Zweden, place to be

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
Mungo Jerry
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2017, 23:58

Zweden, place to be

Bericht door Mungo Jerry »

Hallo, net terug uit Zweden..... daar kun je je lol op qua bushcraften. Zelf vis vangen, roosteren boven een vuurtje op een eiland in de middle of nowhere. Een sterrenhemel 's-nachts waar je u tegen zegt. In het gebied waar we waren konden we wolven, lynxen , elanden en een verdwaalde beer tegen komen. Alleen herten en eekhoorns gezien. Heerlijke dagen gehad en...... met het vooruitzicht om daar over 2 jaar te gaan wonen.


Adventurer
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 okt 2018, 12:00
Contacteer:

Re: Zweden, place to be

Bericht door Adventurer »

Mungo Jerry schreef:Hallo, net terug uit Zweden..... daar kun je je lol op qua bushcraften. Zelf vis vangen, roosteren boven een vuurtje op een eiland in de middle of nowhere. Een sterrenhemel 's-nachts waar je u tegen zegt. In het gebied waar we waren konden we wolven, lynxen , elanden en een verdwaalde beer tegen komen. Alleen herten en eekhoorns gezien. Heerlijke dagen gehad en...... met het vooruitzicht om daar over 2 jaar te gaan wonen.

Al dat soort landen zijn erg mooi hoop aankomend jaar in Noorwegen te wildkampere


Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 dec 2018, 12:26
Locatie: Uden

Re: Zweden, place to be

Bericht door DennisV »

dat klinkt inderdaad heel goed!


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Zweden, place to be

Bericht door ger010 »

Lekker hoor nog maar iets meer dan 200 dagen voor ik weer mag :)

Waar in Zweden ben je geweest ?


Afbeelding
Gebruikersavatar
Ron NL-S
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 okt 2015, 17:00
Locatie: Stora Skedvi Dalarna Zweden
Contacteer:

Re: Zweden, place to be

Bericht door Ron NL-S »

Mungo Jerry schreef:..... met het vooruitzicht om daar over 2 jaar te gaan wonen.
Ik wil niet je plezier vergallen, maar ik kan het zeer zeker NIET aan raden.
Zweden is niet het beloofde land, verre van. Zweden is heerlijk. De Zweden..... mja, gemngde gevoelens. Laten we 't daar maar op houden.
Je bent hier je leven niet meer zeker en mocht je je met je mening en ideëen rechts van Karl Marx bevinden, is het predicaat "nazi" zo goed als zeker. Mocht je je toevallig indentificeren met 't label "blanke, hetero man", dan val je in de minst gewenst demografische categorie, zeker als je 40+ bent.
En iets in de trant van een sociaal leven, zoals je dat in Nederland kent, is hier geheel onbekend.

Helaas is Nederland zo totaal overbevolkt, anders waren wij wss. allang terug gekeerd.
Zweden als vakantieland is geen probleem. Als permanente residentie.... ik zou er nog 's diep over nadenken.

Echt!


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Zweden, place to be

Bericht door ger010 »

Van kennissen die er wonen hoorde ik het
zelfde over het sociale leven. Als Nederlander
daar opgenomen worden valt niet mee.

Inmiddels hebben ze een tweede kind die
er naar school gaat en komen ze wat meer
in het sociale leven.

Maar goed het blijft lastig, ik merk dat ze
erg naar andere Nederlanders trekken die
er wonen.

Aan de andere kant lekker proberen werkt het
niet heb je in ieder geval een poging gedaan !


Afbeelding
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Zweden, place to be

Bericht door Mismieter »

Zoals ik het heb meegekregen van bekenden daar is het belangrijk dat je de taal leert en probeert te spreken. Als je er niet uitkomt heb je nog altijd Engels, wat ze daar allemaal heel goed spreken. Dat maakt het sociale leven een stuk makkelijker. Maar even een kopje koffie doen bij de buren zoals hier, dat kennen ze niet. Daar word meestal een beetje vreemd op gereageerd. Anderzijds als er lokaal wat te doen is in die dorpjes, doen ze dat allemaal gezellig samen. En iedereen doet hier eigenlijk aan mee.


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zweden, place to be

Bericht door Oude.Wilg »

Mismieter schreef:Zoals ik het heb meegekregen van bekenden daar is het belangrijk dat je de taal leert en probeert te spreken. Als je er niet uitkomt heb je nog altijd Engels, wat ze daar allemaal heel goed spreken. Dat maakt het sociale leven een stuk makkelijker. Maar even een kopje koffie doen bij de buren zoals hier, dat kennen ze niet. Daar word meestal een beetje vreemd op gereageerd. Anderzijds als er lokaal wat te doen is in die dorpjes, doen ze dat allemaal gezellig samen. En iedereen doet hier eigenlijk aan mee.
Hebben de zweden sowieso moeite om bij elkaar op bezoek te gaan, ook niet op de borrel met alles er op en er aan.
En hoe zit het bij problemen met je huis door bvb stormschade of brand, staan ze dan wel klaar om elkaar te helpen.?


