een dag in het bos.. wat heb je nodig.!?

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Plaats reactie
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

een dag in het bos.. wat heb je nodig.!?

Bericht door Roely »

Beste allemaal.
Tijd van bezinning, wat heb je nou nodig voor een dagje bushcraft of een overnachting.
Het antwoord zal velen niet bevallen, HELEMAAL NIETS.
Enkel kennis.
Je hebt geen mes, zaag of bijl nodig en al zeker geen hangmat, slaapzak billiecan en tarp.
Begrijp me niet verkeerd ik ben net zo'n gear junkie als de rest hier, en het juiste gereedschap maakt het leven een stuk makkelijker... Nodig hebben is een ander verhaal.
Ik liep gisteren door de bossen, en betrapte mezelf dat ik echt iets aan het zoeken was om met mijn nieuw mes te kunnen doen.
Het was me al eerder opgevallen bij eerdere uitstapjes. Dat, of ik bewust op zoek ging naar dingen om een zaag of mes te gebruiken.. danwel thuis aangekomen besefte dat mijn mes niet eens uit mijn zak was geweest.

Het besef kwam bij mij ook pas sinds kort toen ik met een vuursteen mes bezig was. En met me gedachten terug ging in die tijd.
Of bij tv kijken van zo'n survival programma, waarbij ze met drieën ergens gedropt werden zonder gear.. en dat ze met een schelp of een steentje een heel dier villen en klein maken.
De druppel was bij het zien van Lonny van far north bushcraft. Hij vertelde dat veel mensen een gevecht aan gaan met de natuur en de elementen.. Echter dat je juist beter in harmonie moet zijn met de natuur. en oog moet hebben en dankbaar moet zijn wat de natuur ons bied... Verrek hij heeft gelijk.!

Als voorbeeld een firesteel. Een firesteel is een pracht uitvinding om super simpel een vuurtje te maken.. Maar wat zie je op internet, allerlei tutorials hoe zo'n ding te gebruiken. Op zich is dat lachwekkend, dan ontbreekt het je toch echt aan kennis over vuur maken.. Bijzonder is zelfs dat je mensen ziet met een firesteel waarbij het zelfs niet eens lukt om vuur te maken. Nouja dat die mensen thuis in de tuin dan gaan oefenen met zo'n ding is niet zo heel belachelijk.. wel grappig natuurlijk. En natuurlijk een prima methode om kennis te vergaren. Echter als je eenmaal door hebt hoe het werkt met het opbouwen van een stukje gloeiend materiaal naar een kampvuurtje.. is de firesteel ineens niet meer essentieel. En blijk je op 101 manieren vuur te kunnen maken.
Het is een leer proces.. als ik kijk naar mijn eigen kinderen, hoe ze vroeger een heel pak lucifers en een halve rol wc papier nodig hadden om een vuurtje aan te houden. Dan besef ik wel dat alles draait om kennis en ervaring. Het komt er op neer hoe meer kennis je hebt, hoe minder je nodig hebt. Ik noem hier bewust geen ervaring.. Omdat ervaring een methode is om kennis te vergaren.
Als ik mijn kinderen stap voor stap begeleid en uitleg wat ze moeten doen.. Dan doen ze het en lukt het gewoon. Kijk niet elk resultaat is mooi of bewonderingswaardig, maar wel functioneel.
Dat laat me terug denken aan de discussies van mij, met de nieuwe generatie hier, over het gebruik van smartphones in het bos.
Die van mij bleef vroeger thuis, en de laatste jaren, verslaafd als ik ben. Neem ik hem mee en zette die aan de rand van het bos uit. Het is toch handig omdat ik toch ergens de behoefte denk te hebben om savonds het thuisfront te laten weten, dat ik weer een mooi plekje heb gevonden, en het me allemaal goed gaat.

Nu ben ik zelf op een leeftijd van oud en wijs zijn, ik heb het geluk dat ik veel geleerd heb over bushcraft en survival van mijn vader, opa en de mensen om mij heen.
Maar nu komt het, : zeg maar 60 % van mijn kennis vindt je binnen een mum van tijd op internet... En als je op de juiste manier weet te zoeken en interpreteren op het net, vindt je zeker 95 % van mijn kennis. Hell, Een deel van mijn eigen verworven kennis, komt heden ten dage gewoon van dat zelfde internet.

Toen ik begon vroeger met mijn avonturen in de natuur, was ik echt afhankelijk van wat ik op school en van vrienden had geleerd. en natuurlijk wat me binnen de familie van generatie op generatie overgedragen werd. En wat ik met mijn eigen intelligente en creativiteit daarop verder kon ontwikkelen/bedenken/creëren.
Kijk ik heb het stokje ook weer aan mijn kids overgedragen, maar liep er al eerder tegen aan dat ze goed wijs met info van youtube, papa terecht wezen op ander methodieken.

