Teken alarm, ook dit jaar weer.

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Oude.Wilg »

Vertaald uit het Engels
https://www.iflscience.com/health-and-m ... withdrawn/

De reden waarom uw hond gevaccineerd kan worden tegen de ziekte van Lyme, maar dat kunt u niet



Van Justine Alford
29 mei 2015, 14:38 uur

Het is weer die tijd van het jaar. De teken zijn van kracht.
Met ongeveer 30.000 gevallen die jaarlijks aan de Centers for Disease Control (CDC) worden gemeld, is de ziekte van Lyme de meest voorkomende vectoroverdraagbare ziekte in de Verenigde Staten geworden. Hoewel dat misschien niet als een enorm getal klinkt, wordt geschat dat het werkelijke cijfer vijf keer zo hoog zou kunnen zijn als gevolg van onderrapportage.
Het wordt overgedragen op mensen door middel van beten van zwartbenige teken besmet met de spiraalvormige bacterie Borrelia burgdorferi. Hoewel de ziekte zelden dodelijk is , kan een behandeling die afwezig of vertraagd is leiden tot artritis, neurologische problemen zoals meningitis of zenuwontsteking en soms zelfs hartproblemen.
Hoewel de meeste patiënten zich volledig zullen herstellen na een antibioticakuur, is preventie - net als bij elke andere ziekte - altijd beter dan genezen. Dergelijke preventieve strategieën omvatten het verminderen van blootstelling aan de vector, bijvoorbeeld door het dragen van beschermende kleding of vaccinatie. En er was eigenlijk een fatsoenlijk FDA-goedgekeurd vaccin beschikbaar voor de ziekte van Lyme, maar slechts vier jaar na goedkeuring voor gebruik bij de menselijke populatie werd het door de fabrikanten teruggetrokken. Het is nog steeds beschikbaar voor dieren.
Waarom werd het teruggetrokken voor menselijk gebruik? Gedeeltelijk vanwege een shitstorm die werd opgeschrikt door de anti-vaccinatiebeweging.
Ontwikkeld in de jaren '90 door het farmaceutische bedrijf SmithKline Beecham (nu GlaxoSmithKline), LYMErix was het enige goedgekeurde Lyme- ziektevaccin op de markt. Het vaccin was gebaseerd op een van de oppervlakte-eiwitten tot expressie gebracht door de ziekte veroorzakende bacterie, die werd gebruikt om een ​​immuunrespons op te wekken bij het individu. Klinische onderzoeken waarbij meer dan 10.000 personen betrokken waren, vonden dat LYMErix nieuwe infecties bij volwassenen met bijna 80% reduceerde en bescherming verleende aan 100% van de kinderen. Bovendien werden geen ernstige neveneffecten waargenomen.
Ondanks deze positieve resultaten werd het vaccin in 2002 uit de Verenigde Staten gehaald vanwege een combinatie van factoren. Hoewel het als een kosteneffectieve benadering voor de ziekte van Lyme werd beschouwd, resulteerden de hoge kosten in trage opname in klinische omgevingen en de terughoudendheid van verzekeringsmaatschappijen om er voor op te hoesten. Dit, in combinatie met de opkomst van een hypothese dat het vaccin immuunresponsen veroorzaakte die resulteerden in artritis, veroorzaakte de populariteit van het vaccin.
Het idee dat het vaccin deze "auto-immuun artritis" zou kunnen veroorzaken, vloeide voort uit een hypothese, de zogenaamde moleculaire mimicry-hypothese , die suggereerde dat het in het vaccin gebruikte eiwit overeenkwam met een eiwit dat in het menselijk lichaam werd aangetroffen, maar nog steeds door het immuunsysteem als vreemd herkend. Dit zou betekenen dat naast het aanvallen van het vreemde bacteriële eiwit, het immuunsysteem ook zou beginnen met het richten op het normale menselijke eiwit en aldus zou leiden tot een auto-immuunreactie.
Binnen slechts één jaar na het bereiken van het vaccin op het vaccin, begonnen meldingen van bijwerkingen links, rechts en in het midden op te duiken, meestal vooral met betrekking tot musculoskeletale pijn of zwelling zoals zou worden verwacht bij patiënten die lijden aan artritis. De media gingen snel aan de slag en begonnen te snikken in verhalen over persoonlijke ervaringen die gegarandeerd lezers konden aantrekken, angst aanwakkerden en publieke verontwaardiging opwekten.
Dit was voldoende om onderzoeken en veiligheidssurveillance aan te sporen, die beide geen enkel bewijs voor de moleculaire mimicry-hypothese noch enige spikes in de diagnose van artritis konden vinden. Maar met een toenemend aantal rechtszaken tegen de fabrikanten en de afnemende steun onder het publiek, aangemoedigd door anti-vaccinatiegroepen, werd het vaccin uit de schappen gehaald.
Het is teleurstellend om te zien dat een effectief vaccin werd ingetrokken vanwege rechtszaken en slechte verkopen, aangewakkerd door de druk van anti-vaccinatiegroepen en angstgevoelens uit de media, terwijl de last van de ziekte van Lyme bleef bestaan ​​en zelfs verergerde. Dit benadrukt de behoefte aan beter openbaar onderwijs rond belangrijke onderwerpen zoals deze, die een aan de gang zijnde kwestie schijnt te zijn die niet gemakkelijk zal zijn om aan te pakken wanneer vechtend tegen de zegen en de vloek die Internet is.