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Ron NL-S
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 okt 2015, 17:00
Locatie: Stora Skedvi Dalarna Zweden
Contacteer:

Re: Zweden, place to be

Bericht door Ron NL-S »

ger010 schreef: Maar goed het blijft lastig, ik merk dat ze erg naar andere Nederlanders trekken die er wonen.
Aan de andere kant lekker proberen werkt het niet heb je in ieder geval een poging gedaan !
Iedere niet-Zweed die wij kennen, ervaart hetzelfde probleem en je ziet vaak groepjes van buitenlanders naar elkaar toe trekken, omdat de Zweden hen niet toe laten in hun sociale kring.
Mismieter schreef:Zoals ik het heb meegekregen van bekenden daar is het belangrijk dat je de taal leert en probeert te spreken. Als je er niet uitkomt heb je nog altijd Engels, wat ze daar allemaal heel goed spreken. Dat maakt het sociale leven een stuk makkelijker. Maar even een kopje koffie doen bij de buren zoals hier, dat kennen ze niet. Daar word meestal een beetje vreemd op gereageerd. Anderzijds als er lokaal wat te doen is in die dorpjes, doen ze dat allemaal gezellig samen. En iedereen doet hier eigenlijk aan mee.
Ik weet niet van wie je deze informatie hebt, maar onze ervaringen komen in 't geheel niet hiermee overeens. Wij beheersen de Zweedse taal vloeiend in spraak en schrift en hebben/hadden ons aangesloten bij de belangrijkste lokale sociale groepen; hembygdsförening inclusief midsommarviering, kerkkoor en scouten.
Wij zijn en blijven geïsoleerd. Net als andere Nederlanders, Duitsers, wat Russen, een Brit en een Belg.
Oude.Wilg schreef:En hoe zit het bij problemen met je huis door bvb stormschade of brand, staan ze dan wel klaar om elkaar te helpen.?
In geval van echte nood, helpen ze wel en zijn ze bereid ver te gaan daarin.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zweden, place to be

Bericht door Oude.Wilg »

Ron NL-S schreef:
Oude.Wilg schreef:En hoe zit het bij problemen met je huis door bvb stormschade of brand, staan ze dan wel klaar om elkaar te helpen.?
In geval van echte nood, helpen ze wel en zijn ze bereid ver te gaan daarin.
[/quote]
Kan je een beschrijving geven, hoe ze daar ver in gaan.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Ron NL-S
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 okt 2015, 17:00
Locatie: Stora Skedvi Dalarna Zweden
Contacteer:

Re: Zweden, place to be

Bericht door Ron NL-S »

Nee, want dat is uiteraard strikt persoonlijk, zowel van de hulpgever als van de hulpontvanger en hun onderlinge relatie.

Situatie vandaag:
mijn vrouw belt, want ze staat, direkt buiten 't dorp, met haar auto vast op een bosweg achter een geschaarde auto met paardentrailer. De weg is letterlijk een ijsplaat en 't regent. De auto zit met de voorkant vast in de greppel en de paarden trailer staat dwars over de weg.
In een dergelijk geval is 't heel gewoon dat iemand uit de buurt in z'n tractor klimt en komt helpen. Nu was niemand beschikbaar, dus ben ik in m'n Pajero gestapt en met veel manouevreren en graven hebben we de trailer afgekoppeld, verplaatst, de auto losgekregen en de betreffende, ons onbekende, dame weer op weg kunnen helpen. Voor ons eigenlijk vanzelfsprekend.
Ondertussen zijn er 2 andere auto's ter plaatse gekomen, zijn gedraaid en weg gereden zonder uit de auto te komen. Het andere uiterste en een mooi voorbeeld van het volledig gebrek aan een gevoel van onderlinge gemeenschap, het algehele egocentrisme en totale ontkoppeling binnen de Zweedse samenleving.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zweden, place to be

Bericht door Oude.Wilg »

Dank je wel @Ron NL-S


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Mungo Jerry
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2017, 23:58

Re: Zweden, place to be

Bericht door Mungo Jerry »

Oj, klein detail, Mijn zoon woont al in zweden samen met zijn zweedse vriendin... we hebben dus al een basis daar:)


Plaats reactie