Aanschaf rugzak

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
maninhetgroen63
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mei 2013, 15:49

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door maninhetgroen63 »

Enige maanden geleden heb ik de nieuwe Berghaus Crusader aangeschaft. Daarvoor heb ik 20 jaar de Berghaus Vulcan gebruikt en dat was wel een reden om weer voor Berghaus te kiezen. De Crusader is nog beter dan de Vulcan, een oerdegelijke rugzak zonder tierlantijnen. Deze kan ik zonder meer aanbevelen. En voor een tocht van twee weken heb je wel wat ruimte nodig. Succes.


Peter
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 dec 2013, 11:47

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Peter »

Dank!
Ik heb inderdaad interesse in de crusader, maar heb hem nog niet gepast.
Hij staat momenteel wel te koop voor 150,-, maar weet niet of dit een redelijke prijs is.
Het lijkt me wel verstandig om eerst te testen en geen overhaaste beslissingen te nemen, want voor 2 weken wil ik wel een rugzak die super comfortabel is ;)

mvg,

Peter


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door willem zuyderduyn »

Kijk wel uit welke rugzak je precies koopt. Er is inderdaad een nieuwe Berghaus Crusader. Maar lang geleden heette de voorloper van de Vulcan ook Crusader. Dat was een kleinere rugzak met het uiterlijk van de Vulcan, maar nog niet met het Cyclops 2 draagsysteem. Nu zal je die rugzak niet meer tegenkomen (hooguit in een museum), maar de naam Crusader is nog heel lang in gebruik geweest bij mariniers, ook toen de tas al heel lang Vulcan heette. En zo zag ik niet lang geleden op MP iemand die een crusader verkocht, maar dat was gewoon een Vulcan.
De "nieuwe" Crusader is veel groter dan de Vulcan en is op een aantal punten duidelijk beter dan de Vulcan.

Behalve de Berghaus Crusader heb je ook de Berghaus Atlas. Voor zover ik weet (maar wellicht dat iemand dat zeker weet) zijn deze tassen in de basis dezelfde tas, met hetzelfde cyclops2 draagsysteem, maar de Crusader heeft de standaard Vulcan zijtassen, terwijl de Atlas een andere uitvoering zijtassen heeft. Verder is de Crusader in tegenstelling tot de Atlas uitgerust met meer Molle straps aan de achterzijde en aan de binnenzijde met een vak voor een waterzak.


Grappig is trouwens dat Lowe Alpine zijn grote defensie-rugzak "Saracen" heeft genoemd. De Saracenen is de naam van een Noord Arabisch volk die in de middeleeuwen de kruisvaarders (=crusaders) het leven zuur maakte. Met de Saracen deed Lowe Alpine een aanval op de Crusader van concurrent Berghaus, dus het zal vast geen toeval zijn


Gebruikersavatar
Crocuta crocuta
Berichten: 313
Lid geworden op: 16 mar 2010, 22:50

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Crocuta crocuta »

Ik heb nog een Tasmanian Tiger range pack liggen in Flecktarn camo. http://www.tasmaniantactical.com/TT_Range_Pack_p/7601.htm
Mocht je intersse hebben laat het me maar weten.
ik vraag er 100 euro voor. (dit omdat de zijtassen niet in Flectarn zijn maar in het groen)


Hierboven staat vast een mening van iemand.
Peter
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 dec 2013, 11:47

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Peter »

[quote="Crocuta crocuta"]
Ik heb nog een Tasmanian Tiger range pack liggen in Flecktarn camo. http://www.tasmaniantactical.com/TT_Range_Pack_p/7601.htm
Mocht je intersse hebben laat het me maar weten.
ik vraag er 100 euro voor. (dit omdat de zijtassen niet in Flectarn zijn maar in het groen)
[/quote]

Bedankt voor je aanbod,maar ik kijk nog even verder.

Mvg,

Peter


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Karl »

Koopje..  ;D

Heb uit nieuwsgierigheid even gauw een review erbij gezocht en moet zeggen dat ie mij completer lijkt als een Berghaus. Mooie tas..
700 D (denier) Cordura is in theorie iets minder sterk (lees: slijtvast) als de 1000 van Berghaus maar daar staat tegenover dat een coating vele malen beter blijft zitten op een iets fijner geweven materiaal als op een grove en het materiaal zelf 'n stuk soepeler zal zijn.
Matig gebruik gemaakt van elastiek zo te zien, iets wat op termijn nl. onherroepelijk gaat lubberen..  (opletten dus met 2nd hand 'BH' op MP!) 

