koop buschraft grond

Maurice

koop buschraft grond

Bericht door Maurice »

beste bushcrafters

Koop grond! Hiermee stellen we onze hobby veilig en laten we ons ook niet afhankelijk zijn van de wil en de plannen van anderen.
ook volgende generaties kunnen verder waar wij de kostbare rode draad al een tijdje van hebben opgepakt.
Nederland raakt helemaal vol dus er is in mijn optiek weinig tijd te verliezen.
Grond kost geld, maar bosgrond is er al van 1 euro /de vierkante meter voor een perceeltje.

Men is altijd eigenaar en het kan worden door geërfd naar bv je buschraft zoon of dochter. (maar ook (veel) kinderen; maar das weer een ander topic)

Niet dat ik groot grond eigenaar ben of vermogend (integendeel), maar hier wat ideeën voor jullie:

Geld/ groote?;
probleem? keertje of 1 of 2 of 3 geen vakantie?
Er zijn hier bushcrafters die wel eens naar bv Zuid Amerika vliegen of elders en wat kunnen laten rollen......
Maar ook een vakantie in eigen land kost geld.
bosgrond: ongeveer 1 euro/m2
landbouwgrond ff googelen; maar zo rond 4 euro tot 7 euro/m2

Men kan soms ook bos kopen van zeg 2000m2, hier kan je mooi je tarpje opzetten of als craft plek gebruiken.
Zelf heb ik maar 600m2 grond en ik kook er gewoon op open vuur (in zomer op woodgas stove), ik kan altijd op het plekje terugvallen en bv je lieveling bush food aanplanten/uitzaaien

Aanpak:
Vraag je evt plattelands kennissen/ familie/ jagersvrienden / en directe omgeving
Spreek je familie lief maar eerlijk aan op het loslaten van een evt.baby boomers mentaliteit. Er is een familieplicht om voor je nageslacht te zorgen niet alles in een evt. auto/ suf vakantiehuis of rijdende camper te steken als je oud word. Zorg dat de volgende generaties financieel worden ondersteund. Vraag ook evt geld bij familie of ouders of opa of oma. Dit gebeurde duizenden jaren lang in Europa. Voor boerenverstand staat iedereen meestal open. Bloed en aarde ;-)
Ik ken ook een jonge echtpaar die van een lokale oude mevrouw een hele fruitweide kon overkopen (bijna een hectare ofzo) omdat die vrouw wist dat het echtpaar en kinderen natuurliefhebbers waren en de factor vertrouwen en een goede bestemming plus iemand wat gunnen ook een rol speelden. Ook ik bofte. De boeren mensen uit t dorp wilden t niet verkopen naar de oprukkende artsen en advocaten aan de rand van t dorp, nee een natuurliefhebber met weinig vermogen moest t krijgen.

plannen overheid; Ruimtelijke plannen.nl
of zoeken op omgevingsplan, bestemmingsplan gemeente en provincie om te kijken of er geen gofterrein of andere gekke plannen met je toekomstige stukje geplant zijn.

hoe verder?
Als men een prijs met de eigenaar heeft gemaakt zoekt de koper een Notaris uit (reken helaas op ong 700-800 euro) die maakt alles op orde. Op de dag van tekening met de twee partijen ben je meteen eigenaar en krijg je bericht van het kadaster dat je eigenaar bent

Bushcraft for life!
terug naar onze oeroude roots!
zelfvoorzienend en waardebol!

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, is allemaal wat voor de hand liggend misschien maar ik vind een wat onderbelicht item.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: koop buschraft grond

Bericht door ger010 »

Lijkt me super een eigen stukje bos, ben er al lang naar op zoek.
Echter voor 1 euro per m2 heb ik nog nooit wat gevonden dat voor mij werkt.

