Bear Grylls says let your children take risks

Ben je met je kinderen buiten of wil je kinderen iets leren?
De kinderen zijn onze opvolgers!
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door oud deelnemer 4 »

Als 'chiefscout of the world' dus als uithangbordje voor scouting  doet hij wel eens dingen waar ik het dan helemaal niet mee eens kan zijn,
maar nu ben ik het dan toch helemaal eens met Bear...
hij zegt het volgende: 'let your children take risks: Here's 50 things for them to try before the age of 11'

ik zie helaas vaak genoeg kinderen die helemaal niks durven of zo goed als geen vertrouwen meer in hun eigen kunnen hebben.
toen ik jong was waren er ook wel wat 'watjes' maar kan ik me niet herinneren dat het zo erg was als wat ik iedere zomer op kampen zie en mee maak.
misschien maakt de tegenwoordige cultuur / ouders  wel 'watjes' van ze.

gelukkig heb ik zo ongeveer alles uit de lijst van voorbeelden waarvan Bear voorsteld dat een gedaan moet hebben voor ie 11 jaar oud wordt gedaan voordat ik 11 was.
lees hier het artikel: http://www.gloucestercitizen.co.uk/Bear-Grylls-says-let-children-risks-s-50-things/story-21065961-detail/story.html#Kh8jfMaPOvE5qa3X.01


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door Wälderer »

Ben ik blij dat ik 48 van de 50 voor mijn 12de heb kunnen doen en ik zal het zelf ook bij mijn zoontje aanmoedigen in plaats van er een huisplantje van te maken die enkel avontuur beleefd op een xbox of playstation.. Als ik zie hou sommige ouders hun kinderen natuurvreemd en -bang maken.. #002#


Take less, do more.
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door oud deelnemer 4 »

@miniman_78
+1


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door J@siu »

oke Jos ,

ik ben (samen met Mira) "gezegend" met 4 kid's (2 van mezelf en 2 van Mira ;-))

oudste (Esther 34) al jaren geen contact meer mee  :o dus daar kan ik niks over zeggen 
(lukasz 33) hoef ik niks meer te leren ..
dan de derde (Ania 27)  heeft ook redelijk wat in huis wbt het Out-door leven
en  de jongste (Dominique 26) die heeft het wss. van mij
die kan ik waar dan ook ergens droppen , die komt altijd weer thuis
die is echt samen met mij,  toen ze klein was,  bijna overal mee naar toe geweest  ;D

wbt mezelf ... hmmm  ::) laten we het er op houden dat ik 40 van de 50 items  gedaan heb  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door maartieboy »

Mijn ouders hebben vroeger heel wat bevend onderaan de boom gestaan waar ik 15 hoog op mijn houten klompen in was geklommen #028#

maar ik ben het er helemaal mee eens. Kinderen kunnen zichzelf goed redden. En tuurlijk kan er altijd iets gebeuren. maar 99/100 keer is dat ook te overzien.


Gebruikersavatar
Gamble
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 mar 2013, 18:44

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door Gamble »

Elk kind is anders, om ze dan per definitie als watje te bestempelen......

Ik heb vier kids. Dochter 7, zoon 6, dochter 3 en zoon vorige week geboren.

Mijn dochter van 7 (karakter mix moeder en vader) gaat graag mee en wil ondanks dat ze het soms eng vind, van alles proberen.
Mijn zoon van 6 is een gevoelige jongen (karakter van zijn moeder) en houd wel van wandelen, maar echt actief buitensporten vind hij maar niks (en dat respecteer ik dan. Genoeg andere dingen die we wel samen kunnen doen).
Mijn dochter van drie (karakter vader) springt, vliegt,  koprolt, klimt, klautert overal overheen en doorheen. Hoe meer spanning hoe leuker het ze vind.
Haar moet ik soms een stapje terug laten doen.
Mijn zoon net geboren weet ik nog niet. Maar als ik nou al naar dat koppie en blik kijk, kon dit nog wel eens de grootste avonturier alle tijden worden!

:)


Denken in oplossingen, niet in problemen....
Guust
Berichten: 147
Lid geworden op: 29 okt 2012, 13:34

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door Guust »

Geboren voor 1978? U leeft nog? U bent een held


Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 50-er/60-er/70-er jaren nog leven!?!?!?


Wij zaten in auto's zonder veiligheidsstoeltjes, gordels of airbags.

Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.

Boven aan te trap was geen hekje, wie te ver ging kukelde naar beneden.

Als je wakker werd in je bed hoorde niemand dat en als er echt iets was moest je harder schreeuwen voordat je ouders het merkten.

Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden wij gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen.

Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je er met je vingers er tussen zat waren ze weg.

Of de fiets zat je achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.

Een helm hadden ze nog niet eens op een brommer, laat staan op een fiets.

Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.

Kleur- en smaakstoffen moeten toen ook al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was zie ik ze nu echt niet meer.

Kauwgom legde je 's avonds op het nachtkastje en at je 's morgens weer verder op.

Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo en ook je fiets was of te groot of te klein.

Een fiets had geen versnelling en als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.

Wij gingen 's morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee.

Het bos of park was een plek om te spelen en geen vieze mannetjesverzamelplek.

Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.

Wij aten ook al koekjes en kregen brood met boter en werden toch niet dik.

Wij dronken uit dezelfde fles en niemand werd er ziek van.

Wij hadden geen playstation, Nintendo, X-box, 64 tv-zenders, videofilms, DVD, surround soundm eigen TV, computer of internet. Wij hadden vrienden!