Maar wat ik me afvraag: die tassen worden in één kleur geleverd of heb je daar 'n keuze in?


karl


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Karl »

@ peter,


Kwam nog een andere 'leuke' tegen.. Dat krijg je he met joetroep  ;D
Wat ik vooral leuk vond is dat die gast de tas zelf gebruikt voor bushcraft!

Staat nb op MP, voor 150,= 

BLACKHAWK SOF RUCKSACK
BLACKHAWK SOF RUCKSACK


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door b2b »

Da´s geen rugzak meer maar een verhuiswagen dank voor het delen.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Karl »

lol

las dit juist in een ander draadje:
"That SOF ruck has enough space to fit a dead body in it and have room to spare."


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
HansHellevoet
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2013, 14:37
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door HansHellevoet »

[quote="Peter"]
Heel erg bedankt voor alle tips en advies! Passen met gewicht in de tassen zal ik zeker gaan doen. Zijn jullie trouwens te spreken over de Outdoor XL in Barendrecht? Heb er veel van gehoord maar ben er nog nooit geweest.
Ik hou jullie op de hoogte.

Peter
[/quote]

Ik kom regelmatig bij de Outdoor XL in Barendrecht.
Mijn ervaring met productverkoop en productklachtenafhandeling is viariabel: het ligt eraan wie je te spreken krijgt.
Dit kan zijn een verkoper die in zijn vrije tijd een doorgewinterde outdoorsman is of een studenten tutje die liever lui dan moe is en bang voor gescheurde nageltjes door het indrukken van de kassaknopjes  #006#.
Hun website is idd niet zo fantastich, maar goed voor een pricecheck en om te zien of ze het product op voorraad hebben (bijna alles wat op hun website staat hebben ze op voorraad).

Mijn algehele ervaring is dat het een leuke zaak is met mega aanbod van diverse artikelen in de kwaliteitsklasse 'redelijk' tot 'geweldig, dat ik hier ooit zonder heb gekunt' met standaart prijzen.
Een paar keer per jaar hebben ze mega uitverkoop (binnenkort weer  ;D) waarbij je hele leuke koopjes kunt scoren.

Greetz Hans


"I reject your reality and I substitute it for my own"
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 69
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:33
Locatie: Regio Antwerpen
Contacteer:

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Glenn_Janssens »

[quote="Karl"]
lol

las dit juist in een ander draadje:
[/quote]

Wij gebruikte vroeger ook zo'n rugzak.
En ja je kon daar onnoemelijk veel in kwijt.
Ik heb daar toentertijd veel op gevloekt op die grote ambetante zak.
Maar al bij al was dat wel een zeer degelijke rugzak die makkelijk te fitten was.
Ik ben trouwens van plan wanneer mijn budget het toelaat om weer zo eentje aan te schaffen.


Gebruikersavatar
Tazyfox
Berichten: 172
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:20
Locatie: Kamerik

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Tazyfox »

Ok ik ga hier een beetje tegen heilige huisjes aanschoppen dat weet ik ... Maar toch.... Dit is mijn mening.

Ik zou zeker geen Karimor kopen. Ik wilde vorig jaar toch graag een groene rugzak, paste mooi bij de rest van mijn BC gear. Daarom de Sabre 60-100 besteld. Maar wat een tegenvaller was dat zeg! De technieken die in die tas gebruikt worden voor het draagsysteem zijn echt 20 jaar oud en n.m.i. sterk achterhaald. Het resultaat: Moeie schouders en last van de rug. Nou geef mijn portie maar aan fikkie! Ik heb dat kreng snel weer verkocht en ben lekker weer overgestapt naar een goede Deuter Aircontact Pro. Alle problemen opgelost ... Ikke = weer blij.

Ik zou voor de periode die jij weg wilt me de rugzak ook wel voor iets van 75 of 80 liter gaan. En voor zo'n grote rugzak is het ook geen overbodige luxe om een rugzak te kopen die zowel een top,- als een frontloader heeft.

