grens België dicht!

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Gebruikersavatar
drareg
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 feb 2015, 06:22
Locatie: werkendam

grens België dicht!

Bericht door drareg »

Hoi,

15 mei stond er zoals ieder jaar een lang weekend Hoge venen België geplant.
zoals bekent zijn de grenzen gesloten vanwege het virus .
zijn er nog mensen die iets meer weten wanneer deze weer open zullen gaan / openingen waar we er nog wel over kunnen?
ook sta ik open voor alternatieven in Nederland!


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: grens België dicht!

Bericht door Flecktarnmann »

Ik ben in het weekend nog in België kamperen geweest, heb niks gemerkt van de dichte grenzen :D


Gebruikersavatar
drareg
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 feb 2015, 06:22
Locatie: werkendam

Re: grens België dicht!

Bericht door drareg »

Ok, ik leest van alles over dichte grenzen en hoge boetes


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: grens België dicht!

Bericht door Martin Outdoors »

Ze hebben de Flecktarnmann waarschijnlijk niet eens zien voorbij komen . Goeie camouflage dat duitse stippen spul . ;D

Grapje he als je het maar weet ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: grens België dicht!

Bericht door Flecktarnmann »

Ja dat zal vast ook wel, maar het Eifelpark (wat op de Belgisch-Duitse grens ligt) was gewoon open. Ik kon van daaruit zo Eupen etc. binnenlopen.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: grens België dicht!

Bericht door Roely »

En de loonse en drunense duinen dan bv.
Of hoge Veluwe.. Geweitjes zoeken
Of mergelgrotten Limburg.
Borgerholt Drenthe
Beekbergerbos.

Pff Nederland heeft prachtige gebieden waar je wel een paar nachtjes kunt vertoeven.
Ik beprgijp toch al nooit waarom iedereen altijd naar het buitenland wil.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: grens België dicht!

Bericht door Flecktarnmann »

Dat komt omdat niet iedereen 50 m van het pad af wil slapen, en niet steeds mensen (of met pech de boswachter) op bezoek te hebben :D


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: grens België dicht!

Bericht door Martin Outdoors »

Mwah in Drenthe zijn er zat plekken waar je lekker ver van paden kan snurken . Het kost wat moeite vwb verkennen dmv een wandeling in het gebied alvorens googlemaps studie te hebben gedaan .

Dat heeft me mooie snurkplekken opgeleverd . Qua tijd ben je een paar uurtjes kwijt en kan ik in ieder geval lekker in de buurt het bos in. Scheelt een hoop reistijd . Het enige wat ik mis in NLD zijn rotsen en stenen rivierbeddingen vol met stenen e.d. Limburg heeft dat wel maar is weer wat druk.

En ik ben in al die jaren nooit een boswachter tegengekomen. ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: grens België dicht!

Bericht door Flecktarnmann »

Voor mij in Limburg is het Eifelpark in België en Duitsland een stuk dichter bij, en het is ook ietwat groter :D Ook zijn hier rotsen/grotten maar die liggen meer in het gedeelte dat wat meer toerisme heeft dus daar kom ik nooit. De rivier/beek die naar Lac 'd Eupen gaat ligt vol met grote stenen en grind.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: grens België dicht!

Bericht door Roely »

Ja Martin, ik snap ook niet waarom flecktarnmann steeds die opmerkingen na mij plaatst. Dat was ook al zo in het teken verhaal en bij de opmerking dat ik soms bij een week verblijf tussendoor boodschappen haal. Of beseft hij niet dat wij al veel langer hier mee bezig zijn, dan wat hij überhaupt oud is.

Als er iemand diep een gebied in trekt ben ik het wel. En ik ben ook nog nooit een boswachter of jachtopziener tegen gekomen op mijn bivak. En dan verblijf ik toch heel vaak langdurig en soms herhaaldelijk op dezelfde plaats. Ik ken plekken in de loonse en drunense duinen waar nooit geen mens komt.. Daarom ook vaak teken overlast, omdat de reeën instinctief dezelfde voorkeur hebben voor de plekken als waar ik vertoef.
Ik ben nog nooit op een paal kampeerplek geweest, en als ik al 50 meter van een wandelpad zou vertoeven, garandeer ik jou dat je me niet ziet.
Ik weet dat meatloaf hem mergelgrotten kan laten zien waar al tientallen jaren geen mens is geweest. Ik denk dat jij in Drenthe plaatsen weet, waar je je alleen op de wereld kunt wanen. En Google earth kan je daar zeker bij helpen.

Het is denk ik een beetje het gras van de buren verhaal. Of een onderschatting van wie en wat wij zijn en wat Nederland te bieden heeft aan bijzondere en mooie natuur van duin tot restjes oerbos.

En eerlijkheidshalve heb ik ook ooit weleens een toevallige passant gehad. Dat is juist gezellig of spannend. Maar ik weet dat van het forum mensen naar verre landen gaan en dan de bestaande routes gaan lopen. Die komen op een dag al meer mensen tegen dan wat ik ooit aan mijn bivak heb gehad in de 35 jaar dat ik in de bossen heb overnacht.

Ik kan nog wel een paar tips en trucs geven, maar zoals gezegd als je alleen naar het gras van de buren kijkt, zal je nooit de parels ontdekken in je eigen omgeving.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: grens België dicht!

Bericht door Flecktarnmann »

Misschien kwam het verkeerd over, maar wat ik bedoel is dat iedereen andere behoeften heeft.

