de "Laarzen" van J@siu ...

Gebruikersavatar
Thzzl
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2011, 23:30

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door Thzzl »

@J@siu: Zien er uit als lekkere soepele stappers!

@Grizzly: Ik ben pas sinds kort gore-tex schoenen gaan dragen, dus bedankt voor de tip! (Ik heb ze echter wel al enkele malen ingevet met het klassieke ledervet, moet ik nu nog iets met de schoenen doen voor ik overstap op het andere spul?)


Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door Teacher »

Ik heb van in het begin zo een soort van wax gebruik dat de winkel me aanraden, eenmaal je begonnen bent met ledervet is het te laat denk ik (correct me if i'm wrong)


Afbeelding
oud deelnemer 2

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door oud deelnemer 2 »

Geen idee of je de schoenen "verpest"  zou het voor dezekerheid even navragen bij een goede schoenenboer.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door J@siu »

Het toeval wil ,
dat ik afgelopen zondag een BULLMASTIFF wandeling heb georganiseerd bij mij, hier in de omgeving Eindhoven..
tijdens deze wandeling heb ik in de route ook een VEN ingepland, om de honden een soort van coolingdown te laten doen dmv lekker zwemmen in het water ... ;-)

ik ben daarbij ook met de honden het water ingeweest ... tot ruim boven de enkels !!

door de positieve comments van enkele leden (diegene die zich aangesproken voelen, weten over wie ik het heb)
over het wel of niet invetten van GORE-TEX  produkten ..
ik heb mijn nieuwe Meindl's ATACK dus NIET ingevet , en zo het water ingelopen ...GEEN NATTE VOETEN !!!
Na ruim 20 minuten in het water te hebben gestaan !!!  ;-)

thxs voor de positieve inbreng van enkele leden ...


"Dont copy me, by yourself"
oud deelnemer 2

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door oud deelnemer 2 »

Met gewoon leervet krijg je perfect waterdichte schoenen!!
Echter met de producten voor Gore-Tex schoenen heb je ook perfecte waterdichte schoenen ook na 20 minuten!!!
Maar wat ik heb met mijn schoenen wat jij niet hebt is dat de mijne nog ademen!!!

Zal het netjes houden op het forum maar jij had beter schoenen kunnen kopen zonder gore-tex want dat heeft geen nut meer bij de jouwe.
En de bron van dit alles is trouwens meindl zelf en een kleine 20 jaar ervaring met deze schoenen.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door J@siu »

Wacht even Grizzly ...

ik heb/ had mijn "oude" schoenen met regelmaat ingevet met ledervet ...
maar de nieuwe Gore-Tex dus niet meer !!!
en daarmee ben ik dus afgelopen zondag het water ingelopen ...  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
lucien
Berichten: 1711
Lid geworden op: 11 nov 2010, 23:03
Locatie: nederland overijssel hengelo

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door lucien »

@grizzly wat smeer jij op jou gore-tex schoenen?


Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door Teacher »

Wat Alex gebruikt weet ik niet, ik gebruik dit: klik hier

En daar ben ik tevreden over.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Thzzl
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2011, 23:30

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door Thzzl »

Niet teveel koffie drinken 's ochtends en rustig lezen Grizzly  ;D


oud deelnemer 2

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door oud deelnemer 2 »

[quote="Thzzl"]
Niet teveel koffie drinken 's ochtends en rustig lezen Grizzly  ;D
[/quote]

Waar alleen ik drink geen koffie.
Excuus voor mijn overhaaste opmerking.