Ik heb in mijn leven heel veel aan alpine tochten gedaan en heb heeeeel veel rugzak merken uit kunnen proberen. En als je echt meerdaagse tochten maakt dan merk je pas echt het belang van een goed draagsysteem. 1, 2 en zelfs drie dagen kun je nog wel uitzingen met een slecht systeem. Maar bij langere tochten ga je echt kapot als je tas continu kut zit op je rug. En twee weken backpacken door Zweden dat kwalificeert voor mij als een lange tocht ... Dan heb je toch liever niet continue iets op je rug wat irriteert. Uiteindelijk ga je met langdurig dragen natuurlijk alles voelen wat je om hebt. Maar wat mij betreft dan liever zo weinig mogelijk.

Tja het is dus een beetje afhankelijk van wat je wilt/verwacht van je rugzak. Wil je gewoon een betaalbare zak waar je je gear in kwijt kunt dan kun je vrijwel alles kopen. Maar als je iets wilt wat je gewicht ook goed verdeeld en je rug en schouders daarbij ook goed ontlast kun je echt het beste gaan voor een zak van de bekendere outdoor/alpine merken. Al die tactical gear staat leuk bij je bushcraft uitrusting maar draagt vele malen minder comfortabel dan een goede rugzak van (bv) Fjallraven, Bach, Arc'teryx of Deuter.

Iedereen die anders beweerd mag met liefde een dag of twee met me mee met een rugzak van 20 kilo. (En ja daar zit je inclusief water en eten veel sneller aan dat je denkt voor twee weken trekken) Dan eerst even een halve dag met de eigen tactische rugzak lopen Alice packs, Sting, Sabre of what ever. En dan daarna even overswitchen naar mijn tas. Geloof me dat verschil voel je direct.

Mocht je toch voor een beter betaalbare zak willen kijken kijk dan of je een tweede hands Berghaus Vulcan op de kop kunt tikken. Van alle rugzakken die (bv) een dump verkoopt (en ook groen is) hebben de Vulcans ver uit het beste draag systeem. Berghaus is namelijk ook gewoon een bergsport merk. Let wel op dat je de juiste maat koopt! Altijd even passen met gewicht er in, dan weet je pas echt of het goed zit.

Ik vind nog steeds dat de 4 bovengenoemde merken er qua comfort een stuk bovenuit steken. Echter voor veel mensen is budget ook belangrijk ... Dat is begrijpelijk, daar hebben we allemaal last van. Maar een goede rugzak daar doe je met gemak 10 jaar mee. Dus dan mag dat van mij ook wel wat kosten. En dan is er ook altijd nog marktplaats waar regelmatig goede tweedehands rugtassen te koop staan van de betere merken. Dat blijft natuurlijk ook gewoon een goede optie. Een tas die je bij bv een dump koopt is ook gewoon gebruikt.

Succes met je beslissing!
Laatst gewijzigd door Tazyfox op 30 dec 2013, 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Grtz, Timo

It's not about lighting a fire on the ground but it really is all about lighting the fire within!

Afbeelding

http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
maninhetgroen63
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mei 2013, 15:49

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door maninhetgroen63 »

[quote="Tazyfox"]
Ok ik ga hier een beetje tegen heilige huisjes aanschoppen dat weet ik ... Maar toch.... Dit is mijn mening.

Ik zou zeker geen Karimor kopen. Ik wilde vorig jaar toch graag een groene rugzak, paste mooi bij de rest van mijn BC gear. Daarom de Sabre 60-100 besteld. Maar wat een tegenvaller was dat zeg! De technieken die in die tas gebruikt worden voor het draagsysteem zijn echt 20 jaar oud en n.m.i. sterk achterhaald. Het resultaat: Moeie schouders en last van de rug. Nou geef mijn portie maar aan fikkie! Ik heb dat kreng snel weer verkocht en ben lekker weer overgestapt naar een goede Deuter Aircontact Pro. Alle problemen opgelost ... Ikke = weer blij.

Ik zou voor de periode die jij weg wilt me de rugzak ook wel voor iets van 75 of 80 liter gaan. En voor zo'n grote rugzak is het ook geen overbodige luxe om een rugzak te kopen die zowel een top,- als een frontloader heeft.