Tja gelijk 20.000m2 voor een euro oke maar als arme loonslaaf gaat
dat niet lukken voor mij :(

En idd hoeveel heb je nodig ? 600m2 is idd groot genoeg lijkt me zo groot is
mijn tarp niet :)

Maar goed ik blijf zoeken je weet nooit.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: koop buschraft grond

Bericht door Basel »

Schitterend idee waar wij ook al enige tijd naar aan het kijken zijn, haha waarschijnlijk al velen.
voor ons is belangrijk dat het A:Betaalbaar is en B: mooie locatie, C: vrijstelling voor kampvuur ( is redelijk te doen in Brabant ).
stukje grond tussen de 1000 en 5000m2 heeft onze voorkeur, zelf prima te onderhouden en niet te fors. Hierbij lig je mooi uit het zicht en kan je er een kleine basecamp maken / onderhouden.

Staan hier in Brabant verschillende kavels te koop, vaak lange stukken waar je redelijk doorheen kijkt, of stukken langs de snelweg ( handelswaar).
Zijn er leden die bosgrond hebben in Brabant ? ( begrijpelijk als je het stil houdt).

Benieuwd naar jullie ervaringen / meningen, want bos word te schaars in NL !


Maurice

Re: koop buschraft grond

Bericht door Maurice »

Toppie Ger en Basel! ^-^

veel succes!
Lokale jagers (of bestuur van een WBE Wild Beheer Eenheid) beschikken over een kaart met alle eigenaren van hun buitenpercelen die ze nodig hebben voor jachtrechten. Als je toch al kennissen heb daar inlichten doen. Scheelt veel info opvragen bij kadaster.

Ook bij wandelen door een perceel wat bv duidelijk los van de rest staat (bv midden in een bos een stuk met heel andere aanplant en beheer (bv geen)) of een oude vervallen schuur met grond etc kan je eens kijken op https://kadastralekaart.com/ hoe het perceel is en je kan opvragen (bij verdere interesse) wie de eigenaar is.

Ook zijn er buitengebieden makelaars die wel eens wat via via voor mensen verkopen.

Maar beste is via families met eigendom in buitengebied. Er kan altijd iets bijzitten wat ze niet gebruiken. Mensen worden ook oud en overlijden etc

Ik ken bv een jager die van een erg oud vrouwtje uit het naburige dorp een redelijk groot perceel bos heeft kunnen kopen voor een 1909 akte prijs.
Dat had weer te maken met het feit dat de jager van een familie was uit het naburige dorp wat weer bekend was onder de mensen. Zo van ons kent ons.

ale !
koop die grond maar weg voordat t naar de grootgrondbezitters gaat, foute inversteerders, grote boeren, decadente figuren, foute gemeentes, etc etc

;-)


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: koop buschraft grond

Bericht door Martin Outdoors »

Ik duik het bos in waar ik in wil duiken . Ik laat de boel heel en ga na gesnurkt te hebben weer naar huis . Ik koop niks ;D ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Jolly-Camper
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 okt 2017, 16:09

Re: koop buschraft grond

Bericht door Jolly-Camper »

wij hebben er ook al wel eens over gefantaseerd, maar daarbij vraag ik mij ook af, wat mag er zoal allemaal op zo'n bos perceel. Mag je bomen kappen? Moet je vergunningen aanvragen? mag je er tijdelijk verblijven en eventueel een blokhut bouwen? Of is het een kwestie van gewoon doen en we zien wel...


Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: koop buschraft grond

Bericht door Basel »

Jolly-Camper schreef:wij hebben er ook al wel eens over gefantaseerd, maar daarbij vraag ik mij ook af, wat mag er zoal allemaal op zo'n bos perceel. Mag je bomen kappen? Moet je vergunningen aanvragen? mag je er tijdelijk verblijven en eventueel een blokhut bouwen? Of is het een kwestie van gewoon doen en we zien wel...

Dit scheelt volgens mij erg kwa gemeente en omgeving, ik weet dat hier in de buurt de gemeente vrij soepel is en al meerdere malen kampvuur ontheffing en recreatie ontheffing heeft vergeven. Als je er maar geen zooi of raveparty van maakt.
Ook staat er ooit in t bestemmingsplan of er gekapt mag worden of niet.
wij zijn nu bezig met een stukje bos van 3600m2, vrij groot maar wellicht n mooie locatie met loof en naaldbos.
Let hope !