Archaeologists Mystified By Newly Dated 5,000-Year-Old Human-Made Islands
=======================================================================

Heb je één hond maak bij de dieren arts een afspraak voor de vaccin twee honden, de éne heeft dus het gewicht van jou, geintje.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door rjvdsluis »

Deze tekenkaart kwam ik bij de Apotheek tegen
https://lymevereniging.nl/product/tekenkaart/
Dergelijke kaarten varieren van 2 tot 4 euro
Zelfknippen uit een pasje?
Er zit dan wel geen vergrootglas op maar als je de klantenkaart van kruitvat in deze vorm knipt heb je er wel een spiegeltje bij
Ron sr


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Oude.Wilg »

Elders gevonden:

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/149838 ... -in-Odoorn


https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a6dbb254/
Reuzenteken gaan actief op zoek naar mensen en dieren en kunnen slachtoffers al rennend wel honderd meter volgen.
Ze verstoppen zich op de grond en rennen actief naar een gastheer wanneer ze bepaalde signalen waarnemen, waaronder trillingen en lichaamstemperatuur. De beesten kunnen een slachtoffer tien minuten of langer volgen en daarbij maximaal honderd meter afleggen.

'Heel snel'
Caroline Clement uit Borger vond het beestje, die officieel de hyalommateek heet. Hij zat op haar IJslandse paard, dat in de wei loopt bij Odoorn. "Ik haal dagelijks teken uit mijn paarden en ik zag meteen dat deze anders was. Hij heeft heel lange poten en hij was vooral heel snel."

Dat laatste kan goed kloppen, want een groot verschil met de teken die we gewend zijn in onze omgeving - de schapenteek of hondenteek - is dat de reuzenteek actief op zoek gaat naar dieren of mensen. Het beestje kan rennen en herkent potentiële slachtoffers met zijn ogen op afstanden tot negen meter.
Reuzenteek.jpg
Reuzenteek.jpg (93.63 KiB) 4576 keer bekeken
De Tarp of Tent discussie heeft een nieuwe wending gekregen, tenzij ze ook door horrengaas heen knauwen


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Oude.Wilg »

Elders gelezen:
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/virale- ... ongokoorts

Transcutane besmetting, zoals bij een tekenbeet plaatsvindt, leidt over het algemeen tot infectie. Overdracht van het virus via intacte huid en slijmvliezen komt eveneens vaak voor. Infecties kunnen bijvoorbeeld ontstaan na het tussen de vingers pletten van teken, slachten van vee of drinken van ongepasteuriseerde melk. Huidcontact met besmette patiëntmaterialen, zoals bloed en braaksel, leidt eveneens vaak tot besmetting