Ik verontschuldig me bij deze dan ook aan alle leden welke ik eerder veroordeeld heb om hun gsm gebruik in de bossen.
Terug komend op mijn verhaal: je hebt helemaal niets nodig alleen kennis.
Betekend dus dat je zelfs kennis niet meer nodig hebt over de natuur. Alleen kennis over gebruik van internet, en je eigen lichaam.

Dus als beginnend bushcrafter hoef je helemaal niks meer aan te schaffen, hooguit een powerbank voor je telefoon.
Je telefoon is je kompas en gps. en alle kennis die je nodig hebt staat op internet. Je hebt tegenswoordig zelfs apps, waarmee je een foto kunt maken van een plant, waarbij je de info krijgt, of- en welke delen eetbaar zijn.
stel je hebt twee linker handen, dan is het slim om thuis te determineren welke gear je verblijf een styk succescoller kan maken.
Maar met twee rechter handen en verstand van gebruik van je smartphone., is dat toch echt het enige wat je nog nodig hebt: een smartphone en een powerbank/ oplader.

En begrijp me niet verkeerd, ik zet geen stap buiten het huis, zonder een mes in mijn zak. En alles schreeuwt in mij dat ik die ook echt nodig heb. Maar het besef is er, dat met een uitstapje in de natuur. Een mes echt het laatste is wat echt nodig zou zijn. En dat geldt dus voor alle zooi en gear wat ik door de jaren heen verzameld heb.

Eén gezond lichaam en geest, samen met een smartphone en je kunt elk avontuur in de wereld aan.
Let wel, het enige onweerlegbare wat al die gear je kan bieden is een winst aan tijd.
En dat is niet altijd even onbelangrijk, en onbetwistbaar.

have fun
Roely


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: een dag in het bos.. wat heb je nodig.!?

Bericht door Martin Outdoors »

En toen ging je smartphone stuk . ^-^
Gelukkig hebben we onze kennis nog . :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: een dag in het bos.. wat heb je nodig.!?

Bericht door Flecktarnmann »

Natuurlijk heb je niks nodig als je een dag in het bos bent, op adequate kleding en eventueel eten na dan. Een ander verhaal is het wanneer je van plan bent om de nacht hier door te brengen, zeker in de winter.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: een dag in het bos.. wat heb je nodig.!?

Bericht door Roely »

Flecktarnmann dat vindt ik dus juist niet.
Met een tik op de phone heb je perfecte voorbeelden voor je hut/bed/stoel/kampvuur .. Met tips, waar je op moet letten. En uitleg, wat je wel, en niet moet doen.
Eten? Je tikt het gebied in waar je zit, en je hebt een hele lijst met mogelijkheden.

Voor de tijd van internet, moest je dat allemaal toevaliig maar net weten. Of zien uit te vinden of te bedenken.
Als je dan, al iets wist van plantenmateriaal voor touw, was je bijna al een held.
Tja touw, daar lachen we nu om.... toch! . Touw maken van een petfles tot een grassprietje, youtube staat er vol mee.
Dat is alle kennis van miljoenen mensen. Kennis van vandaag tot duizenden jaren geleden. . Zo even los in je broekzak.

Een smartphone, is het ultieme survival gear van vandaag de dag ;D


Echter... Op internet wordt je ook snel op het verkeerde been gezet. Dus sommige niet essentiële zaken worden op internet heel belangrijk en groot gemaakt.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: een dag in het bos.. wat heb je nodig.!?

Bericht door Flecktarnmann »

We zitten wel in Neferland hé, waar je al zeer snel op de donder krijgt wanneer je een vuurtje maakt. Vandaar dat het niet echt een optie is om in de nacht een vuurtje te hebben.

Het is zeker mogelijk om een hele dag in het bos door te brengen zonder eten mee te nemen, maar liever niet. Tenzij je gaat jagen op bijv. een eekhoorn (wat illegaal is), zul je geen energierijk voedsel in het bos vinden. Ik ben redelijk bekend met eetbare paddestoelen en planten, maar hiermee vul je je maag niet.

Touw maken is een mooie kunst inderdaad, dit heb ik echter zelf nog nooit geprobeerd omdat ik eigenlijk zeer zelden überhaupt iets van touw nodig heb. Wel iets wat ik ooit een keer wil proberen (evenals vuur maken met een vuursteen), al heb ik daar denk ik niet het geduld voor :D.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: een dag in het bos.. wat heb je nodig.!?

Bericht door J@siu »

@ Roely, perfect verwoord !! Kennis is ALLES ...
have fun mate ;-)


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: een dag in het bos.. wat heb je nodig.!?

Bericht door Martin Outdoors »

Tja minder kennis ....... meer uitrusting . Maakt niks uit zolang je maar alles voor elkaar krijgt .
Kwam ik onlangs nog achter ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie