Beer can stove test

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Beer can stove test

Bericht door Dabberty »

Na jaren lang geen 'beer can stove' te hebben gebruikt, nu maar weer een paar gemaakt om te testen welke het meest efficient is voor een aankomende trip.
Allemaal gemaakt volgens hetzelfde principe, een dubbele wand, en ze hebben 16, 12 en 8 gaten.
Ze wegen allemaal hetzelfde, 10 gram.
(ter vergelijking, de toaks titanium alcohol stove weegt 24 gram)
Alles binnenshuis getest.
De kookpot was een toaks 1100ml titanium pot met 400ml water op kamertemperatuur er in.
---
16 gaats, 30ml brandstof.
- het primen duurt ongeveer 1 minuut.
- totale brandtijd zonder pot, 6 minuten.
- met pot is de kooktijd vanaf 4.55 minuten.
- met pot blijft hij in totaal 11.30 minuten branden.
---
12 gaats, 30ml brandstof.
- het primen duurt ongeveer 1 minuut.
- totale brandtijd zonder pot, 7.30 minuten.
- met pot is de kooktijd vanaf 5.40 minuten.
- met pot blijft hij in totaal 13.45 minuten branden.
---
8 gaats, 30ml brandstof.
- het primen duurt ongeveer 1 minuut.
- totale brandtijd zonder pot, 9.30 minuten.
- met pot is de kooktijd vanaf 8 minuten.
- met pot blijft hij in totaal 17.45 minuten branden.

Nu het dilemma, wil ik snel koken maar korte tijd vlam hebben, of langzaam koken en veel langer vlam hebben?
Ik denk dat het de 12 gaats gaat worden, de gulden middenweg.

De 16 gaats stove in actie:
Afbeelding

De 12 gaats stove in actie:
Afbeelding

De 8 gaats stove in actie:
Afbeelding

Alle drie op een rijtje:
Afbeelding


Gebruikersavatar
londen
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:12

Re: Beer can stove test

Bericht door londen »

Heel cool om te zien!

Heb je ook gekeken naar het formaat van het gat waar de vlam uit komt? kan me voorstellen dat een kleiner gat minder brandstof verbruikt.
Of zou dat netto niet uitmaken?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Beer can stove test

Bericht door Dabberty »

Kleiner gat zou zeker helpen, maar ik heb de kleinste spijker gebruikt die ik had. En dit is prima, meestal hoef ik maar 1x water aan de kook te brengen, en dat lukt makkelijk met alledrie de versies.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Beer can stove test

Bericht door ger010 »

Wow wat een verschil wel logisch natuurlijk maar toch.
Zelf gebruik ik 's ochtends mijn fancy feest variant wil
de rest niet wakker maken :-) die hoef je bijna niet te
primen maar verbruikt naar mijn idee wel een hoop
brandstof.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Beer can stove test

Bericht door Oude.Wilg »

Nog kleiner gaatjes zijn ook te maken met stopnaalden.
Een mooi test verslag.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Beer can stove test

Bericht door Dabberty »

@ Londen, om jouw vraag te beantwoorden en die van verschillende facebook gebruikers, weer een test gedaan.
Heb 2 nieuwe 12 gaats stoofjes gemaakt, dit keer van die dunne blikjes. Het merk wat ik gebruikt heb ken je niet maar coca cola heeft ze ook bijvoorbeeld.
De linker heeft 12 gaatjes gemaakt met een 1.2mm spijkertje zoals in de test hierboven, de rechter met een 0.7mm speld.
Elk weer 30ml brandstof, en 0.4l water op kamer temperatuur.

Brand tijden:
-- links, 12 gaten van 1.2mm
-- primer 55s
-- kookt na 7.20m
-- totale brandtijd 18.50m

Brand tijden:
-- rechts, 12 gaten van 0.7mm
-- primer 1.10m
-- kookt na 8.10m
-- totale brandtijd 20.30m

Conclusie, kleinere gaatjes is meer zuiniger, maar je kooktijd duurt ook langer.
Je zou meer gaatjes kunnen maken dan, maar dan verbruik je dus ook weer meer brandstof.
Op facebook vroeg iemand zich ook af of kleinere gaatjes ook voor een kortere vlam zouden zorgen. Dit is dus niet het geval.
Qua favoriet blijf ik bij het vorige model met 12 gaten van de spijker. Die is lekker snel en je kan 2x 0.4l water aan de kook krijgen.

De stoofjes
Afbeelding

Met 30ml brandstof
Afbeelding

Zonder pot
Afbeelding

Met de spijkergaatjes
Afbeelding

Met de naald gaatjes
Afbeelding


Gebruikersavatar
londen
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:12

Re: Beer can stove test

Bericht door londen »

te gek

Bedankt dat je de moeite nam om het te testen!


