zit er op een kettingzaag een grove vertanding. zeker bij die diegene die jij hebt. ketting met een fijnere vertanding geeft een mooiere afwerking op de planken. Zorg er daarnaast voor dat de kettingzaag niet te hard draait. Dat scheelt schroeiplekken op het hout. Makkelijkste is om het stationair toerental wat hoger te zetten, of een blokje te maken die tussen de gashendel in komt zodat je niet meer gas kan geven.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door Roel »

Hee, dat zijn berichten, dat wist ik niet van die snelheid. Ik zie op YT iedereen steeds vol gas geven.
Bedankt voor de tip, gaan we proberen.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door Kevski-Style »

Mensen denken altijd dat als je maar veel gas geeft, dat je dan altijd harder gaat, maar er komt helaas meer bij kijken. Je hebt te maken met een vermogenscurve en een koppelcurve. en omdat het 2takt is. ideaal ga je op half van het maximale toerental zitten, aangezien daar je max koppel zit 5,8nm bij 6500 RPM. Daar zaagt de motor je soepelste. Gezien dat het ding 13.500 RPM aan kan, is dat ongeveer de helft. Je kan daarbij zeker meer toeren maken, waarbij vermogen het over neemt. 9500RPM is maximum vermogen. De kans wordt dan echter hoger dat er schroeiplekken op het hout kunnen komen, doordat door de ketting het vocht uit het hout verdampt en het hout te veel wrijving krijgt. Niet erg als het buitenhout is natuurlijk, maar voor interieurhout wel. kan je er wel uitschuren, maar dat scheelt wel weer 2mm ;-)

Maarreh: wanneer kunnen we bij jou hout bestellen? 8-)


Gebruikersavatar
J.J
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:32

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door J.J »

Kevski-Style schreef:Maarreh: wanneer kunnen we bij jou hout bestellen? 8-)
Heb je dan @Roels Webshop nog niet gezien, mooie planken en van het rest houd zijn mooi spulletjes gemaakt geschikt voor Bushcraft. ;D


Mocht ik het zijn vergeten,

Met een vriendelijke groet,
JJ&A
JenA
J.J

Opbouwende tip voor verbetering zijn via de PB altijd welkom, en word zeer gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door Roel »

Kevin mijn jongen, zo gauw de boel draait stuur ik je een plankje.... :D


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door Kevski-Style »

8-)

Weet je al waar je de mill vandaan gaat halen?


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door Roel »

Nee nog niet, ik kijk nog even rond.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door Kevski-Style »

Ik ga er inmiddels van uit dat Wolfswinkel ongeveer dezelfde heeft als je via aliexpress kunt bestellen. Je moet alleen even rekening houden met de zwaardlengte van je kettingzaak.

Handige tip: dikke rechte plank gebruiken en bovenop de nog ronde stam schroeven. Op die manier begin je gelijk met een goede zaagsnede. Ideaal gezien gebruik je wat blokjes om hem waterpas te zetten. dat scheelt verspilt houdt. Oja, en zorg ervoor dat de schroeven die gebruikt voor de schroefplank niet te lang zijn. Vraag me maar hoe ik dat weet :o


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door Dabberty »

Roel, welke Dolmar is dat?


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door Roel »

144A (lastig om een kort Gronings antwoord in te vullen, je hebt te maken met een minimum aantal tekens...) :D


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Alaskan Saw Mill

Bericht door Dabberty »

Dat is idd een oudje, maar wel een prachtig ding :-)
Veel plezier met de zaag bouw !


Plaats reactie