Niet iedereen voelt zich op zijn gemak in kleine bossen zoals in Nederland, of juist andersom in grote bossen. De een vind het leuk om dagen lang op dezelfde plek te blijven, de ander wil de hele dag kunnen wandelen zonder mensen te zien en vervolgens 's nachts ergens een kamp op te zetten.

Niet alles wat hier boven genoemd is is mogelijk in Nederland. Dat is simpelweg gewoon het gevolg van de verstedelijking van het kleine land. Het grootste bosgebied in Nederland is naar mijn weten zo'n 68 km2, in andere landen noemen ze dat een struik.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: grens België dicht!

Bericht door Martin Outdoors »

Ja dat zou het "tekenleed" van mij kunnen verklaren Roely , waar ik ook denk lekker een rustige plek te hebben gevonden zijn er reesporen in de vorm van kaal gemaakte slaapplekjes .

De tip " De rivier/beek die naar Lac 'd Eupen gaat ", dat lijkt me wel een keer mooi om daar te slapen Flecktarnmann.
En ja als dat bij jou om de hoek ligt dan ga je er natuurlijk sneller naar toe als er in Nederland in jou omgeving niks is....


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: grens België dicht!

Bericht door Flecktarnmann »

Ik ga dikwijls in de Brunsummerheide wandelen maar verder is daar ook niks te doen, het is mij daar gewoon te klein om er fatsoenlijk iets te kunnen doen. Hoogstens een overnachting van een dagje maar daar houd ik niet zo van, ik ben eigenlijk altijd minimaal 3 dagen onderweg als er een overnachting bij zit.

Bijgevoegd 3 foto's; bovenste foto meteen bij de stuwdam(?) bij zeer laag water afgelopen week, de verdere twee foto's zijn meer stroomopwaarts enkele maanden terug.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: grens België dicht!

Bericht door Roely »

Juist. Natuurlijk zijn er in andere landen vele grotere gebieden.. Maar laten we eerlijk zijn je zal er vast niet meer dan 10km van door kruisen om ergens een kampvuurtje te gaan stoken. Dus zoveel meerwaarde is het niet dat je nog 50 km door kunt lopen in de vrije natuur. Ik ben geen hiker wat dat betreft.
En als je ergens vertoeft in Nederland in the Middle of nowhere is de ervaring hetzelfde. Ook al weet je in je achterhoofd dat je met een uur of een paar uurtjes lopen er weer uit bent. De bushcraft beleving blijft hetzelfde.

Als je wil gaan hiken is het wat anders natuurlijk. Dan zou je een week lang willen lopen zonder de bewoonde wereld aan te raken. Maar dus naar mijn ervaring is dat 95 % van de mensen die naar het buitenland gaan zich ook niet veel verder van de bewoonde wereld af wagen. En natuurlijk zorgt het uitzicht in bv Tsjechië, Sweden ardennen enz soms voor een heel andere mooie beleving. Maar ik zit zelf meestal diep in de bossen waar je waarschijnlijk maximaal 100 meter ver kunt kijken. Dus hier of aan de andere kant van de wereld blijft hetzelfde.
Er staan eiken tot 1000 jaar oud in Nederland probeer die eens te vinden. Er bestaan nog kleine stukjes oerbos zeker tegen de grens van Duitsland aan. Je hebt landschappen waar nog duidelijk de inslijtingen te zien zijn van de laatste ijstijd. Bezoek die eens en fantaseer daar eens weg. Overigens heb je dat in Limburg ook bij het savels bos... Kun je meteen ook even de dag mijnen in voor een stukje eigen geoogste vuursteen.. Waan je je weer even in het stenen tijdperk.. Zo heel storend is het niet dat je weer een wandelaar tegenkomt als je de hoek omslaat. Ikzelf heb juist de mooiste en beste tips gekregen van toevallige passanten. Bovendien smaakten de stoofpeertjes heerlijk. Van de fruitbomen die erboven in de löss staan. >:D ik bedoel maar het heeft ook zijn voordelen natuurlijk, dat het allemaal overzichtelijk groot is in Nederland.
En als België opengaat. Kun je ook eens op zoek naar een stuk bels blauw/ corticule. Hoe gaaf zou het zijn als je je slijpsteen voor je messen zelf gevonden hebt daar. Ipv er een te kopen voor 100 euro. Of zoek de zee op, daar waar er geen toeristen komen, slaap je lekker ergens in de duinen of een randje bos en overdag kun je haaien tanden vinden van duizenden jaren oud ( sommige zeggen miljoenen, maar daar geloof ik zelf niet in)
Zo'n haaientand aan je lanyard of firesteel, maakt je dag toch weer helemaal goed ;D

Dus oké het is allemaal klein versnipperd en je hebt hier niet overal van die prachtige verre uitzichten. Maar Nederland heeft nog genoeg prachtige en inspirerende rustige plekken, waar je echt niet zomaar Jan en alleman tegen komt. Je moet er alleen veel meer moeite voor doen als in bepaalde buitenlanden.
En Google earth is hierin onze grote vriend, het gewone volk is te lam om te ver van de begaande wegen af te gaan. Of naar een stuk strand te lopen waar geen parkeerplaatsen zijn 8-)
Have fun.

Mooie foto's van de brunsummer heide, maar volgens mij bezoekt iedereen dat watertje. Rode beek!?
Laatst gewijzigd door Roely op 16 apr 2020, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: grens België dicht!

Bericht door Flecktarnmann »

Roely schreef: Mooie foto's van de brunsummer heide, maar volgens mij bezoekt iedereen dat watertje
Dat is het Eifelpark, in België. Brunsummerheide ben ik al jaren niet meer geweest.


Plaats reactie