Bomen en (bushcraft) toepassingen

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Plaats reactie
Boske
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 apr 2016, 20:10

Bomen en (bushcraft) toepassingen

Bericht door Boske »

Hoi,

Ik ben begonnen met een overzicht te maken van de diverse bomen, NL en EN naam, toepassing, manier van herkennen etc.
Dit is echt nog in beginnende fase.
Maar ben benieuwd of er al mensen zijn met een dergelijk overzicht? (beter goed gejat dan slecht verzonnen??)

Daarnaast ben ik benieuwd of er ook een overzicht bestaat van welke bomen ik het best mee kan gaan beginnen (meest voorkomend)? Zodat ik niet helemaal ongefocused 'los ga'

Dank voor je reactie en aandacht,

Marc


I rather die on my feet than live on my knees
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Bomen en (bushcraft) toepassingen

Bericht door Anneke »

Hai Marc,

Zelf een overzicht maken heeft wel zo zijn voordelen - dan maak je je de kennis eigen in plaats van dat de informatie je ene oog in en het andere uitgaat.

Als je interesse mocht hebben om behalve de belangrijkste bomen ook planten, vogels enz. op een dergelijke manier te leren kennen, zou je eens kunnen kijken naar de thuisstudie Kamana: https://wildernessawareness.org/adult-programs/kamana. Geschreven in het Engels, maar overal ter wereld te volgen.

Veel plezier in elk geval!


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Bomen en (bushcraft) toepassingen

Bericht door Oude.Wilg »



Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gompie
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2019, 22:10

Re: Bomen en (bushcraft) toepassingen

Bericht door Gompie »

Hoi Marc,

Altijd goed om zelf een lijst te maken, dat wordt veel zoek werk, herkenning is voor iedereen anders de stand van de knop, of net dat schubblaadje of opvallende lenticellen (ik noem express geen schors). Op de bos en natuur opleiding gebruiken ze het boek bosplantsoen, maar dan moet je het nog aanvullen met andere informatie als eetbaar etc etc.

Als je dan toch met de Nederlandse naam en Engelse naam bezig bent vergeet latijn niet. Het is wat moeilijker maar iedereen weet precies wat je bedoelt. Nederlandse en engels namen kunnen nog wel eens per regio afwijkende namen hebben.

succes


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Bomen en (bushcraft) toepassingen

Bericht door Meatloaf »

Gompie schreef:Hoi Marc,
Als je dan toch met de Nederlandse naam en Engelse naam bezig bent vergeet latijn niet. Het is wat moeilijker maar iedereen weet precies wat je bedoelt. Nederlandse en engels namen kunnen nog wel eens per regio afwijkende namen hebben.
Inderdaad een goede tip, schrijf ook zeker de wetenschappelijke naam op!(is vaak latijn maar lang niet altijd). namen willen wel eens veranderen per regio, en internationaal weten de meeste kenners bv quercus wel. papierberk, zilverberk, zachte en ruwe berk zijn allemaal betula spp. maar de haagbeuk en de beuk zijn bv ander geslacht(carpinus betulea vs fagus sylvatica). haagbeuk is zelfs een verre neef van de berkenfamilie(om het ingewikkeld te maken)

Wetenschappelijke naam is ook handig omdat veel soorten gelijkende kenmerken kunnen hebben, ook voor toepassingen. meeste van de wilgen hebben soortgelijke eigenschappen, wereldwijd. alle eik soorten(quercus) hebben een veervormige nerf, en iets wat op een eikel lijkt. alle prunus soorten hebben horizontale lenticellen op de stam.

Om te beginnen, begin met bomen in de buurt te herkennen. schrijf de stand van de knoppen op, de vorm, kleur, en maak je bekend met de algemene vorm van de boom. elke boom heeft een bepaalde groeivorm, ook van de takken. een beuk groeit anders dan een eik, takken groeien anders. herken je die dan kan je op grotere afstand al bomen op naam brengen ;)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Bomen en (bushcraft) toepassingen

Bericht door Roely »

15792849231822546920336933136285.jpg
15792849231822546920336933136285.jpg (2.79 MiB) 4361 keer bekeken
Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoeling is. Maar dit is een van de hele vele boeken en boekjes die er al zijn. Ik heb er verschillende.
Dit is een gids waarmee je vrij makkelijk kunt determineren.
En als je bij de bieb of boekhandel gaat kijken. Zie je door de bomen het bos niet meer O0
Verder kun je de lijsten bij Brabants landschap en natuur monumenten ook op vragen.
Anwb heeft op Europees niveau ook altijd leuke boeken gemaakt.. Het grote boek voor onderweg. Met flora en fauna erin.