Beter de hele teek niet aanraken
Sterfte cijfer 30 tot 50% las ik, nu wordt dat in de bosjes slapen helemaal en Russisch roulette haha


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Oude.Wilg »

Oude.Wilg schreef: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Elders gelezen:
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/virale- ... ongokoorts

Transcutane besmetting, zoals bij een tekenbeet plaatsvindt, leidt over het algemeen tot infectie. Overdracht van het virus via intacte huid en slijmvliezen komt eveneens vaak voor. Infecties kunnen bijvoorbeeld ontstaan na het tussen de vingers pletten van teken, slachten van vee of drinken van ongepasteuriseerde melk. Huidcontact met besmette patiëntmaterialen, zoals bloed en braaksel, leidt eveneens vaak tot besmetting

Beter de hele teek niet aanraken
Sterfte cijfer 30 tot 50% las ik, nu wordt dat in de bosjes slapen helemaal en Russisch roulette haha
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tja het enige wat ik er op kan zeggen, laten we goed voorzichtig wezen, en kennis ter harte nemen, en met elkaar over praten.
Want voor jou en mij is de natuur erg belangrijk daar kan een mens zich weer opladen en "ont stressen".
Onder ander is voedsel uit de natuur is van groot belang om het zelf genezende werking van het lichaam beter te ondersteunen, ja de natuur is van levensbelang, en mag niet onderschat worden.
Onze @Janvanloon weet daar ook alles van.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Martin Outdoors »

Nja ik hoorde vanmiddag in de auto op het Drenthe journaal dat die dingen Ebola met zich mee kunnen dragen, of dat zo is heb ik niet kunnen verifiëren maar het zou toch wat dan ben ik mooi klaar met mijn wollen dekentje en een stuk canvas als grondzeiltje :-\ .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door rjvdsluis »

Geachte Bushcrafteers

Na een zoekopdracht Ebola Tick het volgende artikel:
https://www.dailystar.co.uk/news/latest ... ope-spread

Het gaat kennelijk over een op Ebola gelijkende ziekte die een langbotige teek bij zich kan hebben.
De ziekte heet in het artikel; Crimean-Congo hemorrhagic fever.
Verschillende artikelen hierover:
https://scholar.google.nl/scholar?q=Cri ... i=scholart

Ik heb even gekeken mijn conclusie:
Het is niet de Afrikaanse Ebola
Het komt niet in alle tekensoorten voor
De betreffende ziekte is er een die kennelijk al jaren bekend is

Of ik mij zorgen hierover moet maken vraag ik mij af,.
Ook vraag ik mij af in hoeverre je deze ziekte met de Ebola die nu in delen van Afrika heerst kan vergeljken.
Ook vraag ik mij af of en hoe de verspreiding van de betreffende teek is

zie ook informatie van Onze overheid : https://lci.rivm.nl/richtlijnen/virale- ... ongokoorts

Ron sr


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Martin Outdoors »

Dank je voor de informatie.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Oude.Wilg »

Bedankt @Ron voor je aanvullende info.

Weet je ook in landen waar de reuzenteek voor komt hoe mensen zich er tegen beschermen en hoe effectief het voor ons zou zijn, want ik loop nu een beetje op de zaak vooruit, al hoewel als je een trektocht maakt in het buitenland kan dat wel belangrijk zijn.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door rjvdsluis »

Beste Oude Wilg
In de link van Het Ministerie:
CITAAAT
Epidemiologie
Verspreiding in de wereld
Het verspreidingsgebied van krim-congokoorts omvat grote delen van Azië en Afrika. Verschillende Europese landen behoren eveneens tot het natuurlijk verspreidingsgebied: Bulgarije, Griekenland, Turkije, Albanië, Servië, Bosnië, Kroatië en delen van Rusland (Vese91, Dros02, Papa02b, Papa04, Char04, Harx05).