Ik heb in mijn leven heel veel aan alpine tochten gedaan en heb heeeeel veel rugzak merken uit kunnen proberen. En als je echt meerdaagse tochten maakt dan merk je pas echt het belang van een goed draagsysteem. 1, 2 en zelfs drie dagen kun je nog wel uitzingen met een slecht systeem. Maar bij langere tochten ga je echt kapot als je tas continu kut zit op je rug. En twee weken backpacken door Zweden dat kwalificeert voor mij als een lange tocht ... Dan heb je toch liever niet continue iets op je rug wat irriteert. Uiteindelijk ga je met langdurig dragen natuurlijk alles voelen wat je om hebt. Maar wat mij betreft dan liever zo weinig mogelijk.

Tja het is dus een beetje afhankelijk van wat je wilt/verwacht van je rugzak. Wil je gewoon een betaalbare zak waar je je gear in kwijt kunt dan kun je vrijwel alles kopen. Maar als je iets wilt wat je gewicht ook goed verdeeld en je rug en schouders daarbij ook goed ontlast kun je echt het beste gaan voor een zak van de bekendere outdoor/alpine merken. Al die tactical gear staat leuk bij je bushcraft uitrusting maar draagt vele malen minder comfortabel dan een goede rugzak van (bv) Fjallraven, Bach, Arc'teryx of Deuter.

Iedereen die anders beweerd mag met liefde een dag of twee met me mee met een rugzak van 20 kilo. (En ja daar zit je inclusief water en eten veel sneller aan dat je denkt voor twee weken trekken) Dan eerst even een halve dag met de eigen tactische rugzak lopen Alice packs, Sting, Sabre of what ever. En dan daarna even overswitchen naar mijn tas. Geloof me dat verschil voel je direct.

Mocht je toch voor een beter betaalbare zak willen kijken kijk dan of je een tweede hands Berghaus Vulcan op de kop kunt tikken. Van alle rugzakken die (bv) een dump verkoopt (en ook groen is) hebben de Vulcans ver uit het beste draag systeem. Berghaus is namelijk ook gewoon een bergsport merk. Let wel op dat je de juiste maat koopt! Altijd even passen met gewicht er in, dan weet je pas echt of het goed zit.

Ik vind nog steeds dat de 4 bovengenoemde merken er qua comfort een stuk bovenuit steken. Echter voor veel mensen is budget ook belangrijk ... Dat is begrijpelijk, daar hebben we allemaal last van. Maar een goede rugzak daar doe je met gemak 10 jaar mee. Dus dan mag dat van mij ook wel wat kosten. En dan is er ook altijd nog marktplaats waar regelmatig goede tweedehands rugtassen te koop staan van de betere merken. Dat blijft natuurlijk ook gewoon een goede optie. Een tas die je bij bv een dump koopt is ook gewoon gebruikt.

Succes met je beslissing!
[/quote]
Tazyfox, je hebt een aantal goede, terechte en heel interessante punten maar of een draagsysteem van 20 jaar oud echt achterhaald is durf ik echt te betwijfelen. Het draag systeem van de Berghaus rugzak die ik 20 jaar heb gebruik is op dezelfde als op mijn nieuwe rugzak, een Crusader van Berghaus. Daarvoor heb ik nog speciaal contact gehad met de importeur. Ik heb maat drie en die zit alsof de rugzak voor mij gemnaakt is. Perfect.

Of een rugzak goed is, net als bijvoorbeeld schoenen, is een zeer individueel iets. Voorbeeldje. In de tijd dat ik mijn eerste paar serieuze wandel/bergschoenen kocht, was een bepaalde Meindl schoen het helemaal. Dat was de beste schoen op het moment. Dus ik op aanraden van een zeer deskundige/ervaren verkoper een paar van die schoenen gekocht. Na een aantal jaren van serieus blarenleed een paar nieuwe schoenen van een ander merk gekocht. Nooit meer last gehad van blaren. Eenzelfde verhaal kan ik over de rugzak vertellen. Tja, al doende leer je.