Als ik je een tip mag geven... Zou ik me beperken tot bomen met een uitzonderlijke toepassing.alle bomen kennen verschillende toepassingen maar de beste keuze voor een bepaald doel. . Bv taxus voor bogen, essen gereedschap stelen, hazelaar wandelstokken enz. Of met zaken die niet bekend zijn bij het grote publiek. Zoals bv dat je met de bast van Amerikaanse eik misschien nog wel een betere fire starter hebt dan met berk.
Mvg
Roely


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Bomen en (bushcraft) toepassingen

Bericht door Roely »

Ik heb er net nog even over nagedacht. Bij wijze van spreken kan ik bijvoorbeeld alleen al over de toepassingen van een dennenboom een heel boek schrijven.. Denk aan medicinale toepassing, de vele toepassingen van de geleverde hars., de etherische oliën .de eetbare delen. De elasticiteit van het hout wat vele perspectieven bied ga zo maar door.

Anyway ik zou dus zelf eerst eens nadenken en je beperken tot een kleiner doel.

Edit:
Hier een leuke lijst.. Met specifieke toepassingen van het hout van de soorten bomen. Leek me wel erbij passen in deze context
https://toverleven.cultu.be/houtsoorten-en-toepassingen


solokano
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 jan 2014, 21:42

Re: Bomen en (bushcraft) toepassingen

Bericht door solokano »

hoi marc
mijn ervaring;
ik ben begonnen om takken uit de directe omgeving mee te nemen en thuis in flessen te zetten
en omdat wij voor onze hovenier opleiding er best veel moesten kennen pakte ik 10 verschillende soorten
en minimaal 4 x per dag de takken goed bekijken en de naam benoemen
na een paar dagen de volgorde veranderen en de week erna andere takken van dezelfde soort
deze methode van mijn vader geleerd en werkte voor mij goed en veel beter dan uit een boek
natuurlijk had ik wel `n boek erlangs om te zien of ik de details uit `t boek ook in `t echt kon vinden

misschien heb je er iets aan


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Bomen en (bushcraft) toepassingen

Bericht door Anneke »

Ja, kennismaken met bomen doe je door er mee bezig te gaan. Ga ze tekenen, ga zoals @solokano zegt takken snoeien en in huis halen, ga vuurtjes stoken van droge takken van telkens maar één soort, zoek naar vraat- en andere sporen op en in bomen, enz. enz. Kies een manier die jij leuk vindt, zoek wat extra informatie over die boom op en noteer je bevindingen. Veel plezier op je ontdekkingstocht!


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Bomen en (bushcraft) toepassingen

Bericht door Roely »

Naja, volgens mij heeft Marc al genoeg kennis gemaakt met bomen. En wilde hij de meest handige en bruikbare bomen er tussenuit halen voor wat betreft bushcraft toepassingen.
Althans dat is mijn idee. ( hij is ex scouting woond bij een mooi natuurgebied. En heeft basis cursus bushcraft gedaan... Toch)
Zolang hij zelf niet reageert zal dat een beetje onduidelijk blijven.


Boske
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 apr 2016, 20:10

Re: Bomen en (bushcraft) toepassingen

Bericht door Boske »

Allereerst, dank voor jullie reacties.
Heeft inderdaad (@Roely) even geduurd voordat ik nu pas reageer. Is natuurlijk niet zo netjes als ik wel een vraag stel. En ja, ik denk dat ik voldoende kennis heb gemaakt met bomen, en toch merk ik dat ik 'only scratched the surface'.
Maar goed hierbij dan toch mijn reacties:
  • * Latijn is inderdaad een goede toevoeging aan de lijst - in ieder geval overal hetzelfde (dank Gompie)
    * @Anneke, Oude.Wilg, dank voor de verwijzing naar (en vertaling van) Kamana, heeft me in ieder geval wat interessant leesvoer opgeleverd
    * @Meatloaf, bedankt voor je tip - aansluitend op Gompie, maar ook - voor de start van het leren herkennen van bomen
    * @Roely, ook bedankt voor de starters tip - ook de link naar toverleven is erg interessant!
    * @Solokano, bedankt voor je praktische oefening - dit gaat mij zeker helpen in de ontwikkeling van een plant/boom. Erg praktisch.

De reden dat ik bezig ben met mijn 'inventarisatie' is omdat ik geinspireerd raak door bijv. Paul Kirtley die heel duidelijk kan communiceren over het (h)erkennen van bomen, maar ook voor welk bushcraft doel (withey's, graafstok, houtvuur/kookvuur, onderkomen etc) de soorten gebruikt kunnen worden.

Ik ben dus - hoewel jullie niet volledig op de hoogte zijn gebracht door mij, toch de goede kant op gestuurd met jullie tips! Waarvoor dank.

Natuurlijk blijf ik benieuwd naar eventuele nieuwe tips en zal mijn voortgang (als ik het niet vergeet ??? ) hier plaatsen.

Nogmaals dank!


I rather die on my feet than live on my knees
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Bomen en (bushcraft) toepassingen

Bericht door Oude.Wilg »

@Boske,
Lekker interessant, ik zie er naar uit dat je meer kennis gaat plaatsen.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Plaats reactie