Kayaktocht Ardennen Ourthe

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door Alder »

Na de positieve reacties op mijn vorige kayaktochten hier mijn tocht van 2013.

Het idee was om een kayak te huren, zodat ik niet met vervoer zit. Dus gebeld naar verschillende outdoorbedrijven langs de Ourthe. Bij de eerste 2 was het echt niet mogelijk, omdat ik een meerdaagse tocht wilde. Dan zouden ze me dus een paar dorpen verder moeten oppikken, normaal plukken ze iedereen 15 kilometer verder uit het water en gaat alles op de trailer. De derde werd gerund door een kayakliefhebber dus die was enthusiast. Afgesproken dat ik van dinsdag tot vrijdag zou varen. Als ik dan van tevoren belde waar ik was aangekomen, kon hij de kayak weer ophalen met zn aanhanger.

De routekaart. 1 dag liften, 4 dagen kayakken, 1 dag terugliften. 88km gevaren.
Afbeeldingscreenshot.1428477313 by Alderphotos

Deze twee tasjes was alle bagage voor 6 dagen. Boodschappen kon ik daar doen op dag 2. Water hebben ze daar overal. (Niet uit de rivier gedronken, landbouwgebied met veel bemesting, je zag soms van die schuimklonten tegen de oever)
Afbeelding2013-07-15 00.45.30 by Alderphotos

Maandagochtend liftend vertrokken vanuit Utrecht. Rond 7 uur aangekomen bij het bedrijf. Er waren daar nog mensen, de vakantiekrachten overnachtten daar. Dus ik kreeg een plekje op het terrein en hoefde niet te wildkamperen.
Afbeelding2013-07-15 20.36.11 by Alderphotos

Dinsdagochtend door de baas afgezet bij de stuw van Nisramont. Het was al een week warm weer, dus het water was erg laag. Maar ik had dan ook een onverwoestbare huurkayak, dus over die stenen op het eerste stuk hoefde ik me deze keer geen zorgen te maken ::)
Afbeelding2013-07-16 10.02.15 by Alderphotos

Dinsdagmiddag boodschappen gedaan in La Roche-En-Ardenne, iets doorgevaren naar een mooi plekje (tip van de verhuurder). Heerlijk geluid dat kabbelende water! De grond was kurkdroog, dus voorzichtig een klein vuurtje gemaakt en weer netjes achtergelaten.
Afbeelding2013-07-16 20.25.15 by Alderphotos

Woensdagavond meer moeite om een plekje te vinden. De kano een hoge kant op getrokken en daar gekampeerd.
Afbeelding2013-07-18 10.55.20 by Alderphotos

Donderdag weer een bijzondere plek om te wildkamperen. Een onbewoond eiland. Dit was echt gaaf. De landbouwgrond links lag een stuk hoger dan het eiland waardoor ik (op de rook na) onzichtbaar was. Ik wist dat het niet geregend had en niet ging regenen, maar toch een risico zo'n 20 cm boven het waterniveau...
Afbeelding2013-07-18 18.45.09 by Alderphotos

Vrijdag gevaren tot aan Hamoir. Daar werd de kayak weer opgepikt. 's Avonds geslapen op een verlaten camping op een heuvel, tip van iemand daar. Soms moet je niet zeggen dat je gaat wildkamperen, soms wel en levert het je een mooi plekje op.


Ook doen?
Deze tocht was het begin van mn zomervakantie, dus ik heb ook gewoon ontspannen, je vaart met de stroom mee. Het is ondiep en niet wild-water. Ik kon altijd wel binnen een paar uur drinkwater bijvullen als dat nodig was. Kampeerplekjes zoeken kan lastig zijn doordat er veel landbouwgrond is. Vooral de keuze of je een minder plekje accepteert, of doorvaart in de hoop op iets beters. Ik keek via smartphone op google maps om in te schatten wat er ging komen.

Met zo'n tocht kan je zelf kiezen hoeveel behoefte je hebt aan contact met anderen. Je komt altijd mensen tegen, als je wil heb je zo een gesprek. Als je nog niet eerder alleen op pad bent geweest is dat misschien een geruststelling. Anderen willen juist een weekje stilte van iedereen. Ik deed elke dag een berichtje (of foto) naar m'n vrouw.

Er zijn meer van dit soort riviertjes. Ik heb volgens mij gewoon de prijs die normaal voor een dag is keer 4 dagen betaald. Brandertje meegenomen voor als open vuur niet kan. En een aantal lege flessen om daar te vullen met water als je eenmaal je kano hebt. Dan hoe je niet meer op de grammen te letten.
Stuur me gerust je vragen :-)


Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door Bennie »

Ik stuur je mijn complimenten!  ;-)

Gave tocht zo! Komt aardig overeen met wat ik graag nog eens wil doen. Echter nog niet erg ervaren in het kajakken.