Maar het draagcomfort gaat boven zeker als je lange en zware otchten met een volle rugzak gaat lopen. En tactisch is natuurlijk alleen maar een leuk hobby dingetje. Hoewel mijn eerste bivak wel werd verstoord door Ko de boswachter die mijn fel gekleurde jas en rugzak al van eengrote afstand had gezien. Dus ik kies voor gedekte kleuren (groen, bruin, zwart, strogeel ed).


Gebruikersavatar
Tazyfox
Berichten: 172
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:20
Locatie: Kamerik

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Tazyfox »

Tja ik heb zelf, vanwege gelijksoortige redenen, ook vrijwel alles in het groen, bruin, zwart en een beetje grijs maar dan wel het liefst high-end outdoor materiaal van merken zoals Deuter en Fjallraven. Ik moet er ook echt keihard voor werken hoor, dat spul kost echt een rib uit je lijf. Maar ik heb nou eenmaal graag goed en betrouwbaar materiaal. Noem me maar een materiaal junkie ... ik ben er blij mee, het scheelt een hoop gezeur in het veld ... :)

Verder had ik het ook niet over Berghaus rugzakken met dat draagsysteem wat 20 jaar achterhaald is. Het ging over Karrimor, het merk waar de topic starter in de eerste post zijn vragen over stelde. Doe zelf maar eens de test koop de Sabre 60-100 (voor het belachelijke bedrag van 280,- euries ..) of Sabre 75 en vergelijk het met je Berghaus. Dan zul je zien dat het echt om te janken is. Het lijkt er allemaal wel op maar is het gewoon net niet. Karrimor heeft een hele goede naam. Maar het is echt allemaal vergane glorie.

En ik zeg overigens in mij vorige post nog dat als hij voor een beter betaalbare, groene tas wil gaan dat hij dan juist naar de Berghaus Vulcan moet kijken omdat dat n.m.i. de beste tas uit dat segment is ...

En als je het dan vergeleken hebt met je Berghaus neem dan die karrimor weer mee en ga dan eens naar de Bever of de Zwerfkei.
En zet er een Fjallraven Kajka of een Deuter Aircontact Pro naast.
Dan zul je zien wat ik bedoel ...

Ik vond De Karrimor echt om te janken zo slecht.
Helemaal los van pasvorm of persoonlijke voorkeur, de techniek en het materiaal is gewoon outdated ...

Het voorbeeld wat je geeft van Bergschoenen snap ik wel maar vind ik de plank een beetje mis slaan.
Bij schoenen is vooral de pasvorm belangrijk.
Dat is (even simpel en oneerbiedig gezegd) ook alles wat het moet zijn een goed passende vorm die stevigheid bied met veters.

Bij rugzakken is de pasvorm alleen maar het begin ...
De techniek waarmee het inwendige frame is opgezet kan ook nog sterk variëren.
Elke soort frame heeft zijn eigen voor,- en/of nadelen.
Daarnaast is het kopiëren waar de concurrent allemaal bandjes op de rugzak heeft geplaatst al helemaal niet toereikend.
Dat is pure wiskunde met formules berekenen en door en door testen hoe de krachten optimaal verspreidt of overgebracht worden.
De goedkopere merken doen dat testen en ontwikkelen niet of vrijwel niet.
Die kopieren alleen maar van andere merken en daarom werkten die producten ook veel minder goed.

Ik kan nog wel ff doorgaan maar volgens mij is m'n punt wel duidelijk zo.
Geloof me ik heb teveel van die eigenwijze figuren allerlei bergen over moeten helpen (lees > slepen) doordat goedkope rotzooi niet voldeed ... Ik ben hier dus vrij stellig in, dat weet ik. Maar doe er vooral mee wat je er mee wilt doen.... :)
Laatst gewijzigd door Tazyfox op 31 dec 2013, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.


Grtz, Timo

It's not about lighting a fire on the ground but it really is all about lighting the fire within!

Afbeelding

http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
maninhetgroen63
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mei 2013, 15:49

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door maninhetgroen63 »

[quote author=Geloof me ik heb teveel van die eigenwijze figuren allerlei bergen over moeten helpen (lees > slepen)
[/quote]
Wat mij betreft verdien je hiervoor een mooie prijs (lintje ofzoiets?) want ik ben ze ook vaak tegengekomen maar ik laat ze aan hun lot over. Dat is niet zo fraai. Ow boy. How sad. Never mind.  8-)


Plaats reactie