De incidentie van de ziekte is wisselend per regio. Zo leek gedurende lange tijd krim-congokoorts in Turkije zelden voor te komen; sinds enige jaren wordt de ziekte er echter frequent gezien (Baki05).

Zie tevens http://www.who.int/csr/disease/crimean_congoHF/en/.

Voorkomen in Nederland
Behoudens twee importgevallen van Lassakoorts hebben zich in Nederland voor zover bekend geen andere gevallen van virale hemorragische koorts, zoals infectie met krim-congovirus, voorgedaan (Swaa02, Veld02).
EINDE CITAAT

Uit de Persberichten van Nederland blijkt dat nog niet 100% zeker is dat de betreffende teek gedetermineerd is EN een ebolaachtige ziekte bij zich heeft
hij kwam bij een beest voor en niet bij de mens. Ook las ik dat in Duitsland 9 teken waren voorgekomen?
Voorlopig lijkt mij dat de kans om de betreffende Krim-congokoorts in Nederland oploopt klein. Ergens las ik dat de betreffende teek MOGELIJLK ook toevallig met vogels zou zijn meegekomen. (Volgens mij is de besmettingskans danok in Nederland klein als voorgaande waar is.. Zorgelijk wordt het pas als daadwerkelijk ziektes in Nederland voorkomen (door die Teek). En dan maar hopen dat huisartsen op de hoogte zijn van de richtlijnen van het Ministerie.
De laatste opmerking omdat ik uit eigen ervaring heb meegemaakt dat ik een preventieve injectie tegen lyme heb gekregen terwijl de tekenbeet is opgelopen in een gebied van Frankrijk waar lyme niet voorkomt. (maar wel die encefalitis.) . Het lijkt mijn verstandig om voor alle zekerheid altijd de teek mee te nemen voor nader onderzoek. (Moet je dan wel zelf betalen)
Ron sr


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Tim »

Martin Outdoors schreef:Nja ik hoorde vanmiddag in de auto op het Drenthe journaal dat die dingen Ebola met zich mee kunnen dragen, of dat zo is heb ik niet kunnen verifiëren maar het zou toch wat dan ben ik mooi klaar met mijn wollen dekentje en een stuk canvas als grondzeiltje :-\ .
Wordt het toch ook voor jou hangen kearul ;D ;D

Ik help je wel proberen.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door rjvdsluis »

Aan allen:
UPDATE:
De Drentse Reuzenteek is gedetermineerd als: Hyalomma Marginatum
https://www.rivm.nl/nieuws/drentse-teek-is-hyalommateek
Samenvatting RIVM
CITAAT
Mogelijke ziekteverwekkers
Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu onderzocht de Hyalomma-teek uit Drenthe en trof er géén Krim-congovirus in aan. Sinds 2012 zijn ongeveer vijftig Hyalomma-teken die in Noordwest Europa zijn gevonden getest voor het Krim-congovirus. Alle testen waren negatief, geen van deze teken had het virus bij zich.

In de Hyalomma-teek uit Drenthe werd wel de Rickettsia aeschlimannii gevonden. Een infectie met deze bacterie kan bij de mens koorts, hoofdpijn, spierpijn en een karakteristieke huiduitslag veroorzaken. Deze ziekte, die ook vlekkenkoorts wordt genoemd, komt zelden voor. Vlekkenkoorts is goed te diagnosticeren en te behandelen met antibiotica.
EINDE CITAAT

Ron sr


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Martin Outdoors »

Waardevolle informatie weer , top.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door rjvdsluis »

Martin
Bedankt voor je reactie
Ron sr


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Oude.Wilg »

Er wordt geschreven dat veel mensen Teken verkeerd verwijderen, en draaien moet juist helemaal niet.
https://www.hln.be/nina/fit-gezond/medi ... ~a5c8c9f2/

En een tekenbeet kan je heel heel ziek maken er zijn mensen die gewoon geen leven meer hebben en het liefs dood zijn, elke dag is voor die mensen een ramp om door te komen.
Doe er alles aan om je heeeel goed tegen de Teken te beschermen het kan niet genoeg benadrukt worden.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Plaats reactie