Heb weer genoten van je verslag, thnx!


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door Alder »

Dankje Bennie, voor dit soort tochten hoef je niet heel ervaren te zijn hoor.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door madman73 »

Mooi verhaal weer Alder!
En Bennie...... gewoon gaan! Wat kan er misgaan?


Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door Bennie »

@madman73: blubblub? :P

Ik zal t zeker wel een keer gaan doen, wanneer de tijd er rijp voor is! En dan zal ik mijn inspiratie zeker hier vandaan halen.


Wendy Dready
Berichten: 198
Lid geworden op: 23 dec 2013, 23:15
Locatie: Essen Belgie

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door Wendy Dready »

Aha toch een huurkajak, ik vroeg me al af hoe ver je liftend met een kajak was gekomen maar dat was dus niet nodig.
Gaaf dat je een verhuurder enthousiast kreeg om je zo ver weer op te halen.
Mooie tocht en leuke afwisselende campeerplekken.


Every little thing gonna be alright.
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door bourgeois »

Ophalen lijkt me een standaardprocedure voor verhuurders in de Ardennen. Hoe krijgen ze anders hun kayaks terug?


Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door Bennie »

De verhuurder moest hem en de kayak wel een stuk verder ophalen ten opzichte van een dagtocht.
Laatst gewijzigd door Bennie op 29 apr 2015, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door Alder »

Ja inderdaad, normaal hebben ze een instapplaats en een uitstapplaats. Deze verhuurder laadde bij Hampteau alle kayaks op de trailer (en de mensen in zo'n grote touringbus) en reed dan in een keer terug naar La Roche-en-Ardenne. Voor mij moest hij met z'n aanhangertje iets van 50 km rijden, veel andere verhuurders hadden daar geen zin in.

Maar je hebt gelijk Bourgeois, als je gewoon een paar dagen doorvaart en dan opbelt om te zeggen dat je bent 'afgedreven', dan komen ze die kayak vast wel ophalen :P


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door oud deelnemer 4 »

Gave tocht !
veel in de omgeving gelopen en op kampen geweest met de scouting.
ook in Hamoir een mega mooi scouting terrein gehad. Tijdens dat kamp hebben we toen ook een  kano tocht gemaakt met de kids en ik denk me te herinneren dat dat vanuit Comblian au pont was.

Die schuimkoppen op het water hoeft niet perse vervuiling te zijn.
sapponinen die vrij komen uit blad dat in het water terecht komt vormen ook schuimkoppen op het water.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door Dabberty »

Prachtige trip, hopelijk deze zomer kan ik ook eindelijk zoiets gaan doen als m'n kano (eindelijk) klaar is


Rataplan
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2015, 18:06
Locatie: Zeeland

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door Rataplan »

Prachtige tocht heb je gemaakt en wat top dat je gewoon voor 4 dagen een kajak kon huren.
Een deel van je tocht heb ik ook gevaren, 2 keer een dagtocht.
Eerste keer vanaf de stuw bij Nisramont tot La Roche, zo'n 25 km, begint erg mooi met die grote stenen in de rivier, later inderdaad rustig water.
De andere keer was vanaf La Roche, daar zaten een paar leuke vervalletjes in en kwam daar ook met regelmaat die zelfbouw vlotten tegen onderweg.

Volgende week zit ik in de Ardennen en dan wil ik bij de watervallen van coo, de kajak tocht nogmaals gaan doen ( 9km) maar dan met mijn zoontje van 5, het wordt voor hem de eerste keer dus ben benieuwd.
halverwege is er een eilandje met klimtouwen e.d. waarschijnlijk ook iets van een scouting groep, misschien is het je wel bekend.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door Alder »

Leuk dat het bekend is bij sommigen.
En Jos, dat van de sapponinen had ik nog nooit bedacht of gehoord, slim. Ik heb het water niet gedronken op aanraden van de eigenaar van het buitensportbedrijf, hij wees me op de schuimkoppen. Maar het kan natuurlijk best dat er niks mis is met het water, ook als het wel van veel kunstmest o.i.d. is zal het meevallen denk ik.


Aves
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2015, 20:45

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door Aves »

Mooi verslag van het tochtje... heerlijk rustgevend dobberen op het water...@Alder
@Rataplan...maak jij ook een verslag van jouw tocht?
Ben heel benieuwd... en natuurlijk veel plezier alvast.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Kayaktocht Ardennen Ourthe

Bericht door Roel »

Je had precies de goede kuip voor zo'n tocht, mooi verslag, petje af.


Plaats reactie