Zelf underquilt maken, plan formuleren

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
londen
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:12

Zelf underquilt maken, plan formuleren

Bericht door londen »

Hoi,

Ik heb nog geen nacht in mn nieuwe hangmat geslapen, maar ik zit al met het idee te spelen om zelf een UQ te maken. Kopen kan natuurlijk ook, maar zelf maken is leuker en hopelijk goedkoper. Plus ik vind het leuk om te bedenken hoe ik dingen zou moeten maken.

In de eerste instantie had ik bedacht er eentje te maken van een oude slaapzak. Ik heb nog een oude Donsen en een synthetische. Maar het pakket van beiden is nogal vors en de stof is viezig, zelfs na wassen. Eventueel kan ik de dons zelf nog gebruiken, maar voor nu gaat de voorkeur naar iets nieuws maken. Want ik gebruik de slaapzakken nog wel.

Op extremtextil.de heb ik zitten kijken naar verschillende materialen en ik wil graag wat ideeën met jullie bespreken.

Buitenmateriaal: Waterdicht is niet nodig, omdat je onder een tarp hangt. Winddicht lijkt me beter voor de isolatie. Ademend? hoeft toch niet persé? het heeft geen contact met het lijf en er blijft een kleine ruimte tussen de hangmat en de uq. Ik zat aan zo iets te denken

Isolatie: dons of synthetisch, dat is een kwestie van hoeveel geld ik er voor over heb. Ik ken de voordelen. Maar synthetisch heeft de voorkeur ook vanwege de verwerkbaarheid. Gerecyclede PET flessen of continuous filament insulation. Hoeveel is genoeg? hoe dik is een standaard UQ van DD bijvoorbeeld?

Ik bedacht me ook ineens, is het handig om een reflecterende laag er in te verwerken? om de stralingswarmte van het lijf terug te kaatsen en de isolatiewaarde te verhogen. Zou die dan aan de 'binnenkant' moeten zitten? dus de laag waar je tegenaan kijkt als je er 'in' ligt (zie schematische weergave).
  • Mens
    Hangmat
    UQ:
    -reflecterende laag
    -isolatie
    -buitenlaag
of:
  • Mens
    Hangmat
    UQ:
    -isolatie
    -reflecterende laag
    -buitenlaag
Wat denken jullie?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Zelf underquilt maken, plan formuleren

Bericht door Dabberty »

Ik heb ooit zoiets gemaakt die nog steeds prima werkt tot het vriespunt.
- 100% polyester stof
- Slaapzak materiaal synthetisch
- Autoruit reflectie matje
- Slaapzak materiaal synthetisch
- 100% polyester stof
Maar het blijft wel volume in de rugzak.

Tegenwoordig gebruik ik omgenaaide donzen slaapzakken.
Kleiner en warmer.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Zelf underquilt maken, plan formuleren

Bericht door arjuna »

Voor het opmeten heb ik wel een ongevraagd advies.
ga in je hangmat liggen en laat de omtrek op 5 punten meten bv het midden, de uiteinde en daar van het midden.
zodat je een maatwerk UQ krijgt
Voor stof keuze heb ik ook een advies
Kijk op ali naar ribstop nylon die met een coating van aluminium is behandeld, je kan ook parket ondervloer gebruiken dat is schuim met aluminium.
koop bij de dump of kringloop een slaapzak of Fibrefill, en maak deze met een lock naai machine op maat.

Veel plezier met maken en bedenken

Koen


Gebruikersavatar
londen
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:12

Re: Zelf underquilt maken, plan formuleren

Bericht door londen »

Dabberty schreef:Ik heb ooit zoiets gemaakt die nog steeds prima werkt tot het vriespunt.
- 100% polyester stof
- Slaapzak materiaal synthetisch
- Autoruit reflectie matje
- Slaapzak materiaal synthetisch
- 100% polyester stof
Maar het blijft wel volume in de rugzak.

Tegenwoordig gebruik ik omgenaaide donzen slaapzakken.
Kleiner en warmer.
Bedankt voor de info. Ik heb ook bijna alle filmpjes op je site bekeken voor inspiratie, super dat je de moeite neemt om alles te filmen en met uitleg te voorzien en online zet!
arjuna schreef:Voor het opmeten heb ik wel een ongevraagd advies.
ga in je hangmat liggen en laat de omtrek op 5 punten meten bv het midden, de uiteinde en daar van het midden.
zodat je een maatwerk UQ krijgt
Voor stof keuze heb ik ook een advies
Kijk op ali naar ribstop nylon die met een coating van aluminium is behandeld, je kan ook parket ondervloer gebruiken dat is schuim met aluminium.
koop bij de dump of kringloop een slaapzak of Fibrefill, en maak deze met een lock naai machine op maat.

Veel plezier met maken en bedenken

Koen
Dat is super goed advies, ik ga dat opmeten zeker doen.

Pak-volume is zeker een ding, dus ik denk niet dat ik ondervloer er in ga verwerken, maar op Ali kijken voor als-nylon is wel een goed idee. Al krijg ik als ik dingen op ali kopen altijd wel last van mijn geweten..

Ik neig nu steeds wel meer naar mijn oude dons slaapzak ombouwen tot UQ. Misschien dat ik een nieuwe hoes er voor naai van lichtgewicht ripstop...


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Zelf underquilt maken, plan formuleren

Bericht door Tim »

London,

Maak eerst eens een van een oud laken. Dan een oude slaapzak en dat je dons.

Ik heb er een paar zelf gemaakt en een paar gekocht. De gekochte weer verkocht.

Eigen haard is goud waard.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”