Maurice

Re: koop buschraft grond

Bericht door Maurice »

Hoi hoi

Een dunning (mag maar wel melden ivm boswet) en zeker regulier onderhoud mag gewoon.

Blokhutje zou ik een het betreffende omgevingsplan checken. Dat is valt nl. onder bouwen.
Een shelter zou ik gewoon doen ^-^
Bescheiden vuurtjes gewoon doen ;D
Slapen ook gewoon doen ;D

Toezicht in Nederland is er nauwelijks. En als je netjes bent zal men je ook niet echt snel aanpakken of tippen.

Succes mensen!


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: koop buschraft grond

Bericht door ger010 »

Mochten mensen een stukje willen verhuren hoor ik het graag
al is het maar voor een nachtje !


Afbeelding
Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: koop buschraft grond

Bericht door Mosseltje »

Zo zoek ik al jaren een mooi lapje grond in de buurt van Breda oost. (Bavel/Chaam)
Liefst met loofbomen.

Wie iets weet mag gratis overnachten. ^-^


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: koop buschraft grond

Bericht door Erwin P »

Leuk idee inderdaad, niks voor mij helaas omdat ik te wispelturig ben voor dit soort dingen.

Maar is het niet een idee om zoiets als ''stichting'' van bijvoorbeeld een aantal (zeg max 10 leden) aan bushcrafters te doen? Zo ga je van kleine lapjes van 500 a 1000 m2 naar zeg lappen van 5000 a 10000 m2.


Maurice

Re: koop buschraft grond

Bericht door Maurice »

Toppie Erwin P
spijker op zijn kop
Ook n super idee!

Ik had n paar jaar geleden eens n topicover gemaakt idd om als div clubs n stichtingen op meerdere plekken grind te kopen.
Ik meen Bushcraft Nederland zat r ook aan te denken destijds.


Boske
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 apr 2016, 20:10

Re: koop buschraft grond

Bericht door Boske »

Erwin P schreef:Leuk idee inderdaad, niks voor mij helaas omdat ik te wispelturig ben voor dit soort dingen.

Maar is het niet een idee om zoiets als ''stichting'' van bijvoorbeeld een aantal (zeg max 10 leden) aan bushcrafters te doen? Zo ga je van kleine lapjes van 500 a 1000 m2 naar zeg lappen van 5000 a 10000 m2.
Super idee Erwin!
I'm Inn!!!

Hoe kunnen we dit organiseren?


I rather die on my feet than live on my knees
Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: koop buschraft grond

Bericht door Erwin P »

Zoals ik al aangaf ben ik (in deze levensfase sowieso :P ) veel te wispelturig hiervoor, ik draag hier wel een idee aan, maar zal hier dus niet aan deelnemen. Hooguit als een mogelijke huurder (als de stichting besluit huurders toe te laten tot hun stuk grond).

Als je een aantal mensen hebt met belangstelling in zo'n stuk grond moet je de koppen eens bij elkaar steken waar en wat je precies wilt. Vervolgens een notaris, juridisch adviseur of iemand anders met ervaring in gezamenlijke belangen onder een stichting. Als je de lap grond koopt met de stichting zorg dan ook dat alles goed ingedekt en beschreven is bij de notaris. Kost 1 keer geld, maar scheelt een boel gedoe achteraf.


TheBlackBear
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018, 23:38

Re: koop buschraft grond

Bericht door TheBlackBear »

Ik heb ook wel eens gedacht om een stuk bosperceel te kopen. Lekker mijn ding kunnen doen op mijn eigen stuk grond (binnen de grenzen van het bestemmingsplan dan). De rust opzoeken en er zo nu en dan mijn tentje opzetten. De meeste bospercelen zijn tevens geschikt voor winning van (haard)hout.

Ik kijk regelmatig op https://www.bosgrond.nl/.

Wel een reactief idee om dmv een stichting de stukken op te delen. Je bezit dan via de stichting symbolisch een stukje grond. Is er al onderzocht hoeveel animo hiervoor is?


Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”