PS wel je schoenen onderhouden anders zijn je perfects zo verpest


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door J@siu »

UP:

wie kan mij laten weten waar ik mijn Meindls kan laten repareren …
de stootranden zijn los aan het gaan, en de demping is aan het "scheuren" (poreus) ..
ik had een adres van een schoen- hersteller maar ben deze kwijt …

Iemand een suggestie ??
alvast bedankt voor de inbreng 8-)


Morris
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 mar 2019, 11:57

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door Morris »

ah mooi Jasiu

persoonlijk voor mij geen Gore Tex meer (nooit meer) (na veel km's worden ze toch lek op de knikpunten), ook niet zo duurzaam bij de hiel als leer.
Waar ik Goretex echt fijn vond was in het zompige Schotland vele dagen hiken. In Nederland och...
Maar toch veel condensatie omdat er toch een zekere hoeveelheid water in leer trek en dus ademen minder maakt. Ook luchtvochtingheid van 95% maakt ademen erg relatief.

Veel zwarte army achtige schoenen hebben een laagje siliconen/verf op het leer liggen. Dit ademt niet zo goed en leervet pakt ook niet zo goed, beter normaal ( gelooid leer pakken zonder fratsen (maar mijn simpele ervaring en eigen mening)

Aangaande PUR tussenzool van Meindl, Lowa ect. Deze zijn niet stabiel over vele jaren en kunnen het ook niet zijn. Ze breken vanzelf af vanaf de dag dat ze gemaakt werden. Bij weinig gebruik verzand het PUR helemaal en zijn ze zelf onlijmbaar. Dus de hele PUR zool moet er af. Kosten vanaf 90 euro.

Ik heb veel goede ervaringen met volledig leren schoenen zonder PUR zool, vooral voor gebruik hier in Nederland of buurlanden.
Zwiegenaht van Meindl en Hanwag. Prijzig maar ze desintegreren igg niet.

ledervet maakt je zelf uit NIET MINERALE OLIE. Minerale olie maakt water giftig. We kunnen al bijna nergens uit de beek slurpen hiero, ook trekt het je huid en bloed in en moeten er van de lelijke stink fabrieken staan. Zelf maken is ook veeeeel goedkoper leuker en stoerder. Bijenwas bij imker is ca 7/8 euro per kg! niet duur dus (ps mocht je niet in de mogelijkheid zijn:
https://www.bushcraftshop.nl/wilmas-of- ... creme.html Wima of Sweden gebruikt GEEN minerale olien, in al hun prodcuten niet.
https://www.bushcraftshop.nl/brands/wilmas-of-sweden/
Ledervet: mix au bain marie in een potje: bijenwas 1 deel el bijenwas 5 delen plantaardige of dierlijke olie (bv 100% neatsfootolie (paardrijwinkel), of Sapo Frankrijk van Decathlon plantaardige leerolie, of Sinensis (thee zaad olie) olie of niet vergummende/ranzig wordende olie
Om het rotvrij te maken als je het wil, gooi je er wat Zweede Dennenteer in (natuurproduct) bij Paardrijwinkel of Dictum Duitsland (Fujutara)

made in Europe/Germany:

https://www.hanwag.de/kollektion/zwiegenaht/

https://www.hanwag.de/shop/hanwag-stuib ... 26-cognac/

Voering ook Chroomvrij

https://www.hanwag.de/shop/hanwag-bergl ... -chestnut/

https://meindl.de/produktwelten/berg-wa ... genaehten/

https://meindl.de/produkt/badile/

Misschien was dit leuk om te delen!?


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door arjuna »

mooie schoenen
Goed dat je daar in staat en niet er naast

koen


Morris
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 mar 2019, 11:57

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door Morris »

mocht ik ooit naast mijn schoenen lopen, PM me of laat weten

geen enkel probleem

ik heb altijd veel gehad aan Ray Mears, boeken (Woodcraft, Wildwood wisdom, video's en tips en inspiratie op bushcraft Forums. Ik ben iedereen dankbaar voor de vrij gedeelde kennis en inspiratie.
we zijn onderweg. stilstaan of iets geforceerd laten staan in een staat zal niet lukken
alles is onderweg, in constante cirkels


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: de "Laarzen" van J@siu ...

Bericht door Dabberty »

J@siu vroeg volgens mij om adres waar hij zijn oude vertrouwde meidls kan laten reparen.


Plaats reactie