De TV begon om 18.00 uur. Dan een uurtje iets voor de kinderen, verder niets en pa bepaalde wel en hoe lang je mocht kijken.

Wij hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er ook nog een extra pak slaag voor.

Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte.

Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten wij zelf; met stokken sloegen wij naar ballen, wij bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat wij geen rem hadden.

Wij voetbalden op straat en alleen wie goed was mocht meedoen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.

Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen dezelfde lessen. Zij deden soms een klas een jaartje over en daarover waren geen discussies op ouderavonden. De Meester had altijd gelijk!

Wij smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen. Als je de korst niet at dan had je een beetje meer honger de rest van de dag.

Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter.

Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje.

Als je problemen veroorzaakt had, waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je op te halen, maar niet om je er uit te lullen. Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen.

en als er iemand op de dam schreeuwde, zeiden we ssssssssssssssttt....

Wij hadden vrijheid, mislukkingen, succes en verantwoordelijkheid. Wij hebben moeten leren er mee om te gaan.

Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen!

Hoor jij daar ook bij?  GEFELICITEERD! Wij waren en zijn helden!!

En diezelfde helden voeden hun kinderen nu op met alle mogelijke veiligheidsmaatregelen en zeker niet met de 50 dingen die Bear schetst.
Laatst gewijzigd door Guust op 15 mei 2014, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.


In tijd van nood schilt men aardappels met de scherpe kant van een wollen deken
Frederiek
Berichten: 726
Lid geworden op: 07 jun 2012, 12:53

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door Frederiek »

Ik vind dat wel een hele bijzondere lijst. Te beginnen met dat je niet goed snik bent als je denkt dat het beter is zonder gordel te rijden (of zonder helm op de brommer) en dat je een held bent 'het te hebben overleefd'. Het heeft er genoeg van uw generatie gekost ;-) Speelgoed uit China zit nog steeds vol weekmakers. Vingers kunnen nog steeds tussen deuren. Ik heb nooit water uit een fles gedronken behalve op vakantie, niemand deed dat ook. Het aantal vieze mannetjes is heus gelijk gebleven (misschien is de verzamelplek verschoven van kerk naar park). Dat je elkaar af en toe een paar flinke meppen verkoopt lijkt me totaal niet in verhouding met zinloos geweld, alsof er vroeger nooit mensen het ziekenhuis in werden getrapt. Wie van de mensen van na 1980 heeft niet geleerd zijn band zelf te plakken, zijn brood zelf te smeren of zelf naar school te fietsen?

Over de algehele vetzucht, technologieverslaving en het ontkennen van het bestaan van domme kinderen heb je gelijk  ;-)


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door madman73 »

Ben het met Frederiek eens. Doen alsof vroeger alles beter was is wel erg kort door de bocht. Dit zou impliceren dat vooruitgang en innovatie slecht is.

De lijst van 50 van Bear geeft meer een idee weer dat we kunnen genieten van buitenspelen en er door zullen groeien!

Ik ben blij dat asbest niet meer gebruikt mag worden; men probeert onnodige verkeersslachtoffers te voorkomen en de vervuiling van het milieu in relatie tot de technologische groei probeert te beperken!


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door maartieboy »

Deleted
Laatst gewijzigd door maartieboy op 15 mei 2014, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Frederiek
Berichten: 726
Lid geworden op: 07 jun 2012, 12:53

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door Frederiek »

Haha je bent net op tijd  ;D Maar waarom fout? Ik vond het best een interessante gedachte dat mensen van toen de regels van nu hebben bepaald!


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door madman73 »

[quote="maartieboy"]
foute post
[/quote]

Van wie?


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door maartieboy »

[quote="madman73"]
Van wie?
[/quote]

Van mij. Ik had een heel verhaal geschreven maar dat was verkeerd commentaar. Gezien je een bericht niet kan verwijderen heb ik m aangepast :P


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door Wälderer »

Ik denk dat Guust gewoon wilt zeggen dat tegenwoordig de samenleving mank loopt. Mensen zijn door alle regels vergeten hoe het vroeger was. Laat een kind een kind zijn in plaats van ze in een beschermende cocon te stoppen. Niet alles was beter vroeger, gelukkig is de veiligheid in wagens verbeterd, zijn gevaarlijke producten en medicijnen beter afgesloten maar kinderen hadden vrijheid om zichzelf en de wereld te ontdekken en dit is nu veelal ver te zoeken

Wat als deze generatie kinderen zelf ouders zijn? Hoe zullen zij hun kinderen dan opvoeden?


@Guust: nog 1tje vergeten.

Over ADHD werd er niet gesproken, sommige kinderen waren gewoon actiever en hoefden daar geen pilletjes voor te slikken.


Take less, do more.
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Bear Grylls says let your children take risks

Bericht door herman744 »

Ik prijs me gelukkig dat ik op het platteland woon. Dorpje met 400 inwoners, omringd door bossen, sloten, weilanden, velden, Maasheggen en de Maas. Zie bijv. nog regelmatig dat kinderen in het bos bezig geweest zijn met shelters bouwen van dode takken. Jammer dat ze limonadeflesjes en chipszakjes meekrijgen of zelf kopen. Die troep opruimen snappen ze nog niet. Waarschijnlijk toch wel een groot verschil van buitenactiviteiten van de jeugd door de plek waar je toevallig geboren bent.

Herman744


Plaats reactie