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Beer can stove test

Bericht door Oude.Wilg »

Ja weer een mooie test en dat je de moeite hebt genomen met een naald gaatjes te maken de vlammetjes zien er heel anders uit.
Kan je ook nog met een schuifmaat het kleine spijkertje meten?

En hoe je de branders maakt is daar ook nog iets belangrijks over te vertellen voor mensen die ze willen maken, hoe ze te knippen afwerken en dergelijk.
Bedankt man dat je dit hebt gedaan voor het forum, (ons). :D


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Beer can stove test

Bericht door Dabberty »

Wilg,
Dabberty schreef:@ Londen, om jouw vraag te beantwoorden en die van verschillende facebook gebruikers, weer een test gedaan.
Heb 2 nieuwe 12 gaats stoofjes gemaakt, dit keer van die dunne blikjes. Het merk wat ik gebruikt heb ken je niet maar coca cola heeft ze ook bijvoorbeeld.
De linker heeft 12 gaatjes gemaakt met een 1.2mm spijkertje zoals in de test hierboven, de rechter met een 0.7mm speld.
Gezien er maar 3 mensen de moeite hebben genomen om te gereageerd lijkt er niet echt intresse hier in te zijn, dus vind ik het niet echt de moeite waard om er een filmpje voor te maken.

Korte beschrijving:
Geen speciale manier van maken of knippen. De binnenwand samen plakken of nieten, en dan op maat knippen. Zorg dat het boven en onder goed in de rand past.
Gebruik je die slanke blikjes, dan zijn de boven en onder diameter hetzelfde. Gebruik je de standaard blikjes, dan is de boven diameter iets groter dan de onder diameter, dus moet je de wand in een conische vorm knippen.
Dan schuif het in elkaar, of plak het aan elkaar zoals te zien is op de foto's hierboven.


Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Beer can stove test

Bericht door Mismieter »

Ik vind het echt heel interessant wat jij allemaal doet Dieter. Ik heb je post ook zeer zeker gelezen. Ook heel erg mooi van je dat je je skills en vaardigheden altijd met iedereen deelt.
Persoonlijk maak ik nog altijd gebruik van de hobo stoof die ik via 1 van jouw filmpjes heb leren maken. De beercanstoof is nu ook opgeslagen in mijn hoofd al denk ik er niet snel gebruik van te maken. Wel een prachtig idee. En met deze perfecte uitleg via de foto's is niet eens een filmpje nodig denk ik.
Ik denk dat het net als met mij is, dat heel veel mensen filmpjes kijken en blogs lezen en niet of nauwelijks reageren. Topgozer!


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Beer can stove test

Bericht door Tim »

Dabberty schreef:Gezien er maar 3 mensen de moeite hebben genomen om te gereageerd lijkt er niet echt intresse hier in te zijn, dus vind ik het niet echt de moeite waard om er een filmpje voor te maken.
Booooring. Hit me in January.

Zonder geheid, DIY is, in ieder geval voor mij, het meest bevredigend in hiking/bushcraft/whatever. Ik geniet van alles en pik altijd wel ergens een ideetje mee.

Qua alcohol stove ben ik wel uit gediyt.

Groet,
Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Beer can stove test

Bericht door Waidmann »

We hebben dit via andere kanalen natuurlijk al uitgebreid besproken, maar je bespaard me een hele hoop moeite en experimenten. Nu heb ik voor niks al die bierblikjes leeg gedronken ;D


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Beer can stove test

Bericht door Oude.Wilg »

Dabberty schreef:Wilg,
Dabberty schreef:@ Londen, om jouw vraag te beantwoorden en die van verschillende facebook gebruikers, weer een test gedaan.
Heb 2 nieuwe 12 gaats stoofjes gemaakt, dit keer van die dunne blikjes. Het merk wat ik gebruikt heb ken je niet maar coca cola heeft ze ook bijvoorbeeld.
De linker heeft 12 gaatjes gemaakt met een 1.2mm spijkertje zoals in de test hierboven, de rechter met een 0.7mm speld.
Gezien er maar 3 mensen de moeite hebben genomen om te gereageerd lijkt er niet echt interesse hier in te zijn, dus vind ik het niet echt de moeite waard om er een filmpje voor te maken.

Korte beschrijving:
Geen speciale manier van maken of knippen. De binnenwand samen plakken of nieten, en dan op maat knippen. Zorg dat het boven en onder goed in de rand past.
Gebruik je die slanke blikjes, dan zijn de boven en onder diameter hetzelfde. Gebruik je de standaard blikjes, dan is de boven diameter iets groter dan de onder diameter, dus moet je de wand in een conische vorm knippen.
Dan schuif het in elkaar, of plak het aan elkaar zoals te zien is op de foto's hierboven.
Geen punt Dabberty je brengt steeds weer mooie aandelen naar voor, en al zoveel......."respect"


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Plaats reactie